Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
2
Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci
3
Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci
ADHD
4
Co warto wiedzieć o ADHD
Attention Deficit Hiperkinetic Disorder
5
Co warto wiedzieć o ADHD
Attention Deficit Hiperkinetic Disorder czyli Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi
6
Co warto wiedzieć o ADHD
Attention Deficit Hiperkinetic Disorder czyli Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi – jest to nierównomierny rozwój mózgu
7
Co warto wiedzieć o ADHD
Attention Deficit Hiperkinetic Disorder Występuje dwa razy częściej u chłopców niż u dziewcząt.
8
Co warto wiedzieć o ADHD
Attention Deficit Hiperkinetic Disorder Występuje dwa razy częściej u chłopców niż u dziewcząt. U dziewczynek przejawia się zazwyczaj jako problemy z koncentracją uwagi.
9
Co warto wiedzieć o ADHD
Attention Deficit Hiperkinetic Disorder Jest chorobą dziedziczną. W 70% przypadków zanika.
10
Co warto wiedzieć o ADHD
Wzór zachowania dziecka z ADHD
11
Co warto wiedzieć o ADHD
Wzór zachowania dziecka z ADHD Zaburzenie koncentracji uwagi –krótki czas skupienia uwagi, brak umiejętności skupienia uwagi na jednej czynności, łatwe rozpraszanie się
12
Co warto wiedzieć o ADHD
Wzór zachowania dziecka z ADHD Nadmierna impulsywność – częste wtrącanie się do rozmowy, przypadkowe i nieumyślne niszczenie rzeczy, brak umiejętności planowania swoich działań w przyszłości
13
Co warto wiedzieć o ADHD
Wzór zachowania dziecka z ADHD Nadruchliwość – niepokój w obrębie miejsca siedzenia, machanie nogami, rękoma, wiercenie się, nadmierna gadatliwość, przymus chodzenia
14
Co warto wiedzieć o ADHD
Warunkiem koniecznym do sklasyfikowania ADHD jest występowanie w/w zaburzeń w zachowaniu, w co najmniej dwóch środowiskach (np. rodzinnym i szkolnym).
15
Co warto wiedzieć o ADHD
Warunkiem koniecznym do sklasyfikowania ADHD jest występowanie w/w zaburzeń w zachowaniu, w co najmniej dwóch środowiskach (np. rodzinnym i szkolnym). Diagnozę może postawić tylko lekarz specjalista psychiatrii dziecięcej, psycholoklinicysta lub neurolog na podstawie wywiadu i obserwacji dziecka.
16
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Robi niesamowity bałagan w pokoju
17
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Robi niesamowity bałagan w pokoju 5 minut po sprzątaniu już rozrzuca wszystkie swoje rzeczy
18
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Robi niesamowity bałagan w pokoju 5 minut po sprzątaniu już rozrzuca wszystkie swoje rzeczy Ciągle czegoś szuka, nigdy nie wie gdzie to położył
19
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Robi niesamowity bałagan w pokoju 5 minut po sprzątaniu już rozrzuca wszystkie swoje rzeczy Ciągle czegoś szuka, nigdy nie wie gdzie to położył Jest w stanie w krótkim czasie przewrócić dom do góry nogami
20
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków
21
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy
22
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy Krzyczy, ciągle się wierci
23
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy Krzyczy, ciągle się wierci Przerywa innym wtrąca się do rozmowy
24
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy Krzyczy, ciągle się wierci Przerywa innym wtrąca się do rozmowy Zawsze musi być pierwszy, nie potrafi nawet minuty poczekać na swoją kolej
25
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy Krzyczy, ciągle się wierci Przerywa innym wtrąca się do rozmowy Zawsze musi być pierwszy, nie potrafi nawet minuty poczekać na swoją kolej Jak tylko coś mu się każe natychmiast się buntuje
26
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Bije się z kolegami
27
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny
28
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza
29
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza W sklepie wszystkiego dotyka
30
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza W sklepie wszystkiego dotyka Nigdy nie wie co ma zadane
31
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza W sklepie wszystkiego dotyka Nigdy nie wie co ma zadane Niestaranne zeszyty, kleksy, pozaginane rogi
32
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza W sklepie wszystkiego dotyka Nigdy nie wie co ma zadane Niestaranne zeszyty, kleksy, pozaginane rogi Nie umie się skupić na lekcjach
33
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem
34
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek
35
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek Do lekcji zabiera się godzinami
36
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek Do lekcji zabiera się godzinami Ciągle jest w ruchu nie sposób za nim nadążyć
37
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek Do lekcji zabiera się godzinami Ciągle jest w ruchu nie sposób za nim nadążyć Ma się wrażenie, że nie słyszy co się do niego mówi
38
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek Do lekcji zabiera się godzinami Ciągle jest w ruchu nie sposób za nim nadążyć Ma się wrażenie, że nie słyszy co się do niego mówi Nie potrafi skupić się na żadnym zajęciu
39
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać
40
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę
41
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go do kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk
42
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk Ma skrajne uczucia
43
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk Ma skrajne uczucia Ubiera się godzinami
44
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk Ma skrajne uczucia Ubiera się godzinami Najpierw coś robi a potem myśli
45
Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk Ma skrajne uczucia Ubiera się godzinami Najpierw coś robi a potem myśli Działa znacznie szybciej niż myśli
46
Co warto wiedzieć o ADHD
W domu, gdzie mieszka ktoś z ADHD nawet kot i złota rybka mogą potrzebować terapii.
