Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zbigniew Rybczyński TANGO
2
ZBIGNIEW RYBCZYŃSKI Urodził się w 1949 roku w Łodzi
Ukończył studia na Wydziale Operatorskim Jako operator realizował zdjęcia do filmów m.in. Andrzeja Barańskiego W 1973 roku związał się ze Studiem Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi, gdzie powstały m.in. Kwadrat (1972), Plamuz (1973), Zupa (1974), Nowa książka (1975), Oj, nie mogę się zatrzymać (1975), Święto (1976) Uczestniczył też w pracach awangardowej grupy twórczej Warsztat Formy Filmowej W 1983 roku po zdobyciu Oscara za Tango osiedlił się w USA
3
ZBIGNIEW RYBCZYŃSKI W latach pracował we własnym studiu „Zbig Vision”, gdzie stworzył zarówno autorskie filmy eksperymentalne, m.in. Schody (1987), Czwarty wymiar (1988), Orkiestra (1990), Kafka (1992), jak i filmy reklamowe oraz wideoklipy W latach przebywał w Niemczech, pracując w eksperymentalnym ośrodku filmowym w Berlinie, wykładał też w Kolonii W 2001 roku powrócił do USA, gdzie pracuje nad nowymi programami komputerowymi dla potrzeb produkcji filmowej
4
Nagrody dla Tanga Grand Prix i nagroda publiczności na festiwalach we francuskim Annecy i w hiszpańskim mieście Hueska Grand Prix i nagroda FIPRESCI w Oberhausen nagroda główna festiwalu filmów krótkometrażowych w Krakowie wyróżnienie jury za nowatorstwo techniczne oraz nagroda publiczności w Ottawie nagroda dla najlepszego filmu animowanego w fińskim Tampere Oscar dla najlepszego krótkometrażowego filmu animowanego (pierwszy dla polskiego filmu)
5
Tango 1980 Ten 8-minutowy film Rybczyński robił przez 8 miesięcy, pracując po 16 godzin dziennie w studiu filmowym „Se-Ma-For” w Łodzi Wymalował na celuloidach około 16 tys. czarnych masek i wykonał kilkaset tysięcy ekspozycji specjalną kamerą
6
„Sam rozwój komputera wymaga, by wrócić do naukowej analizy rzeczywistości, tak jak to robili twórcy dawnych wieków. Żeby móc coś zaprogramować, trzeba wiele zrozumieć.” Zbigniew Rybczyński
7
„Nasz, ludzki sposób myślenia, widzenia, odczuwania jak dotąd w małym stopniu wyraził się w tym, co zostało namalowane, sfilmowane, czy nagrane na taśmie wideo. Jest w tym paradoks: obiektywnie bardzo dużo widzimy, ale bardzo mało umiemy przekazać. Dociera do nas ogromna ilość informacji, ale w sposób świadomy rejestrujemy z tego niewielką część.” Zbigniew Rybczyński
8
Leitmotiv jednego pokoju, przestrzeni zamkniętej , gdzie toczą się wszystkie wydarzenia świadczy o tym, że główne ludzkie działania toczą się częściej wewnątrz niż na zewnątrz. PRZESTRZEŃ SYMBOLICZNA Przestrzeń filmu
9
Postaci zachowują jakby były same w pokoju
Postaci zachowują jakby były same w pokoju. Wszystkie wykonują ściśle określone czynności i wychodzą, aby natychmiast pojawić i powtórzyć dokładnie to samo. Ich drogi jakimś cudem tak się przecinają, że nigdy nie dochodzi do kolizji. Bohaterowie
10
? „Szczerze mówiąc byłoby wspaniale mieć taką technikę, żeby móc robić obrazy, całkiem dowolne sceny, dowolne pejzaże, dowolne dekoracje. Uwolnić się od rzeczywistości. Od tak zwanego realizmu, który realizmem wcale nie jest. Od realizmu sytuacji istniejącej tylko i wyłącznie w danym miejscu i czasie, bo rzeczywistość jest w nas, a nie w 'obiektywnym' świecie. Świat istnieje w naszej wyobraźni, w naszym doświadczeniu, we wspomnieniach, przypuszczeniach, obawach.” Zbigniew Rybczyński
11
? „Uważam, że tradycyjne kino przeżyło się. [...] Język filmowy zuniformizował się. Ukształtowały się pewne schematy inscenizowania i fotografowania określonych sytuacji fabularnych, schematy, poza które, w gruncie rzeczy, nie sposób wyjść. Widz nabrał pewnych przyzwyczajeń i nie rozumie, jak mu się opowiada inaczej.” Zbigniew Rybczyński
12
W finale stopniowo i niedostrzegalnie znikają wszystkie postacie; pozostaje tylko stara kobieta w czerni, która budzi się jakby z dziwnego snu. Finał filmu
13
? „Mam coraz większy podziw dla systemów społecznych istniejących w dalekiej przeszłości, które dawały pole dla indywidualnych wizji. Alegoria. Ukryte znaczenia. Podwójny język. Symbol. Wartość intelektualna obrazu. To są rzeczy nieobecne dziś w sztuce” Zbigniew Rybczyński
14
INSPIRACJE FILOZOFICZNE
Henri Bergson (la durée - teoria trwania) Andre Bazin Ontologia obrazu fotograficznego
15
INSPIRACJE MALARSKIE Hieronim Bosch Leonardo da Vinci Pieter Bruegel
Maurits Cornelis Escher Surrealiści m.in. Rene Magritte i Salvador Dali
16
Hieronim Bosch
17
Pieter Bruegel
18
Leonardo da Vinci
19
? „Czytałem kiedyś, jeszcze w Polsce, traktat o malarstwie Leonarda da Vinci. Było tam takie zdanie: tworząc obraz, musisz zacząć od tego, co jest cieniem, najgłębszą czernią. A to dlatego, że przechodząc od czerni do światła, można dać nieskończoną ilość odcieni. A gdy zaczniesz od światła, zabraknie ci czerni. To jest uwaga, do której stosuje się w większości moich pomysłów.” Zbigniew Rybczyński
20
Maurits Cornelis Escher
21
Rene Magritte
22
Salvador Dali
23
INSPIRACJE LITERACKIE
Księga Koheleta Twórczość Witkacego Ulisses Jamesa Joyce’a Tango Sławomira Mrożka Twórczość Tadeusza Kantora
24
Tadeusz Kantor
25
INSPIRACJE FILMOWE George Méliès Walt Disney Charlie Chaplin
Louis Buñuel Norman McLaren
26
George Méliès
27
Charlie Chaplin
28
Norman McLaren
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.