Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAmalia Kowalewska Został zmieniony 5 lat temu
1
Efekty walki z szarą strefą po wzmocnieniu IOŚ
Izabela Szadura Główny Inspektorat Ochrony Środowiska IV Międzynarodowa Konferencja Recykling pojazdów w kraju i na świecie Kraków,
2
Najczęściej stwierdzane przez IOŚ obszary naruszeń i bezprawnych działań w zakresie gospodarki odpadami Rekultywacja terenów niekorzystnie przekształconych wbrew prawa, warunkom decyzji, bez uregulowań formalnoprawnych; Porzucanie odpadów w miejscach nieprzeznaczonych do ich magazynowania i składowania (opuszczone budynki, stodoły, działki itp.); Pożary magazynowanych odpadów – głównie pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych; Transport odpadów wbrew przepisom; Oszustwa w klasyfikacji odpadów (zmiana kodów odpadów w dokumentacji bez poddania ich przetworzeniu); Fikcyjny odzysk i recykling odpadów opakowań , głównie szklanych – handel dokumentami; Demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji; Nielegalne międzynarodowe przemieszczanie odpadów, w tym odpadów pojazdów; Gospodarowanie odpadami zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (ZSEiE);
3
Straty dla budżetu państwa – szara strefa w gospodarce odpadami
Wg szacunków ekspertów branżowych z 2017 r. : „Szara strefa” w gospodarce odpadami dotyczy 7,8 mln ton różnych odpadów; jest na poziomie prawie 2 razy wyższym niż szacowany jej udział w całej gospodarce narodowej; może powodować uszczuplenia podatków: VAT w kwocie 585 mln zł., CIT/PIT w kwocie ok. 172 mln zł. w skali roku, uszczuplenia w zakresie należnych opłat produktowych i środowiskowych przekraczają 1,6 mld zł. E K S P E R T Y Z A GIOŚ „Oszacowanie wielkości „szarej strefy” w gospodarce odpadami i jej wpływ na budżet Państwa”, 2017r.
4
SZARA STREFA – nielegalny demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji
Nielegalne zbieranie i demontaż odpadów pojazdów przez osoby fizyczne lub podmioty prowadzące inną działalność gospodarczą, bez wymaganych zezwoleń i decyzji administracyjnych - w celu sprzedaży części zamiennych i odpadów; Działania prowadzone z naruszeniem prawa w legalnych stacjach demontażu/punktach zbierania Poświadczanie przez prowadzącego stację demontażu/punkt zbierania pojazdów nieprawdy w zaświadczeniu o demontażu pojazdu (art. 271 § 1 k.k.) – wydanie zaświadczenia bez przyjęcia pojazdu. Informacje o możliwości nabycia za określoną kwotę zaświadczenia o demontażu pojazdu bez faktycznego oddania pojazdu można znaleźć w internecie, portalach społecznościowych. Przyjmowanie odpadów pojazdów z zagranicy i ich demontaż;
5
Nielegalny demontaż pojazdów – wykryte przypadki
Rok Liczba skontrolowanych podmiotów Liczba podmiotów, u których wykryto nielegalny demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji 2005 87 18 (21%) 2006 232 109 (50%) 2007 228 158 (70%) 2008 245 161 (66%) 2009 211 118 (55%) 2010 242 103 (42%) 2011 274 95 (35%) 2012 247 80 (30%) 2013 193 60 (31%) 2014 154 64 (42%) 2015 140 49 (35%) 2016 116 35 (30%) 2017 153 63 (41%) 2018 155 82 (53%) Razem 2677 1195 (45%) W latach WIOŚ wydali ponad 400 decyzji w sprawach dot. wymierzenia kar pieniężnych za prowadzenie nielegalnego demontażu pojazdów na kwotę ponad 7 mln zł
6
Reforma IOŚ – zmiany przepisów
USTAWA z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z dnia 3 sierpnia 2018r., poz. 1479); Cel - wzmocnienia działań kontrolnych IOŚ - zwiększenia skuteczności kontroli i wyeliminowanie szarej strefy w obszarze środowiska, w tym w gospodarce odpadami poprzez wyposażenie IOŚ w bardziej skuteczne instrumenty prawne i techniczne, możliwe do zastosowania podczas kontroli ; weszła w życie z dniem ; przepisy dot. nowych kompetencji kontrolnych - z dniem 18 sierpnia 2018 r; USTAWA z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z dnia 21 sierpnia 2018 r., poz ) –weszła w życie 5 września 2018 r., (nowe sankcje karne za nielegalne działania);
