Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMarta Kruk Został zmieniony 9 lat temu
1
Kształcenie zawodowe w ZSP nr 5 w Łodzi Małgorzata Joniuk-Piątkowska Zespół Szkół Ponadgimnzajalnych nr 5 im. Króla Bolesława Chrobrego ul. Drewnowska 88 91-008 Łódź ZSP 5
2
Szkoły w strukturze ZSP 5 Kształcimy w zawodach poszukiwanych na rynku pracy: Technikum nr 5 technik handlowiec technik ekonomista technik transportu kolejowego technik dróg i mostów kolejowych Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 5 sprzedawca ZSP 5
3
ZSP 5 szkołą otwartą na rynek pracy Wprowadzenie kształcenia zadaniowego stało się początkiem bardzo wielu zmian o charakterze organizacyjnym i dydaktyczno-wychowaczym zmierzających do otworzenia się na potrzeby rynku pracy w aspekcie funkcjonowania na nim naszych absolwentów. ZSP 5 Jako jedna z pierwszych szkół w regionie rozpoczęliśmy realizację modułowych programów kształcenia w zawodach technik handlowiec oraz technik ekonomista.
4
Zmiany organizacyjne związane z wdrożeniem kształcenia modułowego do praktyki szkolnej Zajęcia w małych grupach. Blokowanie zajęć zawodowych w bloki 3-4 godzinne. Prowadzenie zajęć kształcenia zawodowego bez przerw regulowanych dzwonkiem szkolnym. Wdrażanie uczniów do pracy na zajęciach w warunkach symulowanych firmy. Częste zmiany planu zajęć – ok. 15 x w roku szkolnym 2014/15 ZSP 5 Dzień ekonomisty w ZSP 5 Dzień handlowca w ZSP 5
5
Sytuacja zawodowa nauczyciela w związku z wprowadzeniem kształcenia zadaniowego Konieczność zmiany mentalności i przyzwyczajeń nauczyciela. Przeniesienie ciężaru obowiązków z wysiłku wkładanego w prowadzenie zajęć na wysiłek włożony w przygotowanie zajęć. Konieczność wypracowania własnych materiałów. Położenie większego nacisku na współpracę nauczycieli. Wprowadzenie autorskich programów kształcenia do nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach od 2012 r. Konieczność prowadzenia zajęć zblokowanych. Wspólna praca nad osiąganiem efektów kształcenia i poszukiwanie nowych rozwiązań w celu osiągania wyższych efektów kształcenia. ZSP 5
6
Nowe zadania dla dyrekcji w związku z wprowadzeniem kształcenia zadaniowego Dyrektor szkoły jako kreator procesów kształcenia we współpracy z pracodawcami. Nowa rola kierownika szkolenia zawodowego jako koordynatora kształcenia modułowego. Zwiększenie obowiązków wicedyrektora: » częste zmiany planu zajęć w szkole, » monitorowanie wdrażania podstawy programowej oraz minimalnej ilości godzin kształcenia zawodowego. Nowe zasady prowadzenia nadzoru pedagogicznego. Nowe zasady zarządzania procesami zachodzącymi w szkole oparte na współpracy i wspólnej odpowiedzialności za podejmowane decyzje – demokratyzacja życia szkolnego. Konieczność dostosowania zapisów statutu szkoły do nieustannie zmieniających się przepisów prawa. ZSP 5
7
Wymagania sprzętowe dla nowego modelu kształcenia Stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu dla nauczycieli we wszystkich pracowniach. Pracownie symulacyjne kształcenia zawodowego, w tym 5 pracowni wyposażonych w komputery dla uczniów. Wszystkie pracownie wyposażone w rzutniki. Wykorzystanie 6 tablic interaktywnych. Nowoczesne oprogramowanie dla kształcenia zawodowego. Wykorzystanie MSSDI - sieć WiFi na terenie szkoły. ZSP 5
8
Współpraca z pracodawcami Stała współpraca z Manufakturą Patronat PKP PLK Praktyki i zajęcia praktyczne handlowców i sprzedawcówekonomistówkolejarzy van Graaf Smyk Selgros Empik KappAhl Makro Rossmann Monnari Kaufland Leroy Merlin Ikea Żabka Urząd Miasta Urzędy Skarbowe MPK Łódź Zarząd Zieleni Miejskiej PKP PLK PKP Cargo ŁKA Mosty - Łódź SA ZSP 5
9
