Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prezentacje multimedialne w pracy biblioteki szkolnej i nauczyciela - bibliotekarza Gabriela Bonk – Rybnik 2007.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prezentacje multimedialne w pracy biblioteki szkolnej i nauczyciela - bibliotekarza Gabriela Bonk – Rybnik 2007."— Zapis prezentacji:

1 Prezentacje multimedialne w pracy biblioteki szkolnej i nauczyciela - bibliotekarza
Gabriela Bonk – Rybnik 2007

2 Człowiek zapamiętuje tylko około: % tego, co przeczyta, % tego co usłyszy, % tego, co zobaczy. Fragment prezentacji multimedialnej: Jak się uczyć?

3 Jeśli w edukacji wykorzystamy dobrze przygotowaną atrakcyjną prezentację – nasi uczniowie będą mieli możliwość zapamiętać aż 60% przekazywanych treści. 60%

4 Wzrost efektywności nauczania w wyniku korzystania z multimediów
Wzrost efektywności nauczania w wyniku korzystania z multimediów. Opracowane wg: Adams G.: Why interactive? In Multimedia&Wideodisc Monitor Skuteczność nauczania wzrost o 56 % Rozumienie tematu wzrost o 50 – 60 % Tempo uczenia wzrost o 60 % Wiedza przyswojona wzrost o 25 – 50 %

5 Prezentacja – to przedstawienie informacji głównie w formie graficznej
Prezentacja – to przedstawienie informacji głównie w formie graficznej. Składa się z szeregu slajdów przedstawiających tekst ujęty w punkty, wykresy, grafikę i elementy animacji.

6 Tak rozumiana prezentacja może być doskonałym narzędziem naszej codziennej bibliotekarskiej pracy.
Rysunek Martyny Gładysz

7 Zaskakiwani nagłymi informacjami o konieczności przeprowadzenia lekcji - możemy zorganizować bardzo ciekawe zajęcia, jeśli wykorzystamy przygotowaną wcześniej prezentację.

8 Gotowe slajdy pomogą w przekazywaniu trudniejszych zagadnień, pomogą skupić myśli uczniom, ale także nam – ułatwią prowadzenie ciekawego dialogu lub wykładu. Fragment prezentacji multimedialnej: Warsztat informacyjny biblioteki szkolnej

9 Za pomocą prezentacji można zareklamować różnorodne formy pracy biblioteki.
Fragment prezentacji multimedialnej: Biblioteka Zespołu Szkół Urszulańskich

10 Tak przygotowana prezentacja może służyć pomocą na wstępnych lekcjach z nowymi klasami, może być wizytówką biblioteki w Internecie, może posłużyć nam w czasie dni otwartych szkoły, lub spotkań z rodzicami.

11 Omówienie regulaminu biblioteki z wykorzystaniem prezentacji może okazać się o wiele skuteczniejsze, bardziej interesujące i zrozumiałe dla młodego człowieka. Fragmenty prezentacji multimedialnej: Regulamin biblioteki

12 Szereg tematów omawianych przez nas w ramach zajęć lekcyjnych z czytelnikami można przekazać właśnie w formie takiej prezentacji. Fragmenty prezentacji multimedialnych: Lidii Hajduk i Edyty Guznowskiej

13 To między innymi: warsztat informacyjny biblioteki, budowa karty katalogowej i katalogu…
Fragmenty prezentacji multimedialnych: Jak szukać informacji w bibliotece i Anny Urbaniak: Katalogi biblioteczne

14 … budowa książki… Fragmenty prezentacji multimedialnych: Ewy Łopatka i Beaty Wolak: Budowa książki

15 … historia książki… Fragment prezentacji multimedialnej: Anny Kucała

16 … historia pisma… Fragment prezentacji multimedialnej: Anny Kucała

17 …opis działania i funkcjonowania MCI…
Fragmenty prezentacji multimedialnych: Izabeli Skowronek i Mireli Kluczniok

18 …opis bibliograficzny stosowany w bibliografii załącznikowej …
Fragmenty prezentacji multimedialnych: Alicji Szustakowskiej, Ewy Maciejek i Gabrieli Bonk

19 … elementy z cyklu tematów: „jak się uczyć…”
Fragment prezentacji multimedialnej: Jak się uczyć?

