Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
BUDOWA MOTOROWERU
2
ZASADA WAŻNA DLA CIEBIE
Motorowerzysta, jeśli ma 13 lat a nie ukończył 18 lat, może kierować motorowerem. Motorowerem możesz wyjechać na drogę, jeśli masz przy sobie 3 dokumenty: kartę motorowerową, dowód rejestracyjny oraz ważną polisę ubezpieczeniową OC. Kierowca motoroweru musi mieć na głowie kask. Motorower musi mieć czytelne tablice rejestracyjne.
3
Jak zdobyć kartę motorowerową?
Kartę motorowerową wydaje dyrektor szkoły. Żeby ją uzyskać, musisz mieć ukończone 13 lat i zdany egzamin. Egzamin może przeprowadzić uprawniony przez dyrektora szkoły nauczyciel wychowania komunikacyjnego, policjant posiadający specjalistyczne przeszkolenie lub wyznaczony egzaminator. Egzamin jest z podobnych zagadnień, jak na kartę rowerową, lecz rozszerzonych o przepisy dla motorowerzystów. Jeśli masz już kartę rowerową, z łatwością uzupełnisz wiedzę i zdasz egzamin na kartę motorowerową.
4
Zasada ważna dla ciebie
Karta motorowerowa to dokument uprawniający do prowadzenia pojazdów z silnikiem do pojemności 50 cm3 - skuterów, motorowerów i motorynek. Motorowerzystę obowiązuje na drodze wiele reguł identycznych z tymi, jakie rządzą ruchem samochodowym. Dlatego warto je poznać - będziesz bezpieczniejszy na drodze, a w przyszłości łatwiej zdasz egzamin na prawo jazdy.
5
Motorower, motorynka, skuter
Co to właściwie jest motorower? Jest to pojazd jednośladowy lub dwuśladowy, wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm sześciennych, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h. Karta motorowerowa uprawnia do kierowania nie tylko motorowerem, lecz także skuterem i motorynką, jeśli tylko ich konstrukcja i osiągi odpowiadają przedstawionemu opisowi. Klasyczny motorower wyposażony jest w pedały, dzięki czemu zawsze możesz kontynuować podróż, jeśli zabraknie ci paliwa.
6
Obowiązkowe wyposażenie motoroweru to:
światła: jedno światło mijania barwy białej lub żółtej selektywnej z przodu, oświetlające drogę na odległość co najmniej 30m przed pojazdem (przy dobrej przejrzystości powietrza) i nieoślepiające jadących z przeciwka, jedno tylne światło pozycyjne barwy czerwonej, światło odblaskowe czerwone o kształcie innym niż trójkąt umieszczone z tyłu, boczne światło odblaskowe o kształcie innym niż trójkąt, barwy żółtej samochodowej, jedno lub dwa z każdej strony pojazdu. numer rozpoznawczy lub numer identyfikacyjny (VIN oraz tabliczka znamionowa), dwa niezależne, skutecznie działające hamulce, dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku, tłumik wydechu, lusterko wsteczne umieszczone po lewej stronie pojazdu, podpórka, uchwyt (uchwyty) dla pasażera, czytelny numer silnika.
7
OPIS MOTOROWERU (JAWKA)
Jawa jest motorowerem czechosłowackim. Jest to trzybiegowy motorek o dużej mocy jak na tamte lata. Jawa ma wiele zalet jak i wad. Wadą jest odpalanie tego motorka ponieważ kopie się w odwrotną stronę niż Np. w motorynce czy ogarze. Kolejną dość wielką wadą jest niskie zawieszenie i położenie rury wydechowej. Kiedyś gdy chciałem robić nią kółka w miejscu to się nie dało bo tłumik obcierał o ziemię. Zaletą są napewno owiewki które chronią nas przed wiatrem i deszczem (ale niestety nie wszystkie jawy 50 mają owiewki). Jest dość szybka co zawdzięcza dużej zębatce z tyłu jak i 2-wu konnemu silnikowi.
