Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJarek Węgrzyński Został zmieniony 10 lat temu
1
Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych
Joanna Pękala
2
Różnorodność teorii dotyczących niepełnosprawności
„do grupy niepełnosprawnych zaliczamy osoby o naruszonej sprawności (…) powodującej ograniczenie funkcjonalne sprawności lub aktywności życiowej w stopniu utrudniającym pełnienie właściwych dla niej ról społecznych”. KOMITET REHABILITACJI I READAPTACJI, Ekspertyza 1984
3
PRZESZKODY trudności w integracji kształcenia i wychowania w
praktyce edukacyjnej postrzeganie głównego celu edukacji osób niepełnosprawnych w „usamodzielnieniu” ewentualnie przygotowaniu do pracy zawodowej niejawne postrzeganie przygotowania do założenia rodziny przez osoby niepełnosprawne jako bezcelowe lub daremnie rozbudzające niemożliwe do spełnienia aspiracje
4
wiązanie ról małżeńskich i rodzicielskich z
witalnością i zdrowiem silne przenikanie się w Polsce świeckiego i religijnego modelu rodziny (prokreacja-celem) brak wzorców rodzin osób niepełnosprawnych lub ewentualnych kontaktów/integracji społecznej stereotypy
5
JAKA PRZYSZŁOŚĆ CZEKA NIEPEŁNOSPRAWNĄ MŁODZIEŻ PO SKOŃCZENIU SZKOŁY?
STEREOTYPY W JAKIM CELU KSZTAŁCI SIĘ OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE (w powszechnej opinii)? JAKA PRZYSZŁOŚĆ CZEKA NIEPEŁNOSPRAWNĄ MŁODZIEŻ PO SKOŃCZENIU SZKOŁY?
6
umiejętnością zagospodarowania wolnego czasu
Osoba niepełnosprawna nie jest zdolna do pełnienia „dojrzałych” i „odpowiedzialnych” ról, wystarczą jej „role zastępcze” Niepełnosprawny nie ma szansy stać się osobą samodzielną Samodzielność osoby niepełnosprawnej wiązana z: z samoobsługą umiejętnością zagospodarowania wolnego czasu wykształceniem pracą
7
Założenie rodziny zarezerwowane dla osób w pełni
zdrowych; małżeństwo z osobą niepełnosprawną = poświęcenie współmałżonka = jego rezygnacja z własnych życiowych aspiracji Dobra opieka = rehabilitacja medyczna Seksualność osoby niepełnosprawnej - temat tabu („sfera uśpiona”, temat kłopotliwy)
8
WYNIKI BADAŃ Jaki jest cel współżycia między małżonkami?
9
A JAKA JEST RZECZYWISTOŚĆ?
10
wg dr Krystyny Błeszyńskiej UW
WYNIKI BADAŃ wg dr Krystyny Błeszyńskiej UW Najważniejsza wartość w życiu w ocenie osób o zróżnicowanej sprawności Wartości Osoby sprawne (34 ankiety) Osoby niewidome Osoby z dysfunkcją ruchu (40 ankiet) Miłość 3 5 Zaufanie, przyjaciele 8 10 Szczęście rodzinne 24 18 17 Znalezienie miejsca w społeczeństwie 4
11
JAKA JEST NAJWAŻNIEJSZA ZALETA MAŁŻEŃSTWA ?
12
CZY MOŻNA BYĆ SZCZĘŚLIWYM W MAŁŻEŃSTWIE ZAWARTYM BEZ MIŁOŚCI
15
CZY ZAWARCIE MAŁŻEŃSTWA WPŁYWA NA POZYCJĘ SPOŁECZNĄ JEDNOSTKI?
Brak zróżnicowania?!
16
CZY POWINNO SIĘ UDZIELAĆ ROZWODÓW LUDZIOM, KTÓRZY NIE CHCĄ ŻYĆ W DOTYCHCZASOWYCH ZWIĄZKACH
Różnica!
17
Dalsze upośledzenie w pełnieniu
BŁĘDNE KOŁO Niemożność pełnienia ról społecznych Obniżenie pozycji jednostki w społeczeństwie Wykluczenie (w pewnym obszarze) Zaburzenie obrazu własnej osoby Dalsze upośledzenie w pełnieniu ról społecznych
18
REHABILITACJA przerwanie błędnego koła
Medycznie Zdrowie i sprawność fizyczna Psychologicznie Przezwyciężanie negatywnych skutków jakie niepełnosprawność wywiera na psychikę Społecznie Przygotowanie do pełnienia ról społecznych
19
CZY SPOŁECZEŃSTWO JEST PRZYGOTOWANE/ MOŻNA JE PRZYGOTOWAĆ DO POSTRZEGANIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH JAKO PEŁNOWARTOŚCIOWYCH KANDYDATÓW NA WSPÓŁMAŁŻONKÓW (?)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.