Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałStefan Słowikowski Został zmieniony 9 lat temu
1
Zagrożenia internetowe- wybrane zagadnienia
2
Trochę statystyki W Polsce przynajmniej raz w tygodniu z Internetu korzysta 98% dzieci i młodzieży w wieku lat; 37% łączy się z Internetem za pomocą telefonu komórkowego; Z serwisów społecznościowych korzysta 60,4% internautów w wieku lat.
3
Używanie Internetu nauka – 81% gry- 74% filmy i klipy wideo- 83%
komunikatory- 61% publikacja zdjęć- 38% zamieszczanie wiadomości- 31% kamery internetowe- 29% dzielenie się plikami- 17% prowadzenie blogów- 10%
4
Internet a kontrola rodzicielska
18% internautów w wieku lat niedojada lub niedosypia z powodu Internetu; 35% zaniedbuje znajomych, rodzinę, naukę lub hobby; 32% czuje się nieswojo, kiedy nie może skorzystać z Internetu; 90% rodziców jest przekonanych, że ich dzieci nie otrzymywały złośliwych i przykrych wiadomości od rówieśników; 85% rodziców jest przekonanych, że ich dzieci nie otrzymywały wiadomości związanych z seksem; 70% rodziców, których dzieci spotkały się osobiście z kimś poznanym w sieci uważa, że do takiego spotkania nie doszło; Tylko 8% dopuszcza do siebie myśl, że ich dziecko mogło mieć negatywne doświadczenia w kontakcie z Internetem.
5
Zagrożenia 24% kontaktuje się w sieci z nieznajomymi;
24% polskich dzieci miało kontakt z treściami propagującymi nienawiść, samobójstwo, samouszkodzenie, anoreksję i narkotyki; 17% dzieci otrzymało wiadomości z podtekstem seksualnym; 15% miało w sieci kontakt z materiałami jednoznacznie związanymi z seksem.
6
Dziecko a nowe technologie
laptop/PC telefon komórkowy i Phone i Pod Tablet Smart phone
7
Zjawiska występujące w sieci
Cyberprzemoc (ang. cyberbullying) to przemoc z użyciem nowych technologii. Do takich działań zalicza się m.in. wyzywanie, straszenie, poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie komuś zdjęć lub filmów bez jego zgody, ich publikowanie i rozsyłanie lub podszywanie się pod kogoś w sieci. Charakterystyczną cechą cyberprzemocy, wyróżniającą ją od przemocy tradycyjnej, jest jej ciągłość trwania.
8
Zjawiska występujące w sieci
Ruch „Pro- ana”( porcelanowe motyle ) – styl życia polegający na dążeniu do doskonałości, która przejawia się głównie w dbaniu o zachowanie szczupłej (wychudzonej) figury. Promuje anoreksję, chociaż oficjalnie wspiera tylko dążenie do perfekcji. Ruch „Pro- mia”- ideologia uznająca bulimię jako styl życia. Sexting- przesyłanie treści o charakterze erotycznym, głównie swoich nagich lub półnagich zdjęć, za pomocą Internetu i telefonu komórkowego.
9
Zjawiska występujące w sieci
Child- grooming- uwodzenie dzieci. Pierwszy etap to zaprzyjaźnienie się i nawiązanie silnej relacji. Sprawca dąży do uzyskania bezwarunkowej kontroli nad dzieckiem i utrzymania kontaktu z nim w tajemnicy. Z czasem dorosły wprowadza tematykę erotyczną do rozmów i prezentuje materiały pornograficzne.
10
Zjawiska występujące w sieci
Stalking- uporczywe i powtarzające się nękanie, nagabywanie osoby za pomocą nowych technologii. Hikikomori - ( syndrom wycofania społecznego)- zjawisko wywodzące się z Japonii, polega na odizolowaniu się od świata zewnętrznego i komunikowaniu się jedynie poprzez Internet.
11
Zjawiska występujące w sieci
Chat- roullette - strona internetowa, która losowo dobiera nieznane sobie osoby w celu przeprowadzenia rozmowy w formie prywatnego czatu. Inne zagrożenia: udostępnianie danych (informacji osobistych, zdjęć itp.), strony zawierające treści szkodliwe ( obrazujące przemoc, nawołujące do samookaleczeń lub samobójstw, treści dyskryminacyjne), uzależnienie.
12
Konsekwencje nadużywania Internetu:
Zaniedbywanie nauki oraz codziennych obowiązków; Występowanie niepokoju, rozdrażnienia czy gorszego samopoczucia przy próbie przerwania lub ograniczenia korzystania z Internetu oraz ustępowanie tych stanów z chwilą powrotu do Sieci. Brak troski o własne zdrowie (brak snu, brak ruchu, nieregularne posiłki) i higienę osobistą; Wyobcowanie z realnego świata; Problemy w relacjach z ludźmi, unikanie kontaktu z ludźmi w świecie realnym, konflikty; Rezygnacja z innych zainteresowań i przyjemności; Trudności z koncentracją; Problemy zdrowotne (pogorszenie wzroku, bóle głowy, niedożywienie, zaburzenia snu, zespół kanału nadgarstka, skrzywienia kręgosłupa); Zaburzenia w sferze uczuć i emocji np. częste uczucie niepokoju, agresja.
13
Co może zrobić rodzic? Nazwać problem- porozmawiać z dzieckiem, powiedzieć mu co niepokojącego widzi w zachowaniu dziecka Zdiagnozować sytuacje trudne, w których dziecko „sięga” po Internet ( wspólnie poszukać alternatywy dla spędzania czasu w sieci) Ustalić harmonogram dnia Ustalić zasady i etapy ograniczania korzystania z Internetu
14
Co może zrobić rodzic Nagradzać sukcesy w ograniczaniu czasu spędzanego w sieci Odłączyć Internet lub komputer, gdy dziecko korzysta w niego sposób zagrażający życiu lub zdrowiu Wyjaśnić przyczyny tych ograniczeń Kontakt z profesjonalistą
15
Gdzie szukać informacji?
SAFERINTERNET.PL - promocja bezpiecznego korzystania z nowych technologii i Internetu wśród dzieci i młodzieży, BENIAMIN.PL - jest programem zapewniającym bezpieczny dostęp do zasobów sieci Internet. Blokuje dostęp do stron, zgodnie z ustawieniami ustalonymi przez osobę nadzorującą komputer oraz ogranicza dostęp do wybranych funkcjonalności (m.in.: komunikatory, listy dyskusyjne, ściąganie plików z sieci, poczta , zarządzanie dostępem do serwisów video i społecznościowych).
16
Gdzie szukać pomocy? Dyżurnet.pl - zespół konsultantów świadczących pomoc młodym internautom oraz ich rodzicom, Helpline.org.pl – pomoc dzieciom i młodzieży w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa w Internecie.
17
Materiały dydaktyczne opracowane przez NASK i Fundację Dzieci Niczyje
Źródło Materiały dydaktyczne opracowane przez NASK i Fundację Dzieci Niczyje
18
Dziękujemy za uwagę
19
Opracowały: Joanna Jurek Agnieszka Skotnicka Joanna Ciężkowska Agnieszka Kogut
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.