Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Komunikacja bez barier
Działania na rzecz osób niepełnosprawnych podjęte lub nadzorowane przez Zarząd Transportu Miejskiego Warszawski Tydzień Kultury Bez Barier Warszawa
2
Agenda ♦ Infrastruktura ♦ Tabor ♦ Personel
♦ Przepisy, układ komunikacyjny i organizacja przewozów ♦ Kampanie społeczne ♦ Strona www
3
Infrastruktura Przystanki
Zastosowanie przy krawężnikach pasa płytek antypoślizgowych oraz pasa żółtych płytek z wypustkami. Na przystankach, które nie były przebudowywane malowana jest żółta linia. Wytyczne do przebudowy przystanków – 1,5 m. od krawędzi peronu nie powinno być jakichkolwiek elementów niezwiązanych z funkcją przystanku – słupów, latarni, drzew, skrzynek elektrycznych itp.
4
Infrastruktura Przystanki
Dostosowanie przystanków tramwajowych do wysokości taboru niskopodłogowego. SIP – System Informacji Pasażerskiej z funkcją zapowiedzi głosowych dla osób czekających na przystanku.
5
Infrastruktura Stacje metra
Dodatkowe windy na stacjach: Ursynów i Racławicka. Planowana budowa wind na stacjach: Służew i Imielin. Zapowiedzi głosowe przyjazdów pociągów na wszystkich stacjach. Ścieżki prowadzące oraz „guzki” na krawędziach peronów.
6
Infrastruktura Infrastruktura teleinformatyczna
Tłumacz języka migowego on-line w siedzibie ZTM przy ul. Żelaznej 61 – najlepszy sposób obsługi pasażerów niesłyszących i niedosłyszących.
7
Tabor Udział taboru niskopodłogowego wykorzystywanego do obsługi komunikacyjnej (dzień powszedni, godziny szczytu): Autobusy – ok. 95,7 proc. Tramwaje – ok. 32,6 proc. Metro – 100 proc. SKM – 100 proc.
8
Tabor Żółte poręcze wewnątrz pojazdów widoczne dla osób z dysfunkcją wzroku. Pochylnie wjazdowe dla wózków inwalidzkich. Funkcja „przyklęku” w autobusach. Przyciski STOP oznaczone alfabetem Braille’a. Dodatkowe przyciski dla osób z niepełnosprawnością.
9
Tabor Oznakowanie zewnętrzne – piktogramy informujące o przystosowaniu pojazdu do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Oznakowanie wewnętrzne – piktogramy informujące o specjalnie wyznaczonych miejscach dla osób z niepełnosprawnością, osób starszych oraz osób z małymi dziećmi oraz wózków dziecięcych. Zapowiedzi głosowe przystanków: Autobusy – ok. 54 proc. Tramwaje – ok. 44 proc. Metro i SKM – 100 proc. Elektroniczne wyświetlacze z informacją o trasie, dla osób niesłyszących.
10
Personel Pracujący na zlecenie m. st. Warszawy operatorzy komunikacji miejskiej (przewoźnicy) prowadzą szkolenia dla osób prowadzących pojazdy w zakresie obsługi pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej.
11
Przepisy, układ komunikacyjny i organizacja przewozów
Nowelizacja Regulaminu Przewozów, w którym znaczącą rolę odgrywają zapisy dotyczące standardów obsługi pasażerów z niepełnosprawnością. Oznaczenie w rozkładach jazdy kursów wykonywanych przez pojazdy niskopodłogowe. Ułatwienie w korzystaniu z przystanków „na żądanie” – osoby z niepełnosprawnością ruchową lub niewidome nie muszą kierowcy autobusu dawać znaku do zatrzymania przez podniesienie ręki; kierowca widząc taką osobę musi się bezwzględnie zatrzymać.
12
Przepisy, układ komunikacyjny i organizacja przewozów
Osoby z niepełnosprawnością mają pierwszeństwo w zajmowaniu w pojazdach miejsc oznaczonych specjalnymi piktogramami. Trwają prace nad ujednoliceniem wymagań dotyczących projektowania przestrzeni przystankowej, także pod kątem potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
13
Kampanie społeczne Kampania „Przyjacielu, ustąp miejsca” – uwrażliwienie pasażerów komunikacji miejskiej na potrzeby osób z niepełnosprawnością w czasie podróży środkami transportu zbiorowego. „Warszawska Linia Edukacyjna” – akcja edukacyjna skierowana do najmłodszych mająca na celu wytworzenie bezpiecznych ale i prospołecznych zachowań w środkach komunikacji miejskiej.
14
Strona www Zmiana menu graficznego na tekstowe „czytane”, które jest dostępne także w trybie wysokiego kontrastu. Oznaczenie przystanków niedostępnych dla osób z niepełnosprawnością na mapach na stronie. Oznaczenie tego typu będzie się stopniowo pojawiać również w taborze. Kończą się prace nad wyszukiwarką pomagającą osobom z niepełnosprawnością w planowaniu podróży komunikacją miejską.
15
Strona www Filmiki dla osób głuchoniemych na stronie z informacjami np o cenniku biletów, sieci sprzedaży itp. Serwis ZTM dostępny jest także przy korzystaniu wyłącznie z klawiatury. Atrybuty ALT – alternatywnie do wyświetlanych obrazków – ułatwienie dla osób z dysfunkcją wzroku.
16
Strona www Na stronie funkcjonuje specjalna zakładka „komunikacja bez barier”, która zawiera najważniejsze informacje na temat udogodnień dla osób z niepełnosprawnością w komunikacji miejskiej. Zawiera również filmy – przygotowane przez Stowarzyszenie Integracja – pokazujące standardy zachowań wobec osób z niepełnosprawnością (jakich zachowań unikać, jak pomagać).
17
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.