Projekty POKL 2012-2015 ogólna wartość dofinansowania ok. 3,5 mln zł 1. „Profesjonalny handlowiec” – realizator ZSP 5 2. „Szkoła przedsiębiorczości i kompetencji kluczowych”- Akademia Platu/ ZSP 5 3. „Więcej umiem – więcej mogę. Program doradztwa zawodowego dla uczniów” – ŁCDNiKP/ZSP5 4. "Kształtowanie kompetencji personalnych i społecznych w szkole zawodowej drogą do sukcesu na rynku pracy” – projekt innowacyjny ŁCDNiKP/ZSP 5 5. „Nowoczesny handlowiec na rynku pracy województwa łódzkiego ” – realizator FPL Sp. z o.o./ZSP5 6. „Szkoła przedsiębiorczości i kompetencji kluczowych II” - Akademia Platu/ ZSP 5 7. „Akademia Ekonomistów-Profesjonalistów – program rozwojowy Technikum nr 5” PHIN Consulting Sp. z o.o. / ZSP 5 8. „Europejski rynek pracy moją szansą na sukces” realizator ZSP 5 9. „Kształcenie zawodowe szansą na pewną pracę – program rozwojowy ZSP5, ZSPS, ZSP 7” - Leute Zentrum / ZSP5,ZSPS,ZSP7 ZSP 5
10
Nowe kierunki kształcenia Technik transportu kolejowego i technik dróg i mostów kolejowych to nowe zawody, w których kształcenie rozpoczęliśmy w 2012 r. we współpracy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ZSP 5
11
Efekty współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. Kształcenie nowych kadr dla branży kolejowej. Kształcenie praktyczne u pracodawcy. Zatrudnienie pracowników PKP PLK S.A. jako nauczycieli kształcenia zawodowego. Doposażenie bazy dydaktycznej szkoły. Stypendia i umowy o pracę dla uczniów. Prowadzenie wspólnej promocji zawodu i szkoły. ZSP 5 Objęcie dwóch pierwszych roczników zajęciami w projekcie POKL „Wykwalifikowana kadra kolejnictwa odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku pracy – program rozwojowy ZSP 5”. Wzrost zainteresowania szkołą wśród gimnazjalistów.
12
Sukcesy ZSP 5 Podwojenie liczby uczniów w czasach niżu demograficznego. Konsekwentnie prowadzona promocja szkoły. Profesjonalna kadra pedagogiczna osiągająca sukcesy na polu dydaktycznym i wychowawczym. Warsztaty z doradztwa zawodowego dla gimnazjalistów. Nowoczesne programy kształcenia. Nowoczesny sposób kierowania szkołą. Dobra sytuacja wychowawcza w szkole. Dobra współpraca z rynkiem pracy i środowiskiem edukacyjnym. Pozyskanie środków unijnych wykorzystanych dla rozwoju szkoły. Zmiana wizerunku szkoły w środowisku. ZSP 5
13
Sukcesy ZSP 5 Zdawalność na egzaminie maturalnym w roku 2015 wyższa niż średnia powiatu, województwa i kraju. Wysokie wyniki EPKwZ w 2015 r. we wszystkich zawodach tj. 75% absolwentów ZSZ nr 5 i 80% absolwentów Technikum nr 5 ukończyło szkołę z dyplomem. 25 osób otrzymuje stypendia fundowane przez PKP PLK S.A. (350-500 zł miesięcznie). ZSP 5
14
Problemy z uwarunkowaniami systemowymi Braki w wyposażeniu stanowisk egzaminacyjnych. Praca w warunkach ciągłego stresu egzaminacyjnego np. matura 2015 9 egz. pisemnych i 10 zespołów nadzorujących na egz. ustnym, EPKwZ 2014/15: 6 egz. pisemnych i 23 zmiany egz. praktycznego podczas 3 sesji. Trudności w pozyskiwaniu nowych pracodawców do współpracy oraz brak z ich strony zrozumienia szkolnej specyfiki. Problem z otwieraniem kształcenia na kursach zawodowych (1,5% EPKwZ odbywa się po KKZ). Brak otwartości i szczerości w rozwiązywaniu problemów systemowych. Co jest elementem decydującym: rachunek ekonomiczny czy dobro ucznia? ZSP 5
15
Dlaczego warto inwestować w szkoły zawodowe? Szkoła zawodowa jako narzędzie kreowania polityki społecznej państwa. Spojrzenie na szkołę zawodową przez pryzmat instytucji budującej wśród uczniów etos pracy oraz potrzebę ustawicznego rozwoju osobistego i zawodowego. ZSP 5
16
Dziękuję za uwagę! Małgorzata Joniuk-Piątkowska mj-p@wp.pl ZSP 5 w Łodzi www.zsp5lodz.pl ZSP 5
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.