Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Przestrzeń z energią Wprowadzenie.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Przestrzeń z energią Wprowadzenie."— Zapis prezentacji:

1 Przestrzeń z energią Wprowadzenie

2 Plan zajęć: I. Wprowadzenie do zajęć. Poczujmy energię!
II. Kto „zjada” energię? III. OgrzewajMY mądrze IV. Zieloni sprzymierzeńcy V. Ekologiczny dom Prowadzący przedstawia plan zajęć. VI. Mój dom marzeń

3 I. Wprowadzenie do zajęć. Poczujmy energię!
Część zapoznająca dzieci i młodzież z podstawowymi pojęciami używanymi na zajęciach oraz podsumowanie zadania wprowadzającego.

4 Prowadzący zaprasza dzieci do burzy mózgów
Prowadzący zaprasza dzieci do burzy mózgów. Prosi, aby powiedzieli, z czym kojarzy im się hasło „energia” – jakie rodzaje energii znają. Odpowiedzi zapisuje na tablicy/flipcharcie. ENERGIA

5 Czy wiesz, że… ciepło, światło i dźwięk to wszystko formy energii
Prowadzący podsumowuje burzę mózgów, zwracając szczególną uwagę uczestników na dwa rodzaje energii, na których będziemy się skupiać podczas zajęć – energia elektryczna (prąd) i energia cieplna (ciepło).

6 Energia elektryczna prąd Energia cieplna ciepło
Prowadzący wyjaśnia różnicę pomiędzy energią energetyczną a energią cieplną: za pomocą energii elektrycznej wytwarzany jest prąd, a za pomocą energii cieplnej wytwarzane jest ciepło.

7 Energetyczne fakty Na co dzień potrzebujemy energii do różnych celów, np. żeby ugotować posiłek, czy się ogrzać. Produkcja energii kosztuje i może mieć negatywny wpływ na środowisko, dlatego ENERGIA JEST CENNA! Efektywne wykorzystanie energii pozwala zmniejszyć jej ilość, jakiej potrzebujmy. Mniejsze zapotrzebowanie na energię to oszczędność pieniędzy (niższe rachunki) i czystsze środowisko. Możemy założyć, że żeby nasz dom funkcjonował w zadowalający nas sposób potrzebujemy pewnej puli energii pod różnymi postaciami, w szczególności ciepła i energii elektrycznej. Energia jest cenna, ponieważ jej pozyskanie kosztuje, a jej wykorzystanie grzewcze, bądź konwencjonalna produkcja powoduje negatywne konsekwencje środowiskowe. Przykład: Sprzęty elektroniczne projektowane są tak, by zużywały coraz to mniej energii. Dlatego nam również powinno zależeć na jak najskuteczniejszym wykorzystaniu energii oraz minimalizacji jej zbędnych strat (pewne utraty energii są nieuniknione). Ciepło jest jedną z form energii, dlatego powinniśmy dbać o to, żeby jego straty były jak najmniejsze. W polskich domach często mamy do czynienia z sytuacją, w której ilość zużywanej na ogrzanie domu energii, jest nieadekwatna do faktycznych potrzeb. Powoduje to nadmierne zanieczyszczenie powietrza (np. opalanie węglem i miałami węglowymi), bądź/oraz jest dużym obciążeniem dla domowego budżetu (np. dogrzewanie piecykami elektrycznymi).

8 Czy wiesz, że… EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA mówi nam, ile energii zaoszczędzamy, stosując, energooszczędne urządzenia i technologie zamiast tych, które zużywają dużo energii. Prowadzący wyjaśnia, dlaczego jest ważne, aby dbać o zwiększanie efektywności energetycznej.

9 Podsumowanie zadania „Energia w moim domu”
Prowadzący zawiesza na tablicy karty podsumowujące odpowiedzi do formularza „Energia w moim domu”. Następnie prosi uczniów o zaznaczenie (krzyżykiem) którą odpowiedź wybrali i zapisuje uzyskane wyniki jako materiał do dalszej części zajęć i dyskusji (fragmenty zajęć odnoszą się do wyników pracy domowej).

