Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 2

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 2"— Zapis prezentacji:

1 Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 2
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 2. Strategiczne aspekty GPP

2 Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP
Moduł 1: Wprowadzenie Moduł 4: Ocena potrzeb Moduł 2: Strategiczne aspekty GPP Moduł 5: GPP na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym Moduł 3: Prawne aspekty GPP Moduł 6: Współpraca z podmiotami z branży Moduł 7: Działania (sektory kluczowe dla GPP) Moduł 2: Zamówienia strategiczne

3 Moduł 2: Zamówienia strategiczne
Moduł 2: spis treści Strategiczna podstawa realizacji zielonych zamówień publicznych Sporządzanie uzasadnienia w odniesieniu do GPP Uzyskanie wsparcia dla GPP Ustalanie zakresu i celów Opracowanie strategii Skuteczne wprowadzenie strategii w zakresie GPP Monitorowanie i raportowanie Moduł 2: Zamówienia strategiczne

4 Strategiczna podstawa realizacji zielonych zamówień publicznych
Dlaczego dla GPP tak ważna jest strategia udzielania zamówień? Strategia udzielania zamówień określa sposób, w jaki postępowanie o udzielenie zamówienia powinno być zorganizowane w celu wdrożenia polityki w zakresie zamówień publicznych Moduł 2: Zamówienia strategiczne

5 Strategiczna podstawa realizacji zielonych zamówień publicznych
Dlaczego dla GPP ważna jest strategia dotycząca zamówień? „Zamówienia publiczne to strategiczny instrument… [ale] strategiczne możliwości w obszarze zamówień publicznych nie są wystarczająco wykorzystywane” Komunikat Komisji do Instytucji: Skuteczne zamówienia publiczne dla Europy (2017) Moduł 2: Zamówienia strategiczne

6 Strategiczna podstawa realizacji zielonych zamówień publicznych
Dlaczego dla GPP tak ważna jest strategia udzielania zamówień? Strategia pomoże w dłuższej perspektywie włączyć cele dotyczące zrównoważonego rozwoju w postępowanie o udzielenie zamówienia, określając: wyraźne cele obowiązki ciągłe doskonalenie Moduł 2: Zamówienia strategiczne

7 Strategiczna podstawa realizacji zielonych zamówień publicznych
Elementy strategii wdrożenia GPP Działania wstępne: Sporządzanie uzasadnienia Uzyskanie wsparcia Podejście do zarządzania: Ustalanie zakresu i celów Opracowanie strategii Wprowadzenie strategii Monitorowanie i raportowanie Moduł 2: Zamówienia strategiczne

8 Sporządzanie uzasadnienia dla GPP
Korzyści wynikające z GPP Osiągnięcie celów polityki środowiskowej dotyczących zmiany klimatu, efektywności energetycznej, jakości powietrza podniesienie efektywności finansowej poprawa reputacji organizacji zmniejszenie ryzyka związanego z nieprzestrzeganiem przepisów pobudzanie innowacyjności i rozwoju konkurencyjnych zrównoważonych rozwiązań w regionie Moduł 2: Zamówienia strategiczne

9 Sporządzanie uzasadnienia dla GPP
Czy istnieją powiązane dziedziny polityki? Zielone zamówienia publiczne są narzędziem, które może być stosowane do osiągnięcia wielu różnych celów politycznych Wszystkie serwowane posiłki są certyfikowane jako organiczne Większa efektywność energetyczna Miasta neutralne pod względem emisji CO2 Wzmacnianie zrównoważonej mobilności w miastach Rozwijanie gospodarki o obiegu zamkniętym Należy zidentyfikować cele polityczne, dające się połączyć z procesem wdrażania GPP Moduł 2: Zamówienia strategiczne

