Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Konkurencyjność polskich specjalności żywnościowych

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Konkurencyjność polskich specjalności żywnościowych"— Zapis prezentacji:

1 Konkurencyjność polskich specjalności żywnościowych
Bogactwo smaków Bezpieczeństwo Jakość Łysomice, 19 – XI

2 Mocne strony polskiego sektora rolno-spożywczego
Polska żywność – naturalna, zdrowa, innowacyjna Szybkie dostosowanie asortymentu do potrzeb odbiorców Wysoka wiedza osób zatrudnionych w sektorze Rosnący popyt eksportowy na produkty polskiego sektora rolno-spożywczego Konkurencyjne ceny

3 Mocne strony polskiego sektora rolno-spożywczego
Nowoczesna baza przetwórcza gwarantująca wysoką, powtarzalną jakość Rosnąca wydajność i produktywność pracy Rozwinięta kontrola jakości i wdrażanie nowych systemów jakości Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych i na rynku krajowym Relatywnie stabilna sytuacja finansowa Znaczne zdolności dostosowawcze do zmiennych warunków rynkowych

4 Miejsce i udział Polski w produkcji na świecie i w Unii Europejskiej w 2012 r.
* Łącznie z ryżem wyrażonym w ekwiwalencie ryżu łuskanego. ** Łącznie z truflami. Źródło: Opracowanie ARR na podstawie danych FAO, USDA - data odczytu 19 sierpnia 2014 r.

5 Produkcja i eksport ważniejszych produktów rolno-spożywczych w 2013 r.
1) Rok gospodarczy 2013/2014. 2) Eksport razem z przetworami w ekwiwalencie ziarna (dane wstępne). 3) Produkcja w w.b.c.; eksport mięsa łącznie z żywcem i przetworami w ekwiwalencie mięsa. 4) Eksport mleka łącznie z mlekiem przeznaczonym na przetwory w ekwiwalencie mleka. 5) Rok gospodarczy 2012/2013. Źródło: Opracowanie ARR na podstawie danych GUS, Ministerstwa Finansów i Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

6 Obroty handlu zagranicznego Polski produktami rolno-spożywczymi ogółem (mld USD)
Źródło: opracowanie ARR na podstawie danych Ministerstwa Finansów.

7 Struktura towarowa polskiego eksportu rolno-spożywczego w 2013 r
Struktura towarowa polskiego eksportu rolno-spożywczego w 2013 r. (w ujęciu wartościowym) * łącznie z ziemniakami, grzybami i sokami Źródło: opracowanie ARR na podstawie danych Ministerstwa Finansów.

8 Struktura geograficzna polskiego eksportu rolno-spożywczego w 2013 r
Struktura geograficzna polskiego eksportu rolno-spożywczego w 2013 r. (w ujęciu wartościowym Źródło: opracowanie ARR na podstawie danych Ministerstwa Finansów.

9 Relacja średnich cen na wybrane produkty rolnictwa w Polsce do cen w UE w lipcu 2014 r.

10 Saldo handlu zagranicznego Polski wybranymi produktami rolno-spożywczymi w 2013 r. (wartościowo w mln USD)

11 Bogactwo smaków Podróżując przez poszczególne regiony Polski można spotkać różne smaki i tradycje kulinarne, które połączone z nowoczesnością wytwarzania tworzą bogactwo polskiego sektora spożywczego.

12 Polskie specjalności żywnościowe
Polska jest jednym z największych europejskich producentów owoców i warzyw. Jesteśmy unijnym liderem w produkcji jabłek, marchwi oraz owoców miękkich (wiśni, czereśni, truskawek i porzeczek) Polskimi hitami eksportowymi są soki owocowe: jabłkowy, wiśniowy, porzeczkowy, truskawkowy i aroniowy. Polska jest światowym liderem w produkcji mrożonych owoców i warzyw.

13 Polskie specjalności żywnościowe
Kultywowanie wielowiekowej tradycji pieczenia chleba powoduje, że jego smak jest niepowtarzalny. Polscy piekarze oferują wiele rodzajów tego wypieku: od tradycyjnych bochenków pszennych i żytnich, poprzez bułki i bułeczki do bagietek i rogalików. Makarony: W Polsce funkcjonuje blisko 200 wytwórni różnego rodzajów makaronów wykorzystujących do ich produkcji nowoczesne technologie oraz szlachetne odmiany mąki z pszenicy durum. Na rynku dostępne są również makarony produkowane z lokalnych odmian pszenicy a także z mąki gryczanej i soi.

