Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
INNOWACJE TECHNOLOGICZNE W OBSZARZE IT
Charakterystyka działań z obszaru e gospodarki i e –administracji podejmowanych na regionalnym poziomie INNOWACJE TECHNOLOGICZNE W OBSZARZE IT Zbigniew Krzewiński Poznań
2
„SHIFT HAPPENS”? Świat przyspiesza - dzisiejsi uczniowie będą zmieniać pracę razy i to przed osiągnięciem 40 roku życia (US Department of Labour) , Zakres przetwarzanej informacji rośnie geometrycznie ilość zapytań w Google to ponad 3 bln na miesiąc, codziennie wydaje się kilka tysięcy książek,
3
Słowo znane od lat, występuje w różnych językach
CZYM JEST INNOWACJA? Słowo znane od lat, występuje w różnych językach Pochodzenie łacińskie (INNOVARE – odnawiać, wprowadzać coś nowego) Obecnie znaczenie związane jest głównie z zarządzaniem
4
Innowacja to również PROCES związany z…
INNOWACJA – PRODUKT? Z reguły samo pojęcie odnosi się do czegoś nowego (w domyśle nowego produktu, tymczasem… Innowacja to również PROCES związany z… Myśleniem niestandardowym i potencjałem twórczym
5
Proces produkcji, dystrybucji
INNOWACJE Model biznesowy Proces produkcji, dystrybucji Technologia
6
Customer Value Wartości klienta Dostarczanie wartości
Komunikowanie wartości Kreowanie wartości – value co-creation Identyfikacja wartości – crowd sourcing
7
Helicopter View
8
INNOWACJA Systemowy sposób przekształcania ludzkiej kreatywności w działania operacyjne
9
BUDOWAĆ BARIERY DLA KONKURENCJI ZNACZENIE MATERIALNE I NIEMATERIALNE
GŁÓWNY CEL BUDOWAĆ BARIERY DLA KONKURENCJI ZNACZENIE MATERIALNE I NIEMATERIALNE
10
UWARUNKOWANIA INNOWACJI
Niepewność, Ryzyko, Część długoterminowej strategii firmy, Podejście interdyscyplinarne.
11
Innowacja to styl życia i… stan umysłu
12
Atmosfera, pozytywny wpływ na nastrój i sposób myślenia – swoboda,
NIEZBĘDNE WARUNKI Atmosfera, pozytywny wpływ na nastrój i sposób myślenia – swoboda, Żadnej presji na wyniki, Wsparcie osób doświadczonych.
13
INNOWACJE SYSTEMOWE Odkrycie Inkubacja Akceleracja
14
Źródła innowacji Badania podstawowe Prace badawczo-rozwojowe Living Lab ‘’Living Labs represent a user‐centric research methodology for sensing, prototyping, validating and refining complex solutions in multiple and evolving real life contexts.’’ prof. William Mitchell, MIT, Boston
15
Wdrożenie i komercjalizacja Tworzenie i testy prototypu
Zbieranie danych
16
Proces tworzenia innowacji
Merket research and customization User Centered Research Interface verification, ergonomics, eye-tracking Research and development – studies, concept validation Value co-creation – brain storming, crowd sourcing
17
Jak wdrażać innowacje? DEFINICJA PRODUKTU i potencjalnych klientów
Uświadomienie sobie WARTOŚCI dla klienta KLUCZOWI KLIENCI WIZUALIZACJA produktu RZECZYWISTA POTRZEBA – gotowość potencjalnych klientów do zapłacenia za produkt PLANOWANIE – bieżące analizy liczb SZYBKIE WEJŚCIE NA RYNEK
18
Istota sukcesu wdrożenia
SZYBKIE WEJŚCIE NA RYNEK – palma pierwszeństwa zawsze procentuje FEEDBACK LOOPS - grupa stałych i szczerych komentatorów-współpracowników WYKORZYSTANIE PROTOTYPÓW – warto je budować nawet jeżeli nie będą wdrożone PERMANENTNE INNOWACJE – nastawienie na szybkie wdrożenia nowości CASH IS KING – nacisk na zachowanie płynności
19
Srebra rodowe – bez outsourcingu
LUDZIE, KLUCZOWE PROCESY, WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA TAJEMNICE HANDLOWE WSZELKIE WYRÓŻNIKI, które sprawiają, że firma jest unikatowa
20
Cykl innowacji – pozycjonowanie i re-pozycjonowanie
Przychody Pozycjonowanie wsteczne (re-pozycjonowanie) - IKEA Pozycjonowanie w nowej kategorii - Swatch Pozycjonowanie (ukrywanie właściwych atrybutów produktu) – Sony AIBO Czas
21
Finansowanie innowacji
Opracowana Koncepcja Działająca Technologia Sprzedaż rynkowa Wartość Wartość firmy Ryzyko SEED CAPITAL R&D CAPITAL GO-TO-MARKET CAPITAL EXPANSION CAPITAL Kapitał
22
Open innovation - w świecie szeroko rozpowszechnianej wiedzy, firmy nie mogą wyłącznie polegać na swoich własnych badaniach, ale powinny nabywać patenty lub licencje na wynalazki i inne nowatorskie rozwiązania od innych firm. Ponadto firmy powinny udostępniać swoje wynalazki, które nie wykorzystują, innym podmiotom na zasadzie sprzedaży licencji, tworzenia konsorcjów czy firm typu spin-off. Henry Chesbrough, University of Berkley
23
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.