10 Sporządzanie uzasadnienia dla GPP
Znalezienie dobrych praktyk Więcej informacji: dostępne studia przypadków Komisja Europejska od 2010 roku publikuje przykłady dobrych praktyk W ramach projektu „GPP 2020” opublikowano ponad 100 studiów przypadków W projekcie „SPP Regions” opublikowano 40 modeli przetargowych dla GPP Procura+ Network udostępnia profile działań podejmowanych przez każdego uczestnika sieci Platforma ICLEI w dziedzinie zrównoważonych zamówień publicznych posiada bazę danych dot. studiów przypadków Przedstawienie decydentom praktycznych przykładów skutecznej realizacji GPP Moduł 2: Zamówienia strategiczne

11 Sporządzanie uzasadnienia dla GPP
Analiza aktualnych praktyk Należy spojrzeć z perspektywy czasu na obowiązujące systemy i praktyki udzielania zamówień... ...okazuje się, że w wielu organizacjach podstawowe elementy GPP już są stosowane. Moduł 2: Zamówienia strategiczne

12 Sporządzanie uzasadnienia dla GPP
Jak zorganizowane jest postępowanie o udzielenie zamówienia? Struktura organizacyjna determinuje podejście do GPP Scentralizowane udzielanie zamówień? Zdecentralizowane udzielanie zamówień? Podejście oparte na zarządzaniu kategoriami? Należy sprawdzić strukturę zamówień publicznych w swojej organizacji Gdzie znajduje się największy potencjał do skutecznego wdrożenia? Moduł 2: Zamówienia strategiczne

13 Uzyskanie wsparcia dla GPP
Polityka w zakresie GPP Trzy poziomy polityki w zakresie GPP Ogólne zobowiązanie Zobowiązanie w ramach powiązanej dziedziny polityki Kompleksowa polityka w zakresie GPP Moduł 2: Zamówienia strategiczne

14 Uzyskanie wsparcia dla GPP
Polityka w zakresie GPP — zwiększanie ambicji polityki w Barcelonie 2015 r.: Instrukcje techniczne dotyczące stosowania kryteriów zrównoważonego rozwoju dla 12 kategorii zamówień o wysokim priorytecie r.: przyjęcie Uchwały rady miasta w sprawie odpowiedzialnych zamówień publicznych r.: wdrożono Porozumienie w sprawie zrównoważonego rozwoju urzędu miasta r.: program Green Office rozwinięto i nadano mu nazwę + Sustainable City Council r.: stworzenie programu Green Office Moduł 2: Zamówienia strategiczne

15 Uzyskanie wsparcia dla GPP
Komunikacja wewnętrzna Ważne jest, aby prowadzić ciągły dialog ze wszystkimi stronami zaangażowanymi w GPP lub objętymi ich wpływem Należy zadać sobie pytanie: „Jak idealnie przebiegałaby realizacja GPP w naszej organizacji?” Moduł 2: Zamówienia strategiczne

16 Ustalanie zakresu i celów
Wyznaczenie celów Zakres — które działania organizacji w zakresie udzielania zamówień są objęte strategią, jeśli chodzi o: kategorie produktów/usług — na których należy się skoncentrować? zasięg — czy obejmuje całą organizację czy tylko wybrane działy? Cele — jakie cele zostały wyznaczone; jakie kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) będą stosowane do oceny skuteczności? Moduł 2: Zamówienia strategiczne

17 Ustalanie zakresu i celów
Wybór kategorii priorytetowych dla GPP, uwzględniając: priorytety środowiskowe, społeczne i gospodarcze znaczenie budżetowe grup produktów/usług poziom umiejętności i zasobów dostępnych na potrzeby wdrożenia posiadane doświadczenie w dziedzinie zrównoważonych zamówień poparcie dla GPP ze strony innych pracowników przedłużenie ważnych umów dostępność na rynku zrównoważonych rozwiązań alternatywnych czynniki polityczne lub prawne (np. przepisy krajowe) Jakie już obowiązują wymogi w Twoim kraju? Moduł 2: Zamówienia strategiczne

