Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDonat Krzyśków Został zmieniony 10 lat temu
1
badania Anny Wolskiej
2
- opracowanie o char. eksploracyjnym - analiza badań przeprowadzanych w latach 1974- 1996 - metoda: analiza przypadku, opracowanie statystyczne Badana grupa: 204 przypadki zabójstw z lat 1975-1996 ( wszystkie po obserwacji sądowo- psychiatrycznej, sami mężczyźni)
3
-typ rodziny [kategorie: pełna, niepełna, wielodzietna] -atmosfera wychowawcza rodziny lub zastępczych środowisk wychowawczych we wczesnych etapach rozwojowych [pozytywna negatywna] -rodzaj więzi z osobami znaczącymi (matką, ojcem) [pozytywna, negatywna] -oddziaływania wychowawcze dominujące w domu [przewaga kar, usuwanie nagrody] -system oddziaływań wychowawczych [typy: demokratyczny, autokratyczny, nadopiekuńczy] -agresja w domu jako wzorzec naśladowniczy od osób znaczących [akceptacja agresji jako sposobu rozwiązania problemu, brak takiej akceptacji] - uzależnienie rodziców -kłopoty wychowawcze [pobyt w domu poprawczym lub wychowawczym] -kłopoty w szkole [wychowawcze, z nauką]
4
Mechanizmy psychologiczne przebiegu socjalizacji (oddziaływań społecznych): Teorie uczenia się Teorie poznawcze >>2 nurty wyjaśniania procesów społecznego uczenia się: 1. wyjaśnia procesy społecznego uczenia się za pomocą wzmocnień 2. przedstawia uczenie jako proces modelowania
5
Modelowanie (zastępcze uczenie się, uczenie przez obserwację; pojęcia bliskoznaczne: naśladowanie, identyfikacja): proces kształtowania i zmiany zachowań obserwatora, a także sposobu jego myślenia, oceniania i reakcji emocjonalnej pod wpływem obserwacji modela (...)modelowanie jest skuteczniejsze i występuje częściej, jeśli osobę obserwującą łączą z modelem pozytywne więzi emocjonalne, model cieszy się prestiżem, a jego pozycja jest szczególnie pożądana przez obserwatora
6
Teorie poznawcze: przypisują zasadnicze znaczenie w procesie socjalizacji procesom poznawczym; (..) to, jak jednostka reaguje na określone wpływy społeczne, zależy od tego jak spostrzega i rozumie otaczającą ją rzeczywistość społeczną, a także siebie samą jako element tej rzeczywistości [Lewicka i Trzebiński 1985, Maruszewski 1983]
7
Cel badań: próba wyodrębnienia z wśród wszystkich zabójców podgrup – ewentualne znalezienie charakterystycznych profili zabójców ze względu na czynniki socjalizacyjne W efekcie wyodrębniono 3 grupy (z 204 przypadków, 90 nie było klasyfikowanych) różniące się konfiguracją zmiennych socjalizacyjnych:
8
- osoby pierwszy raz karane, uzyskujące jednak negatywne opinie środowiskowe; - pochodzące z robotniczych, pełnych rodzin, w których obowiązywał demokratyczny system oddziaływań, brak wzorców agresywnych, uzależnienia rodziców, pozytywne więzi emocjonalne; - stwierdzano u nich patologiczne uzależnienie od alkoholu (zespół uzależnienia od alkoholu)! - mimo braku kłopotów w nauce uzyskane wykształcenie co najwyżej podstawowe (częściej niepełne podstawowe i specjalne)
9
- pozytywne opinie środowiskowe sprawców - wykształcenie od zasadniczego do wyższego - z rodzin chłopskich i robotniczych, pełnych, wielodzietnych o pozytywnej atmosferze, bez negatywnych wzorców, pozytywne więzi emocjonalne - spożywanie dużej ilości alkoholu i narkotyków
10
- - negatywne opinie środowiskowe - - z pełnych, wielodzietnych rodzin robotniczych, negatywna atmosfera wychowawcza, przewaga dotkliwych kar fizycznych, usuwanie nagród, wzorce agresywnego zachowania od osób znaczących - - przynajmniej jeden rodzic uzależniony od alkoholu, negatywne więzi emocjonalne z przynajmniej jednym z rodziców - - kłopoty wychowawcze, z nauką, spożywanie alkoholu
11
Brak różnic między grupami dotyczących: - funkcjonowania OUN - poziomu umysłowego - w analizie zmiennych opisujących dyspozycje radzenia sobie z życiem emocjonalnym – w zakresie odporności psychicznej (tolerancja na frustrację ) i racjonalnej kontroli emocji - oceny poczytalności
12
Obniżony krytycyzm, najczęstsze psychopatyczne i socjopatyczne zaburzenia osobowości, podwyższony poziom utrwalonego, osobowościowego mechanizmu agresywności i wrogości, 100 % nieadekwatne poczucie własnej wartości, niedokształcenia uczuciowości wyższej; silne i prymitywne mechanizmy obronne, wpływy astenizujące w czasie czynu Wczesne problemy adaptacyjne, uzyskiwane niskie wykształcenie, negatywne opinie, uzależnienie od alkoholu: w ich życiu alkohol odegrał rolę (patologiczna postać, degradacja życia i zdrowia); u wielu z tej grupy pozytywne wpływy socjalizacyjne nie stały się przeszkodą w kształtowaniu zaburzonego, dysharmonijnego rozwoju psychicznego i społecznego; Ze względu na uzależnienie od alkoholu i psychodegradację czyny agresywne, destrukcyjne są zewnętrzną manifestacją zaburzeń zachowania i rozwoju.
