Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałStanisława Jóźwicki Został zmieniony 11 lat temu
1
GIMNAZJUM IM. MIKOŁAJA KOPERNIKA W ZALASEWIE
NIEBO BEZ TAJEMNIC UCZESTNICY PROJEKTU: Opiekun: Anna Chlebowska ZESPÓŁ I Magda Joasia Milena Małgosia ZESPÓŁ II Ola Agnieszka Tomasz ZESPÓŁ III Sławek Wojtek Michał Hubert ZESPÓŁ IV Artur Paweł Wojtek
2
Cele projektu Uczniowie:
potrafią rozpoznać i nazwać gwiazdozbiory, najjaśniejsze gwiazdy, widoczne planety i Księżyc oraz sfotografować i przetworzyć otrzymane zdjęcia za pomocą programu graficznego (np. GIMP, PhotoShop), dodając efekty i animacje, rozbudzają zainteresowania, zdobywają i poszerzają wiedzę na temat Wszechświata, odkryć Kopernika oraz zjawisk i prawidłowości występujących w otaczającym nas świecie, potrafią wyjaśnić skutki obiegowego i obrotowego ruchu Ziemi oraz zjawisko zaćmienia Księżyca i przedstawiają je za pomocą prezentacji wykonanej w programie Power Point, wyszukują z różnych źródeł odpowiednie informacje, gromadzą je, interpretują i prezentują za pomocą programów komputerowych np. wyszukiwarka Google, Word, Power Point, Acces, Publisher, poznają działanie i sposoby obsługiwania aparatu cyfrowego, teleskopu i lunety (powstawanie obrazu) oraz różne techniki komputerowe i narzędzia programów, za pomocą których dokonują obserwacji i przetwarzają otrzymane wyniki. 2 z 15
3
OPIS PROJEKTU W projekcie obserwowaliśmy niebo nad naszą szkołą. Uczniowie rozpoznawali, nazywali i fotografowali widoczne gwiazdozbiory, porównywali swoje zdjęcia z mapą nieba w programie komputerowym np. Stellarium, Google Earth lub w wirtualnym obserwatorium astronomicznym Cartes du Ciel Sky Charts. Następnie fotografie przetwarzali w programach graficznych np. Photoshop, Adobe Flash, Gimp nanosząc linie łączące gwiazdy i obrazy gwiazdozbiorów, tworząc album gwiazdozbiorów. Dodatkowo uczniowie opracowali prezentacje i bazy danych o planetach i gwiazdozbiorach, prezentacje o Koperniku (program Access, Power Point) Grupa uczniów przygotowała broszurę "Poradnik obserwatora nieba" oraz wizytówkę projektu (program Publisher). 21 lutego 2008 r. oglądaliśmy w szkole zaćmienie Księżyca i mimo niepogody udało nam się obejrzeć to zjawisko w internecie. Uczniowie poznali przyczyny powstawania zaćmień i innych ciekawych zjawisk na Ziemi (prezentacje). Obserwowaliśmy także przez teleskopy i lunetę widoczne planety i inne obiekty astronomiczne. Odbyliśmy wycieczkę do Obserwatorium Astronomicznego w Poznaniu (wykład o powstaniu Ziemi i planet, obserwacje Księżyca i Saturna). Zaprezentowaliśmy swoje prace podczas szkolnego „Dnia Ziemi” i na lekcjach geografii w macierzystych klasach. 3 z 15
4
NARZĘDZIA I PROGRAMY KOMPUTEROWE
INTERNET EXPLORER, MOZILLA, GOOGLE - przeglądarki i wyszukiwarka internetowa - pozwoliły wyszukać potrzebne informacje i programy, PHOTOSHOP, ADOBE FLASH, GIMP – przydatny do obróbki zdjęć i tworzenia animacji POWER POINT – przygotowanie prezentacji o planetach, gwiazdozbiorach i M. Koperniku ACCESS- tworzenie bazy danych o gwiazdozbiorach i planetach STELLARIUM, GOOGLE EARTH, COURTES DU CIEL – wirtualne obserwatoria nieba,pozwoliły poznać konstelacje i mapy nieba PUBLISHER – wykonanie broszur:wizytówki i poradnika PICTURE MANAGER, XnVIEW – przeglądanie i drobna obróbka zdjęć, automatyczny pokaz zdjęć z albumu WORD – redagowanie i formatowanie tekstu POCZTA – przesyłanie prac, konsultacja z nauczycielem i między sobą GADU-GADU – komunikator, umawianie się na obserwacje i konsultacje OPROGRAMOWANIE DO SKANERA – skanowanie i obróbka obrazów do poradnika OPROGRAMOWANIE DO APARATU CYFROWEGO – zgrywanie zrobionych zdjęć 4 z 15
