Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWitold Kucharski Został zmieniony 5 lat temu
1
Nowe Prawo zamówień publicznych (zmiany przewidywane w 2019)
Trener: dr Andrzela Gawrońska-Baran Łódź, 26 września 2019 r.
2
Spis treści Planowanie i szacowanie zamówień
Zmiany w zakresie ogłoszeń, w tym nowe obowiązki ogłoszeniowe w zamówieniach do 30 000 euro Wyodrębnienie i uproszczenie procedury udzielania zamówień poniżej progów unijnych Uwzględnianie aspektów społecznych i środowiskowych Zmiany w ramach oceny podmiotowej wykonawców Składanie ofert, otwarcie itd. – zakres zmian Umowy o zamówienie publiczne Zasady kontroli i orzecznictwo
3
Plan postępowań o udzielenie zamówień - obowiązek
zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, oraz ich związki nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plan postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym plan zamieszcza się w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz na stronie internetowej zamawiającego
4
Plan postępowań o udzielenie zamówień - minimalny zakres informacji
1) przedmiot zamówienia; 2) rodzaj zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi; 3) przewidywany tryb albo procedura udzielenia zamówienia; 4) orientacyjna wartość zamówienia; 5) przewidywany termin wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia
5
Planowanie postępowań o udzielenie zamówień
Zamawiający zapewnia aktualność planu postępowań o udzielenie zamówień. Aktualizację planu zamieszcza się w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz na stronie internetowej zamawiającego. Uwaga: wzór planu postępowań o udzielenie zamówień określi w rozporządzeniu minister ds. gospodarki ?
6
Szacowanie wartości zamówienia – czy i jakie zmiany?
Art. 28. Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością. Art Zamawiający nie może, w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy, zaniżać wartości zamówienia lub konkursu, lub wybierać sposobu obliczania wartości zamówienia. 2. Zamawiający nie może dzielić zamówienia na odrębne zamówienia, jeżeli prowadzi to do niestosowania przepisów ustawy, chyba że jest to uzasadnione obiektywnymi przyczynami.
7
Szacowanie wartości zamówienia – art. 30 ust. 2
W przypadku gdy zamawiający planuje nabycie podobnych dostaw, wartością zamówienia jest łączna wartość podobnych dostaw, nawet jeżeli zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, lub dopuszcza możliwość składania ofert częściowych.
8
Ogłoszenia – miejsce i „technika”
wymóg udostępniania przez zamawiającego ogłoszeń o wartości równej lub przekraczającej progi unijne na stronie internetowej prowadzonego postępowania, a nie jak dotychczas w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej udostępnienie (a nie zamieszczenie) treści publikowanego ogłoszenia, poprzez wskazanie np. jego linku lub załączenie treści ogłoszenia
9
Ogłoszenia – zmiany w zw. z motywem 81 dyrektywy 2014/24/UE
ograniczenie zakresu dopuszczalnych zmian treści ogłoszenia o zamówieniu – w przypadku gdy istotnie zmieniają charakter zamówienia w porównaniu z pierwotnie określonym, w szczególności znacznie zmieniają zakres zamówienia, zamawiający unieważnia postępowanie wniosek: niedopuszczalna zmiana to zwiększenie zakresu zamówienia np. dodanie części zamówienia (tzw. pakietu), zmiana rodzaju zamówienia (np. z dostawy na usługi), zmiana charakteru zamówienia (np. z leasingu na sprzedaż)
10
Ogłoszenia w BZP – zamówienia o wartości nie mniejszej niż 50 000 zł i mniejszej niż 130 000 zł
publikacja ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych wraz z przekazaniem potencjalnym wykonawcom informacji o zamiarze udzielenia tego zamówienia ww. obowiązek publikacji dotyczy zamówień udzielanych przez zamawiających publicznych, których jednostkowa wartość przekracza wskazany określony próg
11
Ogłoszenia w BZP – zamówienia o wartości nie mniejszej niż 50 000 zł i mniejszej niż 130 000 zł
ogłoszenie o zamówieniu bagatelnym zawiera informacje niezbędne z uwagi na okoliczności jego udzielenia, w szczególności termin składania ofert odpowiadający terminowi składania ofert przez potencjalnych wykonawców, do których została przekazana informacja o zamiarze udzielenie zamówienia w uzasadnionym przypadku zamawiający może odstąpić od zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu bagatelnym w BZP
12
Zamówienia do 130 000 zł – jakie przepisy Pzp stosuje się?
