Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałLongin Kramarczyk Został zmieniony 10 lat temu
1
ROLA MEDIÓW W ŻYCIU CZŁOWIEKA I UMIEJĘTNOŚĆ KRYTYCZNEGO ICH ODBIORU
mgr Halina Gierut mgr inż.. Małgorzata Sorys
2
JAŚ „Czego Jaś się nie nauczy’ Tego Jan nie będzie umiał”. Ja tu sobie gadu, gadu, A tam w domu na mnie czeka: Szklany ekran, czarny pilot, Miękki fotel, filmów rzeka. Pora na mnie, do widzenia, Do miłego zobaczenia. NAUCZYCIELKA Weź długopis i tu napisz, Gdzie urodził się Mickiewicz. Datę bitwy pod Grunwaldem I chrztu Polski podaj, proszę. Potem nazwij części mowy: Kark, na, przecież, głowa, noszę. Jeszcze wymień polskie rzeki I sąsiadów kraju twego. Następnie... JAŚ Ale skąd mam proszę pani O tym wszystkim naraz wiedzieć? W żadnym z znanych mi seriali Takich spraw nie poruszali.
3
MENU RODZAJE MEDIÓW Podział mass mediów ze względu na zaangażowanie
odpowiedniego zmysłu w odbiorze treści Pozytywne oddziaływanie telewizji na widza Pozytywne oddziaływanie komputera i Internetu UZALEŻNIENIE OD MEDIÓW
4
SKUTKI UZALEŻNIENIA PRZYCZYNY UZALEŻNIEŃ RODZAJE UZALEŻNIENIA
OBJAWY UZALEŻNIENIA
5
RODZAJE MEDIÓW TELEWIZJA RADIO KINO KOMPUTER VIDEO
6
Nazwa grupy mass mediów Na jakie zmysły oddziałują?
Nazwy mediów media wizualne na zmysł wzroku książka, prasa, fotografia, plakat, naklejki, znaczek pocztowy, pocztówki, komiks, gazeta telewizyjna media audialne na zmysł słuchu radio, płyta analogowa, taśma magnetofonowa, płyta kompaktowa, media audiowizualne na wzrok i słuch film, telewizja, taśma magnetowidowa, DVD
7
Pozytywne oddziaływanie telewizji na widza przejawia się przez:
kształtowanie zainteresowań, dostarczanie i poszerzanie wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, kształtowanie postaw społecznych, organizowanie rozrywki, inicjację kulturalną, masowe dokształcanie, możliwości kathartyczne, umacnianie solidarności z ludźmi, promowanie świata, ukazywanie zagrożenia środowiska.
8
Pozytywne oddziaływanie komputera i Internetu:
doskonali się umiejętności korzystania i przetwarzania informacji, pozwala zdobywać sprawności, ćwiczy refleks, daje rozrywkę, ćwiczy spostrzegawczość, zwiększa wydajność pracy i poprawia jej jakość, umożliwia natychmiastowe przesyłanie informacji, daje możliwość kontaktowania się z ludźmi praktycznie w każdym miejscu i czasie, dostęp do specjalistów z różnych dziedzin nauki.
9
PRZYCZYNY UZALEŻNIEŃ:
czynniki biologiczne, środowisko (rodzina, szkoła, rówieśnicy), cechy osobowości (np. zaniżone poczucie własnej wartości), środki masowej komunikacji
10
DWA RODZAJE UZALEŻNIENIA OD MASS MEDIÓW:
1. OD PRZEDMIOTÓW I CZYNNOŚCI Z NIMI ZWIĄZANYCH ciągle włączony telewizor traktowanie telewizora jak uprzywilejowanego członka rodziny relacja tylko telewizor- widz, niemożność rozmowy w rodzinie obowiązki, czas pracy w domu podporządkowane telewizji spożywanie posiłków w towarzystwie telewizora włączony telewizor w czasie odwiedzin gości gry jedynym przeznaczeniem domowych komputerów brak selekcji programów myślenie jedynie o tym, by jak najszybciej zasiąść do komputera 2. OD PRZEKAZYWANYCH TREŚCI promowanego stylu życia, postaw, wartościowania (wzory w osobach idoli muzycznych i filmowych), kultury (subkultury), zachowań seksualnych lansowanych np. przez gwiazdy rocka relacji międzyludzkich, sensacyjek, ploteczek
11
SKUTKI UZALEŻNIENIA OD MEDIÓW
skutki fizyczne skutki psychiczne -rezygnacja z ruchu- słaba kondycja fizyczna, -wady postawy, -zmęczenie i wady wzroku, -naruszanie sprawnego funkcjonowania mózgu przez intensywne bodźce świetlne, -zwyrodnienie stawów nadgarstka, -zawroty i bóle głowy, -brak koncentracji uwagi, -rozdrażnienie -padaczka komputerowa, -brak kontaktu z kolegami, rodziną, -ograniczenie zainteresowań, -zaniedbywanie obowiązków, nauki, -złe wzorce, -ograniczenie myślenia, wyobraźni, kult siły, przemoc, agresja, -bezkrytyczne przyjmowanie wzorów, -utożsamianie się z idolem, -pragnienie naśladowania, -zainteresowanie seksem, -zagrożenie tzw. wirtualną rzeczywistością
12
OBJAWY UZALEŻNIENIA OD KOMPUTERA I INTERNETU
stałe myślenie o tym, co się dzieje w Internecie, co robiliśmy „w sieci”, co będziemy robić; potrzeba zwiększania ilości czasu spędzanego w sieci; poczucie rozdrażnienia, poirytowania, złości, gdy coś lub ktoś uniemożliwia korzystanie z komputera; zaniedbywanie pracy, rezygnacja ze spotkań ze znajomymi, odkładanie na później pilnych zadań na rzecz korzystania z Internetu; okłamywanie innych odnośnie ilości czasu spędzanego w sieci; podejmowanie nieudanych prób ograniczania czasu spędzanego w sieci.
13
Przypisy: Frycie S., Koblewska J., Rozwój edukacji audiowizualnej dzieci i młodzieży, „Oświata i wychowanie” 1988, nr 20, s Szmagalski J., Kształcenie kompetencji komunikacyjnych jednostek w dobie środków masowego przekazu, „Oświata i wychowanie” 1989 nr 12, s Swiderska E., Media a przemoc: VIII Ogólnopolska Sesja Filmoznawczo- Metodyczna (Borki 5-8. XI. 1998r.),”Nowa Szkoła”,1998, s Ks. Dziewiecki M., Uzależnienie od komputerów i Internetu, „Wychowawca” 2003 nr 6, s Parnicka U., Szkodliwe uzależnienia, „Wychowawca” 2002 nr 9, s
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.