Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Kinezjologia Edukacyjna Paula Dennisona
„Ruch jest drzwiami do uczenia się” Paul Dennison Kinezjologia Edukacyjna Paula Dennisona Katarzyna Rutka
2
Kinezjologia edukacyjna – co to takiego
Kinezjologia Edukacyjna, której twórcą jest dr Paul Dennison to prosta i skuteczna metoda naturalnego rozwoju. Jest procesem poprawiania zdolności uczenia się poprzez naturalne ćwiczenia ruchowe zawarte w „Gimnastyce mózgu®”. To metoda polecana osobom pracującym z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się, zaburzeniami mowy, deficytami uwagi, nadpobudliwymi ruchowo.
3
Pamiętaj! Gimnastyka mózgu® jest efektywna nie tylko w nauce, ale także w sporcie, muzyce i sztuce.
Dr Paul Dennison opracował swą metodę ponad trzydzieści lat temu. Sam będąc dyslektykiem poszukiwał związków między rozwojem fizycznym, sprawnością ruchową, a rozwojem mowy oraz zdolności czytania i pisania. Wynikiem tych badań stało się opracowanie prostych ćwiczeń fizycznych poprawiających konkretne sprawności umysłowe. Największą zaletą metody Dennisona jest jej prostota, jej łatwość, dostępność i użyteczność.
4
Ćwiczenia Gimnastyki Mózgu®
Ćwiczenia na przekraczanie linii środka Ćwiczenia energetyzujące Ćwiczenia wydłużające Ćwiczenia zwiększające pozytywne myślenie
5
Ruchy naprzemienne Wykonuj ruchy naprzemienne – podnieś kolano i dotknij nim przeciwległą dłoń lub łokieć. Wykonując to ćwiczenie odciągaj wolna rękę do tyłu. Bądź świadomy ruchu, który wykonujesz. Zrób to 5 razy na każdą stronę. To ćwiczenie daje dużo radości, zwłaszcza, gdy wykonuje się je przy muzyce lub śpiewie.
6
Ruchy naprzemienne wspomagają:
Koordynację ruchową Aktywność mechanizmu naprzemiennego ruchu ciała Aktywność mechanizmu motoryczno- sensorycznej integracji Czytanie Pisanie
7
Leniwe ósemki Rysuj na dużym arkuszu papieru lub na tablicy dużą „leniwą ósemkę”. Rozpocznij od środka i rysuj w stronę lewą do góry. Trzymaj głowę prosto. Oczami podążaj za leniwą ósemką. Ćwiczenie powtórz co najmniej trzy razy oddzielnie każdą ręką, następnie obydwiema rękami jednocześnie. Leniwe ósemki możesz również rysować w powietrzu.
8
Leniwe ósemki wspomagają:
Koordynację „ręka - oko” Koordynację wzrokową pole środkowe –peryferia Koordynację „wzrok – słuch”, „wzrok – ruch” Czytanie ze zrozumieniem Pisanie i rysowanie Wzrokowe nawyki
9
Rysowanie oburącz Rozpocznij od dowolnego „bazgrania” obydwiema rekami naraz. Zacznij od dużych ruchów ramion, pracując na dużej powierzchni. Rysuj flamastrem lub kredą symetryczne formy: na zewnątrz, do środka, w dół, w górę. Możesz rysować w ten sam sposób w powietrzu, a także z partnerem, który może naśladować twoje ruchy.
10
Rysowanie oburącz wspomaga:
Orientację przestrzenną Rysowanie Pisanie Motorykę precyzyjną Ortografię Wizualizację
11
Alfabetyczne ósemki Czy jest jakaś litera, której pisownie chciałbyś poprawić? Rysuj „Leniwe ósemki” kilka razy i wpisuj w ich kształt litery. Napisz każdą literkę, wyraźnie nakładając ja na jedną lub drugą stronę ósemki. Wpisuj w ten sposób w ósemkę wszystkie litery alfabetu.