10 II. Kto „zjada” energię? Część dotycząca wykorzystania sprzętu elektronicznego.

11 Energia elektryczna prąd Energia cieplna ciepło
Prowadzący wyjaśnia, że w tej części zajęć skupiamy się na energii elektrycznej.

12 Które sprzęty gospodarstwa domowego zużywają najwięcej energii
Które sprzęty gospodarstwa domowego zużywają najwięcej energii? Rozsypanka Zadanie z wykorzystaniem rozsypanki „Pożeracze energii”. Uczestnicy dostają kartki z nazwami sprzętów gospodarstwa domowego i układają je w kolejności, mówiącej o tym, który sprzęt zużywa najwięcej energii.

13 Najwięksi pożeracze energii w domu
Po zakończonym zadaniu prowadzący przedstawia prawidłową kolejność i przedstawia wykres z wartościami procentowymi zużycia energii przez poszczególne sprzęty. Źródło: Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii

14 Bardziej grzeje niż świeci?
Prowadzący wyjaśnia, że żarówka tradycyjna „BARDZIEJ GRZEJE, NIŻ ŚWIECI”. Jest to spowodowane faktem, że tradycyjna żarówka wykorzystuje do świecenia zaledwie pięć procent energii. Reszta energii się marnuje, czyli jest tracona na niepotrzebne ciepło. W dodatku żarówki są, jak na dzisiejsze czasy, wyjątkowo mało trwałe – świecą około tysiąca godzin.

15 Prowadzący wyjaśnia, czemu ważny jest wybór odpowiedniej żarówki i omawia wyniki zapisane w formularzu „Energia w moim domu”. Podsumowanie odpowiedzi uczniów. Żarówka tradycyjna zużywa najwięcej energii. Żarówki energooszczędne (świetlówki) i lampy diodowe LED mają bardzo niskie zużycie energii – do 80% mniej niż tradycyjne żarówki. Żarówki halogenowe zużywają mniej energii niż żarówki tradycyjne, ale więcej niż energooszczędne i LED.

16 CZAS NA EKSPERYMENT! Zadanie dodatkowe
Jeśli szkoła dysponuje miernikiem zużycia energii, warto przeprowadzić pomiary z wykorzystaniem sprzętów dostępnych w szkole. Uczniowie wybierają 4 urządzenia (np. komputer, czajnik, lampka, drukarka itd.) oraz za pomocą miernika sprawdzają zużycie energii i zapisują wyniki na tablicy. Zadanie dodatkowe

17 Sprawdźmy, ile energii zużywają sprzęty w szkole/domu!
ZADANIE DODATKOWE: Jeśli szkoła dysponuje miernikiem zużycia energii, warto przeprowadzić pomiary z wykorzystaniem sprzętów dostępnych w szkole. Uczniowie wybierają 4 urządzenia (np. komputer, czajnik, lampka, drukarka itd.) oraz za pomocą miernika sprawdzają zużycie energii i zapisują wyniki na tablicy.

18 PO EKSPERYMENCIE

19 Szukamy sposobów na oszczędzanie energii! Burza mózgów
Burza mózgów: Szukamy sposobów na oszczędzanie energii. Prowadzący prosi uczestników o podanie sposobów na oszczędzanie energii i zapisuje odpowiedzi na tablicy/flipcharcie. Po zapisaniu odpowiedzi prowadzący uzupełnia podane przykłady o treści z prezentacji.

