Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Etapy procesu uczenia się
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR /17 Etapy procesu uczenia się Autor: Aleksandra Proc
2
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR.02.10.00-00-7015/17
„Uczenie się to szereg procesów zmierzających do długotrwałych lub wręcz trwałych zmian w zachowaniu się (tzn. zdobywanie nowej wiedzy, wykształcenie postaw lub zdobywanie nowych umiejętności.”
3
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR.02.10.00-00-7015/17
Cztery fazy kompetencji wg teorii Noela Burcha 1. Nieświadoma niekompetencja - jednostka w tej fazie nie rozumie lub nie wie jak coś zrobić i nie potrafi ponadto rozpoznać swoich braków. Niektóre osoby mogą nawet na tym etapie podważać przydatność umiejętności. W tej fazie to sama jednostka musi uznać, iż jest w danej dziedzinie niekompetentna i sama uznać wartość nabycia nowych umiejętności. Jest to warunek konieczny przed przejściem do następnego etapu. Czas w jakim jednostka pozostanie na tym etapie zależy tylko od wewnętrznych bodźców motywacyjnych do nauki.
4
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR.02.10.00-00-7015/17
2. Świadoma niekompetencja - na tym etapie jednostka nie umie i nie potrafi czegoś zrobić, jednakże jest świadoma owego braku oraz zdaje sobie sprawę Z wartości poznania nowej zdolności, przyswojenia nowej wiedzy. Warto pamiętać, że popełnianie błędów na tym etapie jest integralnym składnikiem procesu nauczania na tym etapie.
5
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR.02.10.00-00-7015/17
3. Świadoma kompetencja - jednostka rozumie pewne procesy oraz potrafi korzystać z nabytych umiejętności. Jednak wykorzystanie umiejętności i wiedzy wymaga koncentracji. W pewnych przypadkach proces może rozłożyć się na kilka etapów, gdy wymaga dużego skupienia w wykorzystaniu konkretnej umiejętności.
6
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR.02.10.00-00-7015/17
4. Nieświadoma kompetencja - na tym etapie jednostka ma już za sobą na tyle długa praktykę w wykorzystywaniu danej umiejętności, że ta staje się wręcz częścią jego osobowości albo odruchem i może z niej łatwo korzystać. W efekcie dana umiejętność może być wykorzystywana jednocześnie z innymi. Jednostka na tym etapie ponadto może sama nauczać innych, korzystając oczywiście z własnych doświadczeń. Niektórzy badacze starają się wyodrębnić także piątą fazę związaną z zadowoleniem z kompetencji. Ten konstrukt teoretyczny nie jest jednak oficjalnym elementem teorii Noela Burcha.
7
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR.02.10.00-00-7015/17
8
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR.02.10.00-00-7015/17
Cykl uczenia się według Davida Kolba etap doświadczenia (osobiste przeżywanie); • etap obserwacji i refleksji (oglądanie, analizowanie); • etap generalizacji (nabywanie wiedzy teoretycznej, poznawanie procedur, tworzenie definicji); • etap zastosowania, praktycznego użycia (ćwiczenia, testowanie hipotez, wprowadzanie w życie pomysłów).
9
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR.02.10.00-00-7015/17
10
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR.02.10.00-00-7015/17
etap doświadczenia (osobiste przeżywanie); • etap obserwacji i refleksji (oglądanie, analizowanie); • etap generalizacji (nabywanie wiedzy teoretycznej, poznawanie procedur, tworzenie definicji); • etap zastosowania, praktycznego użycia (ćwiczenia, testowanie hipotez, wprowadzanie w życie pomysłów).
11
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR.02.10.00-00-7015/17
Style uczenia się według Honeya i Mumforda (w oparciu o etapy uczenia Davida A. Kolba)
12
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR.02.10.00-00-7015/17
Style uczenia się według Honeya i Mumforda (w oparciu o etapy uczenia Davida A. Kolba) aktywista – styl aktywisty, charakterystyczny dla etapu doświadczania; analityk – styl analityczny dominuje na etapie obserwacji, refleksji; teoretyk – styl teoretyka, wykorzystywany głównie podczas etapu generalizowania, przy nabywaniu wiedzy teoretycznej, poznawaniu definicji i procedur; pragmatyk – styl pragmatyczny, przydatny na etapie zastosowania, podczas wprowadzania nabytej wiedzy w życie, podczas działania, które ma na celu sprawdzenie prawdziwości hipotez postawionych wcześniej, na etapie generalizacji.
13
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR.02.10.00-00-7015/17
Style uczenia się określone w oparciu o zmysły • Wzrokowcy pamiętają dobrze kolory i rysunki oraz lokalizację przedmiotów. Mają problemy z zapamiętaniem nazwisk, tytułów, nazw itp. • Słuchowcy lubią mówić, uczą się słuchając innych, słysząc w rozmowie samych siebie oraz dyskutując z innymi. Mogą mieć kłopoty z odczytaniem map i geometrią, za to dobrze zapamiętują muzykę, dialogi. • Dotykowcy/czuciowcy to najczęściej osoby refleksyjne, wrażliwe i spokojne. Uczą się, doznając rzeczywistości palpacyjnie, odbierają wrażenia na powierzchni skóry, używając rąk i palców – łącząc to, czego się uczą, ze zmysłem dotyku i emocjami. • Kinestetycy uczą się najchętniej w ruchu, angażując się aktywnie w procesie uczenia się poprzez stymulacje, odgrywanie ról, eksperymenty, badania i ruch oraz uczestnicząc w czynnościach życia codziennego. Męczą się i nudzą słuchając wykładów i potrzebują wtedy choćby najmniejszej formy ruchu. Lubią nieporządek.
14
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR.02.10.00-00-7015/17
Co to są strategie uczenia się? działania, zachowania, kroki, techniki i środki, które pomagają w uczeniu się (Oxford, 1993). myśli i zachowania, pomagające uczącym zrozumieć, zapamiętać i przywołać nowe informacje (O’Malley, Chamot, 1990). czynności świadomie wybierane przez uczniów w celu regulowania własnego procesu uczenia się” (Griffiths, 2008: 86).
15
Strategie uczenia się według R. Więckowskiego
16
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR.02.10.00-00-7015/17
Ogromny wpływ na efektywne uczenie się mają: – relacje nauczyciel – uczeń; – praca zespołowa; – metody pracy nauczyciela; – indywidualizacja nauczania; – organizacja przestrzeni szkolnej
17
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR.02.10.00-00-7015/17
Źródło: CZTERY FAZY KOMPETENCJIang. four stages of competence, conscious competence
18
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR.02.10.00-00-7015/17
Dziękuję za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2025 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.