20 … i szereg innych… Fragmenty prezentacji multimedialnych: Edyty Guznowskiej, Anny Sorychta i Bogusławy Jankowskiej

21 Przygotowane przez nas edukacyjne prezentacje multimedialne mogą zostać opublikowane na witrynie internetowej biblioteki lub szkoły. Fragmenty stron internetowych:

22 Mogą być zainstalowane w jednym z komputerów MCI.

23 Mogą też – nagrane na płyty CD wzbogacać księgozbiór wypożyczalni.

24 W podobny sposób warto w bibliotece gromadzić wartościowsze prezentacje multimedialne tworzone przez uczniów i nauczycieli. Fragment prezentacji multimedialnej Doroty Przybyła

25 Dzięki temu uczeń, który nie był na lekcji lub czegoś nie zrozumiał, zapomniał – w dowolnej chwili będzie mógł samodzielnie zgłębić temat.

26 Niektóre prezentacje warto wydrukować.

27 Można wydrukować 1,2,3,4,6 lub 9 slajdów na stronie.

28 Ze swojego doświadczenia wiem, iż temat bibliografii załącznikowej w formie WYDRUKOWANEJ prezentacji multimedialnej – jest wręcz rewelacyjnym wyjściem w sytuacji, gdy tego opisu uczymy naszych, często nie do końca zdyscyplinowanych i robiących swoje prace na ostatni moment maturzystów.

29 Prezentacja multimedialna może być interesującą formą przeprowadzenia konkursu lub turnieju czytelniczego.

30 Dzięki medialnej formie pytań – łatwiej skupić uwagę nawet najliczniejszej grupie uczestników (całej, dużej sali).

31 Umiejętnie przygotowana prezentacja może wprowadzić młodzież do spotkania z literatem czy inną ciekawą postacią. Może być częścią takiego spotkania. Zastosujemy wówczas slajdy informujące o życiu i twórczości, fragmenty utworów, zdjęcia – wszystko powiązane nastrojową muzyką. Fragmenty prezentacji multimedialnych: Mireli Kluczniok i Katarzyny Trzebunia

32 Za pomocą prezentacji można utrwalić ciekawe imprezy przygotowywane przez bibliotekę.

33 Prezentacja może być narzędziem zaprezentowania szerszej publiczności interesujących zbiorów naszej biblioteki. Możemy przygotować slajdy reklamujące wartościowe pozycje… Fragment prezentacji multimedialnej Barbary Adamczyk

34 …lub wręcz zademonstrować publikacje unikalne graficznie czy edytorsko…

35 W takiej formie można zademonstrować wiele ciekawych tematów z edukacji regionalnej, które możemy opracowywać, przygotowywać wraz z młodzieżą.

36 Prezentacja - to oczywiście świetna forma zareklamowania naszej szkoły potencjalnym zainteresowanym, a podkreślam to, gdyż nieraz zdarza się, iż promocją szkoły w środowisku zajmuje się właśnie bibliotekarz.

37 W formie prezentacji można ciekawie przedstawić historię szkoły, korzystając z niedostępnych szerszemu gronu zainteresowanych materiałów przechowywanych w archiwum.

38 Czasem bywa, że nie najciekawszy, a przecież stanowiący istotną wiedzę o szkole – życiorys jej patrona, zademonstrowany w formie prezentacji, ze sporą ilością materiału ilustracyjnego, przedstawiony na lekcji wychowawczej, na akademii lub po prostu – dostępny w Internecie (na witrynie szkoły, biblioteki) – będzie o wiele chętniej przyswajany.

39 Przygotowując prezentację koniecznie pamiętajmy o kilku zasadach

40 - nie więcej niż 5 – 6 linijek tekstu na slajdzie
źle dobrze Fragmenty prezentacji multimedialnej: Historia pisma

41 - piszemy raczej hasłami, równoważnikami zdań – nie rozbudowanymi akapitami
źle dobrze Fragmenty prezentacji multimedialnych: Jak się uczyć?