7
Zmiany w organizacji pracy i kontroli IOŚ – ułatwienia w zwalczaniu nielegalnych działań w zakresie odpadów Możliwość wykonywania kontroli w systemie całodobowym; Kontrole interwencyjne i pozaplanowe bez wcześniejszego zawiadomienia podmiotu o zamiarze jej przeprowadzenia (obowiązek powiadamiania z 7-dniowym wyprzedzeniem - dla kontroli planowanych); Kontrole interwencyjne rozpoczynane tylko po okazaniu legitymacji służbowej potwierdzającej tożsamość i uprawnienia inspektora do jej wykonania; Kontrole w zakresie gospodarki odpadami, prowadzone na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska– bez stosowania przepisów Rozdziału 5 - Ograniczenia kontroli działalności gospodarczej ustawy Prawo Przedsiębiorców;
8
Możliwe czynności IOŚ – w przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa przeciwko środowisku albo wykroczenia (art.10b) 1) obserwowanie i rejestrowanie przy użyciu środków technicznych, w tym technik satelitarnych i bezzałogowych statków powietrznych, obrazu zdarzeń oraz dźwięku towarzyszącego tym zdarzeniom; 2) gromadzenie i zabezpieczanie dowodów popełnienia przestępstwa lub wykroczenia; 3) żądanie pisemnych lub ustnych informacji oraz przesłuchiwanie osób przy jednoczesnym pouczeniu ich o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań ; 4) ustalanie tożsamości osób oraz żądaniu okazania dokumentów niezbędnych do wymierzenia grzywny w drodze mandatu karnego lub sporządzeniu wniosku o ukaranie; 5) nakładanie grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia; 6) dokonywanie oględzin pomieszczeń i innych miejsc; 7) przeszukiwanie pojazdów przewożących towary oraz kontroli dokumentów związanych z przewozem towaru, jeżeli zachodzi podejrzenie przewożenia odpadów;
9
Najważniejsze zmiany – nowe uprawnienia c.d.
Określenie składu morfologicznego odpadów w oparciu o wiedzę ekspercką inspektorów; Rozszerzenie katalogu organów, do których IOŚ może wystąpić o pomoc w przeprowadzeniu czynności kontrolnych i uzyskiwanie informacji od nich na potrzeby wykonywania czynności dot. przeciwdziałania przestępstwom i wykroczeniom; Zwiększenie zakresu pomocy Policji podczas przeprowadzenia kontroli przez IOŚ; Możliwość prowadzenia na terenie całego kraju kontroli inicjowanych z poziomu GIOŚ przez wyspecjalizowane zespoły kontrolne złożone z inspektorów z różnych terytorialnie WIOŚ (tzw. kontrole krzyżowe) - powołano 9 takich zespołów kontrolnych;
10
Nowe uprawnienia kontrolne IOŚ
Wykonywanie czynności kontrolnych (obserwowanie i rejestrowanie obrazu zdarzeń oraz dźwięku towarzyszącego tym zdarzeniom) z użyciem nowoczesnych środków technicznych m.in. bezzałogowych statków powietrznych – drony, techniki satelitarne;
11
Przykład obmiaru hałd odpadów w trakcie kontroli WIOŚ
12
Obserwacja przy użyciu drona podejrzenie zakopywania odpadów
13
Nowe narzędzia kontrolne
Informacje uzyskane w czasie prowadzenia czynności, o których mowa w art. 10b ust. 2, mogą (…) stanowić dowód w postępowaniach administracyjnych, karnych oraz w postępowaniach w sprawach wykroczeń. Przykład: działania wspólne IOŚ, Policji i Prokuratury Rejonowej w woj. łódzkim – ujawnienie na gorącym uczynku „rekultywacji” wyrobiska odpadami medycznymi (fot. WIOŚ w Łodzi);
14
Kontrole dot. zwalczania nielegalnego zbierania i demontażu pojazdów
Większość kontroli WIOŚ przeprowadzana jest w asyście Policji w celu zapewnienia bezpieczeństwa inspektorom, Część kontroli WIOŚ prowadzona jest na wniosek Policji, Obecność funkcjonariusza Policji umożliwia wszczęcie czynności kontrolnych w trybie ustawy Prawo przedsiębiorców; bez obecności kontrolowanego przedsiębiorcy; Pomoc w przeprowadzeniu kontroli – „wejście siłowe” w trybie art. 220 § 2 k.p.k.; Weryfikacja nr VIN i pochodzenia pojazdów, sprawdzenie, czy pojazdy nie są kradzione; Wymiana informacji i dokumentacji (ustalenia dot. pojazdów, notatki służbowe, dokumentacja fotograficzna).
