Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMieczysława Meissner Został zmieniony 10 lat temu
1
Kolegium Prorektorów ds. Nauki Uczelni Technicznych
Modele i przykłady implementacji komercjalizacji badań Henryk Krawczyk rektor PG Definicja problemu komercjalizacji Systematyka proponowanych modeli Prezentacja wybranych implementacji Metoda wyboru rozwiązania Kolegium Prorektorów ds. Nauki Uczelni Technicznych Kołobrzeg, r.
2
Komercjalizacja badań – model prosty
wiedza pieniądze badania wyniki rozwiązanie prototyp rynek produkt Schematy komercjalizacji Sprzedaż wyników prac badawczych i rozwojowych (B + R) Udzielenie licencji na wyniki prac B + R Wniesienie wyników prac B + R do spółki
3
Problemy komercjalizacji
uczelnia zespół B + R ochrona praw tajemnica rozliczenie kosztów wycena B + R podatki, VAT przeniesienie praw spółka spin - off aport udziały uczelnie mogą prowadzić działalność gospodarczą uczelnie mogą tworzyć spółki uczelnie mogą nabywać udziały w spółkach licencje: wyłączne / niewyłączne pełne / ograniczone otwarte Ochrona wyników praw Własność przemysłowa: wynalazki (patenty), wzory przemysłowe (prawa z rejestracji), wzory użytkowe (prawo ochronne), utwory (prawo autorskie)
4
Uwarunkowania komercjalizacji
otoczenie zewnętrzne - globalne otoczenie zewnętrzne - lokalne uczelnia zespół badawczy B + R
5
Złoty trójkąt – ujęcie globalne
administracja warunki działalności uczelnia przemysł/biznes wiedza/rozwiązania produkty/rynek Czy sprzyjające warunki komercjalizacji ? Czy wiedza jest towarem rynkowym ? Czy rynek potrzebuje uczelni ?
6
Administracja dobre strony słabe strony presja społeczna
bariery prawne: przetargi, zamówienia / ZUS wymiana pokoleniowa kadry niskiej jakości
7
Przemysł / biznes dobre strony słabe strony globalna konkurencja
zakup licencji zagranicznej fundusze unijne mały potencjał finansowy
8
Uczelnia dobre strony słabe strony poziom kadry i studentów
rozproszenie badań wprowadzane zmiany niskie nakłady na badania
9
Potrzeba udoskonaleń modelu
Zbyt ogólny poziom opisu modelu Brak szczegółowych mechanizmów wspomagających współpracę Ograniczenia co do liczby i roli podmiotów < konkrety są źródłem problemów >
10
Złoty kwadrat administracja warunki uczelnia przemysł/biznes
produkty/rynek wiedza/pomysły instytucje pośredniczące mechanizmy wspomagające
11
Instytucje pośredniczące (1)
Parki technologiczne, CTT, inkubatory Stowarzyszenia, agencje rządowe, regionalne, uczelniane Spółki celowe, spółki profesjonalne, spin – offy Instytucje międzynarodowe, współfinansowanie działalności (banki)
12
Instytucje pośredniczące (2)
dobre strony słabe strony lepsze wykorzystanie szans rozmaitość rozwiązań i zadań wyraźny podział ról koszty dodatkowe
13
Konieczność dalszego uszczegółowienia modelu
Zbyt ogólny poziom opisu i przejście od podmiotów do ludzi uczestniczących w procesie komercjalizacji (aktorów) Możliwość wprowadzenia mechanizmów bądź specjalistów podtrzymujących współpracę Wykorzystanie możliwości innowacyjności, kreatywności i etyki Nowe podejście do koordynacji działań: scentralizowane, rozproszone
14
Przykład rozwiązania scentralizowanego
ocena działalności zespół badawczy <wynalazca> spółki córki <typu spin - off> spółka celowa możliwości – warunki działalności
15
jednostki pośredniczące
Złoty trójkąt i koło administracja jednostki pośredniczące uczelnia przemysł/biznes <podejście rozproszone>
16
Model rozwoju transferu technologii
wynalazca specjalista rozwoju technologii komitet patentowy doradcza grupa biznesowa zespół marketingowo-licencyjny (komercjalizacja produktu)
17
Scenariusz uzgodnień 1. Specjalista rozwoju technologii
rozpoznanie segmentu rynku znalezienie potencjalnych zainteresowanych koordynowanie współpracy z wynalazcami 2. Wykaz dodatkowych badań i eksperymentów – zalecenia usprawnień 3. Rekomendacja dla Doradczej Grupy Biznesowej (eksperci inż., przedstawiciele biznesu, agencji rozwojowych, regionalnych przedstawicieli przedsiębiorców) 4. Dane przy przygotowaniu porozumienia i jego realizacji przez zespół marketingowo-komercjalizacyjny
18
Organizacja komercjalizacji na PG
Centrum Wiedzy i Przedsię – biorczości <lP> spółka celowa PG zespoły badawcze <wynalazcy> LAB firmy uczelniane firmy zewnętrzne ..... SO Boundary spanners Excento.pl pożyczka /spłata długu
19
Uwagi końcowe 1. Ryzyko działalności r y z y k o
nowa firma udzielenie licencji sprzedaż technologii korzyści finansowe r y z y k o z a a n g a ż o w a n i e 2. Różnorodność podejść 3. Wspomaganie IT (e-uczelnia) 4. Długoterminowość sukcesów
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.