Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWiesława Śmiechowski Został zmieniony 11 lat temu
1
de la jeunesse, des sports et de la vie associative
Ministère de la Santé, de la jeunesse, des sports et de la vie associative Dyrektywa 98/83/WE ws. wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi z dnia 3. listopada 1998 r. Warszawa 2-5. czerwca 2009 Szkolenie w zakresie monitorowania jakości wody dla Państwowej Inspekcji Sanitarnej Warsztaty dotyczące raportowania Publikowanie informacji we Francji Pierre Chantrel Międzynarodowe Biuro ds. Wody PARIS
2
Przyznawanie odstępstw: akty prawne
Dyrektywa UE 98/83 Dekret z dnia 20. grudnia 2001 r. artykuł 24 Kodeks Zdrowia Publicznego artykuły R do R Rozporządzenie Ministra z dnia 25. listopada 2003 Okólniki DGS/SD7A n° 90 z dnia 1. marca 2004 oraz DGS/SD7A n° z dnia 8. marca 2006
3
Odstępstwa Dwa warunki: brak zagrożenia zdrowia ludzi,
brak innych uzasadnionych środków pozwalających na dostarczanie wody.
4
Odstępstwa Stosowane wyłącznie w stosunku do wartości jakościowych, nie mikrobiologicznych, Zabezpieczenie zdrowia konsumentów, Przywrócenie stanu zgodnego z przepisami, W ograniczonym czasie (3 x 3 lata pod określonymi warunkami)
5
Odstępstwa Zabezpieczenie zdrowia konsumentów:
maksymalna dopuszczalna wartość danego parametru (wg. metodologii AFSSA opartej na Dopuszczalnej Dawce Dziennej: ilość substancji przyjmowanej z wodą, pożywieniem i innymi drogami; w przypadku substancji kancerogennych: przyrost ryzyka nowotworu w okresie życia), intensywniejszy monitoring i program ochrony zdrowia, określone wymogi informacyjne.
6
Ocena i zarządzanie ryzykiem
AFSSA: Agencja Bezpieczeństwa Żywności = Agencja wyspecjalizowana w dziedzinie wody do spożycia Dyrekcja Generalna ds. Zdrowia (Ministerstwo Zdrowia) opinia ekspercka Poziom krajowy InVS : Krajowy Instytut Nadzoru Epidemiologicznego badania epidemiologiczne Poziom regionalny CIRE: Międzyregionalne Oddziały Epidemiologiczne InVS Regionalne odziały MZ ds. zdrowia środowiskowego dochodzenia epidemiologiczne ilościowa analiza ryzyka
7
Ocena ryzyka: AFSSA AFSSA (Francuska Agencja Bezpieczeństwa Żywności) : 2004 « Ocena zagrożeń dla zdrowia spowodowanych przekroczeniem wartości granicznych i zalecanych w wodzie do spożycia » Ocena ryzyka dla: _ Antymonu Związków chloru Związków fluoru Ołowiu Arsenu Selenu Chlorku winylu 2008 : 20 substancji - Aluminium - Związków siarki Benzo[a]pirenu i PAH - Niklu - Miedzi
8
Odstępstwa Przywrócenie stanu zgodnego z przepisami:
plan koniecznych środków zaradczych, harmonogram.
9
Wniosek o odstępstwo zgodnie z Artykułem R ° Kodeksu Zdrowia Publicznego Stosowane środki zaradcze doprowadzają do poprawy stanu w ciągu 30 dni oraz Okres niezgodności z przepisami nie jest dłuższy, niż 30 dni w ciągu ostatnich 12 miesięcy zgodnie z Artykułem R ° Kodeksu Zdrowia Publicznego Stosowane są środki zaradcze, ale nie udaje się doprowadzić lub Okres niezgodności z przepisami jest dłuższy, niż
10
Wniosek o odstępstwo: Informacje stosowne w danej sytuacji:
Przekroczone parametry Przyczyny i uzasadnienie odstępstwa Wyniki lustracji sanitarnej: wyniki monitoringu przeprowadzonego przez PPPRWS wyniki urzędowej kontroli sanitarnej MZ Wnioskowana maksymalna dopuszczalna wartość przekroczonego parametru W przypadku wniosku na mocy Art. R ° : Czas trwania poprzednich derogacji, w tym przyznanych w ciągu ostatnich 12 miesięcy (jeżeli wystąpiły).
