Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
METODY POSZUKIWANIA PRACY
2
Samodzielne metody szukania pracy:
Odpowiadanie na ogłoszenia o wolnych stanowiskach pracy zamieszczanych w mediach. Składanie aplikacji w firmach i instytucjach: listownie lub osobiście
3
Poszukiwanie pracy za pośrednictwem Internetu
Zamieszczanie własnych ofert pracy Praktyki, staże, wolontariat.
4
Pomoc oferowana przez różne instytucje:
Agencje pracy tymczasowej. Agencje doradztwa personalnego lub agencje pośrednictwa pracy Biura Karier
5
Urzędy Pracy (Powiatowe, Miejskie i Wojewódzkie)
Różnego typu instytucje i organizacje aktywnego wspierania poszukiwania zatrudnienia KONTAKTY PRYWATNE
6
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
7
Po co jest rozmowa kwalifikacyjna?
8
zgłębienie motywacji kandydata,
bardziej wnikliwe poznanie jego kwalifikacji zawodowych, zweryfikowanie stylu funkcjonowania interpersonalnego kandydata,
9
Jednymi z częściej zadawanych pytań podczas rozmowy rekrutacyjnej są pytania:
10
Co Pan/Pani sądzi n temat funkcjonowania naszej firmy?
Co zdecydowało o tym, że postanowił (a) Pan/Pani starać się o prace w naszej firmie? Co w Pana/Pani ocenie stanowi przewagę konkurencyjną naszej firmy w odniesieniu do konkurentów?
11
Proszę się zaprezentować,
Jakie są Pana/Pani cele? Jakie są Pana/Pani oczekiwania w związku z pracą na danym stanowisku? Czy woli pracować Pan/Pani w zespole czy indywidualnie?
12
Czy funkcjonuje u Państwa system wdrażania do pracy nowych pracowników?
Jak wyobrażają sobie Państwo relacje z osobą zatrudnioną na tym stanowisku? Czy chcieliby Państwo uzyskać dodatkowe informacje o moim doświadczeniu zawodowym?
13
Czy mógłbym się dowiedzieć czegoś więcej na temat osób, z którymi miałbym na co dzień bezpośrednio pracować? Czy pracownicy mają możliwość dalszego kształcenia się i czy firma pomaga im w tym?
14
Błędy popełniane podczas rekrutacji
Błędy wypowiedzi – udzielanie wymijających odpowiedzi, chaotyczne odpowiedzi, gadulstwo bądź brak odpowiedzi; Słabe przygotowanie do rozmowy – brak podstawowych informacji o firmie, nie zadawanie pytań, nieodpowiednie zachowywanie się podczas rozmowy;
15
Niesprecyzowane zainteresowania, celów zawodowych itp.,
Błędy motywacyjne – bierność, nadmierne podporządkowanie itp.; Nierealistyczne oczekiwania np. co do wynagrodzenia.
16
RODZAJE ROZMÓW KWALIFIKACYJNYCH
TELEFONICZNA ma na celu potwierdzenie informacji w CV i liście motywacyjnym, sprawdzenie motywacji i gotowości kandydata do zaangażowania się w procedurę rekrutacji
17
BEZPOŚREDNIE ROZMOWY KWALIFIKACYJNE
rozmowa indywidualna rozmowa panelowa rozmowa grupowa stresująca
18
nastawiamy się pozytywnie, próbujemy się wyciszyć: przypomnieć sobie coś miłego itp.,
ćwiczenia relaksacyjno – oddechowe; ciepła kąpiel wieczorem; wcześniejsze położenie się spać;
19
zjedzenie lekkiego, ale pozytywnego śniadania;
zapewnienie sobie odpowiedniego czasu potrzebnego na przygotowanie się do wyjścia z domu – nie działamy w pośpiechu; nie koncentrujemy się na załatwianiu innych spraw, nie wdajemy się w dyskusje z osobami w sytuacjach, które mogą doprowadzić do kłótni.
21
Jak odpowiadać na pytania?