obowiązek uwzględnienia takich zamówień w sprawozdaniu rocznym zamawiający może zmienić ogłoszenie, zamieszczając w BZP ogłoszenie o zmianie ogłoszenia = w przypadku dokonywania zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający przedłuża termin składania ofert o czas niezbędny do wprowadzenia zmian w ofertach, jeżeli jest to konieczne
13
Zamówienia bagatelne do 130 000 zł – jakie przepisy Pzp stosuje się?
jeżeli zmiana ogłoszenia o zamówieniu jest istotna, w szczególności dotyczy określenia przedmiotu, wielkości lub zakresu zamówienia, kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu lub sposobu oceny ich spełniania, zamawiający przedłuża termin składania ofert o czas niezbędny na ich przygotowanie lub wprowadzenie zmian w ofertach
14
Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych – uproszczenie ?
do przygotowania i prowadzenia przez zamawiających publicznych postępowania o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne stosuje się przepisy dotyczące zamówień od progów unijnych, z wyjątkiem niektórych wskazanych przepisów Pzp Wniosek: odrębności m.in. w zakresie ogłoszeń, kwalifikacji podmiotowej wykonawców, wyboru oferty, trybów udzielania zamówienia
15
Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych – tryb podstawowy (wariant I)
tryb podstawowy bez negocjacji - analogiczny do trybu przetargu nieograniczonego – jeżeli specyfika przedmiotu zamówienia oraz potrzeby zamawiającego umożliwiają opisanie w wystarczająco precyzyjny sposób wszystkich warunków zamówienia na etapie wszczęcia postępowania, a zamawiający nie przewiduje możliwości negocjacji ofert zamawiający sporządza SWZ
16
Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych – tryb podstawowy (wariant II)
z możliwością negocjacji ofert w celu ich ulepszenia, o ile zamawiający przewidział taką możliwość na etapie wszczęcia - negocjacje treści ofert nie mogą jednak prowadzić do zmiany treści SWZ oraz dotyczą wyłącznie tych elementów treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert zamawiający sporządza SWZ
17
Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych – tryb podstawowy (wariant II)
negocjacje treści ofert: 1) nie mogą prowadzić do zmiany treści SWZ; 2) dotyczą wyłącznie tych elementów treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert
18
Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych – tryb podstawowy (wariant III) z obowiązkowymi negocjacjami ofert w celu ich ulepszenia - negocjacje nie mogą jednak prowadzić do zmiany minimalnych wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia określonych w opisie potrzeb i wymagań oraz mogą dotyczyć warunków zamówienia, w celu podniesienia jego efektywności zamawiający sporządza opis potrzeb i wymagań, a następnie SWZ
19
Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych – tryb podstawowy (wariant III) negocjacje treści ofert: 1) nie mogą prowadzić do zmiany minimalnych wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia określonych w opisie potrzeb i wymagań; 2) mogą dotyczyć warunków zamówienia, w celu podniesienia jego efektywności
20
Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych
zamawiający może żądać podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie: 1) braku podstaw wykluczenia; 2) spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji
21
Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych
ogłoszenia zamieszczane w BZP przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, za pomocą formularzy umieszczonych na stronach portalu internetowego UZP = obowiązek udokumentowania i przechowywania dowodu jego zamieszczenia można dodatkowo udostępnić ogłoszenie w inny sposób, w szczególności na swojej stronie internetowej
22
Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych
Zamawiający może, po zamieszczeniu ogłoszenia o zamówieniu w BZP, bezpośrednio poinformować o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia znanych sobie wykonawców, którzy w ramach prowadzonej działalności świadczą usługi, dostawy lub roboty budowlane będące przedmiotem zamówienia.
