Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Przedstawiciel Handlowy
Zawód Przedstawiciel Handlowy Przedstawiciel handlowy i autoryzowany dystrybutor Ubiór a rynek pracy Wygląd w procesie rekrutacji Co idealny sprzedawca powinien mieć Cechy idealnego sprzedawcy Idealny sprzedawca ma
2
Zawód Przedstawiciel Handlowy
Jeszcze kilka lat temu wystarczyło mieć wykształcenie średnie, być energicznym i dyspozycyjnym. Obecnie oczekiwania są dużo bardziej rozbudowane. Wielu pracodawców wymaga wykształcenia wyższego, znajomości branży, języka obcego, umiejętności negocjacyjnych, interpersonalnych, wysokiej kultury osobistej, prawa jazdy, kreatywności, odporności na stres, doświadczenia. Te wysokie wymagania odzwierciedlają wagę zadań, jakie stoją przed przedstawicielem handlowym. Porównując firmę do pociągu, to dział handlowy jest lokomotywą ciągnącą inne wagoniki: produkcję, księgowość, finanse...
3
„Przedstawiciel firmy jest jak aktor: to samo przedstawienie gra jednak przed różną publicznością"
Podstawowym zadaniem przedstawiciela handlowego jest przekonanie, sprzedanie i utrzymanie długotrwałej współpracy z odbiorcą. Produkty spożywcze zalicza się do tzw. szybko zbywalnych, dlatego regularne kontakty z odbiorcą są nieodzowne. Nie jest sztuką sprzedać coś raz, ale tę sprzedaż utrzymywać. Dlatego handlowiec powinien być wytrwały i uparty w dążeniu do celu. Sumienność, punktualność i pracowitość to cechy niezbędne w pracy na tym stanowisku. Bez nich obraz przedstawiciela w oczach klientów i pracodawcy jest mizerny. Skuteczność pracy przedstawiciela uzależniona jest bowiem od zaufania, jakie sobie wypracował u swoich klientów. Ważna jest umiejętność komunikowania się
4
Przedstawiciel handlowy i autoryzowany dystrybutor
Pojęciem „przedstawiciel handlowy“ określa się osobę prowadzącą samodzielną działalność gospodarczą, która przez cały czas pracuje na rzecz innego przedsiębiorcy i w jego imieniu oraz na jego rachunek pośredniczy w transakcjach lub je zawiera. Prawa i obowiązki przedstawiciela handlowego reguluje w prawie niemieckim m.in. kodeks handlowy (§§ 84-92c HGB).
5
Zamiast usług przedstawiciela handlowego można także skorzystać z usług autoryzowanego dystrybutora. Jest nim sprzedawca, który w ramach stałego zlecenia kupuje towary i odsprzedaje je we własnym imieniu i na własny rachunek. Umowa zawarta między autoryzowanym dystrybutorem i przedsiębiorcą może w określonych przypadkach bardzo przypominać umowę przedstawicielstwa handlowego, np. w odniesieniu do obowiązków dystrybutora i przedsiębiorcy. Przepisy stosowane w odniesieniu do przedstawiciela handlowego stosuje się odpowiednio również w odniesieniu do stosunku autoryzowanej dystrybucji, np. przepisy kodeksu handlowego dotyczące obowiązku zabezpieczenia interesów, zakazu konkurencji itp.
6
Ubiór a rynek pracy Stare polskie przysłowie mówi: nie szata zdobi człowieka … Rynek pracy rządzi się jednak swoimi prawami. Bez wątpienia to, jak zaprezentujemy się pracodawcy, zarówno temu potencjalnemu, jak i obecnemu, pod względem wyglądu. bardzo mocna wpływa na ich wyobrażenia i opinię o naszej osobie. To ubiór bowiem w dużej mierze decyduje o tym, jak będziemy postrzegani przez przełożonego, partnerów biznesowych i współpracowników.
7
Liczne badania w dziedzinie psychologii dowodzą, iż to pierwsze wrażenie w wielu sytuacjach kształtuje późniejsze relacje międzyludzkie i społeczną komunikację. Należy przy tym pamiętać, że szacowany przez badaczy czas trwania pierwszego wrażenia to od 10 do 15 sekund i właśnie w tym krótkim okresie dokonujemy oceny partnera interakcji oraz „zaetykietowania” owej osoby, nadając tym samym określony przebieg naszym wzajemnym późniejszym stosunkom. To, co powstaje w naszej głowie to pewnego rodzaju obraz tworzony przez nasze emocje uczucia, skojarzenia i wcześniejsze doświadczenia. W tak krótki czasie zaś nasz mózg opiera się przede wszystkim na tym, jak wyglądamy: jaki jest nasz ubiór, ogólna dbałość o siebie i atrakcyjność fizyczna, jak chociażby rysy twarzy. Przygotowując się zatem na rozmowę rekrutacyjną czy każdego ranka szykując się do pracy wykorzystujmy na nasza korzyść zdobytą przez naukowców wiedzę. Pierwsze wrażenie, jakie wywrzemy na drugiej osobie, jest bowiem zależne od nas samych. Kształtujmy więc to, na co mamy wpływ.
