Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dźwiękowa Technika Studyjna

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dźwiękowa Technika Studyjna"— Zapis prezentacji:

1 Dźwiękowa Technika Studyjna
Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

2 Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW
Tematyka wykładów KARTA PRZEDMIOTU PW Bardzo pompatycznie mówiąc, zadaniem inżynierów zajmujących się miksowaniem nagrań jest dostarczenie słuchaczowi emocjonalnego kontekstu nagrania muzycznego. Biorąc pod uwagę miks jako całość lub też niuanse związane z doborem czasu pogłosu – używane narzędzia i sposób w jaki się ich używa może dodać mocy, ostrości, agresywności, miękkości, lekkości, melancholii, smutku, radości i wielu innych emocji jakie były przekazywane przy nagrywanym materiale. Przykładowo, sensownym byłoby bardzo subtelne zniekształcenie partii perkusyjnej w łagodnym kawałku albo bezsensownym jej wygładzenie w agresywnym utworze hiphopowym. Przed przystąpieniem do miksu trzeba odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: • O czym jest dany utwór? • Jakie emocje w sobie zawiera dany utwór? • Jaki przekaz dla słuchacza ma artysta danego utworu? • W jaki sposób mogę zachować lub spotęgować wydźwięk utworu? • W jaki sposób słuchacz powinien odebrać dany utwór? Może to wydawać się dosyć proste jednak konieczne jest tutaj zrozumienie, że miks jest bardzo ściśle związany z samą muzyką, a samo miksowanie nie jest tylko technicznym wyzwaniem dla inżyniera. Poza tym odpowiedzi na powyższe pytania prowadzą do w zasadzie najważniejszej rzeczy w miksowaniu – wizji miksu końcowego. Tak jak było powiedziane wcześniej, miks może i powinien podsycać nastrój i emocje wynikające z muzyki tak samo jak powinien pobudzać wyobraźnię słuchacza. Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

3 Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW
Tematyka wykładów Techniki rejestracji sygnałów dźwiękowych (6h): budowa toru fonicznego; charakterystyki i właściwości mikrofonów; metody rejestracji sygnałów audio; rejestratory sygnału; karty dźwiękowe; subiektywne i obiektywne oceny jakości dźwięku; opóźnienia w torach fonicznych analogowych i cyfrowych; synchronizacja ścieżek w środowiskach DAW; prezentacja technik mikrofonowych przy rejestracji sygnału z różnych instrumentów; wykorzystanie klawiatury MIDI do produkcji muzyki, Efekty dźwiękowe, oprogramowanie i stół mikserski (4h): rodzaje efektów oraz ich wpływ na brzmienie tworzonych nagrań; filtracja cyfrowa; kompresja dynamiki; opóźnienia i efekty modulacyjne; zależności i schematy blokowe popularnych algorytmów przetwarzania sygnałów wraz z przykładami dźwiękowymi; rodzaje i parametry efektów w oprogramowaniu do edycji dźwięku oraz w stole mikserskim, Bardzo pompatycznie mówiąc, zadaniem inżynierów zajmujących się miksowaniem nagrań jest dostarczenie słuchaczowi emocjonalnego kontekstu nagrania muzycznego. Biorąc pod uwagę miks jako całość lub też niuanse związane z doborem czasu pogłosu – używane narzędzia i sposób w jaki się ich używa może dodać mocy, ostrości, agresywności, miękkości, lekkości, melancholii, smutku, radości i wielu innych emocji jakie były przekazywane przy nagrywanym materiale. Przykładowo, sensownym byłoby bardzo subtelne zniekształcenie partii perkusyjnej w łagodnym kawałku albo bezsensownym jej wygładzenie w agresywnym utworze hiphopowym. Przed przystąpieniem do miksu trzeba odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: • O czym jest dany utwór? • Jakie emocje w sobie zawiera dany utwór? • Jaki przekaz dla słuchacza ma artysta danego utworu? • W jaki sposób mogę zachować lub spotęgować wydźwięk utworu? • W jaki sposób słuchacz powinien odebrać dany utwór? Może to wydawać się dosyć proste jednak konieczne jest tutaj zrozumienie, że miks jest bardzo ściśle związany z samą muzyką, a samo miksowanie nie jest tylko technicznym wyzwaniem dla inżyniera. Poza tym odpowiedzi na powyższe pytania prowadzą do w zasadzie najważniejszej rzeczy w miksowaniu – wizji miksu końcowego. Tak jak było powiedziane wcześniej, miks może i powinien podsycać nastrój i emocje wynikające z muzyki tak samo jak powinien pobudzać wyobraźnię słuchacza. Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

