Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSylwia Bednarska Został zmieniony 9 lat temu
1
Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi
Jak wspomagać pasje poznawcze dzieci i nauczycieli – neurodydaktyka w praktyce dr Renata Jagodzińska Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi
2
KILKA WAŻNYCH SŁÓW *MOTY- WACJA *WSPÓŁ- PRACA *DOBRE RELACJE POTENCJAŁ
ZDOLNOŚCI MIŁOŚĆ/MOTYWACJA ŚRODOWISKO NAUCZYCIEL=ZACHWYT ZESPÓŁ DUCHOWOŚĆ KULTURA SPOŁECZNA/KULTURA WSPÓŁPRACY/SPOTYKANIA SIĘ/RELACJI *Gerald Hüther *MOTY- WACJA *WSPÓŁ- PRACA *DOBRE RELACJE
3
Neurodydaktyka - krótka historia
Połowa lat 80-tych – Pojawia się termin „neurodydaktyka”, autorem jest niemiecki dydaktyk matematyki Gerhard Preis 1997 – W Niemczech nakładem wydawnictwa Vandenhoeck & Ruprecht ukazuje się książka profesora neurobiologii Geralda Hüthera „Biologie der Angst” (pol.„Biologia strachu”), w której autor wyjaśnia, czym dla mózgu jest stres i jaki jest jego wpływ na efektywność uczenia się. 2002 – W tym roku w Niemczech ukazuje się książka Manfreda Spitzera „Lernen: Gehirnforschung und die Schule des Lebens” (pol. Jak uczy się mózg) 2004 – W Ulm powstaje Centrum Wymiany Wiedzy z Dziedziny Neuronauk i Edukacji
4
Neurodydaktyka w praktyce
2007 – w Berlinie zaczyna się edukacyjny eksperyment pod nazwą „Budząca się Szkoła”, którego inicjatorami są Margret Rasfeld, Stephan Breidenbach i neurobiolog Gerald Hüther. W Polsce od kwietnia 2015 – czekamy na efekty
5
Jak przebiega proces uczenia się?
6
Mózg – kilka ważnych informacji
Ludzki mózg waży średnio 1400 gramów, co stanowi 2-3% masy ciała; Zużywa średnio ok % całej energii, co oznacza, że 1/5 energii dostarczanej przez odżywianie służy podtrzymaniu pracy mózgu; Największą część energii pochłania utrzymanie stanu gotowości do przesyłania impulsów między neuronami; Ludzki mózg zawiera na ogół ok. 100 mld neuronów, które komunikują się ze sobą za pomocą synaps; Liczba możliwych połączeń między neuronami jest większa od liczby atomów we wszechświecie.
9
Neuron - rodzaj elektrycznie pobudliwej komórki zdolnej do przetwarzania i przewodzenia informacji w postaci sygnału elektrycznego. Nowe informacje są zapisywane w mózgu w formie siły połączeń między neuronami. Mamy średnio ok. 100 mld neuronów. Jeden neuron może mieć do połączeń z innymi komórkami nerwowymi.
10
Synapsy – z ich pomocą neurony łączą się w obwody, tworząc uprzywilejowane drogi przetwarzania informacji. Utworzone w dzieciństwie szlaki neuronowe są wykorzystywane do końca życia. Ale… mózg to swoisty plac budowy
11
Jak było kiedyś… Jak jest teraz?
12
Ile nas jest? Im mniej, tym lepiej
13
Zespół, czyli praca u podstaw
14
Dobre emocje
15
Pomoce podręczne ucznia
16
Oj, malowało się…
17
Podręczniki zalecane przez MEN. Płatne.
18
Rodzina, moja rodzina, mój dom, moi bliscy…
19
Rozrywka, chwila dla Ciebie
20
Neurobiologia a edukacja
W przedwczorajszych szkołach wczorajsi nauczyciele uczą dzisiejszych uczniów rozwiązywania problemów, jakie przyniesie jutro… (Manfred Spitzer)
21
MODEL PRUSKI MODEL TRANSMISYJNY SZKOŁA TERAŹNIEJSZA Lejek poetycki do napełniania głów w ciągu sześciu godzin niemiecką sztuką rymotwórczą, Georg Harsdorfer, 1647, Norymberga
22
Wersje lejka
23
Bez komentarza…
24
Mózg przy pracy Neuroplastyczne neuroprzekaźniki
Przebudowują architekturę mózgu (ważne dla nas, nauczycieli) – stymulacja poprzez emocje Mielinizacja – osłonka tłuszczowa, jej istnienie świadczy o dojrzałości układu nerwowego – wspiera ją gra na instrumentach; podosi efektywność mózgu Biochemia pracy mózgu (endorfiny, dopaminy – sprawiają, że proces uczenia jest trwały!)
