Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Katedra Logistyki i Transportu
E C R Marek Ciesielski Katedra Logistyki i Transportu
2
Efficient Consumer Response Efektywna obsługa klienta
ECR Efficient Consumer Response Efektywna obsługa klienta - dla łańcuchów FMCG
3
ECR ... inspiracje Strategia logistyczna – Quick Response
Zarządzanie jakością Doświadczenia branż FMCG
4
Poziom obsługi rynku a wartość zapasów
5
ECR to strategia zakładająca ścisłą współpracę producentów, dystrybutorów i detalistów dla jednoczesnego podniesienia jakości obsługi i obniżki kosztów (m.in. dzięki zmniejszeniu zapasów).
6
Współpraca w łańcuchu dostaw
sytuacja obecna
7
Współpraca w łańcuchu dostaw wg założeń strategii ECR
8
Oczekiwania wobec logistyki
eliminacja kosztów nie związanych z dodawaniem wartości dla klienta dostarczanie towarów w ilościach odpowiadających rzeczywistemu zapotrzebowaniu udokumentowanie pochodzenia towaru i jego drogi do klienta (szybka identyfikacja)
9
Oczekiwania zgłaszane przez klientów europejskich
niskie koszty dostawa na czas duża oferta usług dodających wartości (monitoring, przepakowywanie, konsolidacja itd.) transport przyjazny środowisku
10
Założenia ECR eliminacja działań nie dodających wartości
uznanie zaspokojenia potrzeb ostatecznego klienta za wspólny cel wszystkich współpracujących przedsiębiorstw pełne wykorzystanie informacji wspólne eliminowanie barier w przepływie dóbr i informacji traktowanie czasu przepływu jako miernika sprawności łańcucha dostaw
11
Cele ECR strategiczny – wzrost udziału w rynku
taktyczny – optymalizacja dostaw operacyjny – redukcja kosztów
12
Elementy strategii ECR
13
Według komisji ECR kategoria produktów to odmienna i mierzalna grupa produktów i usług, którą można zarządzać jako całością. Dane dobra i usługi mogą być postrzegane jako substytucyjne lub w inny sposób powiązane ze sobą w zaspokajaniu potrzeb klienta Zarządzanie kategorią produktów oznacza odejście od zarządzania każdą marką z osobna do zarządzania całą grupą produktów. Decyzje podejmuje się kompleksowo, mając na uwadze kilka marek, gdyż decyzje podjęte w stosunku do jednej marki mogą mieć wpływ także na inne marki.
14
Optymalizacja asortymentu polega na:
Definiowaniu roli, jaką dany asortyment odgrywa w realizowaniu celów strategicznych kategorii Ocenianiu w jakim stopniu bieżący i planowany asortyment produktów spełnia związane z nim oczekiwania Podejmowaniu decyzji o wycofaniu nieefektywnych produktów i/lub wprowadzeniu produktów, które w większym stopniu pozwolą na realizację celów strategicznych firmy Opracowywaniu wytycznych dla wprowadzenia i promocji nowych produktów Zarządzaniu przestrzenią i rozmieszczeniem produktów na półkach Zapewnieniu nieograniczonego przepływu informacji o asortymencie pomiędzy partnerami handlowymi
15
Ocena skuteczności promocji prowadzona jest w czterech obszarach
Definiowanie celów promocji Produkcja promocyjna: właściwe informowanie o promocji, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz firmy ma tak samo duże znaczenie jak wyprodukowanie specjalnych opakowań i produktów promocyjnych Lokalizacja promocji i przeprowadzona na czas dystrybucja produktów promocyjnych Regularna ocena promocji
16
Zarządzanie dostawami (zarządzanie podażą) ma na celu:
Zsynchronizowanie produkcji z rzeczywistym popytem Upowszechnianie przeładunków kompletacyjnych Obniżkę zapasów we wszystkich ogniwach łańcucha (poprzez podniesienie niezawodności procesów) Wprowadzenie zasady ciągłego uzupełniania – szybkiej reakcji na bieżące informacje o sprzedaży Wdrożenie systemu automatycznego zamawiania przez sklepy
17
Skracając czasy realizacji zamówień producenci mogą zmniejszyć swoja zależność od prognoz długoterminowych, które często okazują się nietrafne i prowadzą do niepotrzebnych kosztów i zapasów Krytyczną sprawą jest potrzeba wprowadzenia systemu harmonogramowania produkcji, który dynamicznie zarządzałby uruchamianiem i wielkością zleceń produkcyjnych, z uwzględnieniem możliwości produkcyjnych i poziomu niezawodności Zsynchronizowana produkcja wymaga zwykle, by producent przestawił 80% swojej produkcji z systemu „stała wielkość – zmienna częstotliwość zleceń produkcyjnych” na system „zmienna wielkość- stała częstotliwość zleceń produkcyjnych”. Częstotliwość uruchamiania zlecenia zależy od jego wielkości i wymogów co do przestawienia urządzeń produkcyjnych
18
Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment
19
Dostawca lub odbiorca przejmuje główną odpowiedzialność za prognozowanie sprzedaży, planowanie dostaw i podejmowanie decyzji o wysyłce. Druga strona pełni cześć zadań w tym zakresie
20
Cele: poprawa poziomu obsługi klienta redukcja „utraconej sprzedaży”
zwiększenie rotacji zapasów poprawa punktualności dostaw skrócenie cyklu zamawiania
21
KPI liczba „out of stock’ów” liczba promocji rotacja zapasów
trafność prognoz wypełnienie samochodów wykorzystanie palet liczba zamówień „interwencyjnych”
22
Centrum kompletacji dostaw
23
ECR przynosi następujące korzyści
Zmniejszenie poziomu zapasów we wszystkich ogniwach łańcucha Skrócenie czasu przepływów Obniżenie kosztów działalności Wyeliminowanie transakcji papierowych i związanych z nimi uciążliwości i pomyłek Podniesienie poziomu obsługi lub utrzymanie dotychczasowego mniejszym kosztem Poprawę zarządzania towarami na półkach Poprawę świeżości produktów, lepsze wykorzystanie powierzchni sklepów, poprawę stopnia wykorzystania transportu
24
ECR przynosi następujące korzyści
26
Koncepcje zarządzania w łańcuchach dostaw - ECR
Rada ECR Polska - HANDEL
27
Koncepcje zarządzania w łańcuchach dostaw - ECR
Rada ECR Polska - PRODUKCJA
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.