Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałZłota Senger Został zmieniony 11 lat temu
1
Optymalizacja kosztów mainframe - inicjatywa BMC, teoria i praktyka
zDay 2011 Jarosław Szczepanik CompFort Meridian
2
Priorytety managerów IT 2009-2011
BMC 2011 Annual Mainframe Research 1347 uczestników badania, 60% klientów BMC/40% NIE Priorytety niemal niezmienne od 3 lat Redukcja kosztów IT pozycja 1 Disaster Recovery pozycja 2 Modernizacja Aplikacji pozycja 3 Redukcja zużycia MIPS pozycja 4
3
Opinii klientów nie można ignorować
Od roku 2010/2011inicjatywa Mainframe Cost Optimization należy do grupy kluczowych aktywności w ramach BSM Wszystkie strategiczne inicjatywy BMC skupiają się wokół rozwiązań do zapewnienia równowagi między jakością usług IT i ich kosztem Mainframe, jako jedyna platforma należy praktycznie do wszystkich obszarów i dodatkowo ma własną dedykowaną inicjatywę
4
Optymalizacja kosztów Mainframe wg BMC
Uzyskaj najlepszą jakość za rozsądną cenę podejmując najlepsze decyzje dla twojej firmy Redukuj koszty MIPS Optymalizując zużycie MIPS i zredukujesz ich koszty Optymalizuj wydajności aplikacji Kontroluj i prowadź strojenie aplikacji Zapewnij obiecany poziom dostępności Zminimalizuj koszty planowanych i nieplanowanych przestojów ? Zarządzaj problemami na poziomie usług Zarządzaj systemami, transakcjami i aplikacjami w ramach całej organizacji
5
Redukcja kosztów MIPS Optymalizując zużycie MIPS i zredukujesz ich koszty Jak to osiągnąć? STOP dla zbędnych przebiegów, niepotrzebnych, nieefektywnych programów i narzędzi REDUKUJ narzut niezbędny dla systemów zarządzania i monitorowania PRZENOŚ (w sposób legalny) obciążenia generowane przez narzędzia na procesory specjalizowane Jak może pomóc BMC? Techniki eliminacji zbędnego przetwarzania Narzędzia szybsze i wydajniejsze od konkurencyjnych Przenoszenie części obciążeń generowanych przez narzędzia na procesory zIIP Rozliczanie bieżącego wykorzystania MIPS i planowanie przyszłych potrzeb
6
Optymalizacja Wydajności Aplikacji
Monitorowanie, strojenie i uproszczenie zarządzania aplikacjami działającymi na platformie Mainframe Jak to osiągnąć? Ustalenie standardów, czesne wykrywanie i rozwiązywanie potencjalnych problemów (out-of-standard) Tylko efektywne aplikacje w środowisku produkcyjnym Możliwość wyliczenia rzeczywistego kosztu obsługi każdej aplikacji/modułu aplikacji Jak może pomóc BMC? Automatyczne wykrywanie, powiadomienia i naprawy problemów wydajnościowych Rozbudowane systemy porad eksperckich Rozsądne koszty zbierania informacji wydajnościowych Poprawa wydajności pracy specjalistów od optymalizacji aplikacji
7
Szybsze rozwiązywanie problemów na poziomie usług
Zarządzaj systemami, transakcjami i aplikacjami w ramach całej organizacji Jak to osiągnąć? Informacja o wydajności usług IT w czasie rzeczywistym Kompleksowa kontrola warstwy middleware na poziomie dostępności, wydajności i ew. pojedynczych transakcji Zarządzanie wydajnością i dostępnością aplikacji na różnych platformach How BMC Helps Unifikacja technologii zarządzania na wszystkich platformach Analiza wpływu obniżenia wydajności i incydentów na usługi Możliwość analizy problemów wydajnościowych End-to-end z rozbiciem na poszczególne komponenty infrastruktury i aplikacje
8
Zapewnij uzgodnioną dostępność
Zapewnić uzgodnioną dostępność danych i aplikacji, bez względu na poziom oczekiwań Jak to osiągnąć? Redukcja planowanych niedostępności Redukcja czasu odzyskania dostępności po awarii Szybkie i pewne metody odtworzenia danych niezależne od potrzeby How BMC Helps Szybsza diagnostyka i priorytetyzacja problemów – redukcja MTTR Automatyzacja procedur operacyjnych i administracyjnych – poprawa szybkości i eliminacja pomyłek Procedury utrzymania danych działające rzeczywiście w trybie Online Co to znaczy rzeczywisty tryb ONLINE?
