Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Informacje dla Rodziców dot. gier komputerowych i cyberprzemocy

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Informacje dla Rodziców dot. gier komputerowych i cyberprzemocy"— Zapis prezentacji:

1 Informacje dla Rodziców dot. gier komputerowych i cyberprzemocy
ZS w Nekli 2016

2 Prezentacja ta ma na celu zwrócenie uwagi rodziców na czynniki istotne związane z :
wyborem gier komputerowych, z udostępnianiem małoletnim możliwości zakładania kont np. na Facebooku, zachowaniami niebezpiecznymi związanymi z działalnością w sieci, cyberprzemocą;, sposobami reagowania w sytuacjach trudnych, odpowiedzialnością cywilno prawną nieletnich;

3 System PEGI – czyli, na co rodzic powinien zwrócić uwagę, wybierając grę dla swojej pociechy…
System PEGI – oznaczenia gier PEGI (Pan –European Game Information) – to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier opracowany po to, aby chronić dzieci i młodzież przed dostępem do treści nieodpowiednich dla ich wieku. • PEGI 3 - gry zawierają treści, co do których nie ma żadnych ograniczeń (bezpieczne dla dziecka). • PEGI 7 - gry, które zawierają dźwięki lub sceny, które mogą przestraszyć dziecko, nie powinny jednak wywrzeć negatywnego wpływu na jego psychikę. • PEGI 12 - w grze występują elementy przemocy, dopuszczalna jest także nagość i nieliczne wulgaryzmy. • PEGI 16 - gra zawiera treści, w których występuje przemoc lub aktywność seksualna jak w rzeczywistości. • PEGI 18 - gra przeznaczona tylko i wyłącznie dla dorosłych.

4 SYSTEM PEGI c.d. – OZNACZENIE GIER
PRZEMOC – gra zawiera sceny przemocy! STRACH –gra może przestraszyć młodsze dzieci! WULGARNY JĘZYK- w grze używany jest wulgarny język! SEKS- w grze pojawia się nagość i/lub zachowania seksualne! UŻYWKI- w grze jest nawiązanie do używek lub zawiera sceny ich zażywania! DYSKRYMINACJA- gra pokazuje przypadki dyskryminacji lub zawiera materiały, które mogą do niej zachęcać! HAZARD- gry, które zachęcają do hazardu lub go uczą! GRA ON-LINE

5 W pierwszym semestrze przeprowadzono w naszej szkole badania ankietowe wśród uczniów klas IV, dot. gier komputerowych i zagrożeń płynących z Sieci. W jednym z pytań poproszono o wskazanie ulubionej gry. Uczniowie najczęściej wymieniali: The Sims; Minecraft; Counter – Strike; GTA; League of Legends; Plants vs. Zombies W kolejnym pytaniu poproszono o wskazanie od kogo lub z jakiej okazji uczniowie otrzymali wymienioną grę. Ankietowani odpowiedzieli w następujący sposób: Rodzice mi kupili; Ściągnąłem z Internetu; Dostałem na urodziny, święta itp. Na kolejnym slajdzie chciałabym zaprezentować Państwu kilka zdjęć z w/w gier, które ukazują niebezpieczne treści z jakimi nasze dziecko się spotyka, grając w gry niedopasowane do jego wieku i stadium rozwoju…

6

7 Drogi Rodzicu, sprawdź czy gry Twojego dziecka dopasowane są do jego wieku, dojrzałości emocjonalnej i kompetencji poznawczych.

8 Przemoc w Sieci Cyberprzemoc to takie zachowanie, które krzywdzi emocjonalnie drugiego człowieka. Osoby, które stosują cyberprzemoc używają do tego celu Internetu albo telefonów komórkowych.  W przeciwieństwie do przemocy fizycznej, cyberprzemoc nie zostawia śladów na ciele i nie widać jej gołym okiem. Osoby, które doświadczyły cyberprzemocy czują się zranione i bardzo przeżywają to, co je spotkało. Pojawiają się u nich nieprzyjemne myśli i uczucia takie jak bezradność, wstyd, upokorzenie, strach a czasem również złość.  Osoba, której przytrafiła się taka sytuacja często ma wrażenie, że wszyscy widzieli lub mogą zobaczyć te nieprzyjemne materiały. Obawia się, że jej znajomi odwrócą się od niej i nie będzie mogła liczyć na ich wsparcie. To powoduje, że czuje się bardzo samotna w tym, co ją spotkało.