20 Zaproś rodziców do zastosowania tych zasad!
Nie używasz? Wyłącz! Unikaj zostawiania urządzeń w trybie czuwania. Wyłączaj światło, gdy wychodzisz z pokoju. Wyjmuj ładowarki w gniazdek, gdy ich nie używasz. Gotuj tyle, ile zjesz/wypijesz (garnek z pokrywką!). Wymień żarówki na energooszczędne. Korzystaj ze sprzętu o klasie o klasie energetycznej „A” i wyższych. Wyjmuj szybko żywność z lodówki. Zmywarkę i pralkę włączaj tylko, gdy są pełne. Czy wiesz, że stosując proste zasady, można zaoszczędzić na rachunkach za prąd nawet 25%? 1. Urządzenia pozostawione w trybie czuwania również zużywają prąd. Oszacowano, że jeśli zadbamy o to, by nie pozostawiać ich uśpionych, możemy zaoszczędzić nawet 300 złotych w skali roku. 2. Nawet kiedy wychodzisz z pokoju na chwilę, również wyłączaj światło. Wbrew obiegowym opiniom, że jest to nieopłacalne, ponowne włączenie światła wywołuje pobór energii równy sekundzie świecącej żarówki. 3. Każde urządzenie podłączone do gniazdka, nawet gdy nie jest włączone, pobiera pewną ilość energii elektrycznej. Z punktu widzenia jednostki, nie ma to najmniejszego znaczenia (przy jednej ładowarce zostawionej cały rok w kontakcie to koszt ok 1-2 zł). Jednak biorąc pod uwagę ogół, czyli nasze społeczeństwo lub nawet cały świat – odłączanie ładowarek ma sens. Jeśli miliony osób w ciągu jednego dnia nie odłączą ładowarki ładującej telefony od gniazdka, mogą w ciągu dnia zużyć potężne ilości energii elektrycznej. 4. Gotując pod przykryciem oszczędzasz ok 30% energii. 5. Eksperci wyliczyli, że zamiana jednej tradycyjnej żarówki o mocy 60 W na żarówkę LED 6W to oszczędność ponad 50 zł w skali roku. 6. Klasy efektywności energetycznej przyporządkowane są skali złożonej z liter od A do G, gdzie klasa A umieszczana na zielonym pasku oznacza urządzenie najbardziej efektywne, a klasą G umieszczana na czerwonym pasku najmniej efektywne. 7. Według licznych raportów za największy pobór energii w gospodarstwach domowych odpowiada lodówka. O czym musisz jeszcze pamiętać przy eksploatacji tego sprzętu AGD: - nie wkładaj do lodówki ciepłych potraw, - myj i rozmrażaj lodówkę regularnie, - nie otwieraj jej niepotrzebnie, 8. W ten sposób oszczędzisz nie tylko prąd ale też wodę. Zaproś rodziców do zastosowania tych zasad!

21 III. OgrzewajMY mądrze Część dotycząca ogrzewania domu. Dlaczego jest to temat ważny dla nas wszystkich? Omówienie kwestii związanych z zanieczyszczeniem powietrza.

22 Energia elektryczna prąd Energia cieplna ciepło
Prowadzący wyjaśnia, że w tej części zajęć będziemy zajmować się energią cieplną.

23 Powrót do informacji z formularza „Energia w moim domu”
Powrót do informacji z formularza „Energia w moim domu”. Podsumowanie odpowiedzi uczniów.

24 Czym ogrzewamy nasze domy?
sieć ciepłownicza węgiel gaz ziemny olej opałowy elektryczność drewno inne - jakie? piec węglowy kocioł gazowy kocioł olejowy kotły elektryczne, ogrzewanie podłogowe kominek Prowadzący przedstawia sposoby ogrzewania takie same jak w formularzu przed zajęciami oraz wyjaśnia z jakich urządzeń korzystamy. Ważna jest przede wszystkim jakość urządzeń za pomocą, których ogrzewamy nasze domy oraz jakość paliwa (materiału) potrzebnego do ogrzania!

25 Czym jeszcze możemy ogrzewać nasze domy?
kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne pompa ciepła Wymienione sposoby ogrzewania domów są bardziej ekologiczne niż węgiel, gaz ziemny, olej opałowy, elektryczność, drewno.

26 Kolektor słoneczny a panel fotowoltaiczny
Energia cieplna Prowadzący wyjaśnia, czym różni się kolektor słoneczny od panelu fotowoltaicznego. Kolektory słoneczne i ogniwa fotowoltaiczne bardzo często są mylone, choć zasada ich działania jest zupełnie inna. Łączy je zaś to, że służą do przechwytywania energii słonecznej i przetwarzania jej na użyteczną dla nas postać (ciepło w przypadku kolektora słonecznego lub prąd w przypadku panelu fotowoltaicznego). Panel fotowoltaiczny Energia elektryczna

27 Czym ogrzewamy nasze domy?
sieć ciepłownicza węgiel gaz ziemny olej opałowy elektryczność drewno inne – np. kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne, pompy ciepła piec węglowy kocioł gazowy kocioł olejowy kotły elektryczne, ogrzewanie podłogowe kominek Prowadzący wyjaśnia, że dowiedzieliśmy się, z jakich urządzeń korzystamy, wykorzystując podane sposoby ogrzewania domów. Wiemy już też jakie są inne (bardziej ekologiczne) sposoby ogrzewania. A czym jest sieć ciepłownicza? W jaki sposób działa?

