Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
„CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM”
Fundacja ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom
2
Celem Fundacji jest wspieranie zdrowia emocjonalnego, psychicznego, umysłowego oraz moralnego dzieci i młodzieży poprzez działania oświatowe, edukacyjne, organizacyjne, promocyjne i lobbingowe.
3
Pierwsze działania Fundacji:
Zorganizowanie międzynarodowej konferencji „Jak kochać dziecko – nowe odkrycia psychologii”– Warszawa 1999 Inauguracja kampanii społecznej „Cała Polska Czyta dzieciom” 1.VI.2001 I Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom czerwiec 2002
4
Inne działania Fundacji
Wielka akcja wspierania bibliotek "Książkowy Maraton Fundatorów: 1 firma-1 książka". Akcja lobbingowa Fundacji w rządzie, a następnie w Parlamencie przynosi fundusze z przeznaczeniem na wsparcie bibliotek. W 2005 roku Fundacja, we współpracy z Wydawnictwem Media Rodzina, przeprowadziła wielką akcję pt. "Harry Potter dla bibliotek" Organizowanie Wiosennych Zbiórek Książek z przeznaczeniem dla świetlic środowiskowych, domów dziecka, Caritasu, szpitali.
5
1 czerwca 2001 Fundacja zainaugurowała kampanię społeczną
"Cała Polska Czyta Dzieciom” uświadomienie społeczeństwu ogromnego znaczenia czytania dziecku dla jego rozwoju emocjonalnego wyrobienie u dorosłych nawyku codziennego czytania dzieciom.
6
Przedszkola i szkoły mogą i powinny uzupełniać domowe czytanie,
a tam, gdzie całkiem go brak, dać zaniedbanym dzieciom szansę codziennego kontaktu ze słowem pisanym.
7
Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu.
8
Czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych.
9
Wspólne głośne czytanie z nastolatkiem pomoże mu pokonać wiele problemów wieku dorastania.
10
Czytajmy dzieciom 20 minut dziennie. Codziennie!!!
Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Czytajmy dzieciom 20 minut dziennie. Codziennie!!!
11
Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku: Ø buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem Ø zapewnia emocjonalny rozwój dziecka Ø rozwija język, pamięć i wyobraźnię Ø uczy myślenia, poprawia koncentrację Ø wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka Ø poszerza wiedzą ogólną
12
ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole Ø uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu Ø zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów Ø chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury Ø kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie
13
Kampania jest prowadzona w kraju przez 2400 Liderów i Koordynatorów –
nauczycieli, bibliotekarzy, wychowawców i innych wolontariuszy.
14
Czytające przedszkola
W ramach kampanii "Cała Polska czyta dzieciom" są prowadzone trzy programy edukacyjne: Czytające szkoły Czytające przedszkola Czytanie zbliża
15
Program „Czytające szkoły”
1. Wariant prosty: Codzienne czytanie uczniom przez nauczyciela przez minut w trakcie zajęć lekcyjnych, najlepiej o stałej porze. 2. Wariant mieszany Rozpoczynanie dnia lekcyjnego od 10 minut głośnego czytania przez nauczyciela. Ostatnie 10 minut lekcji przeznaczone jest na ciche czytanie - każdy uczeń, nauczyciel czyta w tym czasie przyniesioną przez siebie książkę.
16
Polskie szkoły, które wprowadziły codzienne głośne czytanie, obserwują: Ø poprawę poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów Ø wzrost zrozumienia tekstów i poleceń Ø poprawę koncentracji, Ø wyciszenie i większą gotowość do nauki Ø większą skłonność uczniów do refleksji i krytycznego myślenia Ø wzrost poczucia humoru Ø poprawę wzajemnych relacji pomiędzy uczniami Ø powstawanie więzi pomiędzy nauczycielem i uczniami Ø spadek ilości aspołecznych i chuligańskich zachowań Ø wzrost zaangażowania rodziców do czytania dzieciom w domu Ø wzrost czytelnictwa - uczniowie wypożyczają więcej książek poprawę poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów wzrost zrozumienia tekstów i poleceń · poprawę koncentracji, wydłużenie się przedziału uwagi · wyciszenie i większą gotowość do nauki · większą skłonność uczniów do refleksji i krytycznego myślenia · wzrost poczucia humoru · poprawę wzajemnych relacji pomiędzy uczniami · powstawanie więzi pomiędzy nauczycielem i uczniami · spadek ilości aspołecznych i chuligańskich zachowań · wzrost zaangażowania rodziców do czytania dzieciom w domu · wzrost czytelnictwa - uczniowie wypożyczają więcej książek
17
Program „Czytające Przedszkola” proponuje:
Codzienne czytanie dzieciom przez wychowawców przez co najmniej 20 minut, najlepiej o stałej porze. Można czytać kilka razy dziennie. Regularne zapraszanie rodziców, dziadków, innych dorosłych (seniorów, przedstawicieli ciekawych zawodów, harcerzy), aby czytali dzieciom. Prowadzenie spotkań z rodzicami na temat potrzeby czytania dzieciom w domu, radykalnego ograniczenia godzin telewizji i komputera, a także monitorowania oglądanych przez dzieci programów i używanych gier komputerowych.