Przewidzenie pytań, z jakimi możemy się zetknąć, i przećwiczenie swoich odpowiedz; Z jednej strony skoncentrować się na treści wypowiedzi, z drugiej zaś na stylu i sposobie jej udzielania;
22
Unikać odpowiedzi ogólnikowych, mało konkretnych – starajmy się obrazować je konkretnymi przykładami, potwierdzającymi zarówno naszą wiedzę, jak i doświadczenie; Nie dążyć do zdominowania rozmówcy swoimi wypowiedziami; Mówić zwięźle, lecz pełnymi zdaniami;
23
Nie odpowiadać pytaniem na pytanie;
Nie odpowiadać na zasadzie „tak-nie”; Unikać podręcznikowych formułek; Nie mówić banałów i wstrętów językowych typu: „eee…yyy….”; Wykazać się umiejętnością słuchania; Mówić wyraźnie, przekonująco, z autentycznym zaangażowaniem; Być przygotowanym na pojawienie się zaskakującego pytania np. opowiedzenie dowcipu.
24
Elastyczne formy zatrudnienia
ELASTYCZNOŚĆ zatrudnienia funkcjonalna czasu pracy przestrzenna finansowa
25
Co oznacza elastyczność pracy?
dla pracownika - konieczność przystosowania się do nowych rozwiązań, pojawiających się w obszarze zatrudnienia, np. czasu i miejsca pracy, czy tez adekwatności kwalifikacji
26
dla pracodawcy - zdolność przedsiębiorstwa do dopasowywania struktury zatrudnienia pracowników do zapotrzebowania i zmian w wielkości produkcji lub intensywności usług, wyznaczanych przez warunki rynkowe;
27
Podział elastycznych form zatrudnienia
zatrudnienie pracownicze w ramach klasycznego stosunku pracy: umowy terminowe: - na czas określony, - na czas wykonania określonej pracy, - na okres próbny, - na zastępstwo, - zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy, - leasing pracowniczy, - telepraca, - praca na wezwanie, - job sparing (dzielenie pracy).
28
zatrudnienie niepracownicze, które nie podlega rygorom prawa pracy:
umowy cywilno-prawne: - umowa zlecenie, - umowa o dzieło, - umowa agencyjna, - praca nakładcza.
29
pozostałe: - outsourcing (stałe zlecenie świadczenia usług na zewnątrz), - samozatrudnienie; - job rotation (praca rotacyjna).
30
Korzyści z elastycznych form
aktywizację zawodową osób o utrudnionym dostępie do rynku pracy lub zagrożonych wykluczeniem z rynku pracy np. osób niepełnosprawnych, starszych, długotrwale bezrobotnych, opiekujących się dziećmi; wejście lub powrót na rynek pracy osób po dłuższej nieobecności, np. kobiet po urlopach wychowawczych;
31
wprowadzenie w życie zawodowe ludzi młodych, bez doświadczenia zawodowego;
godzenie pracy zawodowej z obowiązkami poza pracowniczymi np. nauką, zdobywanie doświadczenia zawodowego, rozwijanie kompetencji i nawiązywanie kontaktów poprzez pracę w wielu przedsiębiorstwach, co często jest pierwszym etapem do zdobycia satysfakcjonującego zatrudnienia.
32
Zastrzeżenia wobec elastycznych form z punktu widzenia pracowników to przede wszystkim:
brak skutecznej ochrony prawnej związanej z wynagrodzeniem za pracę, obciążenie finansowe związane z koniecznością samodzielnego szkolenia i zdobywania niezbędnych umiejętności, małe możliwości zrzeszania się pracobiorców, brak pewności co do stałości i ciągłości otrzymywanych zleceń, pracy,
33
brak możliwość korzystania z uprawnień pracowniczych, np
brak możliwość korzystania z uprawnień pracowniczych, np. prawa do urlopu, gorszy dostęp do szkoleń zawodowych organizowanych przez pracodawcę, ryzyko kolidowania pracy z życiem prywatnym, rodzinnym np. poprzez wykorzystywanie miejsca zamieszkania, do wykonywania swoich zadań zawodowych.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.