Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBłażej Sadowski Został zmieniony 9 lat temu
1
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Edukacja w oparciu o poszerzoną rzeczywistość Michał BARTOSIK, Andrzej FILIP, Przemysław KOZERA Centrum Zdalnego Nauczania UJ www.czn.uj.edu.pl
2
Michał BARTOSIK, Andrzej FILIP, Przemysław KOZERA „Edukacja w oparciu o poszerzoną rzeczywistość" Pod hasłem poszerzona rzeczywistość (augmented reality) kryją się technologie i metody umożliwiające: komputerowi – orientację w rzeczywistym świecie, człowiekowi – otrzymanie wirtualnych informacji o interesującym go obiekcie świata rzeczywistego. IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka"
3
Jedną z najbardziej atrakcyjnych postaci poszerzonej rzeczywistości jest komputer ubieralny (wearable computer): orientujący się w otoczeniu (GPS, rozpoznawanie obrazu), wyświetlający informacje na wyświetlaczu w okularach. IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" [Źródło: Columbia University MARS, Vuzix] Sprzęt projektu MARS, 1997Projekt okularów Vuzix Wrap 920AV, premiera 2009 Michał BARTOSIK, Andrzej FILIP, Przemysław KOZERA „Edukacja w oparciu o poszerzoną rzeczywistość"
4
Projekt MARS (Mobile Augmented Reality System), rozpoczęty w 1996 roku przez Columbia University. Aplikacja pokazująca rekonstrukcję przytułka Bloomingdale, który stał w XIX w. na terenie kampusu. IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Michał BARTOSIK, Andrzej FILIP, Przemysław KOZERA „Edukacja w oparciu o poszerzoną rzeczywistość" [Źródło: Columbia University MARS]
5
Schemat działania przykładowego systemu: IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" GPSKompasŻyroskop Tworzenie warstwy wirtualnych informacji Zewnętrzne źródło danych Wyświetlacz Michał BARTOSIK, Andrzej FILIP, Przemysław KOZERA „Edukacja w oparciu o poszerzoną rzeczywistość"
6
Systemy poszerzonej rzeczywistości mogą przyjmować szereg postaci: urządzenia przenośne (telefony, UMPC), komputery stacjonarne i laptopy z kamerą internetową, komputery ubieralne (wearable computer), specjalnie przygotowane sale i trenażery. IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Michał BARTOSIK, Andrzej FILIP, Przemysław KOZERA „Edukacja w oparciu o poszerzoną rzeczywistość"
7
Rzeczywistość wirtualna Prezentacja świata wygenerowanego w pełni przez komputer. Rzeczywistość poszerzona Obraz rzeczywistego świata zostaje poszerzony o wirtualne obiekty, wygenerowane przez komputer. IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" [Źródło: Second Life, HowStuffWorks.com] Michał BARTOSIK, Andrzej FILIP, Przemysław KOZERA „Edukacja w oparciu o poszerzoną rzeczywistość"
8
Orientacja w otoczeniu: rozpoznawanie markerów, rozpoznawanie obiektów rzeczywistych, GPS, kompas, żyroskop, sale z radiowymi i optycznymi urządzeniami śledzącymi (trackerami). IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" [Źródło: BWM, HowStuffWorks.com] Michał BARTOSIK, Andrzej FILIP, Przemysław KOZERA „Edukacja w oparciu o poszerzoną rzeczywistość"
9
Sterowanie: standardowymi urządzeniami wejścia, wskaźnikami inercyjnymi (myszy, pióra), panelami dotykowymi, markerami, głosem, dłońmi – gestami i za pomocą wirtualnej klawiatury. IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Michał BARTOSIK, Andrzej FILIP, Przemysław KOZERA „Edukacja w oparciu o poszerzoną rzeczywistość"
10
Istniejące systemy edukacyjne Construct 3D – program do grupowych zajęć z matematyki. IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" [Źródło: Studierstube Augmented Reality Project] Michał BARTOSIK, Andrzej FILIP, Przemysław KOZERA „Edukacja w oparciu o poszerzoną rzeczywistość"
11
Istniejące systemy edukacyjne Virtual Liver – program do wspomagania planowania operacji wątroby. IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" [Źródło: Studierstube Augmented Reality Project] Michał BARTOSIK, Andrzej FILIP, Przemysław KOZERA „Edukacja w oparciu o poszerzoną rzeczywistość"
12
ARtom – program do modelowania przeszkód sterycznych w reakcji chemicznej, opracowywany przez Centrum Zdalnego Nauczania UJ pod kierunkiem dra Andrzeja Olecha z Wydziału Chemii UJ. Został zbudowany z wykorzystaniem ARToolKit, biblioteki open-source służącej do rozpoznawania markerów. Program można zaadaptować do działania w przeglądarce internetowej i wykorzystać jako wsparcie zajęć e-learningowych. IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Michał BARTOSIK, Andrzej FILIP, Przemysław KOZERA „Edukacja w oparciu o poszerzoną rzeczywistość"
13
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Michał BARTOSIK, Andrzej FILIP, Przemysław KOZERA „Edukacja w oparciu o poszerzoną rzeczywistość" Zestawy modeli chemicznych Programy do nauki chemiiAnimacje interaktywneARtom łatwa manipulacja wykorzystanie zmysłu dotyku informacja zwrotna rozbudowane narzędzia edukacyjne informacja zwrotna ułatwiona manipulacja możliwość transmisji na żywo przez platformę zdalnego nauczania potencjał rozwojowy jako narzędzie do pracy grupowej przy wykorzystaniu okularów koszty brak informacji zwrotnej trudna manipulacja brak funkcji rozbudowanych programów
14
Zastosowania systemów opartych o poszerzoną rzeczywistość w edukacji: realistyczne, interaktywne materiały dydaktyczne, praca indywidualna i zespołowa w pracowni i w terenie, funkcjonalność osobistego notatnika z bazą wiedzy, wsparcie komunikacji poprzez łatwą prezentację materiałów multimedialnych na wykładach i warsztatach. IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Michał BARTOSIK, Andrzej FILIP, Przemysław KOZERA „Edukacja w oparciu o poszerzoną rzeczywistość"
15
Netografia: Augmented Reality Home Pages,Augmented Reality Home Pages How augmented reality will work, HowStuffWorks.com,How augmented reality will work, HowStuffWorks.com MARS – Mobile Augmented Reality System, Columbia University,MARS – Mobile Augmented Reality System, Columbia University Studierstube Augmented Reality Project,Studierstube Augmented Reality Project ARToolKit.ARToolKit IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Michał BARTOSIK, Andrzej FILIP, Przemysław KOZERA „Edukacja w oparciu o poszerzoną rzeczywistość"
16
Dziękujemy za uwagę! IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Michał BARTOSIK, Andrzej FILIP, Przemysław KOZERA „Edukacja w oparciu o poszerzoną rzeczywistość"
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.