4 Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW
Tematyka wykładów Miksowanie materiału muzycznego (3h): funkcja operacji miksowania; nauka miksowania – wizja, analiza i ocena miksu; proces miksowania – aranżacja, edycja, montaż i tok postępowania; dziedzina częstotliwości, poziomów, stereofonii i głębia w miksie; wprowadzenie do masteringu gotowego miksu; kontrolny system odsłuchowy; przygotowywanie i powielanie wzorca, Miksowanie nagranego materiału muzycznego (2h): praktyczne wykorzystanie wizji, analizy i oceny miksu w środowiskach muzycznych DAW (Digital Audio Workstation); edycja i montaż zarejestrowango materiału; praktyczne wykorzystanie dostępnych w środowiskach DAW narzędzi do edycji materiału w dziedzinie częstotliwości, poziomów, stereofonii oraz głębi nagrania. Bardzo pompatycznie mówiąc, zadaniem inżynierów zajmujących się miksowaniem nagrań jest dostarczenie słuchaczowi emocjonalnego kontekstu nagrania muzycznego. Biorąc pod uwagę miks jako całość lub też niuanse związane z doborem czasu pogłosu – używane narzędzia i sposób w jaki się ich używa może dodać mocy, ostrości, agresywności, miękkości, lekkości, melancholii, smutku, radości i wielu innych emocji jakie były przekazywane przy nagrywanym materiale. Przykładowo, sensownym byłoby bardzo subtelne zniekształcenie partii perkusyjnej w łagodnym kawałku albo bezsensownym jej wygładzenie w agresywnym utworze hiphopowym. Przed przystąpieniem do miksu trzeba odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: • O czym jest dany utwór? • Jakie emocje w sobie zawiera dany utwór? • Jaki przekaz dla słuchacza ma artysta danego utworu? • W jaki sposób mogę zachować lub spotęgować wydźwięk utworu? • W jaki sposób słuchacz powinien odebrać dany utwór? Może to wydawać się dosyć proste jednak konieczne jest tutaj zrozumienie, że miks jest bardzo ściśle związany z samą muzyką, a samo miksowanie nie jest tylko technicznym wyzwaniem dla inżyniera. Poza tym odpowiedzi na powyższe pytania prowadzą do w zasadzie najważniejszej rzeczy w miksowaniu – wizji miksu końcowego. Tak jak było powiedziane wcześniej, miks może i powinien podsycać nastrój i emocje wynikające z muzyki tak samo jak powinien pobudzać wyobraźnię słuchacza. Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

5 Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW
Tematyka laboratorium Nagranie utworu muzycznego lub słownego: techniki mikrofonowe; zapis dźwięku – stół mikserski; organizacja pracy w studiu nagraniowym, Montaż oraz korekcja zarejestrowanego materiału: obróbka dźwięku; montaż materiału; korekcja pod względem amplitudy i częstotliwości; przygotowanie materiału do dalszej obróbki, Efekty dźwiękowe w nagraniu stereofonicznym: wzbogacenie materiału przy użyciu cyfrowych efektów dźwiękowych, Miksowanie utworu muzycznego lub słownego: techniki miksowania utworu; wzajemne dopasowywanie do siebie składników utworu; materiał końcowy w postaci pliku *.wav (44.1 kHz, 16-bit). Bardzo pompatycznie mówiąc, zadaniem inżynierów zajmujących się miksowaniem nagrań jest dostarczenie słuchaczowi emocjonalnego kontekstu nagrania muzycznego. Biorąc pod uwagę miks jako całość lub też niuanse związane z doborem czasu pogłosu – używane narzędzia i sposób w jaki się ich używa może dodać mocy, ostrości, agresywności, miękkości, lekkości, melancholii, smutku, radości i wielu innych emocji jakie były przekazywane przy nagrywanym materiale. Przykładowo, sensownym byłoby bardzo subtelne zniekształcenie partii perkusyjnej w łagodnym kawałku albo bezsensownym jej wygładzenie w agresywnym utworze hiphopowym. Przed przystąpieniem do miksu trzeba odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: • O czym jest dany utwór? • Jakie emocje w sobie zawiera dany utwór? • Jaki przekaz dla słuchacza ma artysta danego utworu? • W jaki sposób mogę zachować lub spotęgować wydźwięk utworu? • W jaki sposób słuchacz powinien odebrać dany utwór? Może to wydawać się dosyć proste jednak konieczne jest tutaj zrozumienie, że miks jest bardzo ściśle związany z samą muzyką, a samo miksowanie nie jest tylko technicznym wyzwaniem dla inżyniera. Poza tym odpowiedzi na powyższe pytania prowadzą do w zasadzie najważniejszej rzeczy w miksowaniu – wizji miksu końcowego. Tak jak było powiedziane wcześniej, miks może i powinien podsycać nastrój i emocje wynikające z muzyki tak samo jak powinien pobudzać wyobraźnię słuchacza. Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

