Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAureliusz Filiński Został zmieniony 9 lat temu
1
(zboża, owoce, mięso i mleko) oraz podstawy sprzedaży bezpośredniej”
”Przetwórstwo ma poziomie gospodarstwa rolnego warunkiem dywersyfikacji dochodu rodzin rolniczych (zboża, owoce, mięso i mleko) oraz podstawy sprzedaży bezpośredniej” Umowa FA /13 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach działania „Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie”. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Bolesław Pieczyński, grudzień 2014 roku
2
Jaka jest główna przesłanka realizacji tego projektu
Czy można zwiększyć dochody z prowadzonej produkcji rolnej w gospodarstwie ? Jaka jest główna przesłanka realizacji tego projektu PRZETWÓRSTWO PRODUKTÓW POCHODZENIA ZWIERZĘCEGO (Działalność Mała Lokalna i Ograniczona) SPRZEDAŻ BEZPOŚREDNIA produktów pochodzenia roślinnego SPRZEDAŻ BEZPOŚREDNIA produktów pochodzenia zwierzęcego PRZETWÓRSTWO PRODUKTÓW POCHODZENIA ROŚLINNEGO CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE
3
Dlaczego jest to ważne dla naszego rolnictwa ?
Dane GUS, 2013 – na podstawie spisu 2010 Ilość gospodarstw w POLSCE: 2012 rok - gospodarstwa powyżej 1 ha – Ile przyjęto wniosków o płatności bezpośrednie w 2014 roku: – Jak ta ilość (w %) wygląda na tle innych państw UE (27):
4
Dlaczego jest to ważne dla naszego rolnictwa ?
Ile gospodarstw prowadzi produkcję towarową – zaopatruje rynek żywności w POLSCE:
5
OWOCE I WARZYWA – (czy mamy pogląd o czym mówimy) Czy jest to rynek, o który warto zabiegać i w nim uczestniczyć ? OWOCE_POLSKA – produkcja ok. 3,0 mln ton (ok. 7,5%) WARZYWA_POLSKA – produkcja ok. 6,0 mln ton (ok. 8,5%)
6
Grupy i Organizacje Producentów Owoców i Warzyw – rozmieszczenie w PL
6 GP 4 OP pomorskie 2 GP 1 OP warm-maz. 1 GP 0 OP zach-pom. 2 GP 1 OP podlaskie 21 GP 21 OP kuj-pom. 54 GP 41 OP mazowieckie 25 GP 22 OP wielkopolskie 1 GP 5 OP lubuskie 10 GP 9 OP łódzkie 9 GP 2 OP dolnośl. 14 GP 18 OP lubelskie 10 GP 6 OP święt. 3 GP 1 OP śląskie 6 GP 0 OP opolskie GP – 173 OP – 139 Ogółem – 312 Liczba członków GP= 2624 Liczna członków OP = 4652 Ogółem zrzeszonych producentów – 7276 3 GP 8 OP małopolskie 6 GP 0 OP podkarp.
7
Reakcja społeczeństwa na zmiany i innowacje
Ilość towarowych gospodarstw ogrodniczych w Polsce (owoce + warzywa - powierzchnia powyżej 1 ha; uprawy pod osłonami - pow. 0,3 ha; pieczarki – pow. 200 m2 w 1 cyklu) = ok (gospodarstwa mniejsze – ok. 80,0 tys.) ZORGANIZOWANI W „GRUPACH” = ok (ok. 6%) 2 % Liderzy Wprowadzają obecnie na rynek ponad 26 % owoców i warzyw 60 % 10 % 20 % 8 % Innowatorzy Przejmujący szybko Przejmujący po pewnym czasie Przejmujący po dłuższym czasie Konserwatyści
8
PRODUKCJA ROLNA POLSKI
2012 rok
9
GRUPY PRODUCENTÓW ROLNYCH
Luty 2014 roku 70 73 130 419 77 87 75 43 36 27 15 34 19 OGÓŁEM – GPR 31 %
10
Nie wszyscy nadążają za procesem zachodzących zmian
JAK ZMIENIA SIĘ HANDEL POLSKA lata 90 - te Europa Zachodnia lata 40 -te 20 lat UE 2014 rok 40 lat 20 lat Bardzo szybki rozwój „SKOKOWY” Nie wszyscy nadążają za procesem zachodzących zmian
11
które kanały dystrybucji będą się rozwijały najszybciej ?