8
DANE TECHNICZNE (JAWKA)
Pojemność skokowa49,9 cm3Max moc silnika2KM przy obr/min Silnik Jednocylindrowy , dwusuwowy. Chłodzenie Powietrze Średnica cylindra 38/44 mm Stopień sprężania9,2PaliwoBenzyna 94 oktany Dopuszczalne obciążenie160kg (2 osoby) Pojemność zbiornika paliwa5,5 litra Masa w stanie suchym65kg. Hamulce Bębnowe Max.prędkość50 km/h (w danych producenta) a 62 km/h ciągnie właściciela strony. Zużycie paliwa2,9 l/100km
9
BUDOWA PRĄDNICY 1-STATOR, 2-MAGNETO, 3-CEWKA ZAPŁONOWA, 4-CEWKA OŚWIETLENIOWA, 5-KONDENSATOR, 6-KORPUS REGÓLACJI, 7-DZIWIGNIA PRZERYWACZA, 8-PRZEWÓD WYSOKIEGO NAPIĘCIA, 9-OSŁONA KĄTOWA PRZEWODU, 10-FAJKA ŚWIECY, 11-PODKŁADKA SPRĘŻYSTA, 12-NAKRĘTKA, 13-PODKŁADKA SPRĘŻYSTA , 14-ŚRÓBA, 15-WKRĘT, 16-WKRĘT, 17-PODKŁADKA, 18-ZAWLECZKA
10
BUDOWA GAŹNIKA 1-POKRYWA KOMORY PŁYWAKOWEJ, 2-PŁYWAK, 3-FILTR POWIETRZA, 4-POKRYWA KADŁUBA, 5-PRZEPUSTNICA, 6-IGLICA, 7-WKRĘT REGULACJI DIPŁYWU POWIETRZA, 8-WKRĘT REGULUJĄCY POŁOŻENIE PRZEPUSTNICY, 9-TŁOCZEK, 10-KOREK, 11-KOREK, 12-SPINKA, 13-SPRĘŻYNA, 14-SPRĘŻYNA, 15-SPRĘŻYNA, 16-SPRĘŻYNA, 17-USZCZELKA, 18-USZCZELKA, 19-USZCZELKA, 20-USZCZELKA POKRYWKI, 21-DYSZA, 22-DYSZA, 23-UCHWYT FILTRA, 24-WKRĘT, 25-WKRĘT, 26-ZATAPIACZ PŁYWAKA
11
BUDOWA STARTERA 1-SPRZĘGIEŁKO KŁOWE ROZRUSZNIKA, 2-WAŁEK ROZRUSZNIKA, 3-KOŁO ZĘBATE NAPĘDZAJĄCE, 4-KOŁO ZĘBATE POŚREDNIE, 5-OŚ KOŁA POŚREDNIEGO, 6-SPRĘŻYNA ROZRÓSZNIKA, 7-, 8-MISECZKA, 9-PODKŁADKA DYSTANSOWA, 10-ZDERZAK, 11-PODKŁADKA ZDERZAKA, 12-PODKŁADKA, 13- SPRĘŻYNA POŚREDNIA, 14-PÓŁ PIERŚCIEŃ, 15-SPRĘŻYNA SORZĘGŁA, 16-PODKŁADKA, 17-NAKRĘTKA, 18-PODKŁADKA, 19-PIERŚCIEŃ OSADCZY, 20-PIERŚCIEŃ OSADCZY.
12
KRATERY 1-ZESPÓŁ OBUDÓW, 2-USZCZELKA OBUDÓW, 3-TULEJKA CENTRUJĄCA, 4-ŚRUBA DWUSTRONNA CYLINDRA, 5-TULEJKA WEWNĘTRZNA, 6-KOREK SPUSTOWY, 7-USZCZELKA KORKA, 8-PODKŁADKA, 9-TULEJKA GUMOWA, 10-PIERŚCIEŃ GUMOWY, 11-WKŁADKA GÓMOWA, 12-WKRĘT, 13-ŚRUBA, 14-NAKRĘTKA, 15-PODKŁADKA DO WKRĘTÓW, 16-PIERŚCIEŃ OSADCZY SORĘŻYNUJĄCY, 17-PIERŚCIEŃ OSADCZY, 18-PIERŚCIEŃ OSADCZY SPRĘŻYNUJĄCY, 19-PIERŚCIEŃ USZCZELNIAJĄCY, 20-PIERŚCIEŃ USZCZELNIAJĄCY, 21-PIERŚCIEŃ USZCZELNIAJĄCY, 22-WKRĘT, 23-WKRĘT, 24-WKRĘT SPECJALNY, 25-PODKŁADKA FIBROWA.