9
Przykład 1#1: DOSTĘPNOŚĆ MAINFRAME
Platforma Mainframe dostarcza technologii, które pozwalają osiągnąć dostępność na poziomie 99,999% tj. 5.3 minuty niedostępności rocznie. Jak to jest w naszych realiach ? Banki Internetowe – kilka razy do roku kilkugodzinne przerwy Co najmniej jedno okno serwisowe na tydzień bez aktywności aplikacji w zasadzie u wszystkich MF klientów w Polsce Czy rzeczywiście w Polsce brak dostępności MF nadal nic nie kosztuje? Najważniejsze aktywności ograniczające dostępność platformy MF Wymiany wersji aplikacji Procedur utrzymanie baz danych Zmiany struktur danych Spójne kopie bezpieczeństwa Local Recovery Disaster Recovery – planowane i nie Wymiana/serwis prewencyjny sprzętu i oprogramowania systemowego i narzędziowego
10
Przykład 1#2 – DB2 ONLINE REORG Opis problemu
W zakresie utrzymania baz danych jedną z bardziej kłopotliwych operacji jest REORG DB2 Operacja REORG jest czasochłonna i wymaga poważnych ilości zasobów CPU Teoretycznie technologia REORG ONLINE (RW) jest dostępna od V5 DB2 (1997) Praktycznie do V8 szereg ograniczeń czynił ją niedostępną dla dużych instalacji Najważniejszym ograniczeniem była tzw. faza BUILD2, tj. przebudowa indeksów NPI/NPSI w czasie której indeksy były niedostępne Z DB2 V9 IBM dostarcza nową technologię pracy narzędzia REORG ONLINE Od V9 zmieniono technologie reorganizacji tak, ze faza BUILD2 została zlikwidowana Zwiększenie dostępności zostało okupione: drastycznym, trudno akceptowalnym, zwiększeniem zapotrzebowania na CPU; zwiększeniem zapotrzebowania zasoby dyskowe; wydłużeniem czasu reorganizacji; Doświadczenia klientów były na tyle negatywne, że zaczęli analizować rozwiązania konkurencyjne
11
Przykład 1#3 – DB2 ONLINE REORG Wyniki testów
12
Przykład 2#1 – Utrzymanie DB2 Stop dla zbędnych przebiegów …
Eksploatacja DB2 wymaga realizacji procedur utrzymania bazy w dobrej kondycji Najważniejsze to COPY, RUNSTATS, REORG, REBIND, REBUILD Jeśli procedury te nie są realizowane: Obniża się wydajność aplikacji, Zwiększa zapotrzebowanie na CPU, I/O … Jeśli procedury utrzymanie realizowane są bez potrzeby: Tracimy czas administratorów Tracimy cenne zasoby serwerów, te same które potrzebuje aplikacja Obniżamy niepotrzebnie dostępność Realizacja procedur utrzymania DB2 wtedy i tylko wtedy, gdy jest to niezbędne jest trudna … Główna przyczyna to ilość podsystemów, obiektów do analizy i skomplikowane jej zasady Różnorodność narzędzi, skomplikowana składnia Odziedziczone narzędzia do analizy stanu obiektów i automatyzacji Konieczność parametryzacji zadań Dostępność, ograniczone czas na procedury utrzymania bazy, system priorytetów Wymiany wersji DB2
13
Przykład 2#2 – Utrzymanie DB2 Przykład automatycznego rozwiązania
Database Performance for DB2 – rozwiązanie do automatyzacji utrzymania DB2 Wydajne i szybkie zbieranie statystyk na zewnątrz DB2 (BMCSTATS) Wliczając w to statystyki historyczne do analizy trendów i planowania pojemności Analiza stanu obiektów (BMCTRIG) na postawie statystyk DB2, RTS i innych. Automatyczna analiza wartości progowych; Automatyczne generowanie akcji naprawczych; Integracja z rozwiązaniem BATCH SCHEDULER; Rozbudowy system raportów (ISPF, QMF, SQL, REXX …) Tablespace and Index Storage Limits Łatwe wdrożenie, szybki sukces … Wyeliminowanie niepotrzebnych przebiegów, zmniejszenie zapotrzebowania na zasoby, poprawa wydajności aplikacji, poprawa dostępności ….
14
Jarosław Szczepanik CompFort Meridian
zDay 2011 Jarosław Szczepanik CompFort Meridian
15
Panoramiczny wzorzec testowy (16:9)
Test współczynnika proporcji (powinno pojawić się w kółku) 4x3 16x9
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.