13
Niedokształcenia uczuciowości wyższej najczęściej w tej grupie w okolicznościach zabójstwa pojawiały się sytuacyjne czynniki spustowe (tez upojenie alkoholowe atypowe) Zabójstwo było czynem „obcym” osobowościowo i kulturowo
14
Obniżony krytycyzm, częste zaburzenia osobowości, psychopatia i socjopatia(...) częste samouszkodzenia; Konfiguracja socjalizacji rodzinnej i pozarodzinnej skrajnie niekorzystna Nadużywanie alkoholu bez cech uzależnienia W sytuacjach warunkujących zabójstwa wystąpiły czynniki spustowe wyzwalające wystąpienie agresji wcześniej narastającej: narastające napięcia emocjonalne „eksplodowały” nagłym rozładowaniem i zabójstwo na ogół nie było nowa obcą agresją. Agresywność i wrogość oraz posługiwanie się atakiem utrwalone jako sposób rozwiązywania problemów życiowych!
15
Z badań wyłoniły się dwie drogi socjalizacyjne: dwie grupy z konfiguracją pozytywną dały inne konfiguracje sprawności psychologicznej i rozwojowej, jedna grupa wzrastała w skrajnie niekorzystnych warunkach socjalizacyjnych „Rozwój uspołecznienie człowieka nie są warunkowane w prosty, linearny sposób warunkami przebiegiem socjalizacji, chociaż znaczenie ich jest niezaprzeczalnie istotne”
16
Anna Wolska (2002): Model czynników ryzyka popełnienia przestępstwa agresywnego Badania 100 osób, wybranych z szerszej populacji 2009 osób (643 zabójców, 732 przestępców agresywnych i 634 sprawców czynów nieagresywnych) Metoda: analiza przypadku
17
I. Opisujące warunki i przebieg socjalizacji: 1.funkcjonowanie społeczne 2.przebieg socjalizacji pozarodzinnej 3.oddziaływania wychowawcze domu rodzinnego 4.klimat emocjonalny rodziny 5.warunki domu rodzinnego 6.agresja w domu
18
II. czynniki endogenne (podmiotowe opisujące funkcjonowanie biopsychologiczne badanych, w tym zmienne osobowościowe) 7.funkcjonowanie biologiczne 8.funkcjonowanie poznawcze 9.struktura i funkcje osobowości (zaburzenia struktury i funkcji) 10.nastawienie do rzeczywistości (prospołeczność –egocentryzm) 11.nastawienie do siebie (poczucie własnej wartości, tendencja do przeżywania poczucia krzywdy i winy)
19
12.poziom kompetencji emocjonalnych (tolerancja na frustrację, umiejętność odraczania zaspokajania potrzeb, wykształcenie uczuciowości wyższej, charakterystyka i sprawność mechanizmów obronnych osobowości) 13. kontrola emocji 14.poziom lęku (kwestionariusz Cattela) 15.poziom agresywności i wrogości (kwestionariusz Buss-Durkee) 16.motywacja (wg stopnia nasycenia czynnikami emocjonalnymi)
20
III. czynniki sytuacyjne 17.obciążenie czynnikami sytuacyjnymi w czasie czynu (relacja sprawcy i ofiary, długotrwałe sytuacje konfliktowe, sytuacyjne czynniki spustowe przed czynem, głębokość i rodzaj upojenia alkoholowego)
21
-obciążenie czynnikami sytuacyjnymi w czasie czynu (czynnik 17) -poziom kompetencji emocjonalnych sprawcy (12) -poziom lęku (14) -funkcjonowanie biologiczne (7) -warunki domu rodzinnego (5)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.