Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Bezpieczeństwo na drodze

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Bezpieczeństwo na drodze"— Zapis prezentacji:

1 Bezpieczeństwo na drodze
Wszyscy jesteśmy uczestnikami ruchu drogowego i najwyższy czas, aby uświadomić sobie, że prawo o ruchu drogowym dotyczy nie tylko kierowców pojazdów samochodowych. Trzeba również zdawać sobie, że przepisy prawne w tym zakresie zostały stworzone, aby chronić nasze zdrowie i życie, a więc nie przestrzegając ich, nie chronimy naszego zdrowia i życia.

2 Uwaga !! Corocznie w Polsce na skutek wypadków drogowych umiera ponad
7 000 osób. Jest to 135 osób tygodniowo czyli średnio 19 osób dziennie. Za każdą z tych śmierci stoi ogromna tragedia ludzka, którą uświadamiamy sobie zwykle dopiero wtedy gdy dotyka ona naszych najbliższych. Nie czekajmy więc na taką okazję, pomyślmy wcześniej jak pomóc sobie i swoim najbliższym uniknąć tragedii.

3 Wypadki W przypadku pieszych przyczynami wypadków są: nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem (45%), przebieganie jezdni (12%), przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym. Tutaj ofiarami najczęściej są dzieci w wieku 7-14 lat.

4 Zasady bezpieczeństwa pieszych na drodze
Bezpieczeństwo pieszych Przypominamy zasady jakie powinni przestrzegać piesi w trakcie przechodzenia przez jezdnię, także na przejściu dla pieszych oraz kierowcy podczas przejeżdżania miejsc udostępnionych dla ruchu pieszego.

5 4. Nie wbiegać na jezdnię, lecz spokojnie wchodzić.
1. Upewnić się czy jest możliwość bezpiecznego przejścia przez jezdnię – obserwacja ruchu pojazdów z obu kierunków. 2. Nie wchodzić na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, nawet na przejściu dla pieszych. – kierowca nie zatrzyma pojazdu w miejscu. 3. Nie wchodzić na jezdnię w sytuacji braku pełnej widoczności – zza pojazdu ( szczególnie autobusu lub tramwaju w rejonie przystanków) bądź przeszkody. 4. Nie wbiegać na jezdnię, lecz spokojnie wchodzić. 5. Przechodzić jezdnię bez zwalniania i zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby. 6. Przekraczać jezdnię tylko w miejscach dozwolonych. 7. Nie przeskakiwać płotków, żywopłotów, kwietników i innych elementów oddzielających ruch pieszy od kołowego.

6 Bezpieczeństwo pieszych w nocy
Od zmroku do świtu zdarza się aż 46 procent wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych, choć na drogach ruch jest nawet dziesięciokrotnie mniejszy. Wtedy widzimy gorzej, a kierowcy wielu rzeczy w ogóle nie dostrzegają. W nocy pieszy może zauważyć reflektory samochodu nawet w odległości kilku kilometrów. Ale kierowca dostrzeże pieszego dopiero, gdy światła reflektorów odbiją się od ubrania i ciała pieszego.

7 Elementy odblaskowe, w które jest wyposażony pieszy, bądź rowerzysta na nieoświetlonej drodze, pozwalają go zauważyć, w światłach mijania samochodu już z odległości metrów, gdy bez tych elementów kierowca może zauważyć ciemną sylwetkę zaledwie na metrów przed sobą. Jeśli pojazd będzie jechać szybciej niż km/godz. kierujący nim nie zdąży wykonać żadnego manewru. Gdy patrzymy na jaskrawe źródło światła, źrenice oczu zwężają się. Kiedy światło znika, źrenice pozostają przez jakiś czas zwężone; przez moment jesteśmy olśnieni i prawie nic nie widzimy. Im człowiek starszy, tym dłużej trwa olśnienie. Dla kierowcy to krytyczny moment. Kilkadziesiąt do stu metrów jedzie, jakby z zamkniętymi oczami. Jeśli wtedy trafi na ciemnego pieszego znajdującego się na torze jazdy, nie ma on żadnych szans...

8 * To może być nieprawda, że kierowca cię widzi, kiedy ciebie oślepiają światła reflektorów jego samochodu * Kierowcy jadących naprzeciw siebie samochodów często oślepiają się nawzajem. Oni widzą tylko plamy jaskrawego światła i co najwyżej białe linie wymalowane na jezdni. Mogą nie dostrzec w porę czarnych sylwetek pieszych bądź rowerzystów na jezdni. * Światła mijania oświetlają drogę najwyżej na metrów. Pieszego, ubranego na czarno i beż żadnych odblasków kierowca ma szansę zauważyć na metrów przed maską samochodu. Jeśli auto jedzie około 100 km/godz. pokona ten dystans w sekundę. W tym czasie nie zdąży nawet zacząć hamować. * Skrócone światła reflektorów powodują powstanie refleksów od odblasków już z odległości metrów, a światła długie nawet z odległości kilometra. * Im niżej jest umieszczony element odblaskowy, tym szybciej padną na niego promienie świateł reflektorów i kierowca szybciej dostrzeże przeszkodę. * Żeby móc zahamować, albo ominąć przeszkodę, kierowca potrzebuje kilku sekund, od zauważenia do zareagowania na niebezpieczeństwo.