9 Cyberprzemoc to takie zachowania jak:
ośmieszanie, obrażanie, straszenie, nękanie czy też poniżanie kogoś za pomocą Internetu, albo telefonu komórkowego; podszywanie się pod kogoś w portalach społecznościowych, na blogach, wiadomościach lub komunikatorach; włamanie się na czyjeś konto (np. pocztowe, w portalu społecznościowym, konto komunikatora); publikowanie oraz rozsyłanie filmów, zdjęć, albo informacji, które kogoś ośmieszają; tworzenie obrażających kogoś stron internetowych lub blogów; pisanie obraźliwych komentarzy na forach, blogach, portalach społecznościowych.

10 Jak pomóc dziecku? Rozmawiaj z dzieckiem na temat przemocy w sieci, przestrzeż je przed podejmowaniem takich działań i zapewnij, że zawsze w sytuacji zagrożenia oferujesz swoją bezwarunkową pomoc. Reaguj natychmiast na przemoc w sieci doświadczaną przez dziecko. W razie potrzeby współpracuj ze szkołą, policją, rodzicami sprawców i świadków. Razem z dzieckiem zabezpieczcie dowody przemocy w sieci. Naucz dziecko, że nie należy odpowiadać przemocą na przemoc online. Poinformuj dziecko o anonimowej ofercie pomocowej Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

11 Konsekwencje prawne – czyli, o czym każdy rodzic powinien wiedzieć…
Umieszczenie wizerunku osoby w celu jej ośmieszenia, np. na stronie internetowej, na blogu, w serwisie społecznościowym, rozesłanie em lub przez telefon komórkowy, jak również umieszczanie w Internecie lub przesyłanie drogą ową, przy użyciu komunikatorów, serwisów społecznościowych, telefonu komórkowego itp. obrażających kogoś treści i opinii podlega odpowiedzialności karnej z art. 212 (zniesławienie) lub art. 216 (znieważenie) Ustawy Kodeks karny (Dz. U. z 1997r. Nr 88, poz. 553 z zm., dalej – kk). Te same przepisy dotyczą tworzenia kompromitujących i ośmieszających stron internetowych, blogów, fałszywych kont i profili w serwisach społecznościowych.

12 Odpowiedzialność nieletnich
W myśl artykułu 5 Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 1982r., poz. Nr 35, poz. 228, dalej - ustawa) wobec nieletniego mogą być stosowane środki wychowawcze oraz środek poprawczy w postaci umieszczenia w zakładzie poprawczym; kara może być orzeczona tylko w wypadkach prawem przewidzianych, jeżeli inne środki nie są w stanie zapewnić resocjalizacji nieletniego. Zgodnie z artykułem ustawy Sąd rodzinny dysponuje całą gamą zachowań, począwszy od udzielenia upomnienia, poprzez ustanowienie nadzoru czy skierowanie małoletniego do odpowiedniej jednostki np. ośrodka kuratorskiego, zawodowej rodziny zastępczej kończąc na orzeczeniu umieszczenia w zakładzie poprawczym.  Sąd rodzinny, zgodnie art. 7 § 1 Ustawy może zobowiązać rodziców lub opiekuna do poprawy warunków wychowawczych, bytowych lub zdrowotnych nieletniego, a także do ścisłej współpracy ze szkołą, do której nieletni uczęszcza, poradnią psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnią specjalistyczną, zakładem pracy, w którym jest zatrudniony, oraz lekarzem lub zakładem leczniczym oraz zobowiązać rodziców lub opiekuna do naprawienia w całości lub w części szkody wyrządzonej przez nieletniego. Nadto, na podstawie art. 8 § 1 Ustawy w wypadku, gdy rodzice lub opiekun nieletniego uchylają się od wykonania obowiązków nałożonych na nich przez sąd rodzinny, sąd ten może wymierzyć im karę pieniężną w wysokości od 50 do złotych.

13 Bardzo dziękujemy Rodzicom za refleksję i uwagę.
Psychopedagog Kinga Weis, pedagog Aneta Bajołek


Pobierz ppt "Informacje dla Rodziców dot. gier komputerowych i cyberprzemocy"

Podobne prezentacje


Reklamy Google