Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałRóża Narkiewicz Został zmieniony 10 lat temu
1
Kompetencje cywilizacyjne mieszkańców Podbeskidzia Civilizační kompetence obyvatel Podbeskydí
Marek Gramlewicz
2
Jeżeli granica zawsze coś dzieli, to pogranicze zawsze coś łączy
Motto badań Jeżeli granica zawsze coś dzieli, to pogranicze zawsze coś łączy
3
Pokud hranice vždy něco rozděluje, tak pohraničí vždy něco spojuje
Motto průzkumu Pokud hranice vždy něco rozděluje, tak pohraničí vždy něco spojuje
4
Operacjonalizacja założenia
Współpracę przygraniczną inicjują ludzie a nie firmy.
5
Operacionalizace předpokladu
Pohraniční spolupráce inicjují lidé, ne firmy
6
Cel badań W praktyce badawczej chodziło o ustalenie:
Jakie kompetencje mieszkańców Podbeskidzia należy rozwijać, by stymulować współpracę polsko-czeską?
7
Cíl průzkumu V průzkumné praxi se jednalo o to, aby určit:
Jaké kompetence obyvatel Podbeskydí je třeba vyvíjet, aby stimulovat polsko-českou spolupráci?
8
Kompetencje - definicja pojęcia
Kompetencje to specyficznie pojmowane umiejętności, które przyczyniają się do skutecznej interakcji z otoczeniem.
9
Kompetence – definice pojmu
Kompetence jsou specificky chápané dovednosti, které přispívají k účinné interakci s prostředím
10
Rodzaje kompetencji Druh kompetencí
1. Aspiracje edukacyjne
11
Rodzaje kompetencji Druh kompetencí
1. Edukační aspirace
12
Rodzaje kompetencji Druh kompetencí
2. Duch przedsiębiorczości
13
Rodzaje kompetencji Druh kompetencí
2. Duch podnikání
14
Rodzaje kompetencji Druh kompetencí
3. Umiejętność posługiwania się urządzenia technicznymi
15
Rodzaje kompetencji Druh kompetencí
3. Schopnost ovládání technických zařízení
16
Rodzaje kompetencji Druh kompetencí
4. Dyscyplina pracy
17
Rodzaje kompetencji Druh kompetencí
4. Pracovní disciplína
18
Rodzaje kompetencji Druh kompetencí
5. Wrażliwość estetyczna
19
Rodzaje kompetencji Druh kompetencí
5. Estetická citlivost
20
Rodzaje kompetencji Druh kompetencí
6. Zasady etyczne
21
Rodzaje kompetencji Druh kompetencí
6. Etické zásady
22
Rodzaje kompetencji Druh kompetencí
7. Partycypacja w życiu politycznym i samorządowym
23
Rodzaje kompetencji Druh kompetencí
7. Participace v politickém a samosprávném životě
24
Przebieg badań Badania przeprowadzono w okresie od 10 do 30 maja 2009 roku. Rozdano 550 kwestionariuszy ankiety, próbkę badawczą utworzyła populacja 516 mieszkańców Podbeskidzia. Badaniami objęto mieszkańców powiatów: cieszyńskiego, żywieckiego i bielskiego.
25
Průběh průzkumu Průzkum byl proveden v období od 10. do 30. května roku 2009. Bylo rozdáno 550 dotazníků, průzkumný vzorek tvořila populace 516 obyvatel Podbeskydí. Do průzkumu byli zahrnutí obyvatelé okresů: těšínského, żywieckého a bielského.
26
Aspiracje edukacyjne Aspiracje edukacyjne mieszkańców Podbeskidzia budowane były wokół tradycyjnych wartości. Na tym tle dało się zauważyć przewagę postaw proedukacyjnych z silnym elementem nastawionym na dostosowanie kierunku kształcenia do zmian na rynku pracy
27
Edukační aspirace Edukační aspirace obyvatel Podbeskydí byly tvořeny kolem tradičních hodnot. Na tomto pozadí byla viditelná převaha příznivých edukačních postojů se silným elementem zaměřeným na přízpůsobení směru vzdělávání ke změnám na trhu práce
28
Umiejętność posługiwania się urządzeniami technicznymi
Przeanalizowane zostały następujące kompetencje: Praca z komputerem Praca z urządzeniami biurowymi Posługiwanie się telefonem komórkowym Umiejętność korzystania z Internetu Wniosek: Powyższe kompetencje badana społeczność opanowała najlepiej ze wszystkich innych poddanych analizie.