23
Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych – wymogi dokumentacyjne wobec wykonawcy ? oświadczenie o braku podstaw wykluczenia i spełnianiu warunków udziału w postępowaniu możliwość żądania podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie informacji zawartych w tym oświadczeniu
24
Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych – wymogi dokumentacyjne wobec wykonawcy ? Zamawiający wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania, podmiotowych środków dowodowych, jeżeli wymagał ich złożenia w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia, aktualnych na dzień składania, chyba że zamawiający jest w posiadaniu lub ma dostęp do tych podmiotowych środków dowodowych.
25
Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych
termin składania ofert/ofert ostatecznych reguły wyjaśniania treści SWZ albo opisu potrzeb i wymagań zmiana SWZ reguły prowadzenia negocjacji
26
Tryby negocjacyjne – zamówienie z wolnej ręki
likwidacja obowiązku zawiadamiania Prezesa UZP o wszczęciu postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki nie dookreśla się szczegółów postępowania = zamawiający może samodzielne decydować o przebiegu postępowania brak obowiązku żądania od wykonawcy złożenia JEDZ przy in-house - zamiast informacji zamieszczanych w BIP, w BZP - ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy oraz ogłoszenie o wyniku postępowania, zawierające informację o udzieleniu lub unieważnieniu postępowania
27
Aspekty społeczne i środowiskowe – opis przedmiotu zamówienia
w przypadku zamówień przeznaczonych do użytku osób fizycznych, w tym pracowników zamawiającego, opis przedmiotu zamówienia sporządza się, z uwzględnieniem wymagań w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych lub projektowania z przeznaczeniem dla wszystkich użytkowników, chyba że nie jest to uzasadnione charakterem przedmiotu zamówienia
28
Aspekty społeczne i środowiskowe – opis przedmiotu zamówienia
w przypadku zamówień o szczególnych cechach środowiskowych, społecznych lub innych, zamawiający, w celu potwierdzenia zgodności oferowanych robót budowlanych, dostaw lub usług z wymaganymi cechami, może w opisie przedmiotu zamówienia, opisie kryteriów oceny ofert lub w wymaganiach związanych z realizacją zamówienia może żądać od wykonawcy określonej etykiety
29
Aspekty społeczne i środowiskowe – kryteria oceny ofert
kryteria oceny ofert jakościowe odnoszące się do: aspektów społecznych, w tym integracji zawodowej i społecznej osób marginalizowanych aspektów środowiskowych, w tym efektywności energetycznej przedmiotu zamówienia wagi przypisane każdemu z kryteriów mogą być wyrażone za pomocą przedziału z odpowiednią rozpiętością maksymalną
30
Aspekty społeczne – umowy o pracę
Zamawiający określa w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia na usługi lub roboty budowlane wymagania związane z realizacją zamówienia w zakresie zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie stosunku pracy osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 KP.
31
Aspekty społeczne i środowiskowe
Zamawiający może określić w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia inne niż określone w art. 95 ust. 1 (umowy o pracę) wymagania związane z realizacją zamówienia, które mogą obejmować aspekty gospodarcze, środowiskowe, społeczne, związane z innowacyjnością, zatrudnieniem lub zachowaniem poufnego charakteru informacji przekazanych wykonawcy w toku realizacji zamówienia.