47
Co warto wiedzieć o ADHD
Nadpobudliwość psychoruchowa to poważna dysfunkcja, a nie efekt złego wychowania
48
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają:
49
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości
50
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości
51
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami
52
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami Możliwości dobrego skupienia się na jednej czynności
53
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami Możliwości dobrego skupienia się na jednej czynności Wyrachowanej złośliwości
54
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami Możliwości dobrego skupienia się na jednej czynności Wyrachowanej złośliwości Czasu na analizę sytuacji
55
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami Możliwości dobrego skupienia się na jednej czynności Wyrachowanej złośliwości Czasu na analizę sytuacji Zbyt wielu przyjaciół
56
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Energii
57
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu
58
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu Wrażliwości i silnych reakcji na bodźce
59
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu Wrażliwości i silnych reakcji na bodźce Lęków i niepokojów
60
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu Wrażliwości i silnych reakcji na bodźce Lęków i niepokojów Częstych konfliktów z otoczeniem
61
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu Wrażliwości i silnych reakcji na bodźce Lęków i niepokojów Częstych konfliktów z otoczeniem Trudności z podporządkowaniem się poleceniom
62
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Licznych niedokończonych zadań, przedsięwzięć
63
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Licznych niedokończonych zadań, przedsięwzięć Dużo bałaganu wokół siebie
64
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Licznych niedokończonych zadań, przedsięwzięć Dużo bałaganu wokół siebie Problemów z zaplanowaniem pracy, rozplanowaniem czasu
65
Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Licznych niedokończonych zadań, przedsięwzięć Dużo bałaganu wokół siebie Problemów z zaplanowaniem pracy, rozplanowaniem czasu Silnej potrzeby uznania, docenienia
66
Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ?
67
Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów:
68
Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Zawieszanie w prawach ucznia
69
Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Wyrzucanie ze szkoły
70
Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Słabsze osiągnięcia szkolne, niższe wykształcenie
71
Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Konflikty z rówieśnikami i dorosłymi
72
Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Postawy antyspołeczne
73
Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Konflikty z prawem
74
Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Uzależnienia
75
Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Problemy z utrzymaniem pracy
76
Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Depresje
77
Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Możliwość popełnienia samobójstwa
78
Praca z dzieckiem nadpobudliwym ruchowo w szkole.
79
Rolą nauczyciela oprócz przekazywania wiedzy
jest nauczyć norm i zasad
80
Metody postępowania: Właściwe usadowienie (pierwsza lub ostatnia ławka), pokazane granice poruszania się
81
Metody postępowania: Właściwe usadowienie (pierwsza lub ostatnia ławka), pokazane granice poruszania się Ustalenie jasnych reguł pracy w klasie
82
Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:
83
Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:
Najpierw najważniejsze zadanie
84
Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:
Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka
85
Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:
Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie)
86
Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:
Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie) Polecenia krótkie, lakoniczne
87
Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:
Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie) Polecenia krótkie, lakoniczne Powtarzać
88
Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:
Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie) Polecenia krótkie, lakoniczne Powtarzać Poprosić dziecko o powtórzenie
89
Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:
Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie) Polecenia krótkie, lakoniczne Powtarzać Poprosić dziecko o powtórzenie Skontrolować wykonanie zadania
90
Metody postępowania: Jak najczęściej komunikaty zwrotne: cieszę się, że to zrobiłeś, przeczytałeś itp.