29
Schopnot ovládání technických zařízení
Zkoumány byly následující schopnosti: Práce s počítačem Práce s kancelářskými technickými zařízeními Ovládání mobilního telefonu Schopnost využívání internetu Závěr: Výše uvedené kompetence byly ze všech analyzovaných nejlépe zvládnuté zkoumaným společenstvím
30
Dyscyplina pracy W ramach umiejętności związanych z dyscypliną pracy dało się zauważyć specyficzny relatywizm. Polegał on na tym, że występuje społeczne przyzwolenie na zachowania niezgodne z kanonami pracy, mimo iż w badanej społeczności przeważały postawy zgodne z oczekiwaniami pracodawców.
31
Pracovní disciplína V rámci dovedností spojených s pracovní disciplínou je viditelný zvláštní relativismus. Je založen na existujícím sociálním souhlasu s chování, které nejsou shodná s pravidly práce i přes to, že v zkoumaném společenství převládaly postoje shodné s očekáváním zaměstnavatelů.
32
Zasady etyczne Postawy badanych wobec norm etycznych miały jednoznacznie charakter rygorystyczny. Na skali anarchii i rygoryzmu postawy respondentów były silnie osadzone w obszarach kojarzonych z potrzebą ich przestrzegania. Był to jednak bardziej postulat, a nie realizowane w praktyce zachowania
33
Etické zásady Postoje zkoumaných k etickým normám měly jednoznačnou rigorózní povahu. V měřítku anarchie a kázně postoje respondentů byly silně zakořeněné v oblastech souvisejících s potřebou jejich dodržování. Byl to však více návrh než chování realizované v praxi.
34
Duch przedsiębiorczości
Badania wykazały, że społeczność regionu nie jest skłonna do ryzyka wykraczającego poza ustalone przez nich granice bezpieczeństwa. Zarówno w życiu prywatnym, jak i w biznesie preferowali model bezpiecznego realizowania zakładanych celów.
35
Duch podnikání Průzkum ukázal, že společenství regionu nemá náklonnost k riziku, které přesahuje ním určené hranice bezpečnosti. V soukromém životě a podnikání preferuje model bezpečné realizace předpokládaných cílů.
36
Partycypacja w życiu politycznym i samorządowym
Nadal trwa proces wycofywania się społeczeństwa z aktywności na analizowanym polu. Wniosek: Współpraca samorządowa nie będzie nośnikiem, przez który dojdzie do bardziej ścisłej współpracy międzynarodowej. Nośnikiem na tym polu powinny być organizacje pozarządowe.
37
Participace v politickém a samosprávném životě
Stále trvá proces ustupování společenství s aktivity v analyzovaných oblastech. Závěr: Spolupráce samospráv nebude nosičem, prostřednictvím kterého vznikne úzší mezinárodní spolupráce. Takovým nosičem by měly být mimovládni organizace.
38
Wrażliwość estetyczna
Wrażliwość estetyczna badanej populacji dobrze rokuje współpracy na płaszczyznach: kulturalnej, turystycznej, ekologicznej.
39
Estetická citlivost Estetická citlivost zkoumaného společenství je dobrým předpokladem pro budouci spolupráci v oblastech: kultury, cestovního ruchu, ekologie.
40
Zamiast wniosków Wykorzystanie aspiracji edukacyjnych mieszkańców Podbeskidzia do kształtowania wspólnych inicjatyw edukacyjnych o charakterze międzynarodowym rozpocznie proces współpracy między Polską a Czechami
41
Místo závěru 1. Využítí edukačních aspirací obyvatel Podbeskydí pro formování společných edukačních iniciativ mezinárodní povahy zahájí proces spolupráce mezi Polskem a Českou republikou
42
Zamiast wniosków Współpraca polsko-czeska odbywać się będzie w pierwszej kolejności na płaszczyznach: wymiany kulturalnej, turystycznej, wspólnych inicjatyw ekologicznych. Da to podwaliny do współpracy w innych dziedzinach
43
Místo závěru 2. Polsko-česká spolupráce bude v prvé řade probíhat v oblastech: kulturní výměny, cestovního ruchu společných ekologických iniciativ Toto budou základy spolupráce v jiných oblastech
44
Zamiast wniosków W budowaniu relacji biznesowych należy szczególną uwagę zwrócić na etykę w biznesie, by osiągane wyniki zadowalały obie strony.
45
Místo závěru 3. V tvoření byznysových vztahů je nutné obrátit zvláštní pozornost na etiku v byznysu, aby dosahované výsledku uspokojovaly obě strany.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.