12
Alfabetyczne ósemki wspomagają:
Ortografię Kreatywne pisanie Motorykę małą Zręczność manualną Komunikację pisemną Koordynację „ręce – oczy”, „ręce – oczy – słuch”
13
Słoń Przyłóż jedno ucho do ramienia wyprostowanej ręki. Tą ręką rysuj w powietrzu lub na kartce leniwe ósemki. Zacznij od środka i poruszaj się w lewą stronę do góry, balansuj przenosząc ciężar ciała z jednej nogi na drugą, uginając je lekko w kolanach. Wykonaj tak obszerny ruch jak tylko to możliwe. Wykonaj to samo ćwiczenie dla drugiej ręki.
14
Słoń wspomaga: Naukę matematyki Naukę ortografii Pamięć Słuch
Koordynację „słuch – oczy – ręce”
15
Krążenie szyją Opuść głowę w dół. Pozwól głowie kołysać się powoli z boku na bok, jak gdyby była ciężką piłką. Poruszaj powoli głową z lewej strony na prawą i z powrotem, cały czas mając brodę przylegającą do ciała. Oddychaj głęboko podczas ruchu.
16
Krążenie szyją wspomaga:
Mowę Pamięć Czytanie Naukę matematyki Słuch Orientację „lewa – prawa” strona Odruch ustalenia głowy Aktywizację kinestetycznego odczuwania
17
Kołyska Usiądź na podłodze (na czymś miękkim). Odchyl się do tyłu (ręce ugięte w łokciach), podeprzyj się na przedramionach. Wykonuj ruchy zgiętymi w kolanach nogami z jednej strony na drugą. Poprzez kołysanie rozluźnij mięśnie bioder.
18
Kołyska wspomaga: Pamięć Skupienie Wzrokowe nawyki Czytanie
Kreatywne myślenie
19
Oddychanie brzuszkiem
Połóż ręce na brzuchu. Weź wdech przez nos i rozpocznij długi wydech, wypuszczając powietrze krótkimi dmuchnięciami przez lekko otwarte usta. Oddychaj powoli, „nadmuchując” brzuch jak balon (poczuj jak twoje ręce się poruszają). Powtórz to głębokie oddychanie kilka razy.
20
Oddychanie brzuszkiem wspomaga:
Czytanie Mowę Rozluźnienie Pewność siebie
21
Ruchy naprzemienne na leżąco
Połóż się na podłodze, podtrzymaj głowę rękoma z obu stron podczas wykonywania ćwiczenia. Rób ruchy naprzemienne – za każdym razem dotykaj łokciem przeciwległego kolana; trzymaj szyję rozluźnioną , oddychaj rytmicznie. Wyobraź sobie X łączący twoje biodra i ramiona. Wykonaj to ćwiczenie bardzo powoli kilkanaście razy.
22
Ruchy naprzemienne na leżąco wspomagają:
Nawyki koordynacji ruchu całego ciała Słuchowe nawyki Pamięć Logikę
23
Energetyzator Usiądź wygodnie na krześle. Połóż ręce na blacie stolika lub na udach. Zrób wdech i poczuj jak twój oddech płynie do góry po linii środkowej tułowia; unoś kolejno najpierw czoło, potem szyję i na końcu barki i plecy. Ruch powrotny: na wydechu zginaj głowę w kierunku klatki piersiowej, czoło kieruj w dół i opuszczaj tułów do dołu. Powtórz wszystko kilka razy.
24
Energetyzator wspomaga:
Pisanie Motorykę precyzyjną Skupienie Kreatywne myślenie
25
Myślenie o x Jeśli wykonujesz coś, co sprawia ci trudność lub chcesz się nad czymś szczególnie skupić, wyobraź sobie znak X – symbol całościowej pracy mózgu i ciała. Możesz wyobrażać sobie znak X lub narysować znak X i powiesić go na ścianie, aby móc na niego patrzeć.
26
Myślenie o X wspomaga: Pisanie Naukę matematyki Naukę ortografii
Wizualizację ruchu Koordynację ruchową
27
Woda Woda jest doskonałym przewodnikiem energii elektrycznej. Jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Pij wodę podczas przerw w szkole, w domu czy w każdym innym miejscu. Jedz dużo owoców i surowych warzyw. Pij dwa razy więcej wody w trudnych dla ciebie sytuacjach.