15
Nielegalny demontaż - przykłady
kontrola przedsiębiorcy przy udziale funkcjonariusza Policji sprawdzenie nr VIN pojazdów przez Policję – pojazdy zagraniczne kara pieniężna zł
16
Nielegalny demontaż - przykłady
kontrola wioś na wniosek Policji; według ustaleń Policji nielegalnemu demontażowi zostały poddane pojazdy z kradzieży; kara pieniężna zł
17
Efekty działań IOŚ po 18.08.2018 r. Kontrole we współpracy z innymi organami
Wg stanu na dzień r. organy IOŚ, brały udział w 160 kontrolach zatrzymanych transportów odpadów (z organami ścigania (Policja) oraz Inspekcją Transportu Drogowego, Krajową Administracją Skarbową); Ponad 20 pojazdów zostało skierowanych na wyznaczone w WPGO miejsca spełniające warunki magazynowania odpadów, o których mowa w art. 24a ustawy o odpadach – ze względu na stwierdzone naruszenia
18
Działania podjęte przez Mazowieckiego WIOŚ w porozumieniu z funkcjonariuszami Policji – 2018 r.
Mazowiecki WIOŚ wspólnie z funkcjonariuszami Komendy Powiatowej… oraz Komendy Stołecznej Policji dokonali zatrzymania 11 pojazdów transportujących odpady na terenie wyrobiska poeksploatacyjnego złoża kruszywa naturalnego; Inspektorzy Mazowieckiego WIOŚ dokonali oględzin pojazdów oraz poboru próbek odpadów z naczep zatrzymanych pojazdów; Prokurator wszczął postępowanie - w ramach postępowania dowodowego Mazowiecki WIOŚ, wykonywał na tym terenie odwierty w celu zidentyfikowania miejsc nielegalnego deponowania odpadów oraz pobierał próbki do badań laboratoryjnych; Stwierdzono, że na wyrobisku nielegalnie deponowano znaczne ilości odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych, które na teren wyrobiska przekazywane były jako odpady budowlane; Prokurator skierował akt oskarżenia do właściwego miejscowo Sądu Rejonowego – sprawa jest w toku.
19
Nielegalny transport odpadów – przykład woj. mazowieckie
19
20
Efekty działań IOŚ po r. Przeprowadzenie ok kontroli interwencyjnych w okresie r r., w tym 1216 w zakresie gospodarki odpadami I półrocze 2018 r. – 1661 kontroli interwencyjnych I półrocze 2019 r. – 2104 kontroli interwencyjnych; Podjęcie 593 czynności określonych w art. 10b ustawy o IOŚ w okresie r.– r.; Wzrost (o ponad 1100) wymierzonych mandatów karnych, jak i wzrost kwoty wymierzonych mandatów o ponad 64 000 zł w I półroczu 2019 r., w porównaniu do I półrocza 2018 r.; Wymierzono 478 kar pieniężnych z art. 194 ustawy o odpadach na kwotę 25 mln złotych; Wykorzystywanie nowych narzędzi sankcyjnych np. wstrzymanie działalności (art. 32 ustawy o odpadach) – 62 decyzje; wstrzymanie działalności w trakcie kontroli (art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o IOŚ); kary za utrudnianie kontroli (art. 31c ustawy o IOŚ) ;
21
Efekty działań IOŚ po nowelizacji ustawy o IOŚ Współpraca z innymi organami
Zintensyfikowanie współpracy pomiędzy IOŚ a innymi organami zarówno na szczeblu centralnym, jak i wojewódzkim, w tym w szczególności organami ścigania, a także ITD czy KAS; W okresie r r. WIOŚ przeprowadziły łącznie 405 kontroli wspólnie z innymi organami (głównie z Policją), w tym w I półroczu 2019 r. – 305 kontroli; znaczny wzrost aktywności innych organów, w zakresie spraw dotyczących ochrony środowiska, w tym prób deponowania odpadów w wyrobiskach, przypadków porzucania odpadów, obrotu odpadami pomiędzy podmiotami, poświadczania nieprawdy w dokumentach związanych z przekazywaniem odpadów; szybsza wymiana informacji oraz wspólne podejmowanie niezwłocznych działań w przypadku wykrycia nielegalnych praktyk; powierzanie WIOŚ przez prokuratorów wykonywania czynności w ramach postępowań w sprawach o przestępstwa z art. 183 Kodeksu karnego (np. w woj. dolnośląskim 2 sprawy, woj. śląskim 3 sprawy);
