Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jacek Pietryszyn, Piotr Piątkowski

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jacek Pietryszyn, Piotr Piątkowski"— Zapis prezentacji:

1 Jacek Pietryszyn, Piotr Piątkowski
Retoryka a ekonomia Jacek Pietryszyn, Piotr Piątkowski

2 Pojęcie retoryki Retoryka - krasomówstwo, sztuka wymowy, umiejętność dobrego i rzetelnego przekonywania słuchaczy, czyli przekazywania treści perswazyjnych

3 Cel retoryki Cel retoryki jest praktyczny - nauczyć operowania słowem tak, aby miało ono moc perswazyjną. Według Arystotelesa, retoryka służy wynajdywaniu tego, co w mowie może mieć znaczenie przekonujące.

4 Przykład Zwrócenie uwagi: Nie myśl o kolorze niebieskim
Nie myśl o swojej matce Nie przypominaj sobie pod żadnym pozorem kilku pierwszych taktów piosenki: „Sto lat”

5 Przykład Przekonanie Joli. Nieudana próba.
Spotkasz sie ze mna w sobote? Moze miałabys ochote pójsc ze mna do kina? Dasz sie zaprosic na lody? Nie.

6 Przykład Przekonanie Joli. Wykorzystanie retoryki. (…)
Pewnie nie chciałabys pójsc dzisiaj ze mna do kina. Uwazaj, bo sie zdziwisz. Co ciekawego graja?

7 Złota myśl Ci, którzy znają sekrety języka podświadomości, są w stanie przekonać innych niemal do wszystkiego, sprzedać każdy towar i skutecznie wynegocjować warunki każdego kontraktu.

8 Pojęcie hermeneutyki Hermeneutyka - zajmująca się badaniem, objaśnianiem i interpretacją źródeł pisanych, po to by ustalić ich poprawny tekst i właściwy sens. sztuka rozumiejącej interpretacji (rozumienie jest centralną kategoria tak pojetej hermeneutyki) różnych przejawów aktywności ludzkiej, zmierzająca do odkrycia ich głębokiego sensu.

9 Retoryka, hermeneutyka a ekonomia
zarówno retoryka jak i hermeneutyka służą niektórym teoretykom ekonomii jako swoista formą "zastraszania" czy "onieśmielania" kolegów, a najczęściej nie mają znaczenia dla rozwoju dziedziny.

10 Metafora Metafora - inaczej przenośnia - językowy środek stylistyczny, w której obce znaczeniowo wyrazy są ze sobą składniowo zestawione, po to, aby pokazać ich podobieństwo lub analogię

11 Metafory w ekonomii Porównanie i zrównanie sobie rzeczy z różnych dziedzin Ekonomia może czerpać z wzorów krytyki literackiej Prawo popytu jest persfazyjne lub nipersfazyjne tak, jak poemat Keats`a

12 Modernizm Filozofia odbiega od modernizmu
Falsyfikacjonizm jest nierozsądny Przewidywanie przyszłości jest niemożliwe w ekonomii Modernizm sam w sobie nie istnieje i się nie rozwija Każda metoda jest arogancka i pretensjonalna Pozostałe nauki nie podążają za metodami modernistycznymi

13 Pożytek z retoryki obejmuje sposoby wynajdywania i opracowania tematu,
obejmuje sposoby porządkowania argumentów i wyboru kompozycji całości mowy obejmuje sztukę przekładania myśli na słowa sztukę zapamiętywania przygotowanego tekstu sposób jego wygłoszenia

14 Pytania ?


Pobierz ppt "Jacek Pietryszyn, Piotr Piątkowski"

Podobne prezentacje


Reklamy Google