6 Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW
Wymagania i zaliczenie „Wejściówki” na ćwiczeniach nr 2, 3 i 4 (każda wejściówka z tematyki poprzedniego ćwiczenia), Obecność na wszystkich ćwiczeniach (w ostateczności możliwość odrobienia ćwiczenia z inną grupą), Dostarczenie scenariusza nagrania przed rozpoczęciem ćwiczenia nr 1, Dostarczenie gotowego materiału (na płycie CD – 44.1kHz, 16-bit) najpóźniej tydzień przed datą zaliczenia, Zaliczenie – ocena słuchowa w obecności prowadzących oraz wszystkich grup laboratoryjnych w Studio Nagrań ZEA; ocena pliku sesji w środowisku muzycznym, Efekty kształcenia Bardzo pompatycznie mówiąc, zadaniem inżynierów zajmujących się miksowaniem nagrań jest dostarczenie słuchaczowi emocjonalnego kontekstu nagrania muzycznego. Biorąc pod uwagę miks jako całość lub też niuanse związane z doborem czasu pogłosu – używane narzędzia i sposób w jaki się ich używa może dodać mocy, ostrości, agresywności, miękkości, lekkości, melancholii, smutku, radości i wielu innych emocji jakie były przekazywane przy nagrywanym materiale. Przykładowo, sensownym byłoby bardzo subtelne zniekształcenie partii perkusyjnej w łagodnym kawałku albo bezsensownym jej wygładzenie w agresywnym utworze hiphopowym. Przed przystąpieniem do miksu trzeba odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: • O czym jest dany utwór? • Jakie emocje w sobie zawiera dany utwór? • Jaki przekaz dla słuchacza ma artysta danego utworu? • W jaki sposób mogę zachować lub spotęgować wydźwięk utworu? • W jaki sposób słuchacz powinien odebrać dany utwór? Może to wydawać się dosyć proste jednak konieczne jest tutaj zrozumienie, że miks jest bardzo ściśle związany z samą muzyką, a samo miksowanie nie jest tylko technicznym wyzwaniem dla inżyniera. Poza tym odpowiedzi na powyższe pytania prowadzą do w zasadzie najważniejszej rzeczy w miksowaniu – wizji miksu końcowego. Tak jak było powiedziane wcześniej, miks może i powinien podsycać nastrój i emocje wynikające z muzyki tak samo jak powinien pobudzać wyobraźnię słuchacza. Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