18 Ustalanie zakresu i celów
Ustalanie celów Wyraźnie zakomunikowane cele w zakresie GPP: zapewnienie silnego wsparcia politycznego dla procesu wdrożenia pokazanie zaangażowania organizacji określenie ram dla oceny postępów Moduł 2: Zamówienia strategiczne

19 Ustalanie zakresu i celów
Szeregowanie celów i przykłady Miasto zobowiązało się, że do 2020 r. 100 % zamówień będzie uwzględniać kryteria zrównoważonego rozwoju Do 2025 r. emisje gazów cieplarnianych zmniejszone o X ton dzięki zamówieniom Do 2020 r. X GWh energii zaoszczędzone dzięki zamówieniom Zamówienia: cele dotyczące zdolności organizacyjnej Do roku 2020: żadne zakupione środki czystości nie będą zawierać niebezpiecznych substancji Do roku 2022: wszystkie nowo zakupione autobusy komunikacji publicznej będą spełniać normy bardzo niskiej emisji zanieczyszczeń Do roku 2025: 100 % energii elektrycznej będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych Zamówienia: cele dotyczące efektywności kategorii Do 2020 r. wszyscy pracownicy odpowiedzialni za zamówienia przejdą szkolenia SPP Wytyczne SPP będą dostępne dla wszystkich pracowników za pomocą sieci intranet Zamówienia: cele dotyczące skuteczności operacyjnej Moduł 2: Zamówienia strategiczne

20 Opracowanie strategii
Stworzenie planu działań w zakresie GPP Plan działań powinien zawierać jasne, praktyczne informacje na temat sposobu osiągnięcia celów. Należy uwzględnić informacje takie jak: zakres zadań i celów zaangażowane zainteresowane strony przydzielone obowiązki dostępne zasoby środki i procedury wykonawcze odpowiednie wskaźniki postępu ramy czasowe Moduł 2: Zamówienia strategiczne

21 Opracowanie strategii
Działania w zakresie udzielania zamówień Uwzględnienie konkretnych działań w kluczowych obszarach dotyczących produktów/usług: Określenie odpowiednich wymogów środowiskowych/społecznych Włączenie tych wymogów do faktycznych dokumentów przetargowych Monitorowanie i raporty dotyczące działań i wyników. Moduł 2: Zamówienia strategiczne

22 Opracowanie strategii
Inne działania Warsztaty i szkolenia — uzyskanie wsparcia i rozwój umiejętności Grupy robocze — utworzenie grupy roboczej pod kierownictwem koordynatora Opracowanie zachęt — uwzględnienie GPP w opisach stanowisk i wynagrodzeniach Profesjonalizacja — czy możliwe jest wyspecjalizowanie zamawiających poprzez zewnętrzne szkolenia? Moduł 2: Zamówienia strategiczne

23 Opracowanie strategii
Komunikacja Informowanie współpracowników i zewnętrznych zainteresowanych stron, w tym dostawców, na temat strategii i celów Podnoszenie świadomości — seminaria/debaty, broszury informacyjne, sieć intranet Informowanie dostawców o planowanych zmianach — podanie terminów i wskazówek dotyczących dostosowania się do nowych wymogów Informowanie o działaniach opinii publicznej Moduł 2: Zamówienia strategiczne

24 Opracowanie strategii
Monitorowanie wykonania Oceny postępów i monitorowania osiągnięć w zakresie strategii i jej celów należy dokonywać częściej niż raz w roku od prostego rejestrowania w bazie danych przypadków, kiedy kryteria GPP zostały zastosowane... po systemy, które można powiązać z platformami elektronicznych zamówień publicznych Moduł 2: Zamówienia strategiczne

