Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAugustyn Pułka Został zmieniony 10 lat temu
1
Mechanizm Finansowy EOG Norweski Mechanizm Finansowy spotkanie informacyjne 21 grudnia 2004
2
Europejski Obszar Gospodarczy UE a EOG Kraje EFTA jako darczyńcy Członkostwo Polski w EOG Polska jednym z beneficjentów
3
Mechanizmy Finansowe EOG dwa mechanizmy: EOG i Norweski dwa memoranda of understanding (14.10.2004 i 28.10.2004) podobne zasady i procedury lata: 2004-2009 alokacja: 533,51 mln euro
4
Mechanizmy Finansowe EOG EOG: - Norwegia, Islandia i Liechtenstein -269,568 mln euro -6 priorytetów Norweski: -Norwegia -263,938 mln euro -10 priorytetów (6+4)
5
CEL zmniejszanie różnic ekonomicznych i społecznych w obrębie EOG wspieranie pełnego udziału nowych członków UE w rynku wewnętrznym EOG wspieranie współpracy bilateralnej
6
PRIORYTETY 1.Ochrona środowiska / inwestycje twarde / 2.Promowanie zrównoważonego rozwoju 3.Ochrona kulturowego dziedzictwa europejskiego 4.Rozwój zasobów ludzkich 5.Opieka zdrowotna i nad dzieckiem 6.Badania naukowe
7
7. Wdrażanie przepisów z Schengen 8. Ochrona środowiska /działania miękkie/ 9. Polityka regionalna i działania transgraniczne 10. Pomoc techniczna PRIORYTETY c.d.
8
BENEFICJENCI sektorowe instytucje publiczne i prywatne (osobowość prawna, silne powiązanie z sektorem lub przestrzenią, na której będzie wdrażany projekt) administracja rządowa i samorządowa wszystkich szczebli instytucje naukowe prywatne przedsiębiorstwa organizacje pozarządowe (osobowość prawna, działanie w interesie publicznym) organizacje partnerstwa publiczno-prywatnego
9
TYPY PROJEKTÓW Projekty indywidualne Programy (grupy projektów) Granty blokowe Kapitał początkowy (ang. seed money) wytyczne na stronie www.funduszestrukturalne.gov.pl
10
PROJEKTY INDYWIDUALNE samodzielna inwestycja; ekonomicznie niepodzielna seria działań projekt może przewidzieć podprojekty (wniosek) fakultatywny Komitet Monitorujący 250 000 euro - min. wnioskowanej pomocy 10% zaliczka –jeśli uzasadniona 4% całkowitych kosztów kwalifikowanych na pomoc techniczną – jeśli dodatkowe struktury
11
PROGRAMY (grupy projektów) wdrażanie całościowych i bardziej kosztownych strategii w programach/strategiach można wyróżnić równorzędne grupy projektów wspólne cele grup projektów (wspólne przestrzennie lub tematycznie) wdrażane przez wyznaczone instytucje pośredniczące dla programu (nabór i wybór składowych projektów) fakultatywny Komitet Monitorujący 10% zaliczka –jeśli uzasadniona 4% całkowitych kosztów kwalifikowanych na pomoc techniczną – jeśli dodatkowe struktury
12
GRANTY BLOKOWE środki na jasno zdefiniowany cel (tematyczny lub przestrzenny) rozdrobnienie i nieidentyfikowalność końcowych odbiorców instytucja pośrednicząca dla grantu blokowego (odpowiedzialność za wdrożenie, instytucja rozrachunkowa) dwa warianty współfinansowania (z wkładem lub bez wkładu instytucji pośredniczącej) brak 10% zaliczki i 4% pomocy technicznej
13
KAPITAŁ POCZĄTKOWY Dla projektów indywidualnych, programów i grantów blokowych (projekty istotne, innowacyjne, kompleksowe) Cel: pomoc w przygotowaniu projektów (rozwinięcie pomysłu, zawiązanie partnerstwa dla stworzenia projektu, przygotowanie wniosku) 5 000 - 20 000 euro zasada współfinansowania (dopuszczalne wyjątki) instytucja pośrednicząca dla kapitału początkowego (odpowiedzialność za wdrożenie, instytucja rozrachunkowa)
14
FINANSOWANIE – ZASADY OGÓLNE Funkcja uzupełniająca – nie zastępować działań wspieranych przez środki UE oraz inne środki finansowe Kapitał początkowy Tabela finansowa we wniosku aplikacyjnym Poziom współfinansowania Refundacja kosztów Zaliczka w max. wysokości 10% Przeszacowanie lub niedoszacowanie kosztu projektu
15
WSPÓŁFINANSOWANIE - pułapy całkowite kwalifikowalne koszty projektu 85% - 15% administracja rządowa i samorządowa (min. 15%) 60% - 40% pozostali beneficjenci (min. 40%) 90% - 10% dla montażu finansowego z obu mechanizmów i funduszy UE