28
Woda wpływa na: Podwyższenie energii
Aktywizację elektrochemicznych reakcji w komórkach ciała i mózgu Relaksację Polepszenie pamięci
29
Punkty na myślenie Masuj palcami jednej ręki dwa punkty pod kością obojczykową z obydwu stron mostka. Dłoń drugiej reki połóż na pępku. Masuj te punkty przez około 20 – 30 sekund. Następnie zamień ręce miejscami i powtórz ćwiczenie. Możesz również masować każdy punkt oddzielnie.
30
Punkty na myślenie wspomagają:
Aktywizację pracy oczu Wzrokowe nawyki Pisanie Czytanie
31
Punkty ziemi Końcami palców jednej ręki masuj punkt pod dolną wargą. Dłoń drugiej ręki połóż na górnej części kości łonowej. Wykonuj to ćwiczenie około 30 sekund ze wzrokiem skierowanym w dół. Oddychaj powoli i głęboko. Powtórz masaż zmieniając ułożenie rąk.
32
Punkty Ziemi wspomagają:
Czytanie Wzrokowe nawyki Aktywizację odruchów grawitacji i stabilności Aktywizację pracy środka ciała
33
Punkty przestrzeni Palcami jednej ręki masuj nad ustami. Połóż dłoń reki na kości krzyżowej. Podczas wykonywania tego ćwiczenia patrz do góry. Wykonuj je przez około 30 sekund i oddychaj powoli. Zamień ułożenie rąk i powtórz masaż.
34
Punkty przestrzeni wspomagają:
Motywację Organizację Aktywizację odruchów grawitacji i wyprostowania tułowia Aktywizację środka ciała Prawidłową postawę ciała
35
Punkty równowagi Dotknij palcami jednej reki punkt równowagi – wyrostek kości za uchem i trzymaj go delikatnie. Druga rękę umieść na pępku. Zamień ręce i powtórz to samo ćwiczenie przez około 30 sekund. Dobrze jeśli poczujesz pulsowanie pod palcami. Oddychaj spokojnie.
36
Punkty równowagi wspomagają:
Czytanie Skupienie Naukę ortografii Organizację Pewność siebie Pamięć Odruch balansowania w przestrzeni
37
Energetyczne ziewanie
Połóż palce obu rąk na połączeniu żuchwy i szczęki, możesz poczuć te miejsca w czasie otwierania i zamykania szeroko ust. Udawaj, że ziewasz. Masuj obszary znajdujące się ponad górnymi i dolnymi zębami trzonowymi. Zauważysz, że to udawane ziewanie zmieni się w prawdziwe. Wykonaj to ćwiczenie 3 – 6 razy.
38
Energetyczne ziewanie wspomaga:
Komunikację Odprężenie Skupienie Pisanie Ekspresję mowy
39
Kapturek myśliciela Chwyć palcami brzegi małżowiny usznej i odwijaj je na zewnątrz, zaczynając od góry i kończąc na dolnych płatkach. Masuj jednocześnie oboje uszu. Wykonaj to 3 – 5 razy. Na koniec rozciągnij uszy we wszystkich kierunkach.
40
Kapturek myśliciela wspomaga:
Koordynację słuchowo – wzrokową Słuch Naukę matematyki Pamięć krótkoterminową Logikę matematyczną Naukę ortografii Odruch ustalania głowy
41
Sowa Lewą ręką chwyć mocno mięśnie barku z prawej strony, odwróć głowę maksymalnie w prawą stronę, zrób wdech i zacznij wydychać powietrze przy jednoczesnym, powolnym obracaniu głowy w lewą stronę, utrzymując brodę na jednym poziomie. Powtórz ten ruch kilka razy. Wykonaj to samo ćwiczenie z drugim ramieniem.