8
Wygląd w procesie rekrutacji
Szykując się do rozmowy rekrutacyjnej zadbajmy zatem również o wygląd zewnętrzny. Powinniśmy starannie przemyśleć jaki rodzaj garderoby będzie odpowiedni, jakie będą dodatki i jak ogólnie zadbać o atrakcyjność fizyczną, jak chociażby poprzez delikatnie podkreślający urodę makijaż – w przypadku pań czy zadbany zarost – u panów. Pamiętajmy więc o oficjalnym stroju biznesowym: panie – garsonki lub eleganckie kobiece garnitury, panowie – garnitury. Wybierając strój kierujmy się również zdrowym rozsądkiem i nie zapominajmy o tym, na jakie stanowisko aplikujemy. Nie afiszujmy się zatem drogim garniturem i dodatkami, jak zegarek czy naszyjnik, ubiegając się o stanowisko asystenta czy specjalisty. Może okazać się bowiem, że dyrektor, który prowadzi rozmowę, nie przeznacza tak wysokich finansów na własną garderobę. Nie cena się liczy. Schludny i elegancki wygląd nie stoi bowiem w sprzeczności ze skromnością.
9
Twój wygląd świadczy nie tylko o tobie, także o firmie
Bez wątpienia to, co na siebie włożymy przed wyjściem do pracy, ma ogromne znaczenie. Decyduje o tym, jak będziemy odbierani przez współpracowników, przełożonego, klientów, kontrahentów. Powstało wiele opracowań traktujących o doborze garderoby w pracy. Zasady te różnią się ze względu na branżę, w której się pracuje, specyfikę stanowiska pracy, poziom w hierarchii firmy, skalę kontaktów ze środowiskiem zewnętrznym. Trudno wyobrazić sobie profesjonalną sekretarkę w dżinsach i klapkach. Jest ona wizytówką firmy i jej szefa. Wygląd sekretariatu i jego sekretarki świadczy przede wszystkim o nim. Takie są zasady obowiązujące osoby, których praca związana jest z kontaktami z klientami i gośćmi firmy. Ale nie tylko. W wielu firmach także osoby, które nie mają bezpośredniego kontaktu z klientami bądź kooperantami, muszą nosić w pełni oficjalny strój. Na luz można pozwolić sobie jedynie w piątek, kiedy wypada tzw. casual days (ang. luźne dni) - do pracy można przyjść w stroju półformalnym.
10
Oto kilka prezentacji osobistych przedstawiciela handlowego
11
Idealny sprzedawca powinien mieć:
wysoki poziom umiejętności komunikacyjnych łatwość w nawiązywaniu relacji interpersonalnych orientacja na zadania umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach zdolności negocjacyjne umiejętność pracy pod presja czasu i wyniku zdolności autoprezentacyjne wysoka motywacja do pracy otwartość na nowe doświadczenia pewność siebie
12
Cechy idealnego sprzedawcy to:
Doświadczenie umiejętność pracy w grupie, samodzielność w działaniu, otwartość na ludzi umiejętność sprawnego reagowania na nowe sytuacje, wykształcenie, ambicja, znajomość języków obcych, skuteczność/upór w dążeniu do celu kreatywność samodzielność pewność siebie orientacja na klienta motywacja do pracy elastyczność/ mobilność komunikatywność łatwość nawiązywania kontaktów międzyludzkich
13
Idealny sprzedawca ma:
grubą skórę- chroni przed stresem miękkie serce- do klienta umiejętność zadawania pytań umiejętność aktywnego słuchania umiejętność właściwego reagowania na obiekcje klientów umiejętność właściwej prezentacji pogodę ducha, optymizm odporność na stres znajomość branży troskę o zdobytego klienta
14
Wykonała Celina Zalewska klasa 2a TH
Dziękuje za uwagę ;] Wykonała Celina Zalewska klasa 2a TH Załączniki : Filmik pt. ”Jak wyróżnić się wśród przedstawicieli handlowych” Oraz warto zastanowić się nad radykalną zmianą w podejściu do klienta.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.