32
Warunki udziału w postępowaniu – czego mogą dotyczyć?
zdolności do występowania w obrocie gospodarczym uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów sytuacji ekonomicznej lub finansowej zdolności technicznej lub zawodowej
33
Warunki udziału w postępowaniu – aspekt podmiotowy
zamawiający może wymagać, aby wykonawcy spełniali wymagania odpowiednich norm zarządzania jakością, w tym w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych, oraz systemów lub norm zarządzania środowiskowego, wskazanych przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia
34
Warunki udziału w postępowaniu – konsorcjum
Warunek dotyczący uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, jest spełniony, jeżeli co najmniej jeden z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia posiada uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej i zrealizuje roboty budowlane, dostawy lub usługi, do których realizacji te uprawnienia są wymagane.
35
Warunki udziału w postępowaniu - konsorcjum
W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia, wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy wykonają roboty budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane.
36
Ocena podmiotowa wykonawców – zasoby podmiotów trzecich
Wykonawca może w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, w stosownych sytuacjach oraz w odniesieniu do konkretnego zamówienia, lub jego części, polegać na zdolnościach technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej podmiotów udostępniających zasoby, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nim stosunków prawnych.
37
Podmiotowe środki dowodowe – zamówienia od progów unijnych
zamawiający: 1) żąda podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia 2) może żądać podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji
38
Weryfikacja podmiotowa wykonawców
JEDZ wraz z ofertą – aktualny na dzień składania ofert podmiotowe środki dowodowe – na wezwanie z terminem złożenia nie krótszym niż 10 dni, aktualne na dzień złożenia JEDZ podmiotu trzeciego oraz wykonawców występujących wspólnie
39
Ocena podmiotowa wykonawców – odstępstwa od wzywania do złożenia podmiotowych środków
Zamawiający nie wzywa do złożenia podmiotowych środków dowodowych, jeżeli: może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, w szczególności rejestrów publicznych, o ile wykonawca wskazał w jednolitym dokumencie dane umożliwiające dostęp do tych środków podmiotowym środkiem dowodowym jest oświadczenie, którego treść odpowiada zakresowi oświadczenia jEDZ
40
Wykluczenie wykonawcy
ograniczenie liczby obligatoryjnych podstaw wykluczenia rozszerzony i dostosowany do dyrektywy katalog fakultatywnych podstaw wykluczenia = ułatwienie przygotowania i wypełniania JEDZ procedura samooczyszczenia wykonawcy oraz cezury czasowe – doprecyzowanie ustawowe
41
Wykluczenie wykonawcy – przesłanki obligatoryjne
prawomocny wyrok za przestępstwa określone w Pzp lub za odpowiedni czyn określony w przepisach państwa obcego prawomocny wyrok sądu lub ostateczną decyzję administracyjną o zaleganiu z uiszczeniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne (…) gdy orzeczono zakaz ubiegania się o zamówienia publiczne wykonawca zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji (…) doszło do zakłócenia konkurencji wynikającego z wcześniejszego zaangażowania tego wykonawcy lub podmiotu (…)
42
Wykluczenie wykonawcy – przesłanki fakultatywne - przykłady
który naruszył obowiązki dotyczące płatności podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne (…) który naruszył obowiązki w dziedzinie ochrony środowiska, prawa socjalnego lub prawa pracy (…) w stosunku do którego otwarto likwidację, ogłoszono upadłość (…) który w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, co podważa jego uczciwość (…) jeżeli występuje konflikt interesów (…) który, z przyczyn leżących po jego stronie, w znacznym stopniu lub zakresie nie wykonał lub nienależycie wykonał albo długotrwale nienależycie wykonywał, istotne zobowiązanie wynikające z wcześniejszej umowy
43
Wykluczenie wykonawcy
możliwość wykluczenia na każdym etapie postępowania rezygnacja z osobnego oświadczenia o wykluczeniu wykonawcy (osobnej czynności w postępowaniu) ? wykluczenie wykonawcy – ofertę uznaje się za odrzuconą czy ofertę się odrzuca ?