5
Organizacja pracy zespołów
ZESPÓŁ I: opracowanie broszur (wizytówka, poradnik), prezentacja o planetach ZESPÓŁ II: opracowanie baz danych o gwiazdozbiorach i planetach, prezentacja o Koperniku ZESPÓŁ III: fotografowanie nieba, obróbka zdjęć i animacje ZESPÓŁ IV: animacje, strona internetowa Członkowie zespołu I, II i III uczestniczyli we wszystkich spotkaniach pod gołym niebem, ucząc się klasyfikacji i rozpoznawania gwiazdozbiorów i innych obiektów astronomicznych. Zespół IV zbierał (od zespołów I-III) informacje potrzebne do przygotowania strony internetowej i pracował nad jej stworzeniem. Zespoły I-III przygotowywały prezentację końcową. 5 z 15
6
Rola nauczyciela koordynowałam prace zespołów i czuwałam nad terminowym wykonaniem zadania, przypominałam o przyjętych kryteriach i zasadach pracy w zespole, pomagałam przy selekcji i doborze materiału do prezentacji i broszur, zadbałam o potrzebną literaturę, objaśniałam działanie Publishera i pokazałam różne narzędzia ułatwiające formatowanie tekstu i obrazków (Word, Publisher ) pomagałam przy skanowaniu obrazów do poradnika, konsultowałam zawartość informacji w bazach danych o planetach i gwiazdozbiorach i wykorzystanie narzędzi programu Access, objaśniłam działanie programu Stellarium i pomagałam przy rozpoznawaniu gwiazdozbiorów na zrobionych zdjęciach, służyłam radą i pomocą podczas konsultacji i w każdej chwili w szkole, w pracowni, organizowałam pomoc przy fotografowaniu nieba i obserwacji gwiazdozbiorów (pomoc p. Mariusza). 6 z 15
7
Rola nauczyciela cd utrzymywałam kontakt z uczniami poprzez , gadu-gadu, udzielałam porad i konsultacji, organizowałam obserwacje w terenie i potrzebny sprzęt (teleskopy, lornetki, lunety, laptop), zorganizowałam i przeprowadziłam obserwacje zaćmienia Księżyca w szkole, przygotowałam prezentacje o zaćmieniu i innych ciekawych zjawiskach na Ziemi, pomogłam przygotować prezentację końcową projektu w ramach Dnia Ziemi w szkole (rzutniki, laptopy, zaproszenia dla gości, dodatkowe prezentacje na drugi rzutnik multimedialny, jako tło całej imprezy), wydrukowałam wizytówki, poradniki i zdjęcia do albumów o gwiazdozbiorach, zorganizowałam wycieczkę na wykład i obserwacje prze duży teleskop do Obserwatorium Astronomicznego w Poznaniu. 6 z 15
8
Opis działań uczniów udział w obserwacjach nieba i fotografowaniu gwiazdozbiorów i innych obiektów astronomicznych, zapoznanie się z działaniem programu Stellarium i wyglądem nieba północnego, orientacja w terenie, organizacja i udział w obserwacji zaćmienia Księżyca, obróbka graficzna zdjęć i animacje, 7 z 15
9
Opis działań uczniów cd
wyszukiwanie i selekcja informacji potrzebnych do przygotowania prezentacji, broszur i baz danych, przeglądanie literatury, atlasów i map nieba, tworzenie prezentacji o gwiazdozbiorach i planetach, tworzenie baz danych o gwiazdozbiorach i planetach, redagowanie broszur: poradnik obserwatora nieba i wizytówka. 8 z 15