16
WSPÓŁFINANSOWANIE - decyzja Decyzja Komitetu MF/Norweskiego MSZ Uwzględnia: -możliwość generowania dochodów netto (szacunek wysokości) -zasadę zanieczyszczający płaci -wpływ projektu, efektywność wydatków, stałość oraz długotrwałe korzyści dla państwa- beneficjenta
17
KWALIFIKOWALNOŚĆ Wydatki kwalifikowalne: VAT Podatki Składki Opłaty Warunek: nieodzyskiwalne przez beneficjenta
18
SYSTEM WDRAŻANIA - instytucje po stronie darczyńców: Biuro Mechanizmów Finansowych w Brukseli Komitet Mechanizmów Finansowych Norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych po stronie polskiej: Krajowy Punkt Kontaktowy - MGiP Instytucje Pośredniczące Instytucje Wspomagające Instytucja Płatnicza
19
INSTYTUCJE POŚREDNICZĄCE Ochrona środowiska (3)Ministerstwo Środowiska Ochrona kulturowego dziedzictwa europejskiego Ministerstwo Kultury Rozwój zasobów ludzkichUrząd Komitetu Integracji Europejskiej Ochrona zdrowiaMinisterstwo Zdrowia Badania naukoweMinisterstwo Nauki i Informatyzacji Wdrażanie przepisów z Schengen Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji Polityka regionalna i działania transgraniczne Ministerstwo Gospodarki i Pracy Pomoc technicznaMinisterstwo Gospodarki i Pracy
20
ZARYS PROJEKTU Cel – ocena szansy otrzymania dofinansowania dla 4 typów projektów Formularz aplikacyjny Procedura składania – uproszczona (bez opinii Komitetu Sterującego, ocena tylko przez BMF) Czasochłonność Brak gwarancji
21
NABÓR WNIOSKÓW Ɓ Publiczne ogłoszenie naboru Ɓ Formularz aplikacyjny (wytyczne) Ɓ Załączniki Ɓ Język – polski i angielski
22
PRZEPŁYW WNIOSKU Beneficjent Instytucja Pośrednicząca KS Krajowy Punkt Kontaktowy (4 x rok) Biuro Mechanizmów Finansowych KE Komitet MF i Norweski MSZ
23
KRYTERIA WYBORU ocena formalna - IP, KPK, BMF zgodność z celami Memorandów zgodność z zasadami i procedurami zgodność ze szczegółowymi wytycznymi ocena merytoryczna - KS, instytucja wyznaczona przez BMF ocena dodatkowa - KE zgodność z celami Wspólnoty ocena Komitetu/MSZ wpływ projektu, efektywność wydatków, stałość inwestycji, długotrwałość korzyści
24
PRZEPŁYW DECYZJI O FINANSOWANIU Komitet MF i Norweskie MSZ Biuro Mechanizmów Finansowych Krajowy Punkt Kontaktowy Instytucja Pośrednicząca Beneficjent
25
DECYZJA ODMOWNA uzasadnienie odmowy Komitetu/MSZ możliwość ponownego złożenia skorygowanej propozycji projektu
26
UMOWA FINANSOWA zawierana pomiędzy Komitetem/MSZ a państwem-beneficjentem dla każdego typu projektu oddzielnie określa: -terminy i warunki pomocy (harmonogram wydatkowania) -obowiązki partnerów
27
ZOBOWIĄZANIA BENEFICJENTÓW Będą wynikać z umowy finansowej, m.in.: - przygotowanie raportów z postępu prac - prowadzenie działań promocyjnych, w tym oznakowanie inwestycji/przedsięwzięcia - umożliwienie przeprowadzenie kontroli i audytu
28
DOKUMENTY wspólne: Memoranda of understanding Aneksy A,B,C (system wdrażania, opis priotytetów) darczyńców: Zasady i procedury Szczegółowe wytyczne polskie: Program Operacyjny Podręcznik wdrażania mechanizmów w Polsce
29
DOKUMENTY - dostępne Zasady i procedury wdrażania MF EOG Zasady i procedury wdrażania Norweskiego MF wytyczne ws. projektów indywidualnych wytyczne ws. programów (grup projektów) wytyczne ws. grantów blokowych wytyczne ws. kapitału początkowego szczegółowe warunki dotyczące kwalifikowalności wydatków wytyczne ws. procedur wydatkowania (projekt) wytyczne ws. promocji (projekt) formularz aplikacyjny (projekt)
30
DOKUMENTY - przewidziane Grudzień: wytyczne ws. procedur wydatkowania przygotowanie projektu umowy finansowej opracowanie finalnej wersji formularza aplikacyjnego oraz wytycznych ws. wypełniania formularza aplikacyjnego Styczeń: wytyczne ws. monitoringu i raportowania wytyczne ws. projektów generujących dochody wytyczne ws. audytu
31
INFORMACJE www.funduszestrukturalne.gov.pl (zakładka EOG) www.eog.gov.pl www.amb-norwegia.pl www.secretariat.efta.int
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.