Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Amadeusz Gładkowski kl. I IM
Malarstwo Jacka Malczewskiego - refleksje o Polsce i polaku ujęte w symbolu. Amadeusz Gładkowski kl. I IM
2
JACEK MALCZEWSKI Urodzony 15 lipca 1854 w Radomiu
Zmarł 8 października 1929 w Krakowie Polski malarz Główny przedstawiciel symbolizmu przełomu XIX i XX wieku
4
Popularne obrazy : „ Błędne koło” „ Zatruta studnia” „ Melancholia”
„ Śmierć”
5
„Błędne koło” Artysta wciela się tym razem w młodego chłopca, czeladnika malarskiego, który przysiadł zamyślony u szczytu drabiny, z pędzlem w ręce. Wokół niego – w sinobłękitnej, zamglonej przestrzeni - kłębi się chmura splątanych figur, zaklęty krąg postaci, które zeszły z obrazów i osaczają chłopca. Nagie bachantki i satyr oraz młodzi ludzie w chłopskich kostiumach wirują po jaśniejszej, radosnej stronie. Ale chłopiec ich nie widzi - wpatrzony w drugą część kręgu, skrytą w ponurym, fioletowym cieniu, gdzie wiją się w konwulsyjnych gestach cierpiące, skute łańcuchem postaci.
6
ale i nieskazitelną czystość.
„Zatruta studnia” Młoda kobieta to postać alegoryczna, pod jej postacią artysta przedstawił Wiosnę. Jest bardzo piękna jej rude włosy podkreślone, zwiewną woalką, są swobodnie rozpuszczone, a dziewczęce ciało pełne wdzięku, usta duże i pełne, podziwia swoją urodę w lustrze, które trzyma w lewej dłoni. Symbolika lustra jest bogata oznacza życie, kobiecość, zalotność, miłość. Co ciekawe lustro jest atrybutem zarówno kurtyzany jak i Najświętszej Marii Panny, ponieważ oznacza nie tylko próżność , ale i nieskazitelną czystość.
7
„Melancholia” "Melancholia" Jacka Malczewskiego to obraz w całości fantastyczny i wizjonerski, jednocześnie przy tym twardy i konkretny wypełnieniem wizji. Znaczący w podziale obszarów kolorystycznych, ekspresyjny w ujęciach perspektywicznych, swój sens symboliczny współokreśla osiami linearnymi i wektorami przestrzennych napięć malarskiej kompozycji... Ukazane wnętrze pracowni malarskiej czyni scenę, w której rozgrywa się dramat historii, losu i twórczości artystycznej. Przedmiotem syntezy Malczewskiego jest cały wiek niewoli. Czas ponawianych przez kilka pokoleń i chybionych walk o wolność, ujęty w parabolę życia ludzkiego: od dzieciństwa, przez dojrzałość ku śmierci.
8
„Śmierć” Przed kobietą klęczy starzec z medalikiem na szyi i ze złożonymi do modlitwy rękoma. Oddaje się jej mocy z ufnością, bez strachu. Śmierć pochyla się nad nim dobrotliwie i z powagą kładzie dłonie na jego zmęczone oczy, przynosząc spokój i ukojenie. Scena rozgrywa się na tle wiejskiego krajobrazu, w dali widać otoczone drzewami ludzkie domostwa. Prawdopodobnie to dwór w Wielgiem, w którym malarz spędził dzieciństwo. To jakby kompozycja ramowa jego życia.
9
Autoportret z paleta
10
Autoportrety Malczewskiego stanowią osobny i bogaty nurt w jego sztuce
Autoportrety Malczewskiego stanowią osobny i bogaty nurt w jego sztuce. Wizerunki własne twórcy malowane w realistycznej konwencji w otoczeniu bohaterów jego kompozycji - Eloe, Ellenai, Muz, Meduz, faunów, chimer i dziewcząt w ludowych zapaskach - równie iluzjonistycznie jak on sam uchwyconych, niemal namacalnych, rozwijają autoteliczny wątek, mówią o sztuce samej, o akcie kreacji i sile artystycznej wizji (Autoportret z Muzą, 1906; Moje modele, tryptyk, 1909; Autoportret z Tobiaszem i Parkami, 1912; Pożegnanie z pracownią, 1913).Metaforą procesu tworzenia staje się muzyka - najbardziej abstrakcyjna ze sztuk - moment gry na skrzypcach lub gęślach, wydobywanie melodii ze strun muzycznego instrumentu (Mój koncert, tryptyk, 1905).
11
KONIEC !
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.