18
Czytaniu może towarzyszyć wiele zajęć inspirowanych lekturą
Czytaniu może towarzyszyć wiele zajęć inspirowanych lekturą. W salach powinny znajdować się półki z książkami dostępnymi dla dzieci. Przy wyborze książek pomocą mogą być kryteria wyboru książek opracowane przez Fundację ABCXXI oraz lista tytułów rekomendowanych do czytania dzieciom.
19
i integrowanie dzieci niepełnosprawnych i zdrowych podczas wspólnych
„Czytanie zbliża” ... którego celem jest wzajemne poznanie się i integrowanie dzieci niepełnosprawnych i zdrowych podczas wspólnych imprez czytelniczych.
20
Głośne czytanie nie tylko zbliża ludzi
Głośne czytanie nie tylko zbliża ludzi. Stanowi ono potężną stymulację dla mózgu i pomaga dzieciom niepełnosprawnym w przezwyciężeniu wielu problemów zdrowotnych i rozwojowych.
21
Inne stałe akcje w ramach kampanii:
Ogólnopolskie Urodziny Kubusia Puchatka ( 14 października, rocznica pierwszego wydania książki ) Mikołajki z Mikołajkiem- czytamy książki Sempe i Gościnnego o przygodach Mikołajka
22
"Książka pod każdą choinką" - propagowanie hasla wśród rodziców i w mediach; zbiórka książek lub pozyskiwanie sponsorów na ich zakup dla Domów Dziecka, Caritasu i innych potrzebujących, podjecie przez wolontariuszy regularnego czytania w Domach Dziecka, szpitalach, hospicjach, świetlicach; konkurs na najlepsze hasło zachęcające do dawania prezentów książkowych pod choinkę Zima z książką - bal i Królowej Śniegu połączony z czytaniem przygód Kaja i Gerdy Styczeń Początek WIELKIEJ AKCJI pozyskiwania 1% podatku dla Fundacji ABCXXI
23
Wiosenna Zbiórka Książek
Wiosenna Zbiórka Książek. Czytelnicze powitanie wiosny - czytanie wierszy i opowiadań o wiośnie, wiosenne bale z Książkowymi Motylami, na którym można np. zapisywać nowych małych czytelników do biblioteki i pasować ich na Rycerzy Książek Początek czerwca Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom
24
Lato z książką - zachęcamy do podejmowania współpracy
z harcerzami, aby podczas obozów i wędrówek czytali wiejskim dzieciom książki i organizowali biesiady z książkami; czytanie dzieciom na placach zabaw, w bibliotekach , w księgarniach, domach kultury...
25
2007 - ROK MISIA Jubileusz 50 – lecia dwutygodnika „MIŚ” 25 listopada - Światowy Dzień Misia
26
ROK
27
Propozycje 2008 W marcu przypada setna rocznica urodzin "Ani z Zielonego Wzgórza" (książka o Ani została wydana w 1908 roku, a z fabuły dowiadujemy się, że Ania urodziła się w marcu). 2 kwietnia przypadają urodziny Hansa Christiana Andersena. Proponujemy zorganizowanie Balu u Calineczki lub Nocy z Andersenem w bibliotece 1 - 8 czerwca VII Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom
28
Nowe akcje Czytanie uzdrawia - czytanie książek dzieciom w szpitalach
Zakładanie Klubów Motyli Książkowych
29
Codzienne głośne czytanie dziecku dla przyjemności jest najskuteczniejszym sposobem wychowania czytelnika - człowieka samodzielnie myślącego, posiadającego wiedzę i umiejętność jej poszerzania, kulturalnego, etycznego, z wyobraźnią, który umie radzić sobie w życiu przy pomocy rozumu, a nie pięści.
30
20 minut dziennie, codziennie!!!
Czytajmy dzieciom 20 minut dziennie, codziennie!!!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.