Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJustyna Krauze Został zmieniony 10 lat temu
1
Jak zachęcić osoby z niepełnosprawnością do mówienia o swoich potrzebach oraz korzystania ze wsparcia BON dr Mirosław Rutkowski Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Pełnosprawny Student VIII Kraków, 29-30 października 2014 r.
2
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach najmłodszy uniwersytet w Polsce, będący zarazem największym ośrodkiem akademickim w regionie świętokrzyskim … z 45 letnią tradycją na 7 wydziałach, które oferują kształcenie na 34 kierunkach w ramach blisko 150 specjalności - studiuje ponad 15 tysięcy studentów studenci z orzeczoną niepełnosprawnością stanowią 400 osobowa grupę (2,7% ogółu studentów) przy malejącej liczbie studentów wzrasta odsetek osób z niepełnosprawnościami uczestniczących w studiowaniu
3
Uniwersyteckie Centrum Wsparcia i Rehabilitacji - struktura odpowiadająca za koordynowanie działań w ramach tworzenia warunków do studiowania dla osób z niepełnosprawnościami w UJK strategii rozwoju uwzględnione w strategii rozwoju Uniwersytetu procedurach jakości zakotwiczone w procedurach jakości kształcenia
4
Uniwersyteckie Centrum Wsparcia i Rehabilitacji Umożliwienie studentom z niepełnosprawnościami równego dostępu do oferty dydaktycznej Uczelni Udzielanie wszechstronnej pomocy dla studentów, którzy znaleźli się w trudnej życiowej sytuacji lub z innych powodów potrzebują pomocy oraz konsultacji specjalistów Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych(BON) Punkt Interwencji Kryzysowej (PIK (PIK)
5
Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych (BON) w UJK: standardowe działania z wykorzystaniem środków dotacji podmiotowej dla studentów z orzeczoną niepełnosprawnością działania konsultacyjno-doradcze, interwencyjne i wspierające dla studentów z niepełnosprawnościami nie posiadających orzeczeń
6
PROMOCJA I INFORMACJA BON - podstawa zachęty do mówienia o szczególnych potrzebach OBECNOŚĆ I PARTYCYPACJA BUDOWANIE ZASIĘGU TARGETOWANIE
7
OBECNOŚĆ I PARTYCYPACJA konsultacje z kandydatami na studia – antycypowanie potrzeb informacja na Inauguracji Roku Akademickiego na poszczególnych wydziałach Uniwersytetu udział w Dniach Otwartych Uczelni, Święcie Patrona kampanie wspierające osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach kryzysowych coroczne spotkania studentów ze szczególnymi potrzebami rozpoczynających studiowanie - z prorektorem ds. dydaktycznych i studenckich oraz osobami odpowiadającymi za działania wspierające) współorganizowanie konferencji związanych z problematyką niepełnosprawności
8
BUDOWANIE ZASIĘGU witryna internetowa informacje w dziekanatach wykorzystanie możliwości systemu wirtualnej uczelni prasa lokalna, radio i telewizja informacja na spotkaniach w szkołach ponadgimnazjalnych współpraca ze stowarzyszeniami zrzeszającymi osoby z niepełnosprawnościami oraz innymi organizacjami i instytucjami współpraca z BON innych ośrodków akademickich
9
TARGETOWANIE diagnoza i aktualizacja specyficznych potrzeb studentów budzenie świadomości potrzeb, dostosowywanie studiowania, propozycje kierowane do studenckich grup docelowych alternatywne zajęcia z wychowania fizycznego, lektoraty, zajęcia z zakresu orientacji przestrzennej tłumaczenie na język migowy, spotkania i szkolenia dla nauczycieli akademickich i pracowników administracji współpraca z Akademickim Biurem Karier i koordynatorami praktyk studenckich, dyrektorami instytutów i dziekanami ds. dydaktycznych
10
EFEKTYWNE REALIZOWANIE ZADAŃ - uwiarygodnienie misji BON UJK Rzecznictwo Upowszechnianie formalno-prawnych aspektów studiowania wśród studentów z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz pracowników Uniwersytetu (konsultacje indywidualne i grupowe) Partycypacja w tworzeniu wewnętrznych aktów normatywnych (prezentacja potrzeb studentów z niepełnosprawnościami na posiedzeniach Komisji Senackich oraz Senatu Uniwersytetu) Propagowanie i stosowanie rozwiązań, metod i środków wspomagających funkcjonowanie osób ze zróżnicowanymi potrzebami w procesie studiowania Prezentowanie dobrych praktyk i skutecznych rozwiązań z zakresu stwarzania warunków do studiowania osób z niepełnosprawnościami na spotkaniach z pracownikami Monitoring i ocena efektywności działań
11
Konsekwencja w stosowaniu zasad równego dostępu do studiowania - drogą do budowania zaufania i otwartym mówieniu o potrzebach Zachowanie tajemnicy danych osobowych – danych wrażliwych Optymalizacja anonimowości Pomoc Indywidualizacja Racjonalne dostosowanie studiowania – korzystanie z zasobów i ich budowanie
12
By pozostać sobą i mieć satysfakcję ze studiowania -zamiast konkluzji To bring your whole self to work – w naszej akademickiej społeczności
13
Dziękuję za uwagę Dane kontaktowe dr Mirosław Rutkowski Uniwersyteckie Centrum Wsparcia i Rehabilitacji UNIWERSYTET JANA KOCHANOWSKIEGO w Kielcach ul. Śląska 11A; 25-328 Kielce; tel.(41)349-78-78 e-mail: studenci.niepełnosprawni@ujk.edu.plstudenci.niepełnosprawni@ujk.edu.pl Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Patroni medialni: Partner:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.