10
Rezultaty pracy uczniów
przygotowanie albumu ze zdjęciami gwiazdozbiorów (elektroniczny i drukowany), redagowania broszur: Poradnik obserwatora nieba i Wizytówka projektu, przygotowanie strony internetowej o projekcie i wynikach pracy członków zespołów, 11 z 15
11
Rezultaty pracy uczniów cd
wykonanie baz danych o planetach i gwiazdozbiorach, przygotowanie prezentacji o Mikołaju Koperniku, tworzenie strony internetowej o naszym projekcie - adres: niebobeztajemnic.xt.pl 12 z 15
12
Prezentacja publiczna
odbyła się 15 maja w ramach obchodzonego w szkole Dnia Ziemi, opiekun przedstawił prezentację o działaniach podejmowanych w projekcie (prezentacja), nauczyciel zademonstrował działanie programu Stellarium i zachęcał do wirtualnej obserwacji nieba, Sławek (odpowiedzialny za fotografie) przedstawił elektroniczny album o gwiazdozbiorach, 13 z 15
13
Prezentacja publiczna cd
Joasia zaprezentowała prezentację o planetach Układu Słonecznego, a Małgosia pokaz o Mikołaju Koperniku, Wizytówki projektu i Poradniki obserwatora nieba zostały rozdane wśród nauczycieli i uczniów, pozostałe prezentacje i bazy danych przygotowane przez uczniów zostały przedstawione wcześniej na lekcjach geografii w macierzystych klasach. 14 z 15
14
Wnioski – co zyskali uczniowie?
uczniowie nauczyli się rozpoznawać gwiazdozbiory i najjaśniejsze gwiazdy – „Wiem gdzie znajduje się mój znak zodiaku. Gwieździste niebo jest mi bardziej przyjazne.”, osiągnęli umiejętność fotografowania nieba – „Jestem zadowolony z tego, że mogłem fotografować nocne niebo”, „Dobrze poznałem mapę nieba.”, poznali wygląd Księżyca, Marsa, Saturna przez teleskop – „Po raz pierwszy miałem okazję oglądać niebo przez teleskop.”, nauczyli się współpracować w grupie i dzielić się zdobytą wiedzą, pokazali innym uczniom, że można łączyć przyjemne z pożytecznym (praca i nauka przy komputerze), zachęcili innych do udziału w zajęciach kółka astronomicznego – „Czy w przyszłym roku tez będą takie zajęcia?”, grupa projektowa chce pracować dalej – „Rok szkolny się nie skończył, chyba będą dalsze obserwacje?”, „Jeszcze wiele musimy poznać i zobaczyć na nocnym niebie.” 14 z 15
15
Wnioski – co ja zyskałam?
uwierzyłam, że mogę przeprowadzić projekt, który zyska aprobatę uczniów i nauczycieli („Nie wiedziałam, że takiego zadania się podjęłaś. Gratulacje, projekt był super, ale pracy dużo.”), poznałam uczniów i wiem, że należy ich „rzucać na szerokie wody” i pomóc realizować marzenia, drzemią w nich ogromne możliwości i chęci, które trzeba rozbudzać i dobrze wykorzystać, upewniłam się, że należy ciągle doskonalić swój warsztat pracy i rozwijać się we wszystkich kierunkach, wiele nauczyłam się od uczestników projektu, poszerzyłam swoją wiedzę z geografii, astronomii i informatyki, myślę o zorganizowaniu w przyszłym roku kółka astronomicznego, udoskonaliłam swój warsztat pracy i będę odważniej stosowała metodę projektu w ramach swojego przedmiotu, zdobyłam szersze doświadczenie w pracy z grupą, poznałam relacje w grupie uczniów i nieformalne prawa, które nią rządzą. Przygotowała Anna Chlebowska 15 z 15
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.