Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWłodzimierz Szczepański Został zmieniony 9 lat temu
1
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r.
2
2 Barometr Rynku Pracy IV Podsumowanie: raport w liczbach I Zdaniem Pracownika II Zdaniem Pracodawcy III Edukacja a pierwsza praca
3
3 Barometr Rynku Pracy IV ZDANIEM PRACOWNIKA
4
4 Barometr Rynku Pracy IV Zdaniem Pracownika Obawy o utratę pracy Zmiana miejsca pracy Czas na znalezienie pracy Oczekiwania płacowe Regionalne nastroje pracowników
5
5 Zdaniem Pracownika Polacy spokojniejsi o swoje miejsca pracy Tylko 19% pracowników (aż o 9 p.p. mniej niż w IQ) obawia się o swoje miejsce pracy Zwolnienia najbardziej obawiają się zatrudnieni na niepełny etat lub umowy zlecenie / o dzieło
6
6 Zdaniem Pracownika Co piąty pracownik będzie szukał nowej pracy Czy zamierza Pan / Pani zmienić swoje obecne miejsce pracy? Powody zmiany pracy Co piąty pracujący chce zmienić obecne miejsce pracy – stała tendencja we wszystkich edycjach badania Zbyt niski poziom wynagrodzenia to główny powód zmiany pracy
7
7 Zdaniem Pracownika Nowa praca głównie dzięki znajomym W jaki sposób zamierza Pan / Pani poszukiwać nowej pracy? ¾ badanych liczy na znajomości przy szukaniu nowej pracy Ponad połowa – odpowiednio 58% i 54% zamierza przeglądać ogłoszenia na portalach pracy i zakładki „Kariera”
8
8 Zdaniem Pracownika Nowe miejsce zatrudnienia w 30 dni 45% Polaków wierzy, że znajdzie nowe zatrudnienie w czasie nieprzekraczającym miesiąc W IQ tylko 30% respondentów (aż o 15 p.p. mniej) zakładało, że szukanie pracy zajmie im miesiąc
9
9 Zdaniem Pracownika Nie słabną oczekiwania płacowe 51% pracowników (o 5 p.p. mniej niż w IQ) oczekuje wzrostu płac. Spadek odnotowano po raz pierwszy Prawie 60% osób z wykształceniem zawodowym i podstawowym liczy na wzrost wynagrodzenia
10
10 Regionalny Barometr Rynku Najwięcej optymistów na zachodzie Polski Niecałe 9% pracowników obawia się o swoje miejsce pracy w województwach dolnośląskim i opolskim Właściwie nie ma regionu, w którym duża część zapytanych pracowników spodziewa się obniżenia swojego wynagrodzenia
11
11 Regionalny Barometr Rynku Najtrudniej we wschodniej Polsce Tylko 14% pracowników z dolnośląskiego i opolskiego zamierza szukać nowego miejsca zatrudnienia Aż 25% pracowników z lubelskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i podlaskiego planuje zmienić pracę
12
12 Barometr Rynku Pracy IV ZDANIEM PRACODAWCY
13
13 Barometr Rynku Pracy IV Zdaniem Pracodawcy Planowane rekrutacje Sposoby poszukiwania pracowników Polityka płacowa przedsiębiorców Regionalne plany rekrutacji
14
14 Zdaniem Pracodawcy Stabilne zatrudnienie, ale będą rekrutacje Jakie plany w ciągu najbliższego kwartału ma Państwa firma w kwestii zatrudnienia? 15% firm planuje zwiększanie zatrudniania – największy odsetek z wszystkich edycji badania 28% firm planuje rekrutacje w celu zwiększenia lub utrzymania obecnego stanu zatrudnienia
15
Zdaniem Pracodawcy Najwięcej miejsc pracy w dużych firmach 15 Co najmniej 40% dużych i średnich firm planuje rekrutacje Firmy będą zatrudniać pracowników średniego i niższego szczebla – odpowiednio 56% i 52%
16
16 Zdaniem Pracodawcy Pracodawcy też wierzą w siłę znajomych W jaki sposób planują Państwo poszukiwać nowych pracowników? Większość firm w Polsce, w trakcie rekrutacji korzysta z kilku dostępnych narzędzi 23% firm (aż o 9 p.p. więcej niż w IQ) zamierza skorzystać z usług agencji zatrudnienia
17
86% firm zamierza utrzymać aktualny poziom płac, mimo że ponad połowa pracowników oczekuje wzrostu wynagrodzenia 17 Zdaniem Pracodawcy Pracodawcy nie chcą dawać podwyżek Co w ciągu najbliższych miesięcy planuje Państwa firma w zakresie wynagrodzeń? Polityka płacowa polskich firm uległa zmianie „na minus”. Spadł odsetek planujących zwiększenie wynagrodzeń – z 14% w IQ do 5% w IIIQ
18
Regionalny Barometr Rynku Pracy Najwięcej rekrutacji na zachodzie 18 W zachodniej części Polski będzie największe zapotrzebowanie na pracowników Zaledwie co ósma firma na wschodzie w świętokrzyskim, podkarpackim, lubelskim i podlaskim planuje rekrutacje
19
19 Barometr Rynku Pracy IV EDUKACJA A PIERWSZA PRACA
20
20 Barometr Rynku Pracy IV Edukacja a pierwsza praca Czy Polacy mieli problem ze znalezieniem pierwszej pracy? Czy umiejętności zdobyte w trakcie edukacji przydają się na rynku pracy? Jakich kompetencji brakuje osobom wchodzącym na rynek pracy?
21
21 Edukacja a pierwsza praca Brak problemów z wejściem na rynek pracy? 14% posiadających pracę zmagało się z trudnościami ze znalezieniem pierwszego miejsca zatrudnienia Brak ofert zgodnych z profilem wykształcenia najczęściej wymienianą barierą Niedostoswany profil wykształcenia powodem trudności w znalezieniu pierwszej pracy
22
22 Edukacja a pierwsza praca Edukacja a umiejętności zawodowe Czy edukacja dała Pani / Panu niezbędne umiejętności potrzebne na rynku pracy? 1/3 Polaków uważa, że edukacja nie dała im umiejętności potrzebnych na rynku pracy 75% absolwentów szkolnictwa zawodowego dostrzega korzyści z edukacji (największy odsetek)
23
23 Edukacja a pierwsza praca Pracodawcy sceptyczni wobec kompetencji absolwentów Czy Pana/ Pani zdaniem osoby kończące edukację i wchodzące na rynek pracy mają odpowiednie kompetencje? Co trzeci pracodawca nie jest zadowolony z kompetencji absolwentów Brak praktycznych umiejętności to największy problem dla pracodawców
24
24 Barometr Rynku Pracy IV PODSUMOWANIE
25
25 Barometr Rynku Pracy IV Raport w liczbach – PRACOWNICY
26
26 Barometr Rynku Pracy IV Raport w liczbach - PRACODAWCY
27
Tomasz Hanczarek, Prezes Zarządu, Work Service S.A. Krzysztof Inglot, Pełnomocnik Zarządu Work Service S.A. Monika Zaręba, Ekspert ds. rynku pracy, Pracodawcy RP Dane prezentowane w ramach Barometru Rynku Pracy IV zostały przygotowane i opracowane na zlecenie Work Service S.A. przez instytut Millward Brown S.A.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.