42 - staramy się na slajdach ilustrować przekazywane treści (ilustracje wspomagają tekst)
Fragmenty prezentacji multimedialnych: Wielikąt, Juliusz Roger i Śląskie stroje ludowe

43 - prezentacja multimedialna składająca się jedynie z wrzuconego na slajdy tekstu naszego wystąpienia, bez ilustracji – nie jest dobrą prezentacją źle dobrze Fragmenty prezentacji multimedialnych: Jak się uczyć?

44 Verdana Arial Tahoma bezpieczne czcionki
- czcionka powinna być czytelna, i lepiej wybrać jakiś typowy krój – jeśli wiemy, że prezentacja będzie pokazywana także na innych komputerach Verdana Arial Tahoma bezpieczne czcionki

45 unikajmy wszelkich zbędnych udziwnień

46 - dla zachowania walorów estetycznych, dla elegancji warto trzymać się ustalonej kolorystyki i kroju czcionki Mniej elegancko Bardziej elegancko

47 - wszystkie prezentowane przez nas elementy powinny być dobrze widoczne, czytelne

48 - animacje stosujemy, by objaśnić trudne zjawisko; unikajmy wszelkich niepotrzebnych ruchomych elementów, które tylko rozpraszają uwagę i dezorientują odbiorców Dwa kolejne slajdy ilustrują celowe wykorzystanie elementów ruchomych – dla wyjaśnienia starożytnego greckiego sposobu pisania tzw. bustrofedonem oraz dla objaśnienia ruchu gałek ocznych w czasie czytania. Fragmenty prezentacji multimedialnych: Historia pisma i Jak się uczyć?

49 Bustrofedon Historia pisma

50 Rzeczywisty ruch gałek ocznych w trakcie czytania:
ruch oczu zatrzymania od ½ do 1 ½ sekundy wyrazy

51 - oczywiście zawsze warto pamiętać, że elementy humoru – ułatwiają zapamiętywanie
Fragment prezentacji multimedialnej Jak się uczyć?

52 - zawsze podajemy wykorzystane źródła, oraz podpisujemy przygotowaną w ten sposób prezentację
Fragmenty prezentacji multimedialnych: Jak się uczyć? oraz Pan Tadeusz

53 Gotowe prezentacje multimedialne można opublikować i pobrać na witrynie „Biblioteki w Szkole” w dziale redagowanym przez Beatą Sławińską-Kopyś, gdzie znajdziemy także szereg rad dla twórców prezentacji.

54 Sporo prezentacji multimedialnych opublikowano także na witrynie Publikacje Edukacyjne. Można je zamówić na specjalnej płycie CD.

55 Polecamy także stronę TNBSP Oddział w Rybniku a na niej oddzielną podstronę z prezentacjami multimedialnymi, które można tu publikować oraz pobierać.

56 Przed opublikowaniem prezentacji w internecie warto najpierw dokonać kompresji ilustracji.

57

58

59 Bibliografia: 1. Kos Michał, Łempicki Wojciech: Prezentacja – tak, ale jaka? „Forum Nauczycieli” 2003 nr 1 s Mocna prezentacja. „Komputer Świat” 2003 nr 3 s Mocne wrażenie. „Komputer Świat” 2001 nr 8 s Sławińska-Kopyś Beata: Podstawowe zasady tworzenia prezentacji. [online] „Biblioteka w Szkole” [dostęp 19 kwietnia 2007]. Dostępny w Internecie: zasady_tworzenia.php. 5. Wykład z dreszczykiem. „Komputer Świat” nr 18 s Zaprezentuj się! „Komputer Świat” 2001 nr 7 s

60 Życzę owocnego tworzenia i wykorzystywania prezentacji multimedialnych
Pragnę podziękować za cenne wskazówki recenzentom tej prezentacji: Romanie Piecha, Hannie Bohuszewicz i Elżbiecie Rafińskiej. Dziękuję za uwagę 


Pobierz ppt "Prezentacje multimedialne w pracy biblioteki szkolnej i nauczyciela - bibliotekarza Gabriela Bonk – Rybnik 2007."

Podobne prezentacje


Reklamy Google