44
Składanie ofert – forma
zamówienia o wartości od progów unijnych - pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej zamówienia o wartości mniejszej od progów unijnych - pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym
45
Składanie ofert i otwarcie
zamawiający określa w dokumentach zamówienia termin związania ofertą przez wskazanie konkretnej daty Uwaga: inne, dłuższe terminy związania ofertą otwarcie ofert następuje niezwłocznie po upływie terminu składania ofert, nie później niż następnego dnia po dniu, w którym upłynął termin składania ofert
46
Otwarcie ofert a awaria systemu
jeżeli otwarcie ofert następuje przy użyciu systemu teleinformatycznego, w przypadku awarii tego systemu, która powoduje brak możliwości otwarcia ofert w terminie określonym przez zamawiającego, otwarcie ofert następuje niezwłocznie po usunięciu awarii = zamawiający informuje o zmianie terminu otwarcia ofert na stronie internetowej prowadzonego postępowania
47
Otwarcie ofert i informacja po otwarciu
zamawiający, najpóźniej przed otwarciem ofert, udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia brak wymogu publicznego otwarcia ofert ? zakres informacji po otwarciu ofert na stronie internetowej – ograniczony?
48
Wadium fakultatywność żądania doprecyzowanie kwestii zwrotu – termin, zwrot z urzędu i na wniosek, różnice w zależności od formy wniesienia wadium zasady zatrzymania wadium albo wystąpienia z żądaniem zapłaty wadium
49
Umowa o zamówienie publiczne
forma umowy – pisemna pod rygorem nieważności klauzule abuzywne – katalog w Pzp ustawowe określenie minimalnych postanowień umowy – m.in. termin wykonania zamówienia, termin zapłaty wynagrodzenia, łączna wysokość kar umownych, postanowienia przy umowach na dłużej niż 12 miesięcy
50
Umowa o zamówienie publiczne na roboty budowlane
wymagania co do treści umowy obowiązek zamawiającego określenia terminu wykonania umowy w jednostkach czasu (dniach, tygodniach, latach), chyba że wskazanie daty wykonania umowy jest uzasadnione obiektywną przyczyną (np. w przypadku projektów finansowanych ze środków UE) dodatkowe wymagania przy umowach na okres dłuższy niż 12 miesięcy dotyczące zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia
51
Raport z realizacji umowy – nowy obowiązek zamawiającego – kiedy?
na realizację zamówienia wydatkowano kwotę wyższą co najmniej o 10% od wartości ceny ofertowej na wykonawcę zostały nałożone kary umowne w wysokości co najmniej 10% wartości ceny ofertowej wystąpiły opóźnienia w realizacji umowy przekraczające co najmniej 30 dni zamawiający lub wykonawca odstąpił od umowy w całości lub w części, albo dokonał jej wypowiedzenia w całości lub części
52
Raport z realizacji umowy – treść
wskazanie kwoty, którą wydatkowano na realizację zamówienia, oraz porównanie jej z kwotą wynikającą z szacowania wartości zamówienia oraz ceną całkowitą (…) ocena sposobu wykonania zamówienia, w tym jakości jego wykonania wnioski co do ewentualnej zmiany sposobu realizacji przyszłych zamówień lub określenia przedmiotu zamówienia, z uwzględnieniem celowości, gospodarności i efektywności wydatkowania środków publicznych
53
Raport z realizacji umowy – termin sporządzenia
w terminie miesiąca od dnia: 1) sporządzenia protokołu odbioru lub uznania umowy za wykonaną, albo 2) jej rozwiązania w wyniku złożenia oświadczenia o jej wypowiedzeniu albo odstąpieniu od niej
54
Umowa o zamówienie publiczne – prawo opcji
przesłanki umożliwiające zamawiającemu skorzystanie z prawa opcji przewidziane opcje nie mogą modyfikować ogólnego charakteru umowy, a więc na przykład zupełnie zmieniać jej przedmiotu, np. z umowy na roboty budowlane tworzyć umowy na dostawę czynności dokonane z naruszeniem wskazanych w Pzp okoliczności podlegają unieważnieniu
55
Zmiany umowy – rodzaje zmiany, które nie mają istotnego wpływu na konkurencję zmiany, które zostały z góry przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia zmiany, które zostały uznane za merytorycznie uzasadnione zmiany, których wartość nie przekracza progu określonego w Pzp
56
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy
zmiana maks. wysokości z 10% na 5% ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy odstępstwo – możliwość wysokości większej niż 5%, ale nieprzekraczającej 10%, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem zamówienia lub wystąpieniem ryzyka związanego z realizacją zamówienia publicznego, co zamawiający opisał w SWZ lub innych dokumentach zamówienia.