22
Efekty działań IOŚ po nowelizacji ustawy o IOŚ Wzrost wykrywalności naruszeń prawa
Wzrost ujawnianych przypadków naruszeń polegających na deponowaniu /porzucaniu odpadów w miejscach nieprzeznaczonych do ich magazynowania i składowania; W okresie r. – r. zidentyfikowano 337 tego typu przypadków, w tym 227 ujawniono w pierwszym półroczu 2019 r.; ok. 56% przypadków dotyczyło nagromadzenia odpadów w miejscach na ten cel nieprzeznaczonych (np. w opuszczonych magazynach, porzuconych na polach, czy zdeponowanych na terenie innych nieruchomości); ok. 28% przypadków dotyczyło niezgodnego z prawem nagromadzenia odpadów na terenie prowadzonej działalności; ok. 16% przypadków dotyczyło zdeponowania odpadów w wyrobiskach; Najwięcej nieprawidłowości ujawnili WIOŚ na terenie województw: śląskiego (71), mazowieckiego (40), łódzkiego (38), warmińsko-mazurskiego (34) oraz wielkopolskiego (33);
23
Wybrane przypadki nielegalnego postępowania z odpadami stwierdzone przez organy IOŚ w latach: 2017, 2018 i w I półroczu 2019 r. Rodzaj naruszenia 2017 r. 2018 r. – r. Pożary odpadów w magazynach / na składowiskach odpadów, spalanie odpadów w instalacjach do tego celu nieprzystosowanych (piece C.O.) itp. 75 134 46 Porzucanie odpadów w miejscach nieprzeznaczonych do ich magazynowania i składowania / Deponowanie odpadów w wyrobiskach 101 116 227 Transport odpadów wbrew przepisom, tj. bez wskazania docelowego miejsca ich zagospodarowania lub ze wskazaniem nieuprawnionego odbiorcy itp. b.d. 20 Łącznie 176 271 493
24
Nielegalne deponowanie odpadów w miejscach nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania - przykład
25
Odpady porzucone na naczepie
26
Pożar magazynu odpadów (lipiec 2019 r.)
27
Inwentaryzacja miejsc nagromadzenia (porzucenia) odpadów – stan na koniec kwietnia 2019 r.
Na terenie kraju zinwentaryzowano łącznie 315 miejsc porzucenia odpadów (od kwietnia do września br. ujawniono dodatkowo45 miejsc: 18 woj. śląskie, 8 – mazowieckie, po 5 miejsc woj. wielkopolskie, łódzkie, lubelskie – 4, woj. świętokrzyskie – 3, woj. podlaskie – 2 i woj. kujawsko-pomorskie – 1, ) Według szacunków masa odpadów zdeponowanych w zinwentaryzowanych w Polsce miejscach wynosi blisko 3 250 742 Mg, natomiast koszty ich usunięcia mogą sięgnąć nawet ok. 1 448 794 252 zł.
28
XIX Kongres Gmin Wiejskich
18-19 września 2019 r.
30
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
31
Pożary odpadów w 2018 r. Rodzaje odpadów objętych pożarami
32
Pożary odpadów 2018 rok – co najmniej 134 pożary odpadów (17% odpady składowane na składowiskach, 83% odpady magazynowane), w tym: 105 w okresie r. 29 w okresie r.; I półrocze 2019 roku – 46 pożarów (19% odpady składowane na składowiskach, 81% magazynowane odpady) – spadek liczby tego typu zdarzeń w porównaniu do I półrocza 2018 r. – 83 pożary;
33
Rodzaje nagromadzonych odpadów
odpady niebezpieczne - 79 miejsc (łączna masa tych odpadów - ok. 206 514 Mg); odpady niebezpieczne oraz odpady komunalne - 6 miejsc (łączna masa tych odpadów - ok. 9 938 Mg); odpady niebezpieczne, odpady komunalne oraz pozostałe odpady inne niż niebezpieczne - 24 miejsca (łączna masa tych odpadów - ok Mg); odpady niebezpieczne oraz pozostałe odpady inne niż niebezpieczne - 38 miejsc (łączna masa tych odpadów - ok. 148 404 Mg); odpady komunalne - 84 miejsca (łączna masa tych odpadów - ok. 431 707 Mg); odpady komunalne oraz pozostałe odpady inne niż niebezpieczne - 35 miejsc (łączna masa tych odpadów - ok. 840 414 Mg); Pozostałe odpady inne niż niebezpieczne - 49 miejsc (łączna masa tych odpadów - ok. 1 Mg).
