Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMarceli Hibner Został zmieniony 11 lat temu
1
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność? mgr Katarzyna Noskowicz psycholog, terapeuta SI
2
Dwutorowość pracy psychologa w szkole specjalnej, oddziale wczesnego wspomagania rozwoju
Przedmiotem pomocy jest nie tylko dziecko, ale i jego rodzina, która wymaga wsparcia psychicznego, informacji i edukacji
3
Różnorodne cele oddziaływań terapeutycznych
wzmocnienie, podbudowanie rodziny jako całości poprawa szeroko rozumianego stanu dziecka, wspieranie interakcji rodzice-dziecko, budowanie satysfakcjonującego kontaktu z otoczeniem tegoż dziecka zapobieganie powstawaniu wtórnych zaburzeń przygotowanie dziecka do korzystania z odpowiednich form edukacji, umożliwiających osiąganie potencjalnie możliwej samodzielności i autonomii życiowej
4
Rodzice i dzieci - wewnętrzny obraz dziecka
Wewnętrzny obraz dziecka funkcjonuje w świadomości rodziców jako obraz pozytywny.
5
Narodziny dziecka zagrożonego niepełnosprawnością – sytuacja kryzysu psychicznego
Rodzice dziecka, którego rozwój jest zagrożony począwszy od szoku, przeżywają rozpacz, żal, a także żałobę po stracie „wymarzonego, wyobrażonego dziecka”.
6
Etapy pokonywania kryzysu psychicznego
Kryzys emocjonalny, poczucie winy, apatia, depresja „Gonitwa terapeutyczna” Konstruktywne przystosowanie się do sytuacji
7
Kondycja psychiczna rodziny i jej wpływ na rozwój relacji matka - dziecko
W zasadzie każdy obszar funkcjonowania dziecka może zostać zaburzony, jeśli zaburzona jest więź, bowiem rozwój zawsze odbywa się w kontekście relacji z innymi.
8
Rola psychologa w pracy z rodziną
Rola psychologa w pracy z rodziną może polegać na pomocy w uzyskiwaniu przez nich realnej oceny stanu dziecka, porzuceniu iluzji w przypadku stwierdzonej niepełnosprawności, a także przeformułowaniu wszelkich życiowych celów. W dalszej kolejności psycholog pomaga w budowaniu realistycznej wizji dziecka i ukierunkowuje uwagę rodziców na jego potrzeby psychiczne tak, aby nie stało się ono tylko „obiektem do naprawiania”.
9
Formy pomocy psychologicznej dla rodzin
wyjaśnianie przyczyn trudności rozwojowych u dziecka działania edukacyjne dotyczące celów i sposobów stymulacji rozwoju dziecka uwypuklanie mocnych stron dziecka, jego możliwości oraz tego, co realnie można robić, aby wspierać jego rozwój wzmacnianie rodziców w poczuciu ich kompetencji udzielanie wskazówek wychowawczych i pomocy w zrozumieniu zachowań dziecka
10
Podsumowanie Współpraca psychologa szkolnego z rodzicami dziecka niepełnosprawnego jest zarówno szansą, jak i koniecznością. Szansą, by dać rodzicom nadzieję na lepszą przyszłość. Koniecznością, by ujrzeli w osobie dziecka niepełnosprawnego pełnowartościowego człowieka i nauczyli się respektować jego potrzeby.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.