Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Home restoration strategy Autorzy:Magdalena Giel Iga Szmyrska Piotr Kuczyński Janusz Nowak Projekt z Teorii podejmowania decyzji Wrocław, 4 kwietnia 2006.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Home restoration strategy Autorzy:Magdalena Giel Iga Szmyrska Piotr Kuczyński Janusz Nowak Projekt z Teorii podejmowania decyzji Wrocław, 4 kwietnia 2006."— Zapis prezentacji:

1

2 Home restoration strategy Autorzy:Magdalena Giel Iga Szmyrska Piotr Kuczyński Janusz Nowak Projekt z Teorii podejmowania decyzji Wrocław, 4 kwietnia 2006 r.

3 OPIS SYTUACJI Firma Roney Construction Company chce nabyć dom do remontu z zamiarem późniejszej odsprzedaży. Cena zakupu domu wynosi $150 000. Firma przewiduje, że po remoncie uda się sprzedać dom za $ 290 000. Dodatkowo firma musi płacić $2000 za każdy miesiąc realizacji projektu.

4 Istnieją dwa plany renowacji domu: Plan A: bez remontu ściany frontowej, koszt $120 000, czas realizacji 3 miesiące; Plan B: z remontem ściany frontowej, koszt $80 000, czas realizacji 4 miesiące. OPIS SYTUACJI CD

5 Uwaga! Zmiany frontowej fasady domu wymagają zgody Miejskiej Komisji Historycznej. Opłata za rozpatrzenie wniosku wynosi $10 000,a czas oczekiwania na podjęcie decyzji to dwa miesiące. Prawdopodobieństwo pozytywnego rozpatrzenia wniosku wynosi 40%. OPIS SYTUACJI CD

6 Jeżeli firma zdecyduje się na plan B może postąpić na dwa sposoby: czekać na zgodę Komisji lub rozpocząć budowę nie czekając na zgodę zakładając, że Komisja zatwierdzi projekt przebudowy ściany frontowej. OPIS SYTUACJI CD

7 Jeśli Roney Company zdecyduje się rozpocząć budowę według planu B nie czekając na zgodę a Komisja odrzuci wniosek o przebudowę fasady, firma będzie musiała wrócić do planu A co spowoduje wzrost kosztów remontu do $140 000 i wydłuży czas trwania przedsięwzięcia o 5 miesięcy. OPIS SYTUACJI CD

8 Firma może też zwiększyć swoje szanse na zgodę Komisji wspierając kampanię elekcyjną burmistrza kwotą $6000 Szanse pozytywnego rozpatrzenia wniosku wzrastają wtedy do 50%. OPIS SYTUACJI CD

9 Przedsiębiorstwo Roney Construction Company musi zdecydować, jaka decyzję podjąć, aby przyniosła oczekiwane przez przedsiębiorstwo korzyści. Stosując pewnie kryteria chce wybrać najlepsza strategię przy tym projekcie. ZDEFINIOWANIE PROBLEMU

10 Po przeanalizowaniu problemu firma zdefiniowała wstępnie 6 strategii: Strategia I – kupuje dom i remontuje go według planu A Strategia II – kupuje dom, chce remontować według planu B, czeka na zgodę komisji jednocześnie wspierając kampanię wyborczą burmistrza. Strategia III - kupuje dom, chce remontować według planu B, czeka na zgodę komisji nie wspierając kampanii wyborczej burmistrza. Strategia IV - kupuje dom, chce remontować według planu B, nie czeka na zgodę komisji, ale wspiera kampanię wyborczą burmistrza. Strategia V - kupuje dom, chce remontować według planu B, nie czeka na zgodę komisji i nie wspiera kampanii wyborczej burmistrza Strategia VI – firma rezygnuje z zakupu domu STRATEGIE

11 Poniżej zamieszczono drzewo decyzyjne wraz z zaznaczonymi kosztami: DRZEWO DECYZYJNE

12

13 Przy wyborze strategii kierujemy się kryterium maksymalizacji wartości oczekiwanej zysku. W poniższej tabeli zawarte jest zestawienie kosztów poszczególnych strategii (z uwzględnieniem różnych stanach natury, dotyczących uzyskania/nie uzyskania zgody) i obliczone na ich podstawie wartości oczekiwane zysków. WYBÓR OPTYMALNEJ STRATEGII

14 WYBÓR OPTYMALNEJ STRATEGII CD Strategia Koszt zakupu Koszt remontu A Koszt remontu B Koszt remontu A'Zgoda "Wsparcie kampanii"Odsetki Suma kosztów Wartość oczekiwana 11500001200000000600027600014000 2 150000080000 10000600012000258000 13000 1500001200000010000600010000296000 3 150000080000010000012000252000 15200 15000012000000100000 290000 4 1500000014000010000600014000320000 3000 15000008000001000060008000254000 5 15000008000001000008000248000 2400 1500000014000010000014000314000 6000000000 Tabela 1. Koszty strategii i wartości oczekiwane Źródło: opracowanie własne

15 Jak wynika z przedstawionej powyżej tabeli optymalną strategia dla przedsiębiorstwa jest wybór strategii numer 3. Kierując się kryterium wartości oczekiwanej uzyskaliśmy największą wartość $15200. A zatem firma powinna kupić dom w historycznym regionie, wyremontować go według planu B i czekać na zgodę Miejskiej Komisji Historycznej, nie wspierając jednocześnie kampanii wyborczej burmistrza. WYBÓR OPTYMALNEJ STRATEGII CD

16 Jeżeli zatem firma uzyskałaby zgodę na remont domu według planu B jej zysk wyniósłby $38.000. Nawet jeśli firma nie dostałaby zezwolenia nic nie traci (zysk=0) W każdym innym przypadku decydując się na remont domu według planu B narażamy się na ryzyko strat (w przypadku strategii numer 4 nawet na $30 000 dolarów straty). WYBÓR OPTYMALNEJ STRATEGII CD

17 Istnieje jeszcze możliwość posłużenia się kryterium asekuranckim. Zakładamy niesprzyjające stany natury i sprawdzamy osiągnięty wynik finansowy. ANALIZA W PRZYPADKU PESYMISTYCZNYM

18 StrategiaWynik 114000Zysk 2-6000Strata 30"Zero" 4-30000Strata 5-26000Strata 60"Zero" Jak wynika z analizy jeżeli zdecydujemy się na remont sposobem B w 3 z 4 strategii mamy stratę. Tylko w strategii numer 3 nic nie zyskujemy i nic nie tracimy. Optymalna decyzją w przypadku kryterium asekuranckiego byłby wybór remontu sposobem A. Wtedy na pewno zarobimy na całej inwestycji $14.000 i nie ponosimy ryzyka podjęcia przez Komisję historyczną decyzji o braku zgody na remont sposobem B. Oczywiście zarabiamy też mniej, ale jest to zarobek pewny.

19 PYTANIA, WĄTPLIWOŚCI, UWAGI... ???

20 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "Home restoration strategy Autorzy:Magdalena Giel Iga Szmyrska Piotr Kuczyński Janusz Nowak Projekt z Teorii podejmowania decyzji Wrocław, 4 kwietnia 2006."

Podobne prezentacje


Reklamy Google