42
Sowa wspomaga: Słuch Pamięć Naukę ortografii Mowę Naukę matematyki
Rozróżnianie prawej – lewej strony Koordynację ułożenia ciała w przestrzeni
43
Aktywna ręka To ćwiczenie może być wykonywane w pozycji stojącej, leżącej lub siedzącej. Podnieś wyprostowaną rękę do góry i chwyć ja drugą ręką. Podniesiona ręka stawia opór ręce trzymającej. Oporuj na wydechu, licząc do ośmiu, w czterech kierunkach: w stronę głowy, w bok, do przodu i do tyłu. Powtórz wszystko zmieniając ręce.
44
Aktywna ręka wspomaga:
Pisanie Motorykę małą Prace mięśni rąk Otwartość na informacje
45
Zginanie stopy Usiądź, zegnij nogę w kolanie i połóż ją na kolanie drugiej nogi. Chwyć przyczepy początkowe i końcowe mięśni łydki, trzymaj je. Powoli poruszaj stopa – zginaj ją, a następnie prostuj. Oddychaj głęboko. Powtórz to samo z drugą nogą.
46
Zginanie stopy wspomaga:
Skupienie uwagi Pisanie Czytanie Naukę Komunikację
47
Pompowanie pietą Stan w pozycji wyprostnej, odstaw nogę do tyłu, stawiając ją na palcach. W pozycji wyjściowej pięta z tyłu jest uniesiona, a ciężar ciała spoczywa na nodze przedniej. Na wydechu zginaj w kolanie nogę stojącą z przodu, a piętę tylnej próbuj postawić na podłodze. Zmień nogi.
48
Pompowanie pietą wspomaga:
Słuch Skupienie Komunikację Naukę matematyki Kreatywne myślenie
49
Luźne skłony Usiądź wygodnie, skrzyżuj proste nogi w kostkach, pochyl się głęboko do przodu, wyciągając ręce przed siebie. Z opuszczoną głowa sięgaj rękoma jak najdalej przed siebie. Kołysz rękoma na boki. Wydech wykonuj wraz ze skłonem, wdech gdy ramiona i tułów podnoszą się. Ćwiczenie wykonaj kilka razy, następnie zmień układ nóg.
50
Luźne skłony wspomagają:
Kreatywne myślenie Skupienie uwagi Czytanie Logikę matematyczną Naukę matematyki
51
Wypady Stań z szeroko rozstawionymi nogami. Na wydechu nogę wykroczną zegnij w kolanie i przenieś ciężar ciała na piętę tej nogi. Drugą nogę trzymaj prosto. Pogłębiaj wypad. Na wdechu powróć do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtórz kilka razy. Następnie powtórz cały układ w drugą stronę.
52
Wypady wspomagają: Pamięć Naukę (rozumienie) Odprężenie
Świadomość przestrzenną Słuch
53
Pozycja Dennisona Wyciągnij ręce przed siebie, skieruj kciuki w dół, skrzyżuj ręce, spleć dłonie i przyciągnij je do siebie. Skrzyżuj nogi. Język trzymaj na podniebieniu. Oddychaj powoli. Ćwicz tak 1 min. Ustaw stopy równolegle. Połącz razem opuszki palców obu dłoni i oddychaj luźno i głęboko. Ćwicz tak następną minutę.
54
Pozycja Dennisona wpływa na:
Rozluźnienie myśli i ciała Pozytywne nastawienie Słuchanie Pewność siebie Podwyższenie IQ
55
Punkty pozytywne Dwoma palcami bardzo delikatnie dotknij punktów na czole. Punkty te znajdują się dokładnie nad oczami, w połowie odległości pomiędzy linią włosów i brwiami. Pomyśl o czymś, lub skup się na sytuacji stresowej. Zamknij oczy, oddychaj spokojnie do momentu, aż poczujesz, że napięcie minęło, następnie rozluźnij ciało.
56
Punkty pozytywne wspomagają:
Rozumienie Kreatywne myślenie Komunikację Pewność siebie Rozluźnienie myśli i ciała Nastawienie na pozytywne zmiany
57
W prezentacji wykorzystano materiały
Dr Swietłany Masgutowej i ©Międzynarodowego Instytutu NeuroKinezjologii
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.