57
Odwołania – przedmiot Odwołanie przysługuje od niezgodnej z przepisami ustawy czynności zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia, konkursie, systemie kwalifikowania wykonawców, w tym na projektowane postanowienia umowy w sprawie zamówienia publicznego, lub zaniechania czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy.
58
Odwołania – kto może wnieść „dodatkowo”
nowe uprawnienie w zakresie wnoszenia środków ochrony prawnej zyska Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców = ułatwienie małym i średnim przedsiębiorcom korzystanie ze środków ochrony prawnej, w sytuacji kiedy z perspektywy przedsiębiorcy zainteresowanego udziałem w procedurze udzielenia zamówienia nie jest uzasadnione ujawnianie się zamawiającemu
59
Odwołania – treść i wymagania
treść odwołania określona w Pzp ? co należy załączyć do odwołania wpis od odwołania, przekazanie kopii odwołania zamawiającemu
60
Odwołania – forma i sposób wnoszenia
w formie pisemnej albo w formie elektronicznej albo w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym za pośrednictwem operatora pocztowego, osobiście lub za pośrednictwem posłańca albo za pośrednictwem ePUAP
61
Odpowiedź zamawiającego na odwołanie
termin - zamawiający do czasu otwarcia rozprawy może wnieść odpowiedź na odwołanie? treść - zamawiający w odpowiedzi na odwołanie ustosunkowuje się do treści odwołania, wskazuje twierdzenia i dowody na uzasadnienie swoich wniosków lub w celu odparcia wniosków i twierdzeń powołanych w odwołaniu
62
Zasady kontroli udzielania zamówień publicznych
w ustawie rozdział dotyczący kontroli nie tylko Prezesa UZP, ale także innych organów kontroli (np. RIO, instytucje audytowe, zarządzające) w przypadku wątpliwości lub odmiennych interpretacji prawa zamówień publicznych, organy kontrolne będą mogły zwrócić się do Prezesa UZP o wydanie opinii dotyczącej stosowania Pzp
63
Kontrola udzielania zamówień publicznych – ramy metodologiczne procesu kontroli
współpraca organów kontroli oraz uwzględnianie przez te organy przy kontroli wyników kontroli legalności udzielania zamówień publicznych dokonywanych przez Prezesa UZP lub inne organy kontroli planowanie i przeprowadzanie kontroli na podstawie analizy ryzyka tj. prawdopodobieństwa naruszenia prawa, na które może wskazywać np. mała liczba ofert, zarzuty stawiane przez wykonawców dotyczące warunków udziału w postępowaniu, opisu przedmiotu zamówienia, odstąpienie od umowy, wcześniej stwierdzone istotne naruszenia prawa
64
Kontrola udzielania zamówień publicznych – ramy metodologiczne procesu kontroli cd.
