Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

13. Kontrolowanie agresji

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "13. Kontrolowanie agresji"— Zapis prezentacji:

1 13. Kontrolowanie agresji
Agresja u ludzi 13. Kontrolowanie agresji

2 Przeszkody w skutecznym radzeniu sobie z agresją
daleko nam do pełnego zrozumienia przyczyn agresji i zmiennych moderujących jej przejawy ( interwencje kierowane na symptomy, nie źródła); powszechne akceptowanie agresji i przemocy jako nieuniknionych cech natury ludzkiej ( agresja jest tylko opcjonalną strategią istot ludzkich ).

3 Strategie ukierunkowane na jednostkę
Katharsis Karanie agresji Radzenie sobie z gniewem Uczenie się obserwacyjne

4 Trening zaszczepiania się przeciwko stresowi ( SIT Meichenbauma, 1975 )
Adaptacja SIT do panowania nad gniewem Becka i Fernandeza ( 1998 ): Faza 1 Identyfikacja bodźców sytuacyjnych wyzwalających reakcję gniewu Wypróbowywanie stwierdzeń na własny temat mających na celu reinterpretację sytuacji i ułatwienie zdrowych reakcji ( „mogę sobie z tym poradzić…”) Faza 2 Nabywanie umiejętności relaksacji Łączenie poznawczych stwierdzeń na własny temat z relaksacją po ekspozycji bodźców wyzwalających gniew ( uspokojenie umysłu i ciała ) Faza 3 Faza prób Ekspozycja na bodźce wyzwalające gniew w wyobraźni lub podczas odgrywania ról Ćwiczenie technik poznawczych i relaksacyjnych do momentu uzyskania automatyczności reakcji fizycznych i umysłowych na dany sygnał

5 Strategie ukierunkowane na grupę
Sankcje prawne Przeciwdziałanie przemocy w szkole Zapobieganie agresji i przemocy w rodzinie

6 Przeciwdziałanie przemocy w szkole D. Olweusa (1994 )
Ogólne warunki wstępne Świadomość i zaangażowanie ze strony dorosłych ( rodziców i nauczycieli ) Środki na poziomie szkoły Sondaż kwestionariuszowy Ogólnoszkolna konferencja na temat znęcania się Lepszy nadzór w czasie ferii i wakacji Spotkania rodziców z pracownikami szkoły Środki na poziomie klasy Przyjęcie w klasie reguł przeciw znęcaniu się Spotkania klasowe Środki na poziomie indywidualnym Poważne rozmowy z agresorami i ofiarami Poważne rozmowy z rodzicami ofiar i agresorów Odwoływanie się do wyobraźni uczniów przez nauczycieli i rodziców

7 Interwencje psychologiczne
Program ćwiczenia empatii u dzieci Trening rozwiązywania problemów Modelowanie czynności prospołecznych Kształtowanie postaw dzieci wobec przemocy w mediach Program interwencji G. R. Pattersona ( 1986 ) Program zaradczy przeciw mobbingowi w szkole D. Olweusa ( 1998 ) W poszukiwaniu wartości. Ćwiczenia z uczniami K. Ostrowskiej ) Spójrz inaczej na agresję E. Czemierowska i A. Kołodziejczyk ( 1998 ) Program interwencji w sytuacji agresji w szkole G. Poraj ( 2002 )


Pobierz ppt "13. Kontrolowanie agresji"

Podobne prezentacje


Reklamy Google