25 Opracowanie strategii
Przydzielanie obowiązków Kto powinien i może przyjąć odpowiedzialność za wdrożenie GPP? Kto będzie przewodził strategii w zakresie GPP? Kto już posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie GPP? Jakie inne wpływowe zainteresowane strony należy zaangażować? Czy trzeba wyznaczyć (lub zatrudnić) specjalny personel? Jaki zakres wiedzy specjalistycznej z zewnątrz należy pozyskać? Wyznaczenie lidera GPP, który połączy strategię i działania Moduł 2: Zamówienia strategiczne

26 Skuteczne wprowadzenie strategii w zakresie GPP
Regularne przeglądy Monitoruj skuteczność wdrażania planu działań poprzez: Regularne aktualizacje planu i informowanie o kolejnych zmianach Dokonywanie regularnych przeglądów Moduł 2: Zamówienia strategiczne

27 Monitorowanie i raportowanie
Ocena Pozwala na: sprawdzenie, czy cele zostały osiągnięte zidentyfikowanie napotkanych problemów opracowanie rozwiązań Moduł 2: Zamówienia strategiczne

28 Monitorowanie i raportowanie
Wdrożenie systemu monitorowania Ustanowienie podstawowych elementów Kluczowe wskaźniki efektywności Definicja „zrównoważonego rozwoju” Monitorowanie danych i raportowanie Pilotowanie i wdrożenie Informowanie o wynikach Źródło: Ecoinstitut (2016) Studium przypadku Rząd Regionu Flamandzkiego Usprawnione gromadzenie danych dot. GPP dzięki systemowi online Zintegrowanie minimalnych kryteriów GPP z systemem Bieżące doskonalenie i aktualizowanie systemu w oparciu o możliwości nabywcze i rozwój rynku Studium przypadku Miasto Stołeczne Rzym Arkusze danych sporządzane dla poszczególnych zakupów towarów i usług i wysyłane do biura ds. koordynacji GPP Monitorowanie i raportowanie rocznych wyników Elektroniczny system monitorowania blokuje postępowanie o udzielenie zamówienia, jeśli brakuje arkusza danych GPP Wszystkie materiały dostępne są tutaj Moduł 2: Zamówienia strategiczne

29 Monitorowanie i raportowanie
Ocena Wewnętrzna ocena powinna obejmować: Plan działania — czy wszystkie działania zostały wdrożone zgodnie z planem? Ambicje – czy cele i działania były zbyt ambitne czy za mało ambitne? Cele — czy organizacja jest na dobrej drodze do osiągnięcia celów? Zaangażowanie — czy współpracownicy i inne działy są zaangażowane w strategię i plany? Moduł 2: Zamówienia strategiczne

30 Dalsze wskazówki i wsparcie
Podręcznik Procura+ (wydanie trzecie, 2016) Ekologiczne zakupy (wydanie trzecie, 2016) Zamówienia publiczne na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym — wskazówki (2017) Przykłady dobrych praktyk Helpdesk dla GPP Aby uzyskać wsparcie w zakresie GPP, skontaktuj się nieodpłatnie z unijnym punktem informacyjnym Helpdesk dla GPP Helpdesk Zestaw narzędzi opracowany dla Komisji Europejskiej przez ICLEI – Samorządy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Autor modułu: ICLEI – Samorządy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Właściciel, Wydawca: Komisja Europejska, DG ds. Środowiska, 2019 Zdjęcia: dzięki uprzejmości Pixabay.com na licencji Creative Commons CCO Wyłączenie odpowiedzialności: Niniejszy zestaw narzędzi stanowi dokument służb Komisji o charakterze orientacyjnym i nie należy traktować go w żaden sposób jako wiążący dla tej instytucji. Komisja Europejska ani żadna osoba działająca w imieniu Komisji nie ponoszą odpowiedzialności za możliwe wykorzystywanie informacji zawartych w niniejszym dokumencie. Moduł 2: Zamówienia strategiczne


Pobierz ppt "Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 2"

Podobne prezentacje


Reklamy Google