kontrola na podstawie przygotowanych przez organy kwestionariuszy kontrolnych (tzw. checklisty) podstawą negatywnego wyniku kontroli mogą być tylko uchybienia mogące mieć wpływ na wynik postępowania, z wyłączeniem kontroli postępowań o udzielenie zamówień współfinansowanych ze środków UE upublicznianie informacji o przeprowadzonych kontrolach i ich wynikach, w tym dokumentu kończącego kontrolę
65
Kontrola udzielania zamówień publicznych
jawność kwestionariuszy kontroli organ kontroli przekazuje zamawiającemu, który ma być kontrolowany, kwestionariusz kontroli lub informację o miejscu udostępnienia kwestionariusza kontroli wraz z zawiadomieniem o wszczęciu kontroli, o ile takie zawiadomienie jest przekazywane w toku kontroli organ kontroli nie może wykraczać poza opis zagadnień zawarty w kwestionariuszu kontroli
66
Zasady kontroli udzielania zamówień publicznych
doprecyzowanie roli postępowania wyjaśniającego, w tym jego zakończenia w przypadku przypuszczenia, że nie doszło do naruszenia przepisów Pzp odmowa wszczęcia kontroli w przypadku stwierdzenia braku podstaw do wszczęcia kontroli
67
Zasady kontroli udzielania zamówień publicznych
określenie, że kontrola doraźna wszczęta na wniosek dotyczy co do zasady zarzutów wynikających z informacji zawartych we wniosku, z możliwością rozszerzenia z urzędu zakresu przez Prezesa w przypadku ujawnienia innych istotnych naruszeń
68
Zasady kontroli udzielania zamówień publicznych
moment zakończenia kontroli doraźnej - na etapie postępowania wyjaśniającego, po jego przeprowadzeniu, w sytuacji nie potwierdzenia naruszenia albo przez doręczenie zamawiającemu informacji o wyniku kontroli (…) wykorzystywanie w postępowaniu kontrolnym dokumentów i wyjaśnień w postaci elektronicznej - przekazuje się je na elektroniczną skrzynkę podawczą UZP lub na informatycznym nośniku danych
69
Kontrola udzielania zamówień publicznych – na wniosek zamawiającego
W przypadku zamówień publicznych o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, które obejmują aspekty związane z innowacyjnością lub, których przedmiotem jest produkt innowacyjny, innych niż zamówienia objęte obligatoryjną kontrolą, Prezes UZP może przeprowadzić kontrolę uprzednią dokumentów zamówienia (bez części technicznej) na wniosek zamawiającego.
70
Protokół postępowania o zamówienie publiczne
wszystkie dokumenty, w tym dokumenty elektroniczne składane lub wykorzystywane dla celów prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia, a także przeprowadzanych wstępnych konsultacji rynkowych, stanowiące załączniki do protokołu postępowania, są przechowywane w oryginalnej postaci i formacie, w jakich zostały sporządzone lub przekazane
71
Protokół postępowania o zamówienie publiczne
W przypadku prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w oparciu o narzędzia i urządzenia komunikacji elektronicznej udostępniane przez inny podmiot, zamawiający może powierzyć mu przechowywanie protokołu postępowania i załączników do tego protokołu w jego systemie teleinformatycznym, pod warunkiem przekazania zamawiającemu elektronicznej kopii wszystkich informacji i dokumentów związanych z takim postępowaniem.
72
Zwrot próbek – jakie zmiany?
zwraca wykonawcom, których oferty nie zostały wybrane, na ich wniosek, złożone przez nich plany, projekty, rysunki, modele, próbki, wzory, programy komputerowe oraz inne podobne materiały zwraca wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, na jego wniosek, złożone przez niego plany, projekty, rysunki, modele, próbki, wzory, programy komputerowe oraz inne podobne materiały, o ile nie stanowią one załączników do umowy
73
Zwrot próbek – jakie zmiany?
może zwrócić złożone przez wykonawcę plany, projekty, rysunki, modele, próbki, wzory, programy komputerowe oraz inne podobne materiały, jeżeli wniosek o zwrot nie został złożony w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego albo unieważnienia postępowania
74
Źródła Projekt ustawy – Prawo zamówień publicznych (druk sejmowy 3624) wraz z uzasadnieniem
75
Dziękuję za uwagę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.