Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAnia Piątek Został zmieniony 11 lat temu
1
OECD Faza 2 procesu oraz doświadczenia brytyjskie Paul Stephenson Zespół ds. Polityki dla Ustawy Prawo Karne Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
2
Wielka Brytania i Polska Wskaźnik postrzegania korupcji TI- Transparency International (korupcja krajowa): Wlk.Brytania 11; Polska 70. Udział w całkowitej wielkości eksportu OECD w latach 1990-96: Wlk.Brytania 6.7%, Polska 0.7%
3
Korupcja krajowa i przekupstwo zagraniczne – wskaźniki postrzegania TI Krajowe CPI Zagraniczne BPI Kanada 145 Wlk.Brytania118 Niemcy 169 Francja1812 USA 1713 Włochy4017 Polska70?? Rosja 12621 (dolny)
4
Ankieta Fazy 2 Główna ankieta dostępna już teraz Przypisanie koordynatora i tłumacza Znalezienie zaangażowania na najwyższym szczeblu (ministerialnym) dla współdziałania od wczesnego etapu Część ankiety właściwa dla kraju (wraz z zagadnieniami z Fazy 1) w opracowaniu - kwiecień Nieprzekraczalny termin zwrotu – czerwiec
5
Wizyta na miejscu – czerwiec 2006 Faza kluczowa Zespół ok. 9-osobowy: 3 Sekretariat, 3 Turcja, 3 inne (Wlk.Brytania?) Program tygodniowy Rozpoczęcie od spotkania wprowadzającego z Ministrem Poznaj swoich egzaminatorów Przedstawienie pomysłów własnych przez polskich urzędników
6
Zarys raportu OECD Zatwierdzenie ma się odbyć w październiku 2006 Doprowadzić do spotkania wszystkich zainteresowanych Wskazać implikacje – pochodne zaleceń W przypadkach zaleceń wymagających oporu: określić priorytety szukać sprzymierzeńców pośród pozostałych członków BWG
7
Sesja plenarna w Paryżu – grudzień 2006 Zapewnić obecność właściwego zespołu Wyjaśnić sytuację pozostałym delegacjom – przydatne będą pisemne streszczenia Jeśli egzaminatorzy zatwierdzą zmiany, dokonać zapisu na niwie plenarnej
8
Doświadczenia brytyjskie 1999 Faza 1: kłótnie o ustawę 2001 – Wielka Brytania zmieniła ustawę 2003 – Faza 1 bis: prawo wskazuje na wymagania Zgromadzenia 2005 – Faza 2: krytyczna ze względu na brak oskarżeń / dochodzeń sądowych
9
Przepisy brytyjskie dla zagranicznych spraw Zarzuty z placówek FCO kierowane do Biura ds. Poważnych Oszustw [Serious Fraud Office-SFO] SFO ma kierowniczą rolę decyzyjną dla wszystkich spraw SFO prowadzi dochodzenie i ściga wszelkie sprawy wystarczająco poważne dla tego biura Lokalne siły policji współpracują w dochodzeniach z SFO
10
Zalecenia OECD do brytyjskiej Fazy 2 'delikatne' Więcej zasobów dla SFO, MLA Zmiana ustawy o odpowiedzialności osoby prawnej / zbiorowej odpowiedzialności Reforma dot. przestępstw polegających na przekupstwie i łapownictwie
11
Zalecenia OECD do brytyjskiej Fazy 2 'łatwiejsze' Uświadamianie: społeczne, biznesowe, FCO, w policji, w środowisku sądowniczym, związkach zawodowych Wprowadzenie jasnego zobowiązania urzędników do przekazywania informacji oraz rozpowszechnienie wiedzy o ustawie 'whistleblowing' Zasady rachunkowości i dochodzenia podatkowe Mieć na uwadze sankcje administracyjne lub cywilne wobec osób prawnych Zachęcanie prokuratury do postępowania w celu konfiskaty
12
Wybrane wskazówki dla Polski Faza 1. 1. kontynuacja Sprawy, w których 'osobista' korzyść staje się udziałem osoby trzeciej Odpowiedzialność osób prawnych Uznaniowość w przepadku łapówek Możliwość odliczenia łapówki od podatku
13
Wybrane wskazówki dla Polski 2. Nowe zagadnienia Skuteczny żal 'Whistleblowing' Immunitety Odzyskanie dochodów z korupcji Szkolenie i świadomość Brak spraw? Czy system jest wiarygodny?
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.