Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Jak twórczo rozwijać dzieci z autyzmem
Opracowała Anna Czerwiec-Banek
2
Poza usprawnianiem manualnym i kształtowaniem koordynacji wzrokowo-ruchowej, działania plastyczne każdemu z nas dostarczają możliwości odreagowania nagromadzonych napięć i frustracji, przelania na dane dzieło emocji, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Są więc doskonałą formą przekazu i komunikowania się z otoczeniem. Tym większa ich rola im trudniejsze lub im bardziej ograniczone są możliwości komunikowania odczuć i potrzeb twórcy. Mogą wreszcie dostarczyć satysfakcji i zadowolenia z własnych działań i wzbogacić zasób doświadczeń.
3
Prace dzieci Cyprian kl.IIIb
4
Kamil kl.V
5
Piotr
6
Milena 6 lat
7
Ola
8
Działania plastyczne powinny dziecku autystycznemu przynieść możliwość wyrażenia, zrozumienia i uporządkowania własnych emocji, w sposób akceptowany społecznie. Należy jednak podczas ich trwania zapewnić przyjazną dziecku atmosferę, sprzyjającą radości tworzenia Proponujmy zawsze podejmowanie zadań na miarę możliwości podopiecznego Nie oceniajmy dzieł a aprobujmy i chwalmy każdy przejaw podejmowania aktywności twórczej W miarę możliwości dajmy twórcy, niezbędną do ukończenia dzieła, ilość czasu Wyeksponujmy wykonaną przez niego pracę, by dać dowód tego, że to dzieło jest dla nas czymś znaczącym.
9
Poprzez zajęcia plastyczne przeprowadzane z zachowaniem wymienionych wcześniej reguł, osoba pracująca z dzieckiem autystycznym może osiągnąć zadawalające efekty m.in. w sferze: Pobudzania ekspresji twórczej i rozładowywania emocjonalnego napięcia dziecka Umożliwienia mu niewerbalnego wyrażania swoich przeżyć i emocji Usprawniania manualnego, wpływającego także na ograniczenie drżenia i mimowolnych ruchów rak Rozwijania koordynacji wzrokowo – ruchowej Wzbogacania doświadczeń związanych zarówno z konkretną techniką plastyczną, jak i z przeżyciami towarzyszącymi aktywności twórczej
10
Przegląd proponowanych technik
Zademonstrowane w prezentacji techniki plastyczne zostały wyselekcjonowane z wielu istniejących technik jako przykładowe, stymulujące ekspresję twórczą, atrakcyjne i możliwe do wykorzystania w pracy z dzieckiem autystycznym.
11
Frottage (z j. francuskiego –tarcie) to technika polegająca na odbiciu faktury przedmiotu, na którym układamy papier. Obraz faktury otrzymujemy mocno pocierając kartkę ołówkiem lub kredką. Osobą, której przypisuje się pierwsze zastosowania tej techniki w dziedzinie sztuki jest niemiecki artysta Max Ernst ( lata XX minionego stulecia ).
13
Technika natrysku polega ona na spryskiwaniu kartki przez pocieranie palcem włosia (zamoczonej w farbie) szczoteczki do zębów. Na kartce układamy, wcześniej wycięty z papieru element, którego kształt zostaje na niej „obrysowany” przez drobne ślady farby.
15
Malowania krepiną na mokrej kartce
Technika ta polega na nakładaniu elementów wyciętych lub wydartych z kolorowej krepiny na namoczoną kartkę papieru. Namoczona krepina wybarwia się tworząc kolorowy obraz na kartce
18
Technika malowania 10-cioma palcami
zastosowana po raz pierwszy przez R.F. Show w jednej z rzymskich szkół. Polega na ekspresyjnym malowaniu dłońmi (zanurzanymi w farbie o konsystencji śmietany) na dużym arkuszu papieru przytwierdzonym do podłoża. Używane do malowania farby powinny spełniać wymogi ,jakim podlegają farby dopuszczone do użytkowania przez dzieci.
20
kalkograf Technika ta polega na odbijaniu faktury i kształtu płaskich kompozycji na kartkę, przez prasowaną żelazkiem kalkę maszynową. Dzieło w trakcie prasowania należy zabezpieczyć kilkoma kartkami gazety.
26
Wycinanka w paski Kartkę papieru wyklejamy paskami kolorowego papieru. Po jej przeschnięciu, na odwrocie szkicujemy fantazyjne wzory. Wycinamy i przyklejamy na czarnym (lub dowolnego koloru) kartonie.
29
Monotypia Kawałek tektury pokrywamy farbą średniej gęstości. Gdy trochę przeschnie ( lecz jest jeszcze wilgotna) przykładamy do niej kartkę papieru i ołówkiem wykonujemy na niej rysunek konturów. Ich wnętrza wypełniamy dociskając konkretne miejsca kartki do leżącej pod nią tektury.
32
Malowanie linijką Kartkę z technicznego bloku pokrywamy w kilku miejscach wyciskaną z tuby farbą. Prowadząc po niej linijkę rozmazujemy farbę po całej kartce. Kolory zlewają się ze sobą, tworząc kolorową kompozycję
35
Masa papierowa Otrzymujemy ją łącząc rozdrobniony, namoczony i pozbawiony nadmiaru wody papier z klajstrem. Ilość klajstru należy dobrać w ten sposób, by otrzymać plastyczną masę. Wykonując większe i przestrzenne formy, staramy się ograniczyć ilość użytej masy, przez budowanie zaplanowanej formy na szkielecie z pomiętego papieru lub folii aluminiowej. Wytwór należy suszyć w miejscu przewiewnym i ciepłym
37
Masa solna to plastyczny materiał otrzymany z połączenia mąki, soli i wody. Najczęściej stosowane proporcje to 1:1 (wagowo) w przypadku mąki i soli. Konsystencja masy jest zależna od ilości użytej wody. Ciasto powinno być plastyczne lecz dość gęste, by tworzone figury nie rozlewały się. Podobnie jak w przypadku masy papierowej,do środka formy przestrzennej należy włożyć materiał podtrzymujący konstrukcję ( folia , plastikowa buteleczka etc.) Wytwór należy suszyć w miejscu przewiewnym i ciepłym
39
Dziękuję za uwagę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.