14 Polskie specjalności żywnościowe
Historia produkcji alkoholu w Polsce sięga XV wieku. Polska wódka, piwa i miody są obecne na wielu stołach na całym świecie. Dzięki oryginalnym recepturom smak polskich alkoholi, należy do niepowtarzalnych. W Polsce produkowane są wszystkie rodzaje wódki, z czego trzy zostały zarejestrowane jako Chronione Nazwy Pochodzenia. Miody: półtorak, dwójniak, trójniak i czwórniak są chronione Gwarantowaną Tradycyjną Specjalnością. Intensywnie rozwija się sektor produkcji cydru.

15 Polskie specjalności żywnościowe
Polski przemysł spożywczy słynie z produkcji pysznej czekolady, wyrobów czekoladowych, herbatników a także ciast i ciasteczek. Większość polskich wytwórni słodyczy powstała w XIX wieku. Polska jest liderem w europejskiej i światowej produkcji produktów czekoladowych , które są eksportowane do 100 krajów świata.

16 Polskie specjalności żywnościowe
Polska jest jednym z największych producentów czerwonego mięsa w UE. Pasze oparte na naturalnych składnikach, oraz nowoczesne systemy produkcji powodują, że smak polskiej wieprzowiny jest doceniany wielu krajach na całym świecie. Nowoczesne systemy jakości są stosowane w produkcji drobiu: kurcząt, indyków, gęsi i kaczek. Znakomity smak polskiego mięsa drobiowego został doceniony w 80 krajach Europy, Afryki, Azji i Północnej Ameryki. Polską specjalnością są również tradycyjne wędliny: szynka, bekon oraz różne rodzaje kiełbas.

17 Bezpieczeństwo

18 Bezpieczna żywność Każdy kraj członkowski UE ma obowiązek stworzenia systemu monitorowania i kontroli bezpieczeństwa i jakości żywności Bezpieczeństwo polskiej żywności zapewniają: przepisy prawa UE, przepisy krajowe oraz systemy jakości stosowane przez producentów

19 System kontroli żywności
Bezpieczeństwo polskiej żywności zapewnia rozbudowany system instytucjonalny obejmujący system nadzoru nad procesem produkcyjnym, przetwórczym oraz obrotem produktami rolno-spożywczymi.

20 System kontroli żywności w Polsce
Ministerstwo Finansów Ministerstwo Zdrowia Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Służba Celna Inspekcja Sanitarna Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych Inspekcja Weterynaryjna Inspekcja Handlowa

21 System kontroli żywności w Polsce – kompetencje
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno –Spożywczych Nadzór nad jakością handlową w trakcie procesu produkcji/ przetwarzania oraz obrotu Państwowa Inspekcja Sanitarna Nadzór nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności Inspekcja weterynaryjna Nadzór nad higieną produktów pochodzenia zwierzęcego, nadzór nad zdrowiem i ochroną zwierząt Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa Badania pozostałości środków ochrony roślin

22 Jakość

23 Systemy jakości żywności UE
Chroniona Nazwa Pochodzenia Chronione Oznaczenie Geograficzne Gwarantowana Tradycyjna Specjalność Rolnictwo Ekologiczne

24 Trzy znaki smaku w Polsce
9 produktów regionalnych wyjątkowej jakości. Wszystkie surowce potrzebne do wytworzenia danego produktu pochodzą z danego regionu. Cały proces produkcyjny odbywa się na tym obszarze. (m.in. karp zatorski, bryndza podhalańska) 19 produktów regionalnych wyjątkowej jakości – przynajmniej jeden z etapów powstawania produktu przebiega na obszarze, do którego odnosi się jego nazwa (m.in. miód drahimski, jabłka grójeckie, ser koryciński swojski) 7 produktów tradycyjnych wyjątkowej jakości wytwarzane z tradycyjnych surowców, według tradycyjnej receptury przekazywanej z pokolenia na pokolenie (m.in. kiełbasa jałowcowa, kabanos, kiełbasa myśliwska, miody pitne)

