Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBartosz Rozbicki Został zmieniony 11 lat temu
1
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI PRZEGLĄD ROZWIĄZAŃ PRAWNYCH W EUROPIE
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Warszawa, 23 czerwca 2010 r. 1 1
2
CZECHY Do 2005 awans zawodowy opierał się przede wszystkim na stażu pracy Obecnie - 6 stopni kariery 1. bez stażu pracy, uczenie według programu, współprac z doradcą metodycznym 2. 1 rok pracy, dodatkowo planowanie i dokumentowanie swojej pracy 3. 3 lata, dodatkowo układanie własnych programów (specjalizacja) 4. 4 lata, udział w pracach programowych na poziomie szkoły 5. 7 lat, specjalizacja z metodyki, udział w projektach międzynarodowych 6. 9 lat, udział w pracach programowych na poziomie kraju lub międzynarodowo
3
NIEMCY Awans zawodowy NIE MOŻE opierać się na stażu pracy, a jedynie na kwalifikacjach, kompetencjach i osiągnięciach nauczyciela Podstawowe kategorie (szkoły średnie akademickie Gymnasien i zawodowe) Studienrat Oberstudienrat Studiendirektor
4
HISZPANIA Awans zawodowy opiera się zarówno na kompetencjach i osiągnięciach nauczyciela, jak i na doświadczeniu zawodowym (mierzonym długością stażu pracy) Egzaminy przy przejściu na poszczególne stopnie awansu (testy) Najwyższy stopień catedráticos (w szkołach średnich) – wymaga odpowiedniego stażu, pozycje obsadzane w drodze konkursu, uwzględniającego rozwój zawodowy kandydata, aktywność w projektach edukacyjnych, nadzwyczajne osiągnięcia
5
FINLANDIA, SZWECJA, NORWEGIA
Państwo nie określa ścieżki awansu zawodowego. Istnieje natomiast obowiązek podejmowania rozwoju zawodowego i kwalifikacje uzyskane w ten sposób mogą wpływać na płace. Nowe posady (pozycje) nauczycielskie i dyrektorskie są publicznie ogłaszane i dostępne w drodze konkursu. Dodatkowe kwalifikacje i kompetencje, jak również dodatkowe obowiązki, mogą przekładać się na indywidualnie negocjowaną płacę.
6
WIELKA BRYTANIA (ANGLIA)
Dwie ścieżki awansu: w oparciu o standardy zawodowe (kompetencje) kierownicza (stanowiska określa sama szkoła)
7
WIELKA BRYTANIA (ANGLIA)
Stanowiska określa sama szkoła, ale najczęściej hierarchia stanowisk odpowiada następującej: obowiązki nadzorcze, w tym wspieranie i doradztwo uczniom, kontakty z rodzicami, np. koordynator wszystkich klas w roczniku albo całego etapu kształcenia obowiązki programowe, np. koordynator programu nauczania funkcje ogólnoszkolne (np. koordynator ds. uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Special Educational Needs Coordinator - SENCO)
8
AWANS ZAWODOWY Dwa znaczenia słowa „awans”
Czy istnieje formalna ścieżka kariery? Ile kategorii? W jakim czasie przechodzi się ścieżkę kariery? Jakie kryteria awansu: staż pracy, udział w rozwoju zawodowym czy kompetencje? Jak sprawdzać kompetencje nauczycieli? Jaki związek z rozwojem zawodowym?
9
Dziękujemy! 9 9
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.