Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSerafina Gunia Został zmieniony 11 lat temu
1
1
2
Jak Polacy świętują? Grudzień 2008 Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-7 grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków powyżej 15 roku życia.
3
Spis treści Zadowolenie ze świąt 4 Świąteczna choinka 6 Świąteczne prezenty 7 Ile w tym roku wydamy na prezenty świąteczne? 8 Co kupić na prezent? 9 Noworoczne życzenia dla Polski 10
4
Na przestrzeni kilku lat widać, że odsetek Polaków deklarujących zadowolenie z nadchodzących Świąt nie zmienił się znacząco. W tym roku prawie połowa Polaków twierdzi, że nadchodzące Święta bardzo ich cieszą. 37% badanych deklaruje umiarkowany entuzjazm, natomiast 11% społeczeństwa twierdzi, że Święta wcale ich nie cieszą. 49% Polaków bardzo cieszą nadchodzące Święta
5
Tak jak to miało miejsce w latach poprzednich, Święta stosunkowo rzadziej wzbudzają optymistyczne nastroje wśród grup o niższej pozycji społecznej i materialnej. Radość ze świąt rośnie wraz z wykształceniem, wiekiem, pozycją zawodową respondenta oraz dochodem jego gospodarstwa domowego. Odsetek odpowiedzi "Bardzo cieszą" ze względu na dochód gospodarstwa domowego i wiek respondenta 26 40 49 54 32 40 53 54 0 10 20 30 40 50 60 do 1000 PLN 1001-1500 1501-2500 2501-4000 ponad 4000 2007 2008 59 52 50 49 39 59 50 43 47 41 0 10 20 30 40 50 60 70 do 29 lat30-3940-4950-5960 i ponad 2007 2008
6
WSKAŹNIKI NASTROJU EKONOMICZNEGO Świąteczna choinka Polacy przywiązują dużą wagę do symboli świątecznych, dlatego też nie zamierzają rezygnować z choinki. 93% respondentów deklaruje, iż w ich domach zagości świąteczna choinka. 56% postawi sztuczne drzewko, a 37% ankietowanych zakupi żywe drzewko. Preferencje w stosunku do rodzaju choinki nie zmieniły się w sposób istotny od 1999 roku.
7
WSKAŹNIKI NASTROJU EKONOMICZNEGO Świąteczne prezenty 20% badanych deklaruje, iż w tym roku przeznaczy mniej pieniędzy na świąteczne prezenty. Połowa ankietowanych wyda tyle samo, a 11% zamierza przeznaczyć więcej pieniędzy. W roku ubiegłym 14% ankietowanych deklarowało, że na prezenty świąteczne wyda więcej pieniędzy, 17% - mniej natomiast 51% tyle samo. Zwyczaj obdarowywania prezentami zależy od pozycji społeczno-materialnej respondenta. Stosunkowo częściej prezentów nie daje się w domach osób najstarszych i emerytów (odpowiednio 21% i 22%), osób z podstawowym wykształceniem (24%), z najniższym dochodem (24%), oraz mieszkańców wsi (22%).
8
OCENA SYTUACJI EKONOMICZNEJ KRAJU Ile w tym roku wydamy pieniędzy na prezenty świąteczne? W tym roku osoby, które zdecydowały się kupić prezenty wydadzą na nie średnio 286,7 PLN. Jest to o 7,7 PLN mniej niż w roku ubiegłym, natomiast o 24,4 PLN więcej niż dwa lata temu. Stosunkowo najmniej na ten cel przeznaczą osoby z podstawowym wykształceniem, osoby najstarsze, emeryci, robotnicy i studenci.
9
OCENA SYTUACJI EKONOMICZNEJ KRAJU Co kupić na prezent? Tak jak w latach poprzednich Polacy zamierzają kupować prezenty przede wszystkim praktyczne, a więc kosmetyki i środki do pielęgnacji skóry (51%), odzież (27%), żywność i napoje (15%). Tradycyjnie, dużą pulę prezentów stanowić będą zabawki dla najmłodszych (37%). Jedynie 5% prezentów stanowić będzie sprzęt RTV.
10
OCENA SYTUACJI EKONOMICZNEJ KRAJU Noworoczne życzenia dla Polski i Polaków Polacy chcieliby przede wszystkim by naszym krajem rządzili mądrzy ludzie. Drugim powszechnym pragnieniem jest to, żeby można było ze spokojem patrzeć w swoją przyszłość. Polacy życzyliby sobie również, aby ludzie byli bardziej życzliwi dla siebie, żeby politycy bardziej troszczyli się sprawami ludzi a nie zajmowali się międzypartyjnymi sporami oraz żeby udało się uniknąć nędzy. Hierarchia życzeń wskazuje, że martwi nas sposób rządzenia państwem, że strach budzi niepewna przyszłość oraz obawa przed nędzą. Życzenia dobrze oddają codzienne troski i lęki Polaków, są wyrazem stanu frustracji i skali problemów jakie stają przed krajem w nowym roku.
11
OCENA SYTUACJI EKONOMICZNEJ KRAJU Noworoczne życzenia dla Polski i Polaków
12
12
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.