28 Prowadzący pokazuje film z kanału YouTube Veolia (https://www. youtube
Zarówno domy jednorodzinne, wielorodzinne jak i instytucje publiczne mogą być podłączone do sieci ciepłowniczej. Ciepło, jakie trafia do naszych domów pochodzi z elektrociepłowni, gdzie jest produkowane. Następnie jest doprowadzane w odpowiednie miejsca za pomocą sieci ciepłowniczej. W naszych domach ciepło przekazują nam grzejniki. Każdy grzejnik posiada licznik za pomocą którego rozliczamy się z dostawcą ciepła. Źródło:

29 Dlaczego warto podłączyć się do sieci ciepłowniczej?
Ciepło systemowe oprócz potencjalnego obniżenia corocznych opłat za ogrzewanie pociąga za sobą szereg udogodnień: wygodę wynikającą z braku konieczności doglądania urządzeń grzewczych, usuwania popiołu oraz magazynowania paliw stałych, przejrzyste rachunki, dostępność, bezpieczeństwo Wynika z braku konieczności doglądania urządzeń grzewczych, usuwania popiołu oraz magazynowania paliw stałych. Ciepło rozliczane jest ono według wskazań ciepłomierza. Dostępne przez cały rok. Brak zagrożenia wybuchem czy zatruciem tlenkiem węgla.

30 Dlaczego warto podłączyć się do sieci ciepłowniczej?
Ciepło systemowe oprócz potencjalnego obniżenia corocznych opłat za ogrzewanie pociąga za sobą szereg udogodnień: wygodę wynikającą z braku konieczności doglądania urządzeń grzewczych, usuwania popiołu oraz magazynowania paliw stałych, przejrzyste rachunki, dostępność, bezpieczeństwo, CZYSTSZE ŚRODOWISKO (brak niskiej emisji) Wynika z braku konieczności doglądania urządzeń grzewczych, usuwania popiołu oraz magazynowania paliw stałych. Ciepło rozliczane jest ono według wskazań ciepłomierza. Dostępne przez cały rok. Brak zagrożenia wybuchem czy zatruciem tlenkiem węgla. CZYSTSZE ŚRODOWISKO (brak niskiej emisji)

31 Niska emisja – sprawa wysokiej wagi!
Jest o emisja zanieczyszczeń wprowadzonych do powietrza niskimi kominami (do 40 metrów wysokości). Dotyczy najczęściej domów jednorodzinnych. Zanieczyszczenia te nie ulegają rozproszeniu, lecz zalegają w okolicy, szkodząc ludziom i środowisku. Spalanie w piecu niskiej jakości węgla, ciężkiego oleju opałowego, butelek plastikowych, kartoników po mleku i sokach czy starych gazet powoduje zjawisko zwane niską emisją. Zjawisko jest również powodowane spalaniem węgla (w tym szczególnie niskiej jakości wliczając miał) oraz wszystkich procesów spalania które nie odbywają się przy odpowiedniej sprawności.

32 Skąd się biorą zanieczyszczenia w powietrzu?
W 2013 r. udział źródeł odpowiedzialnych za przekroczenie poziomu dopuszczalnego pyłu PM101 w skali kraju przedstawia się następująco: Źródło: KRAJOWY PROGRAM OCHRONY POWIETRZA DO ROKU 2020 (z perspektywą do 2030)

33 Obniżona wydajność płuc, choroby układu krążenia
Wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie człowieka Obniżona wydajność płuc, choroby układu krążenia Alergie Podrażnienie oczu, nosa i gardła Choroby nowotworowe Bezsenność Prowadzący przedstawia wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie człowieka oraz zaznacza, że zanieczyszczenie powietrza dotyczy każdego z nas i każdy może przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczeń. Choroby układu nerwowego Uszkodzenia narządów wewnętrznych

