Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałApolinary Kotula Został zmieniony 11 lat temu
1
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Podstawy Turystyki/Wykład
2
Znaczenie turystyki we współczesnym świecie
Rozwój zjawiska ruchu turystycznego Mnogość definicji związanych z podróżami, turystyką, ruchem turystycznym Wpływ turystyki na jakość życia współczesnego społeczeństwa
3
Turystyka jest zjawiskiem:
Psychologicznym, Społecznym, Przestrzennym, Ekonomicznym, Kulturowym
4
Podstawowe podejścia (sposoby studiowania) do zjawiska turystyki (wg C
Podstawowe podejścia (sposoby studiowania) do zjawiska turystyki (wg C.R. Goelner, R.W. McIntosh) Podejście instytucjonalne Podejście poprzez produkty Podejście historyczne Podejście organizacyjne Podejście ekonomiczne Podejście socjologiczne Podejście geograficzne Podejście interdyscyplinarne
5
Podejście instytucjonalne
Jedno z ważniejszych ze względu na dużą liczbę instytucji zajmujących się turystyką. Poznanie zasad działania takich instytucji, ich podejścia do zjawiska turystyki, wzajemne powiązanie, współpraca bądź jej brak w całym procesie produkcji usług turystycznych.
6
Podejście poprzez produkty
Zrozumienie istoty i rodzajów produktów, sposobu ich produkcji, promocji i sprzedaży. Badanie dostawców usług turystycznych, porównywanie ich działalności
7
Podejście historyczne
Analiza genezy i rozwoju turystyki na przestrzeni wieków-próba zidentyfikowania pierwszych turystów, pierwszych dostawców usług, sposobów sprzedaży tych usług i czynników wpływających na rozwijanie się ruchu turystycznego w poszczególnych okresach dziejowych.
8
Podejście organizacyjne
Bardzo ważne ze względu na ważność nauk o zarządzaniu. Dotyczy kwestii organizacji i funkcjonowania rynku oraz systemów zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi.
9
Podejście ekonomiczne
Ekonomia jako jedna z pierwszych nauk zajęła się badaniem turystyki i jej wpływem na gospodarkę kraju. Badania popytu, podaży, cen, zatrudnienia, inwestycji, bilansu płatniczego itp.
10
Podejście socjologiczne
Wpływ turystyki na społeczeństwo (negatywny czy pozytywny), Zachowania ludzkie, motywy uprawiania turystyki, nawyki i zwyczaje turystów oraz ludności obszarów recepcyjnych Mechanizmy integracji i dezintegracji społecznej.
11
Podejście geograficzne
Poznanie istoty, znaczenia i rodzajów walorów turystycznych, Badania nad przestrzennym i czasowym rozkładzie ruchu turystycznego.
12
Podejście interdyscyplinarne
Połączenie podejścia antropologicznego, psychologicznego, politycznego i prawnego.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.