91
Metody postępowania: Jak najczęściej komunikaty zwrotne: cieszę się, że to zrobiłeś, przeczytałeś itp. Zwracanie się bezpośrednio do dziecka dbając o kontakt wzrokowy
92
Metody postępowania: Jak najczęściej komunikaty zwrotne: cieszę się, że to zrobiłeś, przeczytałeś itp. Zwracanie się bezpośrednio do dziecka dbając o kontakt wzrokowy Ograniczanie dopływu bodźców do dziecka podczas pracy – kontrola otoczenia, minimalizm co do ilości przedmiotów na jego biurku
93
Metody postępowania: Dostrzeganie pozytywnych stron w zachowaniu dziecka
94
Metody postępowania: Dostrzeganie pozytywnych stron w zachowaniu dziecka Podkreślanie nawet częściowo dobrze wykonanego zadania
95
Metody postępowania: Dostrzeganie pozytywnych stron w zachowaniu dziecka Podkreślanie nawet częściowo dobrze wykonanego zadania Konsekwencja, jednomyślność przy rozliczaniu
96
Metody postępowania: Dostrzeganie pozytywnych stron w zachowaniu dziecka Podkreślanie nawet częściowo dobrze wykonanego zadania Konsekwencja, jednomyślność przy rozliczaniu Kontrola notatek po zajęciach
97
Metody postępowania: Zapobieganie konfliktom w zabawach ruchowych poprzez kierowanie uwagi i energii dziecka w angażowanie w zajęcia wymagające wysiłku fizycznego
98
Metody postępowania: Zapobieganie konfliktom w zabawach ruchowych poprzez kierowanie uwagi i energii dziecka w angażowanie w zajęcia wymagające wysiłku fizycznego Dostrzeganie pozytywów dziecka, angażowanie go w zadania na rzecz grupy – co buduje poczucie wartości, pewności siebie.
99
Metody postępowania: Zachęcić rodziców do włączenia się w pracę grup wsparcia oraz stowarzyszeń poświęconych tematyce nadpobudliwości
100
Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza:
101
Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać
102
Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku…
103
Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku… Twój kolega dawno się już nauczył…
104
Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku… Twój kolega dawno się już nauczył… Twój starszy brat wiedziałby …
105
Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku… Twój kolega dawno się już nauczył… Twój starszy brat wiedziałby … Jesteś niedbały…
106
Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku… Twój kolega dawno się już nauczył… Twój starszy brat wiedziałby … Jesteś niedbały… Pewnie nigdy ci się to nie uda…
107
Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Warto zastąpić te stwierdzenia innymi:
108
Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Warto zastąpić te stwierdzenia innymi: Pamiętasz jak uczyłeś się…, wtedy też się najpierw nie udawało, a potem…
109
Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Warto zastąpić te stwierdzenia innymi: Pamiętasz jak uczyłeś się…, wtedy też się najpierw nie udawało, a potem… Wiem, że bardzo się starasz; czasem tak jest, że coś mimo naszych starań nie wychodzi
110
Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Warto zastąpić te stwierdzenia innymi: Wiem, że trudniej ci się uczyć ale myślę, że jeśli chcesz, to możesz popracować tak żeby radzić sobie lepiej
111
Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada druga: Chwilka spędzona z kimś kto cię rozumie pozwala odzyskać wiarę w siebie.
112
Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada trzecia: Dostrzegaj sukcesy a nie porażki. Jeśli trzeba zmień porażkę w zwycięstwo.
113
Czy wiesz, że…
114
Czy wiesz, że: Osoby z nadpobudliwością psychoruchową są:
bardzo inteligentne dociekliwe spostrzegają mnóstwo szczegółów maja duże poczucie humoru aktywne, mają mnóstwo energii odważne, podejmujące ryzyko chętne do zabawy, spontaniczne
115
Czy wiesz, że: Osoby z nadpobudliwością psychoruchową są:
pomysłowe, twórcze, kreatywne komunikatywne troskliwe, dbające o innych ludzi i o zwierzęta wrażliwe, uczuciowe szybko wybaczają nigdy się nie nudzą, poszukują nowych, silnych wrażeń
116
SŁAWNI NADPOBUDLIWCY:
117
SŁAWNI NADPOBUDLIWCY:
Thomas Edison, Graham Bell, Albert Einstein, Benjamin Franklin, Kirk Douglas, Tom Cruise, Kuba Wojewódzki, prof. Leszek Kołakowski
118
Opracowano na podstawie: Tomasz Wolańczyk, Artur Kołakowski, Magdalena Skotnicka, „Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci”, Wydawnictwo Bifolium, Lublin Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Nadpobudliwym „…ale nasze…” w Gorzowie Wlkp., „Broszurka ADHD, nadpobudliwość”
119
„Wziął długopis do ręki i nie zastanawiając się długo, niedbale zapisał w zeszycie: Wolność jest przeciwieństwem niewoli. Wolność jest sensem życia każdego człowieka. Ja żyję w niewoli. ADHD jest agresorem, który uzurpuje sobie prawo do moich uczuć i zachowań. Narzuca mi własne zdanie i żąda, bym działał pod jego dyktando. Ale wierzę, że przyjdzie taki dzień, który przyniesie mi wolność. Bo… wolność to zdolność kontrolowania własnych impulsów. Wolność to możliwość panowania nad własnym ciałem. Tym właśnie jest dla mnie wolność – to moje marzenie.” Fragment książki Iwony Górki „Mój mały nieszczęśliwy człowiek z ADHD”
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.