34 CZAS NA EKSPERYMENT! Zadanie dodatkowe

35 Eksperyment! Zbadaj, czy w Twojej okolicy w powietrzu występują stałe formy zanieczyszczeń
Przebieg eksperymentu: Przygotuj: 3 tekturki, nożyczki, taśmę dwustronną, taśmę przezroczystą. Przyklej trzy części taśmy przezroczystej do każdej z tekturek, tak aby część z klejem znajdowała się u góry. Za pomocą taśmy dwustronnej przyklej tekturkę na parapecie/balkonie Twojego domu, w pobliżu szkoły, w pobliżu ruchliwej drogi. Pozostaw je na okres 2 tygodni. Następnie zbierz tekturki, ostrożnie odklej taśmy i przyklej do białej kartki. Przebieg eksperymentu krok po kroku.

36 Eksperyment! Zbadaj, czy w Twojej okolicy w powietrzu występują stałe formy zanieczyszczeń
5. Przeanalizuj uzyskane wyniki. W analizie może Ci pomóc lupa/szkło powiększające. Czy na taśmach widać jakieś drobinki zanieczyszczeń? Jaką powierzchnię taśmy pokrywają? Czy jest ich dużo? Spróbuj oszacować wynik z dokładnością do 10%. Czy widzisz różnicę pomiędzy tekturkami, którą umieściłeś w różnych miejscach? W którymi miejscu jest najwięcej/najmniej zanieczyszczeń? Zastanów się, co może być źródłem tych zanieczyszczeń w Twojej okolicy (np. fabryka/zakład produkcyjny, ulica i jeżdżące po niej samochody, kwitnące rośliny w pobliskim ogrodzie…). Przebieg eksperymentu krok po kroku.

37 PO EKSPERYMENCIE

38 Jak polepszyć jakość powietrza w naszym mieście?
Wymiana starego pieca na bardziej przyjazny dla środowiska. Stosowanie węgla wysokiej jakości. Niespalanie odpadów, śmieci w domowych piecach. Korzystanie z odnawialnych źródeł energii (np. kolektory słoneczne, pompy ciepła). Regularne przeglądy instalacji grzewczych. Systematyczne czyszczenie przewodów kominowych. Przeprowadzenie termomodernizacji domu w celu ograniczenia strat ciepła. Zadbanie o tereny zieleni. Pojęcie termomodernizacji i rolę terenów zieleni nauczyciel wyjaśnia w kolejnej części zajęć.

39 IV. Zieloni sprzymierzeńcy

40 Zieleń receptą na czyste powietrze?
Jak tereny zieleni wpływają na obniżenie temperatury powietrza i zmniejszenie zanieczyszczeń? Jaki wpływ na efektywność energetyczną budynku mają tereny zieleni wokół domu?

41 Zieleń receptą na czyste powietrze?
Drzewa zmniejszają zanieczyszczenie substancjami pochodzącymi z: niskiej emisji (palenie w piecach węglem, koksem itp.) spalin ścierania opon i nawierzchni dróg zakładów przemysłowych Jak tereny zieleni wpływają na obniżenie temperatury powietrza i zmniejszenie zanieczyszczeń? Jaki wpływ na efektywność energetyczną budynku mają tereny zieleni wokół domu? Drzewa zmniejszają zanieczyszczenie substancjami pochodzącymi z tzw. niskiej emisji (spalanie w piecach węgla, koksu itp.), ze spalin, ścierania opon i nawierzchni dróg oraz z zakładów przemysłowych. Cząsteczki gazów, są pobierane przez drzewa bezpośrednio z powietrza. Pyły osiadają na powierzchni liści (jeśli liście są pokryte włoskami lub woskiem zatrzymują więcej pyłów). Podczas deszczu spłukiwane są do gleby, gdzie częściowo są pobierane przez korzenie roślin i rozkładane na związki, które później wykorzystują w swoich procesach fizjologicznych. Rośliny mogą ograniczyć stopień zapylenia powietrza nawet o 75%. Jak wyliczono, 100 drzew może usuwać do 454 kg zanieczyszczeń rocznie.