13
Budowa: skrzyni biegów
1-WAŁEK POŚREDNICZĄCY, 2-KOŁO ZĘBATE NAPĘDZAJĄCE KPL, 3-PRZESÓWKA, 4-KOŁO ZĘBATE, 5-WAŁEK GŁÓWNY, 6-KOŁO ŁAŃCUCHOWE ZDAWCZE, 7-ŁOŻYSKO, 8-ŁOŻYSKO, 9-KOŁO ZĘBATE PRZEKŁADNI STAŁEJ, 10-PODKŁADKA, 11-TULEJKA DYSTANSOWA, 12-PODKŁADKA DYSTANSOWA, 13-PODKŁADKA, 14-PODKŁADKA ZABEZPIECZAJĄCA, 15-NAKRĘTKA, 16-PODKŁADKA ZABEZPIECZAJĄCA, 17-NAKRĘTKA, 18-PODKŁADKA.
14
BUDOWA CYLINDRA 1-GŁOWICA, 2-USZCZELKA POD GŁOWICĘ, 3-CYLINDER, 4-USZCZELKA CYLINDRA, 5-SZPILKA, 6-USZCZELKA GAŹNIKA, 7-PODKŁADKA SPRĘŻYSTA, 8-NAKRĘTKA.
15
BUDOWA SPRZĘGŁA 1-KOSZ SPRZĘGŁA KPL., 2-ZABIERAK SPRZĘGŁA, 3-TARCZA DOCISKOWA KPL., 4-TARCZA CIERNA KPL., 5-TARCZA, 6-TARCZA ZEWNĘTRZNA, 7-PIERŚCIEŃ OSADCZY SPRĘŻYNUJĄCY, 8-SPRĘŻYNA SPRZĘGŁA, 9-TARCZA WYSPRZĘGLAJĄCA KPL., 10-ZAWLECZKA.
16
ZMIENIACZ BIEGÓW 1-WAŁEK DŹWIGNI ZABIERANIA, 2-PODKŁADKA DYSTANSOWA, 3-PIERŚCIEŃ OSADCZY SPRĘŻYNUJĄCY, 4-SPRĘŻYNA DŹWIGNI, 5-MISECZKA, 6-ZESPÓŁ POKRYWY USZCZELNIAJĄCEJ, 7-ZESPÓŁ DŻWIGNI KPL., 8-SPRĘŻYNA ZATRZASKY, 9-PODKŁADKA, 10-PIERŚCIEŃ ZABEZPIECZAJĄCY, 11-KULKA ŁOŻYSKOWA, PODKŁADKI ZABEZPIECZAJĄCE, 17-PIERŚCIEŃ OSADCZY SPRĘŻYNUJĄCY, 18-DŹWIGNIA KPL., 19-CIĘGLO WODZIKA KPL., 20-PRZESÓWKA KPL., 21-USZCZELKA POKRYWY USZCZELNIAJĄCEJ, 22-TULEJKA, 23-STWOŻEŃ, 24-ZAWLECZKA, 25-WKRĘT, 26-PODKŁADKA DO WKRĘTÓW.
17
BUDOWA: TŁUMNIK SZMERÓW SSANIA
1-POKRYWA TŁUMNIKA, 2-DYSZA, 3-PŁASZCZ TŁUMNIKA, 4-SPRĘŻYNA, 5-OBEJMA, 6-WKRĘT, 7-NAKRĘTKA.
18
PREZENTACJĘ WYKONAŁ: ŁUKASZ DZIĘGIEL
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.