11
Wniosek o odstępstwo: Informacje dotyczące jednostki dystrybuującej:
Identyfikacja Opis systemu: produkcja uzdatnianie dystrybucja Objętość/dzień i liczba zaopatrywanej ludności Informacja na temat zaopatrywanych zakładów produkujących żywność (jeżeli występują) Wszelkie inne informacje mające znaczenie dla oceny ryzyka
12
Wniosek o odstępstwo: Informacje odnośnie monitoringu PPOODW
Program środków przywracania jakości Zgodnie z Art ° oraz Art ° : Opis rozwiązania mającego przywrócić jakość zgodnie z Art ° musi zawierać: Harmonogram Szacunek kosztów Wskaźniki dotyczące wdrażania środków dotyczące wyników: wyniki monitoringu i kontroli MZ
13
Wniosek o odstępstwo: Informacja dla ludności
Istniejące i planowane środki informowania o sytuacji w związku z derogacją Istniejące i planowane zalecenia zdrowotne dla ludności, w szczególności dla grup narażonych na ryzyko W przypadku wniosku o 2. lub 3. derogację Raport(y) na temat poprzedniej / poprzednich derogacji
14
Przyznanie odstępstwa
Przyznawane zarządzeniem Prefekta: maksymalna dopuszczalna wartość danego parametru, intensywniejszy program monitoringu i kontroli zdrowia, określone zasady przekazywania informacji.
15
Przyznanie odstępstwa
Przed przyznaniem odstępstwa Prefekt konsultuje się z CODERST Komitet ds. Ryzyk Środowiskowych, Sanitarnych i Technologicznych (Komitet Higieny Departamentu) Po przyznaniu odstępstwa Prefekt informuje MZ, jeżeli Jednostka > 5000 mieszkańców 2. odstępstwo (załącza raport nt. 1. odstępstwa) W przypadku 3. odstępstwa Przekazuje wniosek do MZ (wraz z raportami nt. poprzednich odstępstw) MZ przekazuje wniosek do Komisji Europejskiej
16
Przyznawanie odstępstw (diagram zbiorczy)
R ° : Remedial measures are taken and the situation can be corrected within 30 days and the duration of non-compliance was less than 30 days over the last 12 months R °: Stosowane środki zaradcze doprowadzają do poprawy stanu w ciągu 30 dni oraz Okres niezgodności z przepisami nie jest dłuższy, niż 30 dni w ciągu ostatnich 12 miesięcy R °: Stosowane są środki zaradcze, ale nie udaje się osiągnąć poprawy stanu w ciągu 30 dni lub Okres niezgodności z przepisami jest dłuższy, niż 30 dni w ciągu ostatnich 12 miesięcy R ° : Remedial measures are taken but the situation cannot be corrected within 30 days or the duration of non-compliance exceeded 30 days over the last 12 months Możliwe odstępstwo (maks. okres: 3 lata) Wniosek składa się na 6 miesięcy przed zakończeniem 1. odstępstwa Przyznawane przez Prefekta po zasięgnięciu opinii CSHPF + AFSSA 2. odstępstwo Wniosek składa się na 8 miesięcy przed zasięgnięciu opinii CSHPF + AFSSA i KE 3. odstępstwo maks.: 3 lata Raport Przyznawane przez Prefekta, który określa czas trwania, maksymalną dopuszczalną wartość, plan naprawczy, wzmocnione środki kontroli i sposób informowania Możliwe odstępstwo w ramach „procedury uproszczonej” na mocy zarządzenia Prefekta Raport
17
Odstępstwa: informacja publiczna
R °: Stosowane środki zaradcze doprowadzają do poprawy stanu w ciągu 30 dni oraz Okres niezgodności z przepisami nie jest dłuższy, niż 30 dni w ciągu ostatnich 12 miesięcy R °: Stosowane są środki zaradcze, ale nie udaje się osiągnąć poprawy stanu w ciągu 30 dni lub Okres niezgodności z przepisami jest dłuższy, niż 30 dni w ciągu ostatnich 12 miesięcy Informacja publiczna przekazywana zgodnie z Art. R Kodeksu Zdrowia Publicznego Prefekt zapewnia, że PPOODW poinformuje: o odstępstwie, wartościach granicznych, okresie, … o warunkach, środkach, … oraz przekaże zalecenia ludności lub grupom ludności narażonym na konkretne ryzyko. Możliwe odstępstwo (maks. okres: 3 lata) « procedura uproszczona » Raport Informacja publiczna przekazywana zgodnie z Art. R Kodeksu Zdrowia Publicznego przez PPOODW Raport 2. odstępstwo (maks. okres: 3 lata) Raport 3. odstępstwo maks.: 3 lata Raport
18
de la jeunesse, des sports et de la vie associative
Ministère de la Santé, de la jeunesse, des sports et de la vie associative Warszawa 2-5. czerwca 2009 Szkolenie w zakresie monitorowania jakości wody dla Państwowej Inspekcji Sanitarnej DZIĘKUJĘ PAŃSTWU ZA UWAGĘ Pierre Chantrel Międzynarodowe Biuro ds. Wody PARIS
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.