25
Opisz sytuację przedstawioną na obrazku
Matura z języka angielskiego, niemieckiego i jakiego tylko chcesz
26
Mózg przy pracy GRUPA 1 GRUPA 2 Chłopiec jedzie z matką przez miasto, aby odwiedzić ojca pracującego w szpitalu. Tam chłopiec przygląda się różnym procedurom medycznym Chłopiec jedzie z matką przez miasto i zostaje ciężko ranny w wypadku samochodowym. Jest natychmiast przetransportowany do szpitala i poddany różnym procedurom medycznym.
27
Neuroprzekaźniki: adrenalina, noradrenalina, serotonina, dopamina, glutaminian.
28
Proces uczenia się Co to jest uczenie się, przyswajanie wiedzy i umiejętności? Jest to tworzenie uprzywilejowanych obwodów obiegu informacji i zmiana siły połączeń synaptycznych. Uczenie się to zwiększanie liczby i objętości elementów białkowych mózgu.
29
? Jest to tworzenie uprzywilejowanych obwodów obiegu informacji i zmiana siły połączeń synaptycznych. Uczenie się to zwiększanie liczby i objętości elementów białkowych mózgu.
30
Co to jest skuteczne uczenie? Co to jest skuteczne uczenie się?
31
Kolce dendrytyczne Źródło:
32
Zapominanie
33
Uczenie się – neurony lustrzane
Neurony lustrzane to: komórki w naszym mózgu, które odzwierciedlają cudze działania, intencje i emocje, otwierają drogę do porozumiewania się i uczenia, odkryte zostały na przełomie lat 80 i 90 przez włoskich naukowców (zespół pracował pod kierunkiem Giacomo Rizolattiego) i od tamtej pory zrewolucjonizowały poglądy na temat generacji ludzkich zachowań.
34
Uczenie się – neurony lustrzane
Sabine Czerny – czego potrzebują uczniowie? CZASU, WSPARCIA, WZORCÓW proces uczenia się: obserwacja dorosłego dostarczającego modeli, naśladowanie, samodzielne wykonanie zadania, szukanie własnej drogi, czyli odchodzenie od podanych wzorców i wykonywanie zadań według własnych pomysłów.
35
Neurony lustrzane Naśladowanie, czyli neurony lustrzane w akcji – młody makak. Źródło:
36
Działanie łatwe do … naśladowania
37
Jane Goodal i szympans
38
Czego chcę się uczyć, co mnie nie obchodzi?
To lubię ? Nowe Znane Ważne dla mnie Nieważne Potrzebne, przydatne (dla mnie!) Niepotrzebne Intrygujące, ciekawe Nudne Nietypowe, zaskakujące Typowe Śmieszne Neutralne Wymagające wyjaśnienia Niewymagające wyjaśnienia
39
Relacje międzyludzkie a efektywność nauczania
Po co nam empatia Empatia?
40
Nauczanie a uczenie się
Dwa różne procesy, jeden może zachodzić bez drugiego, niestety… Proces uczenia się jest kognitywno-emocjonalny Uczenie się to proces subiektywny Motywacja (pochodna ciekawości) Wybór atrakcyjnego (atrakcyjne jest to, co reprezentuje atrakcyjny człowiek!)
41
Uczenie się – raz jeszcze
Motywacja Człowiek (atrakcyjny, czyli?) Uczenie się to proces społeczny – zachęcaj do pracy zespołowej! Zwróć uwagę na działanie systemu nagrody (POWTARZAJ TO, CO PRZYJEMNE, UNIKAJ TEGO, CO NIEMIŁE) Zwróć uwagę na działanie detektora znaczeń i nowości (co jest atrakcyjne dla Ciebie, co jest atrakcyjne dla uczniów?)
42
Motywacja Manfred Spitzer:
Przedmiot w centrum uwagi, sens w centrum uwagi, nauczyciel to mistrz, zafascynowany wiedzą, którą przekazuje.
43
Potrzeba a fakty… "Każdego, kto na początku wierzy, że sensem życia jest realizowanie wyższych celów, szkoła szybko nauczy przeciętności.„ G.Hüther, U. Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne, 2014
44
Bibliografia wykorzystana w przygotowaniu prezentacji
file:///C:/Users/Renata%20Jagodzi%C5%84ska/Downloads/neurodydaktyka%20%20wybrane%20aspekty%20praktyczne%20-%20marek%20kaczmarzyk.pdf (ciekawy artykuł dr. Marka Kaczmarzyka) (ciekawa prezentacja Małgorzaty Taraszkiewicz) Gerald Hüther, Uli Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty , Słupsk 2014. Manfred Spitzer, Jak uczy się mózg?, Kraków 2013 Manfred Spitzer, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk 2013. Marzena Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013. POLECAM BLOG DR MARZENY ŻYLIŃSKIEJ:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.