42 Rośliny produkują tlen
ZIELONE PŁUCA - DRZEWA W MIEŚCIE Rośliny produkują tlen CO2 dwutlenek węgla O2 tlen H2O woda Proces fotosyntezy: (równanie) 6H2O + 6CO2 + energia świetlna → C6H12O6 + 6O2, gdzie 6H2O to woda (sześć cząsteczek), 6CO2 to dwutlenek węgla (sześć cząsteczek), C6H12O6 to glukoza (pojedyncza cząsteczka) oraz 6O2 to tlen (sześć cząsteczek).  Drzewa pobierają wodę z gleby, poprzez korzenie, a dwutlenek węgla z powietrza, głównie poprzez aparaty szparkowe. W obecności światła zachodzi reakcja chemiczna w wyniku której powstają związki organiczne, przede wszystkim cukry. Produktem ubocznym reakcji jest tlen, oddawany przez rośliny do atmosfery.   Produkcja tlenu i pochłanianie dwutlenku węgla to proces, który ma bezpośredni wpływ nie tylko na nasze życie, ale też na życie na całej planecie. cukry światło

43 Które rośliny są bardziej skuteczne?
czy Które drzewa lepiej sobie radzą z wpływem pyłów na ich zdrowie? Liściaste czy iglaste? Drzewa liściaste są na ogół mniej wrażliwe niż drzewa iglaste. Dlaczego? Po pierwsze całkowita powierzchnia ich liści - czyli powierzchnia narażona na działanie zanieczyszczeń - jest mniejsza niż powierzchnia wszystkich igieł. Po drugie liście co roku opadają, więc są pod działaniem zanieczyszczeń przez krótszy okres czasu niż igły. iglaste liściaste

44 Powrót do informacji z formularza „Energia w moim domu”
Powrót do informacji z formularza „Energia w moim domu”. Podsumowanie odpowiedzi uczniów.

45 Dzięki terenom zieleni możemy także zaoszczędzić na ogrzewaniu i klimatyzacji!
Przykładem otoczenia, które umożliwia spełnienie tych wymagań jest np. umieszczenie od strony południowej strefy drzew liściastych, które w sezonie letnim gwarantują odpowiednie zacienienie, a w sezonie zimowym, gdy tracą liście, umożliwiają dostęp promieni słonecznych do wnętrza budynku. Natomiast od strony północnej wskazane jest umieszczenie drzew iglastych, które przez cały rok tworzą strefę buforową chroniącą przed wiatrem, minimalizując w ten sposób straty ciepła. Istotną rolę w spełnieniu wyżej wymienionych wymagań pełni również geometria budynku, wewnętrzny rozkład pomieszczeń oraz specjalne wyposażenie i elementy konstrukcyjne, takie jak np. rolety, okapy czy ogrody zimowe.

46 Czy wiesz, że… jedno duże drzewo ma takie działanie chłodzące jak 5 przeciętnej wielkości klimatyzatory pracujące 20h/dobę Ciekawostka

47 Wyspa ciepła nad miastem – przykładowy rozkład temperatury
Jak tereny zieleni wpływają na obniżenie temperatury powietrza? Jak jest różnica pomiędzy temperaturą powietrza w mieście w którym jest dużo terenów zieleni oraz w mieście w którym występuje jej niewiele? Tereny zielone łagodzą lokalny klimat miasta i obniżają temperaturę powietrza w upalne dni. Z temperaturą powietrza w mieście związane jest pojęcie „miejska wyspa ciepła”. Miejskie wyspy ciepła powstają na skutek wzrostu temperatury powietrza w wyniku zwiększenia udziału absorbujących gorąco nawierzchni dróg i budynków, zmniejszania terenów zieleni i liczby drzew, a także zmian hydrologicznych. W wyniku tych przekształceń następuje redukcja parowania służącego do ochłodzenia środowiska miejskiego. Tereny o podwyższonej temperaturze charakteryzują się również dużą koncentrację zanieczyszczeń powietrza. Na terenie Warszawy różnica temperatury między śródmieściem i obszarami peryferyjnymi sięga 7-8°C, a nawet do 10°C przy pogodzie antycyklonowej i bezwietrznej. Źródło: Heat Island Group. Polska wersja ryciny: Mateusz Kamiński.

48 V. Ekologiczny dom Część zajęć dotycząca zasad ekologicznego domu. Część IV zajęć zawiera QUIZ (4 pytania). Treść każdego z pytań jest rozwinięta na slajdach. Prowadzący ustala sposób nagradzania uczestników za poprawne odpowiedzi.