9 Czy wiesz, że samochód, który jedzie z prędkością 100 km/godz w ciągu jednej sekundy pokonuje odległość 27,77 m Jego kierowca, gdy zauważy przeszkodę, potrzebuje co najmniej jednej sekundy, żeby zareagować, czyli przenieść nogę z pedału gazu na pedał hamulca i nacisnąć go z całej siły. W tym czasie wciąż jedzie z prędkością 27,7 m/s. W drugiej sekundzie, już hamując, pokona około 20 metrów, w trzeciej sekundzie 13, metrów w czwartej siedem i dopiero w piątej ma szansę się zatrzymać, po metrach od zauważenia przeszkody, pod warunkiem, że droga była sucha, a opony i układ hamulcowy auta bez zarzutu. Jeśli jezdnia będzie mokra, bądź śliska to długość drogi zatrzymania dramatycznie się wydłuży.

10 Prawo o ruchu drogowym nakazuje, by dzieci do lat 15 znajdujące się po zmroku na drodze publicznej, były wyposażone w widoczne elementy odblaskowe. Zdaniem gremium naszego Stowarzyszenia każdy pieszy bez względu na wiek winien być zobligowany do posiadania elementu odblaskowego widocznego dla kierowców /dotyczy to głównie terenów pozamiejskich, gdzie normą jest poruszanie się pieszych wzdłuż poboczy drogi/. Uważamy także, że obowiązkowym musi stać się posiadanie kamizelek odblaskowych na wyposażenie samochodów osobowych /wyobraźmy sobie awarię samochodu po zmierzchu np. wymianę koła od strony osi jezdni, drobną kolizję lub cokolwiek co powoduje, że po wyjściu z auta dla innych jadących możemy po prostu być niewidoczni/. Chcemy zatem dołożyć starań aby wpłynąć na stosowne zmiany legislacyjne w Polsce.

11 Co my robimy ? Zastanówmy się jak stosujemy się do obowiązujących przepisów ruchu drogowego: 1.Czy w Twoim środowisku nie ma akceptacji dla łamania przepisów ruchu drogowego: pomoc sprawcom wypadków drogowych w ukrywaniu ?okoliczności wypadku, ostrzeganie na drodze przed patrolami policyjnymi itp. ? 2.Jak wygląda nasze przestrzeganie przepisów o ruchu pieszych i w ruchu rowerów : - małe dzieci, bez opieki na drodze (dzieci do lat 7-miu nie mogą poruszać się po drodze bez opieki), - poruszanie się pieszych się bez oznakowania i oświetlenia w warunkach złej widoczności (dzieci do lat 15-tu po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, są obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu),

12 -przechodzenie przez jezdnię w miejscach niedozwolonych, czy nagłe wtargnięcia na jezdnię, np. na przystanku spoza autobusu - bądźmy świadomi, że w takich przypadkach nie dajemy szans kierującemu na zatrzymanie pojazdu, a najpoważniejsze konsekwencje poniesiemy my sami. - jazda na rowerze, bez wymaganego o wyposażenia, szczególnie bez oświetlenia i bez kasku ochronnego. 3.Poruszanie się po drogach w stanie nietrzeźwym. Należy tutaj podkreślić, że apelowanie o rozsądek do pijaków niekiedy mija się z celem. Trzeba apelować do ich najbliższych, aby za wszelką cenę nie pozwolili usiąść za kierownicę pijanemu kierowcy, a jeżeli nie są w stanie tego uczynić, to niech przynajmniej sami nie siadają z nim do samochodu. 4.Jazda z przygodnymi kierowcami “na okazję” - korzystając z takiej “okazji”, można trafić na “pirata drogowego”, pijaka, czy zboczeńca. Przed takimi niebezpieczeństwami należy przestrzegać szczególnie dzieci i młodzież. Można mnożyć ostrzeżenia i przykłady niefrasobliwości. Trzeba jednak z całą mocą podkreślić, że nawet nie szczegółowa znajomość przepisów ruchu drogowego przesądza o bezpieczeństwie, ale tak jak we wszystkich innych dziedzinach życia przede wszystkim rozsądek i świadomość, że ustawodawca stanowiąc te przepisy miał na uwadze głównie nasze bezpieczeństwo, zdrowie i życie.


Pobierz ppt "Bezpieczeństwo na drodze"

Podobne prezentacje


Reklamy Google