Pobierz prezentację
1
System ocen pracowników
Model kompetencyjny
2
Systemy ocen pracowniczych
Zarządzanie kompetencjami stanowi podstawę całego systemu zarządzania zasobami ludzkimi Oleksyn
3
Systemy ocen pracowniczych
4
Systemy ocen pracowniczych
System ocen okresowych pracowników Podejście praktyczne
5
Systemy ocen pracowniczych
podstawowe narzędzie zzl w organizacji pozwalające na monitorowanie i kontrolowanie pracy (m.in. zgodności z przyjętymi standardami, efektywności) zatrudnionych osób
6
Funkcje oceny informacyjną (zwaną też funkcją ewaluacyjną),
motywacyjną, decyzyjną, rozwojową, edukacyjną – jeżeli ocena obejmuje standardy organizacyjne (np. zgodność postępowania z przyjętym kodeksem etycznym) staje się czynnikiem kształtującym postawy
7
Systemy ocen pracowniczych
Kompetencje ma pracownik Każda firma jest w ostatecznym rachunku skumulowaną wiedzą byłych i obecnych pracowników Obłój
8
Systemy ocen pracowniczych
Zasady Adekwatności – szyty na miarę Prostoty Jawności Elastyczności Profil kompetencyjny
9
Systemy ocen pracowniczych
Zasady Celowości – powiązanie ze strategią Użyteczności – powiązany z działaniami ZZL Powszechności – wszyscy podlegają ocenie Systematyczności Ciągłości – analizy, wnioski Jednolitości - standaryzacja
10
Systemy ocen pracowniczych
Etapy wdrożenia SOOP Przygotowanie Konstruowanie Wdrożenie
11
Przygotowanie Po co?? Analiza sytuacji bieżącej
Cel i zakres projekt (obszary, grupy pracownicze) Stworzenie lub przegląd opisów stanowisk
12
Przygotowanie Opis stanowiska pracy
13
Systemy ocen pracowniczych
Kryteria oceny behawioralne osobowościowe kompetencyjne efektywność (mbo) kwalifikacyjne
14
Powołanie zespołu projektowego Przebieg oceny Odwołanie Samoocena
Przygotowanie Powołanie zespołu projektowego Przebieg oceny Odwołanie Samoocena Powiązanie SOOP z innymi działaniami Model kompetencyjny
15
Konstruowanie Procedura – regulamin Wskaźniki
Co oceniamy w kompetencji ?? Arkusze oceny
16
Konstruowanie Procedura – regulamin Podstawa prawna
Określenie odpowiedzialności Cel Kryteria oceny Zasady przeprowadzenia ocen Częstotliwość Specjalnie traktowane grupy Obliczanie oceny okresowej Ocena negatywna Odwołanie Sytuacje niestandardowe
17
Konstruowanie Procedura – regulamin Podstawa prawna Kodeks pracy
stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników ich pracy, Ustawy szczegółowe Służba cywilna Samorząd
18
Konstruowanie Procedura – regulamin Określenie odpowiedzialności
Formalne – komórka kadrowa Kierujących komórkami/jednostkami lokalnymi
19
Konstruowanie Procedura – regulamin Cel
Efektywność, rozwój, kształtowanie postaw
20
Konstruowanie Procedura – regulamin Kryteria oceny obowiązkowe
Profil kompetencyjny Dodatkowe/specjalistyczne kierownicze
21
Konstruowanie Procedura – regulamin Zasady przeprowadzenia ocen
Kto ocenia Radca prawny Kiedy Samoocena
22
Konstruowanie Procedura – regulamin Częstotliwość cząstkowe roczne
dwuletnie
23
Konstruowanie Procedura – regulamin Specjalnie traktowane grupy
Radca prawny Nowo zatrudniony
24
Konstruowanie Procedura – regulamin Obliczanie oceny okresowej
25
Konstruowanie Procedura – regulamin Ocena negatywna
26
Konstruowanie Procedura – regulamin Odwołanie Określić zasady
27
Konstruowanie Procedura – regulamin Sytuacje niestandardowe
Przeniesienia Zmiana bezpośredniego przełożonego Nieobecności
28
Konstruowanie Arkusz(e) oceny Ocena wynik
Ocena kryteriów obowiązkowych Część rozwojowa Ocena kryteriów dodatkowych Podpis pod oceną
29
Konstruowanie Arkusz(e) oceny
30
Konstruowanie Wskaźniki opis Budowa kompetencji co oceniamy
31
Konstruowanie Wskaźniki opis Budowa kompetencji co oceniamy
Prostota rozwiązań Budowa kompetencji co oceniamy
32
Wdrożenie Kampania informacyjna Pilotaż Korekty Wdrożenie właściwe
Kalibracja oceny
33
Wdrożenie Kampania informacyjna Od początku
Identyfikacja interesariuszy Określenie kanałów komunikacji
34
Wdrożenie Pilotaż Bardzo ważny etap
35
Wdrożenie Korekty
36
Wdrożenie Wdrożenie właściwe System informatyczny Wielkość organizacji
37
Błędy Korygowanie niedopasowania w zakresie temperamentu
W celu przybliżenia tej kategorii i umożliwienia poprawnego zaklasyfikowania do niej pewnych zachowań pracownika, podam kilka przykładów reakcji uzależnionych od temperamentu.
38
Błędy Szkolenia tylko z zakresu regulacji prawnych
Brak poparcia kierowników średniego szczebla
39
Ryzyka z projektu Ryzyko Prawdopodobieństwo wystąpienia
Wpływ na realizację Projektu Działania korygujące Właściciel ryzyka Nieakceptowane kryteria oceny średnie Niewielki Modyfikacja po pilotażu systemu ocen okresowych Kierownik Projektu Wykonawcy Brak zaangażowania pracowników Możliwe opóźnienie Projektu Przedstawienie korzyści płynących z wdrożenia systemu ocen okresowych
40
Paweł Jędrzejewski
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.