49 1. Jaki powinien być ekologiczny dom?
przyjazny dla środowiska – zbudowany z eko-materiałów i generujący bardzo mało odpadów/ścieków z niskimi kosztami eksploatacji (energooszczędny) o zdrowym dla mieszkańców i komfortowym wnętrzu wszystkie z powyższych Prawidłowa odpowiedź: d

50 1. Jaki powinien być ekologiczny dom?
przyjazny dla środowiska – zbudowany z eko-materiałów i generujący bardzo mało odpadów/ścieków z niskimi kosztami eksploatacji (energooszczędny) o zdrowym dla mieszkańców i komfortowym wnętrzu wszystkie z powyższych Prawidłowa odpowiedź: d

51 Dom ekologiczny = dom energooszczędny
To dom o zdrowym i komfortowym wnętrzu, a przede wszystkim niskich kosztach eksploatacji i przyjazny dla środowiska. Prowadzący przedstawia podstawowe cechy domu ekologicznego.

52 Czy twój dom jest energooszczędny?
Pytanie do uczestników: Jak myślicie, czy Wasz dom jest energooszczędny?

53 2. W jakiej skali określamy energooszczędność budynków (czyli tzw
2. W jakiej skali określamy energooszczędność budynków (czyli tzw. klasę energetyczną budynku)? od 1 do 7 od A do G nie ma przyjętej klasyfikacji dla budynków od A do B Prawidłowa odpowiedź: b

54 2. W jakiej skali określamy energooszczędność budynków (czyli tzw
2. W jakiej skali określamy energooszczędność budynków (czyli tzw. klasę energetyczną budynku)? od 1 do 7 od A do G nie ma przyjętej klasyfikacji dla budynków od A do B Prawidłowa odpowiedź: b

55 Klasy energetyczne budynków
A  Budynki zero energetyczne (produkują tyle energii z odnawialnych źródeł energii, ile zużywają). B Budynki energooszczędne. C Budynki średnio energooszczędne. D Budynki standardowe. E Budynki średnio energochłonne o średniej jakości energetycznej. F Budynki energochłonne o słabej jakości energetycznej. G Budynki bardzo energochłonne o niedostatecznej jakości energetycznej. Prowadzący opisuje klasy energetyczne budynków.

56 Klasy energetyczne budynków
Prowadzący opisuje klasy energetyczne budynków.

57 Co zrobić, żeby bardziej efektywnie wykorzystać energię w budynku,
czyli polepszyć jego klasę energetyczną Prowadzący wyjaśnia, że musimy być świadomi jak ciepło „ucieka” z naszych domów.

58 Energia elektryczna prąd Energia cieplna ciepło
Prowadzący przypomina, że obecnie koncentrujemy się na energii cieplnej.

59 Termowizja budynków To nowoczesna metoda pomiaru izolacyjności termicznej budynku, która jest w stanie wychwycić wszelkie braki w izolacji budynku. Co umożliwia termowizja budynków? Znalezienie miejsc odpowiedzialnych za utratę ciepła Udokumentowanie uszkodzeń, napraw czy też prac izolacyjnych Badania instalacji (grzewczych, kotłowni, węzłów cieplnych) pod kątem strat ciepła Ocena szczelności stolarki drzwiowej i okiennej Ocena szczelności instalacji kominowej Określenie miejsc w których występuje wilgoć (ryzyko powstania grzybów i pleśni) Diagnostyka przeciążeń w instalacjach elektrycznych Wykrycie nieszczelności w instalacji wodnej w ścianach, podłogach czy też pod ziemią Ocena mieszkania lub domu przed zakupem (może okazać się, że budynek ma wady konstrukcyjne lub niedokładne ułożenie warstw izolacyjnych, wykluczenie występowania wilgoci) Źródło:

60 3. Dzięki termowizji możemy dowiedzieć się…
którędy z domu „ucieka” ciepło czy okna i drzwi są szczelne czy nie ma przecieków w instalacji wodnej wszystkie są poprawne Prawidłowa odpowiedź: d