34
XIX Kongres Gmin Wiejskich
Sankcje nakładane przez WIOŚ w obszarze gospodarki odpadami w okresie od 5 września 2018 r. do 31 lipca 2019 r. WIOŚ kary pieniężne art. 194 ustawy o odpadach łączna kwota kar wstrzymanie działalności art. 32 ustawy o odpadach dolnośląski 22 ,00 zł 7 kujawsko-pomorski 28 ,00 zł lubelski 29 ,00 zł 3 lubuski 4 ,00 zł 1 łódzki 59 ,00 zł 8 małopolski 24 ,00 zł mazowiecki 27 ,00 zł opolski 13 ,00 zł podkarpacki 15 ,00 zł podlaski 19 ,00 zł pomorski 30 ,00 zł 10 śląski ,00 zł świętokrzyski 17 ,00 zł 2 warmińsko-mazurski ,00 zł 6 wielkopolski 101 ,00 zł 12 zachodniopomorski 9 ,00 zł SUMA 478 ,00 zł 62 XIX Kongres Gmin Wiejskich 18-19 września 2019 r.
35
Na 4 871 kar pieniężnych wymierzonych w 2018 r
Na kar pieniężnych wymierzonych w 2018 r. najwięcej (53,2%) wymierzono za nieprzestrzeganie przepisów ustawy o odpadach, na kwotę 5 869 000,00 zł. OGÓŁEM W Zakresie RÓŻNYCH USTAW O ODPADACH – 3368 decyzji - (69% wydanych decyzji karnych) - na kwotę 24 341 463 zł.
36
Zmiany, które w ocenie WIOŚ dotychczas przyniosły największe efekty
Zapewnienie możliwości wykonywania kontroli w systemie całodobowym tj. pracy zmianowej, pozwalającej na przeprowadzanie kontroli również w porze nocnej; Wyłączenie stosowania przepisów art. 47, art. 48, art. 50, art. 51, art. 54, art. 55 i art. 58 ustawy Prawo przedsiębiorców w odniesieniu do kontroli pozaplanowych (art. 9a ust. 2 ustawy o IOŚ) – zapewnienie możliwości szybkiego reagowania na zgłaszane interwencje społeczne; Wyłączenie stosowania przepisów rozdziału 5 Prawa przedsiębiorców w kontrolach w zakresie gospodarki odpadami – ułatwienie wykonywania zadań i wzrost skuteczności; Kluczowe zmiany: możliwość wykorzystania bezzałogowych statków powietrznych (dronów), żądanie wstrzymania ruchu lub uruchomienia instalacji lub urządzenia, określanie składu morfologicznego odpadów w oparciu o wiedzę ekspercką, a także prowadzenie innych czynności poza trybem kontrolnym, polegających m.in. na obserwowaniu i rejestrowaniu przy użyciu środków technicznych obrazu, zdarzeń oraz dźwięku towarzyszącego tym zdarzeniom
37
Kontrola Stacji demontażu 2018 r.