JAKIE PERSPEKTYWY – które kanały dystrybucji będą się rozwijały najszybciej ? 2 EKSPANSJA HIPERMARKETÓW 3 EKSPANSJA DYSKONTÓW i SUPERMARKETÓW 5 ROZWÓJ E-HANDLU 1 Rozwój handlu tradycyjnego 4 ROZWÓJ SIECI MAŁOPOWIERZCHNIOWYCH P R O G N O Z A 1990 2000 2013 2020 DYNAMICZNY ROZWÓJ SIECI MAŁOPOWIERZCHNIOWYCH CORAZ WIĘKSZE ZNACZENIE „małych sklepów - wygodnych, praktycznych, osiedlowych” . Obok produktów o dobrej jakości i konkurencyjnej ceny, konsumenci najbardziej cenią sobie wygodę zakupów. TO SKLEPY SIECIOWE – np. ŻABKA CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE Źródło: Bank BGŻ Źródło: Bank BGŻ
12
Gdzie Europejczycy kupują żywność
PROGNOZA na 2014 r. ok.60 % Jakie mają preferencje ? EUROPA ZACHODNIA : duże znaczenie marki - standardu Europa Północna – większe znaczenie supermarketów Europa Południowa – większe znaczenie handlu tradycyjnego
13
JAK TO JEST W POLSCE z zakupami żywności
Ile razy średnio w ciągu roku konsumenci robią zakupy spożywcze Na tle Europy Zachodniej POLSKI KONSUMENT robi najczęściej zakupy spożywcze. Upodobanie do częstych zakupów wynika m. in. z rozdrobnienia handlu w latach 90-tych. Źródło: Europanel
14
DYSTRYBUCJA - jest o co walczyć !!!
Producent Konsument Detalista 100 % 40 % Cena producenta 60 % Marże poza producentem Jak to wykorzystać, co zrobić aby uzyskać wyższą cenę za wytwarzane produkty, a może sprzedaż bezpośrednia ? CZY WYSTĘPUJĄ WŁAŚCIWE PROPORCJE ? 29 % 11% -nasze koszty Marże pośredników i detalisty Producent musi pokryć jeszcze koszty : przechowania, przygotowania, transportu Cena za surowiec 29 %
15
CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE
Nasz „PROJEKT” - CO ROBIMY - Szkolenie rolników: (chcą to robić, lub już to robią ????) I etap: osób – 43 grupy (do 19 grudnia 2014) II etap: osób – 59 grup (07.01 – ) Z kim to robimy: KONSORCJUM – Krajowa Rada Izb Rolniczych w Warszawie Nasz główny partner: 16 ośrodków doradztwa rolniczego CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE
16
Ilość uczestników „w projekcie” - plan
Ilość grup / liczba uczestników 10/300 4/120 4/240 5/150 7/210 12/360 3/90 8/240 Ogółem planujemy przeszkolić ok rolników KRiR – 3/120
17
Jaki program „SZKOLENIA” – 2 dni
Jak to robić zgodnie z „obowiązującymi wymogami prawa”; Podstawy organizacyjne, techniczne i technologiczne; Jak działa rynek; Gdzie i jak możemy uzyskać wsparcie finansowe „naszej działalności”. WYKŁADY: 11 godzin WARSZTATY: 4 godziny ROBIMY z uczestnikami: soki wędliny sery mąkę CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE
18
CENTRUM PRAKTYCZNEGO SZKOLENIA W ZAKRESIE MAŁEGO PRZETWÓRSTWA
Nasza „BAZA” Gdzie to robimy: Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Radomiu, CENTRUM PRAKTYCZNEGO SZKOLENIA W ZAKRESIE MAŁEGO PRZETWÓRSTWA CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE
19
Linia do produkcji soków
Nasza „BAZA” Linia do produkcji soków CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE
20
CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE
Nasza „BAZA” Mała masarnia CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE
21
Linia do przerobu mleka
Nasza „BAZA” Linia do przerobu mleka CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE
22
CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE
Nasza „BAZA” Linia do przerobu zbóż CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE
23
PRZETWÓRSTWO MIĘSA – lokalne masarnie (czy mamy pogląd o czym mówimy)
A jak wygląda opłacalność tradycyjnej produkcji ? PRODUKCJA W GOSPODARSTWIE PRZYKŁAD: przerabiamy 2 półtusze wieprzowe zakupione w ubojni, dokupujemy mięso wołowe i wszystkie dodatki. Nie liczymy pracy i amortyzacji 200 PLN Ile z tego może zostać rolnikowi w kieszeni ? 300 PLN 500 PLN 600 PLN 800 PLN PRZYCHODY: Szynka Schab wędzony Boczek wędzony Kaszanka Selceson Pasztetowa Kiełbasa Żeberka Nogi Kości KOSZTY: Półtusze – 2 po 40 kg Wołowina Kasza gryczana Kaszka manna Pieprz, czosnek, sól, liście laurowe, ziele ang. …… Jelita Energia, drewno, woda Opłaty targowiskowe, transport ok. 650 PLN
24
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.