61 3. Dzięki termowizji możemy dowiedzieć się…
którędy z domu „ucieka” ciepło czy okna i drzwi są szczelne czy nie ma przecieków w instalacji wodnej wszystkie są poprawne Prawidłowa odpowiedź: d

62 4. Ciepło z domu najbardziej „ucieka” poprzez…
okna i drzwi dach podłogę ściany Prawidłowa odpowiedź: a i d

63 4. Ciepło z domu najbardziej „ucieka” poprzez…
okna i drzwi dach podłogę ściany Prawidłowa odpowiedź: a i d

64 Jak ciepło ucieka z naszych domów?
Prowadzący przedstawia schemat: Struktura strat ciepła przez przenikanie przez przegrody i przez wentylację w budynkach. Ciekawostka: Szacuje się, że ogrzewanie i chłodzenie budynków odpowiada za niemal 70 % całkowitego zużycia energii w budynkach w Europie. Źródło: Ministerstwo inwestycji i rozwoju: Poradnik w zakresie poprawy charakterystyki energetycznej budynków, Warszawa, styczeń 2018 r

65 Powrót do informacji z formularza „Energia w moim domu”
Powrót do informacji z formularza „Energia w moim domu”. Podsumowanie odpowiedzi uczniów.

66 Termomodernizacja remont lub wymiana instalacji grzewczej
remont lub wymiana okien i drzwi usprawnienie wentylacji wprowadzenie odnawialnych źródeł energii (np. kolektory słoneczne, pompy ciepła) Termomodernizacja jako jedna z metod polepszenia klasy energetycznej budynku. To działanie mające na celu zmniejszenie zapotrzebowania i zużycia energii cieplnej w danym obiekcie budowlanym. Termomodernizacja domu jednorodzinnego najczęściej obejmuje: ocieplenie ścian, dachów, stropów nad nieogrzewanymi piwnicami, a także podłóg na gruncie; remont lub wymianę okien i drzwi zewnętrznych i usprawnienie wentylacji; modernizację lub wymianę instalacji grzewczej; modernizację lub wymianę systemu zaopatrzenia w ciepłą wodę i zainstalowanie urządzeń zmniejszających jej zużycie; modernizację lub wymianę kotła oraz instalację automatyki sterującej; wprowadzenie urządzeń wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych, np. kolektorów słonecznych, pomp ciepła, kotłów na biomasę. ocieplenie ścian, dachów, stropów i podłóg

67 VI. Mój ekologiczny dom marzeń
Część zawierająca wskazówki do wykonania pracy domowej.

68 Jak powinien wyglądać mój ekologiczny dom?
Prowadzący podsumowuje, czego dowiedziała się młodzież w trakcie zajęć i zadaje pracę domową: „Jak powinien wyglądać mój ekologiczny dom?” Uczniowie rysują swój wymarzony dom zgodnie z przedstawionymi w prezentacjami zasadami (dot. położenia, ocieplenia, sprzętu domowego). Wypisują także nawyki jakie powinni mieć mieszkańcy ekologicznego domu.

69 Jak powinien wyglądać mój ekologiczny dom?
Czym będę ogrzewać mój dom? Jakie oświetlenie będzie miał mój dom? Jakie rośliny posadzę wokół mojego domu? Jak będzie wyglądało otoczenie mojego domu? Jakie nawyki powinni mieć mieszkańcy ekologicznego domu? Jakiego sprzętu gospodarstwa domowego będę używać? Prowadzący przedstawia uczniom pytania pomocnicze do pracy domowej.

70 Źródła: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Poradnik w zakresie poprawy charakterystyki energetycznej budynków, Warszawa, styczeń 2018 r. Ministerstwo Środowiska, Krajowy Program Ochrony Powietrza do roku 2020 (z perspektywą do 2030), Warszawa 2015 r. Dr hab. Halina Barbara Szczepanowska, Zieleń w mieście jako sposób na miejskie wyspy ciepła, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa. Bogacki Mariusz, Arkadiusz Osicki, Poradnik. Oszczędzaj energię i środowisko. Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii. Wykorzystane w prezentacji zdjęcia i grafiki pochodzą z serwisu


Pobierz ppt "Przestrzeń z energią Wprowadzenie."

Podobne prezentacje


Reklamy Google