7 Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW
Uwagi Dogrywanie materiału może zakończyć się najpóźniej na drugim ćwiczeniu, w przeciwnym wypadku nie starczy czasu na montaż, miks i mastering nagrania, Ocenie poddawane są aspekty techniczne i realizatorskie, a nie artystyczne, Oprócz materiału końcowego na płycie CD, oceniamy również plik sesji (projektu w Adobe Audition) pod względem użytych efektów, aranżacji itp. (plik projektu z najmłodszą datą modyfikacji na dysku w reżyserni w folderze danej grupy), Wszelkie inne modyfikacje dokonywane w pliku projektu po zakończeniu ćwiczenia nr 4 należy zgłosić do prowadzącego. Dodatkowe materiały - w dziale „Materiały dla studentów”. Bardzo pompatycznie mówiąc, zadaniem inżynierów zajmujących się miksowaniem nagrań jest dostarczenie słuchaczowi emocjonalnego kontekstu nagrania muzycznego. Biorąc pod uwagę miks jako całość lub też niuanse związane z doborem czasu pogłosu – używane narzędzia i sposób w jaki się ich używa może dodać mocy, ostrości, agresywności, miękkości, lekkości, melancholii, smutku, radości i wielu innych emocji jakie były przekazywane przy nagrywanym materiale. Przykładowo, sensownym byłoby bardzo subtelne zniekształcenie partii perkusyjnej w łagodnym kawałku albo bezsensownym jej wygładzenie w agresywnym utworze hiphopowym. Przed przystąpieniem do miksu trzeba odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: • O czym jest dany utwór? • Jakie emocje w sobie zawiera dany utwór? • Jaki przekaz dla słuchacza ma artysta danego utworu? • W jaki sposób mogę zachować lub spotęgować wydźwięk utworu? • W jaki sposób słuchacz powinien odebrać dany utwór? Może to wydawać się dosyć proste jednak konieczne jest tutaj zrozumienie, że miks jest bardzo ściśle związany z samą muzyką, a samo miksowanie nie jest tylko technicznym wyzwaniem dla inżyniera. Poza tym odpowiedzi na powyższe pytania prowadzą do w zasadzie najważniejszej rzeczy w miksowaniu – wizji miksu końcowego. Tak jak było powiedziane wcześniej, miks może i powinien podsycać nastrój i emocje wynikające z muzyki tak samo jak powinien pobudzać wyobraźnię słuchacza. Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

8 Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW
Sprzęt i oprogramowanie Mikser cyfrowy Yamaha 01V96E1, karta cyfrowa RME Hamerfall DSP Multiface, 3 mikrofony dynamiczne Shure C607N, jeden mikrofon dynamiczny C606, 4 mikrofony pojemnościowe Nykiel Audio, klawiatura sterująca E-MU Xboard 61, komora bezechowa, Adobe Audition 3.0, zestaw wtyczek Waves Gold Bundle, ewentualnie zestaw instrumentów wirtualnych Komplete 5 Native Instruments „Regulamin” laboratorium Bardzo pompatycznie mówiąc, zadaniem inżynierów zajmujących się miksowaniem nagrań jest dostarczenie słuchaczowi emocjonalnego kontekstu nagrania muzycznego. Biorąc pod uwagę miks jako całość lub też niuanse związane z doborem czasu pogłosu – używane narzędzia i sposób w jaki się ich używa może dodać mocy, ostrości, agresywności, miękkości, lekkości, melancholii, smutku, radości i wielu innych emocji jakie były przekazywane przy nagrywanym materiale. Przykładowo, sensownym byłoby bardzo subtelne zniekształcenie partii perkusyjnej w łagodnym kawałku albo bezsensownym jej wygładzenie w agresywnym utworze hiphopowym. Przed przystąpieniem do miksu trzeba odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: • O czym jest dany utwór? • Jakie emocje w sobie zawiera dany utwór? • Jaki przekaz dla słuchacza ma artysta danego utworu? • W jaki sposób mogę zachować lub spotęgować wydźwięk utworu? • W jaki sposób słuchacz powinien odebrać dany utwór? Może to wydawać się dosyć proste jednak konieczne jest tutaj zrozumienie, że miks jest bardzo ściśle związany z samą muzyką, a samo miksowanie nie jest tylko technicznym wyzwaniem dla inżyniera. Poza tym odpowiedzi na powyższe pytania prowadzą do w zasadzie najważniejszej rzeczy w miksowaniu – wizji miksu końcowego. Tak jak było powiedziane wcześniej, miks może i powinien podsycać nastrój i emocje wynikające z muzyki tak samo jak powinien pobudzać wyobraźnię słuchacza. Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW


Pobierz ppt "Dźwiękowa Technika Studyjna"

Podobne prezentacje


Reklamy Google