W wykazach marszałków województw wg stanu na 31 grudnia 2018 r. znajdowały się 1054 stacje demontażu pojazdów. W 2018 r. wojewódzcy inspektorzy przeprowadzili 262 kontrole stacji demontażu pojazdów. W przypadku 131 kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości. W przypadku pozostałych 131 kontroli stacji demontażu wykryto naruszenia, w tym: w 102 przypadkach (78%) były to naruszenia, w wyniku których nie nastąpiło zagrożenie lub zanieczyszczenie środowiska, w 29 przypadkach (22%) były to naruszenia, w wyniku których mogło nastąpić lub nastąpiło zagrożenie lub zanieczyszczenie środowiska. W zakresie tych ostatnich naruszeń stwierdzono w przypadku 28 stacji demontażu niespełnianie minimalnych wymagań dla stacji demontażu, m.in.: brak lub nieoznakowanie pojemników na odpady (11 przypadków), prowadzenie określonych czynności poza wyznaczonymi sektorami (10 przypadków), nieszczelne powierzchnie w sektorach (4 przypadki), brak sorbentów do neutralizacji ewentualnych wycieków paliw i płynów eksploatacyjnych (3 przypadki), brak separatora i systemu odprowadzania ścieków przemysłowych (2 przypadki), brak wagi (1 przypadek). W związku ze stwierdzonymi naruszeniami zastosowano następujące działania: wydano 124 zarządzenia pokontrolne, udzielono 70 pouczeń,
38
Najczęściej stwierdzane przez IOŚ obszary naruszeń i bezprawnych działań w zakresie gospodarki odpadami nałożono 59 mandatów karnych, skierowano 2 wnioski o ukaranie, wymierzono 9 kar pieniężnych za naruszenie przepisów ustawy o odpadach, 3 kary pieniężne za naruszenie przepisów ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych i 1 karę pieniężną na podstawie przepisów ustawy Prawo ochrony Środowiska, skierowano 59 wystąpień do innych organów, w tym 35 do marszałków województw. 3.1.3 Przedsiębiorcy, którzy wystąpili z wnioskiem o uzyskanie pozwolenia na prowadzenie stacji demontażu W 2018 r. wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska przeprowadzili 22 kontrole podmiotów, które wystąpiły o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów w związku z prowadzeniem stacji demontażu. W przypadku 16 kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości. W 6 kontrolowanych podmiotach stwierdzono naruszenia.
39
XIX Kongres Gmin Wiejskich
W 2018 r. wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska przeprowadzili 3835 kontroli interwencyjnych, w wyniku których: wydano 2128 zarządzeń pokontrolnych, nałożono 1026 mandatów karnych, skierowano wnioski do: organów administracji samorządowej , organów administracji rządowej - 523, organów ścigania - 82, sądów powszechnych – 78, wszczęto 573 postępowania administracyjne, wydano 60 decyzji nakładających zobowiązania niepieniężne. XIX Kongres Gmin Wiejskich 18-19 września 2019 r.
40
Przykłady przyczyn umorzenia spraw przez prokuratorów:
W 2018 r. WIOŚ skierowali do organów ścigania 139 wniosków w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa, w tym 117 do prokuratury oraz 34 do policji. W 34 przypadkach prokuratorzy umorzyli śledztwo, natomiast w 12 odmówiono wszczęcia postępowania. W 23 przypadkach prokuratorzy skierowali sprawę do sądów, z czego w 7 przypadkach orzeczono winę. Przykłady przyczyn umorzenia spraw przez prokuratorów: brak danych dostatecznie uzasadniających popełnienie przestępstwa, brak znamion czynu zabronionego w przypadku udaremnienia przeprowadzenia kontroli przez inspektorów, zebrany materiał dowodowy nie dawał dostatecznych podstaw uzasadniających poświadczenie nieprawdy i fałszowanie dokumentacji w zakresie ewidencji odpadów medycznych, z powodu niewykrycia sprawców czynu zabronionego, brak znamion czynu zabronionego wobec składowania odpadów oraz ich usuwania w sposób mogący zagrażać życiu lub zdrowiu człowieka lub spowodować istotne obniżenie jakości wody, powietrza lub powierzchni ziemi.
41
Nowe narzędzia sankcyjne IOŚ
Wstrzymanie w trakcie kontroli działalności w zakresie stwarzającym zagrożenie zdrowia lub życia ludzi albo zagrożenie zniszczenia środowiska (art. 12 ust. 4 ustawy o IOŚ) – wyłączenie spod przepisów art. 61 § 3 i 4 ppsa; Administracyjna kara pieniężna za utrudnianie lub udaremnianie przeprowadzenia kontroli (art. 31c ustawy o IOŚ) – od zł do zł; Wstrzymanie działalności posiadacza odpadów – przetwarzanie / zbieranie odpadów bez zezwolenia; Wstrzymanie działalności posiadacza odpadów, w przypadku wymierzenia w okresie 3 lat drugiej administracyjnej kary pieniężnej za gospodarowanie odpadami niezgodnie z zezwoleniem; Administracyjna kara pieniężna za zbieranie odpadów lub przetwarzanie odpadów bez wymaganego zezwolenia (art. 194 ust 4 ustawy o odpadach) – od zł do zł ; Administracyjna kara pieniężna za niedostarczanie odpadów przez transportującego odpady do: posiadacza odpadów, miejsca przeznaczenia odpadów - wskazanego przez zlecającego usługę transportu odpadów (art. 194b ustawy o odpadach) – od 1000 zł do zł
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.