25 Kampanie promocyjno-informacyjne (realizowane i rozliczane w 2014 r.)
5 porcji warzyw, owoców lub soku (rynki docelowe: Polska, Rumunia) Pokochaj olej rzepakowy (Polska, Łotwa) Nowa jakość w drobiarstwie (Polska, Niemcy) Makarony Europy (Ukraina) Jabłka każdego dnia (Ukraina, Rosja) Mam kota na punkcie mleka (Polska) QMP – wołowina zawsze dobra (Polska) Trzy znaki smaku (Polska) Europejskie mięso – tradycja, jakość i smak (Rosja, Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie) Tradycja i jakość europejskiego mięsa (Korea Płd, USA, Wietnam) Gwarancja jakości QAFP (Polska) Trade milk (Chiny, Rosja) Europejskie jabłka dwukolorowe (Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie) Od akcesji zrealizowano ogółem 23 kampanie branżowe. Ich celem jest wzmocnienie pozycji wspólnotowych artykułów żywnościowych na rynku globalnym oraz zwiększenie popytu na określone produkty przez zachęcanie do ich konsumpcji. O dofinansowanie w ramach mechanizmu „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych” mogą ubiegać się organizacje zrzeszające producentów, przetwórców i dystrybutorów, które są reprezentatywne dla danej branży rolnej. Udział środków z budżetu UE nie może przekroczyć 50% faktycznego kosztu programu. Wydatki z budżetu państwa członkowskiego stanowią maksimum 30%, a pozostałe minimum 20% stanowi udział własny organizacji proponującej, który może pochodzić z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. Kampanie mogą być prowadzone odrębnie na rynku unijnym lub na rynkach krajów spoza UE. Obejmują one głównie działania w ramach: public relations, udziału w targach, organizacji szkoleń, funkcjonowania serwisu internetowego, a także produkcji i emisji reklam telewizyjnych oraz radiowych. Działania te nie mogą bezpośrednio wspierać konkretnych marek, znaków towarowych czy też firm. Wszystkie zakończone kampanie promocyjno-informacyjne przyniosły wymierne efekty, wpływając m.in. na poszerzenie wiedzy odbiorców w kraju i za granicą oraz na wzrost poziomu konsumpcji konkretnych produktów rolno-spożywczych.

26 Ogółem 36,6 mln zł 0,8 mln zł 7,5 mln zł 1,7 mln zł 1,4 mln zł
Wydatki ARR w 2013 r. na realizację branżowych kampanii promocyjno-informacyjnych Ogółem 36,6 mln zł 5 porcji warzyw, owoców lub soku (budżet 3,8 mln EUR, Polska, Rumunia) 5,3 mln zł Mięso wieprzowe – PQS (budżet 3,7 mln EUR, Polska) 4,0 mln zł QMP – wołowina zawsze dobra (budżet 1,6 mln EUR, Polska) 0,8 mln zł Tradycja, jakość i europejski smak (budżet 3,5 mln EUR, USA, Korea Płd., Wietnam) 1,5 mln zł Nowa jakość w drobiarstwie (budżet 4 mln EUR, Polska, Niemcy) 7,5 mln zł Pokochaj olej rzepakowy (budżet 1,6 mln EUR, Polska, Łotwa) 1,7 mln zł Mam kota na punkcie mleka (budżet 2,4 mln EUR, Polska) 1,4 mln zł Europejski mięso – tradycja, jakość i smak (budżet 4,8 mln EUR, Rosja, Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie 2,3 mln zł Trzy znaki smaku (budżet 3,9 mln EUR, Polska) 3,6 mln zł Makarony Europy (budżet 3 mln EUR, Ukraina) 4,2 mln zł Jabłka każdego dnia (budżet 4 mln EUR, Ukraina, Rosja) 4,2 mln zł Dodatkowo realizowane w 2013 r.: Tradycja i jakość europejskiego mięsa (budżet 5 mln EUR, USA, Wietnam, Korea Płd.) Gwarancja jakości QAFP (budżet 3 mln EUR, Polska) Europejskie jabłka dwukolorowe (5 mln EUR, Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie) Trade Milk (1,9 mln EUR, Rosja, Chiny) Źródło: dane ARR i KE

27 Krajowe systemy jakości żywności
Poznaj Dobrą Żywność Integrowana Produkcja „Jakość i Tradycja” Quality Meat Program (QMP) Pork Quality System Quality Assurance for Food Products

28 Krajowe systemy jakości żywności
Systemy jakości w Polsce obejmują proces produkcji żywności od etapu uprawy roślin lub hodowli zwierząt po końcowe procesy produkcyjne. Wyróżnienia „Polska Dobra Żywność” czy „Jakość i tradycja” nadawane są produktom wytwarzanym masowo, z najlepszych składników, których jakość jest potwierdzane przez gremia ekspertów.

29 Dziedzictwo kulinarne
Położenie Polski, w której przecinają się europejskie szlaki handlowe oraz pielęgnowanie lokalnych tradycji sprawiają, że smak polskiej żywności jest nie tylko unikalny, ale również zróżnicowany w poszczególnych regionach.

30 Polacy są otwarci na nowe smaki .
barszcz ukraiński pierogi ruskie chłodnik litewski ryba po grecku gulasz angielski golonka po bawarsku placek po węgiersku

31 Zapraszamy na degustację polskich specjalności żywnościowych oraz tradycyjny polski obiad

32 Dziękuję za uwagę Tadeusz Zaborowski Dyrektor ARR OT Bydgoszcz
Agencja Rynku Rolnego Oddział Terenowy w Bydgoszczy ul. Kasztanowa Bydgoszcz Tel Fax


Pobierz ppt "Konkurencyjność polskich specjalności żywnościowych"

Podobne prezentacje


Reklamy Google