Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMarian Sokołowski Został zmieniony 5 lat temu
1
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI Opracowanie Jolanta Bedner
2
W sprawie awansu zawodowego w roku szkolnym 2018/2019 obowiązują:
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela Ustawa wprowadzająca ustawę – Prawo oświatowe; Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych; Rozporządzenie z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli; Rozporządzenie z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Rozporządzenie 20 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych, placówek kształcenia artystycznego i placówek doskonalenia nauczycieli Rozporządzenie 25 września 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli szkół artystycznych, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego
3
Najważniejsze zmiany ustawy - Karta Nauczyciela w zakresie awansu zawodowego, które weszły w życie z dniem 1 września 2018 r.: wydłużenie stażu na stopień nauczyciela kontraktowego; wydłużenie okresów pracy w szkole wymaganych do rozpoczęcia stażu z jednoczesną możliwością skracania tych okresów; powiązanie ścieżki awansu zawodowego z oceną pracy; egzamin przed komisją egzaminacyjną na stopień nauczyciela kontraktowego zamiast rozmowy przeprowadzanej przez komisję kwalifikacyjną; możliwość uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego z mocy prawa przez nauczycieli akademickich.
4
Z dniem 1 września 2018 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. poz. 1574). Zmiany w stosunku do dotychczasowego rozporządzenia: skrócenie terminu składania sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego z 30 do 7 dni; doprecyzowanie obowiązków opiekuna stażu; skrócenie terminu na przedstawienie opinii przez opiekuna stażu z 14 do 7 dni; modyfikacja zadań i wymagań na poszczególne stopnie awansu zawodowego; zmiany w zakresie dokumentacji załączanej do wniosku o wszczęcie postępowania; zmiana w zakresie doboru eksperta; moduł praktyczny na egzaminach i rozmowie kwalifikacyjnej.
5
Nauczyciel stażysta na kontraktowego
6
Rodzaj oceny i postepowanie (możliwość skrócenia do 2 lat)
Stopień awansu staż Długość stażu Rodzaj oceny i postepowanie Nauczyciel stażysta Staż̇ trwał r. (bardzo nietypowa sytuacja) 9 miesięcy Ocena dorobku; postępowanie kwalifikacyjne wg. dotychczasowych przepisów Staż̇ i postępowanie wszczęte i niezakończone przed r. ---- Rozpoczęcie stażu i później (staż wg. nowych przepisów) 1 rok 9 miesięcy Ocena pracy; egzamin przed komisją wg. nowych przepisów Przerwa –kolejny staż 3 lata pracy od dnia uzyskania stopni nauczyciela kontraktowego (możliwość skrócenia do 2 lat)
7
Procedury Nauczyciel stażysta Dyrektor Opiekun stażu Komisja Przystępuje do stażu, jeśli: posiada kwalifikacje zatrudniony jest w wymiarze ½ obowiązkowego wymiaru zajęć na 2 lata w szkole staż rozpoczyna bez złożenia wniosku od 1 września, nie później niż 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć staż trwa 1 rok i 9 miesięcy przedkłada dyrektorowi szkoły plan rozwoju zawodowego w terminie 20 dni od dnia rozpoczęcia zajęć w szkole jest obowiązany poprawić plan rozwoju zawodowego zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły i ponownie przedłożyć go dyrektorowi szkoły w wyznaczonym przez niego terminie, nie krótszym niż 3 dni robocze składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, uwzględniając efekty jego realizacji dla nauczyciela i szkoły, w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu składa wniosek o postępowanie egzaminacyjne w roku otrzymania co najmniej dobrej oceny pracy w razie niedotrzymania terminu złożenia wniosku nauczyciel jest obowiązany do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze Nauczyciel, który nie zdał egzaminu na stopień nauczyciela kontraktowego, może ponownie złożyć wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego po odbyciu, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy, z tym że może przystąpić ponownie do egzaminu przed komisją egzaminacyjną tylko jeden raz w danej szkole. Zatwierdza plan rozwoju zawodowego zgodnie z rozporządzeniem z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli ewentualnie zaleca poprawę planu nadzoru zawodowego zatwierdza poprawiony plan rozwoju zawodowego, uwzględniający jego zalecenia, w terminie 7 dni od dnia jego przedłożenia dokonuje oceny pracy zgodnie z rozporządzeniem Powołuje komisję egzaminacyjną na stopień nauczyciela kontraktowego przedstawia dyrektorowi opinię o dorobku zawodowym nauczyciela Komisję powołuje dyrektor szkoły w składzie: Dyrektor lub wicedyrektor szkoły jako przewodniczący Przedstawiciel organu prowadzącego Przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny Ekspert z listy ekspertów prowadzonej przez MEN (posiadający kwalifikacje z zakresu psychologii lub pedagogiki, w tym pedagogiki specjalnej, lub nauczający tego samego przedmiotu lub prowadzący ten sam rodzaj zajęć) Na wniosek nauczyciela – przedstawiciel wskazanego we wniosku związku zawodowego
8
Staż i postępowanie egzaminacyjne
Nauczyciel stażysta w okresie stażu powinien Dokumentacja Wymagania na stopień nauczyciela kontraktowego Nauczyciel przed komisją poznać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela, w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu oraz omawiać́ z prowadzącym obserwowane zajęcia; prowadzić́ zajęcia w obecności opiekuna stażu w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu oraz dyrektora szkoły w wymiarze co najmniej jednej godziny w okresie stażu oraz omawiać́ je z osobą, w której obecności zajęcia zostały przeprowadzone; uczestniczyć́ w doskonaleniu zawodowym, zwłaszcza w zakresie doskonalenia metod i form pracy. kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe, poświadczone przez dyrektora szkoły za zgodność́ z oryginałem; zaświadczenie dyrektora szkoły o: a) wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć́ w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu, ze wskazaniem wszystkich szkół, w których nauczyciel odbywał staż̇, b) dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego i dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji tego planu, c) przyczynach wydłużenia okresu stażu oraz zaliczenia dotychczas odbytego stażu w przypadkach określonych w art. 9d ust. 5 i 5a oraz art. 9f ust. 4 Karty Nauczyciela, ze wskazaniem podstawy prawnej odpowiednio wydłużenia albo zaliczenia okresu stażu oraz okresu nieobecności w pracy lub niepozostawania w stosunku pracy; 3. kopię sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność́ z oryginałem; 4. kopię karty oceny pracy dokonanej po zakończeniu stażu, poświadczoną̨ przez dyrektora szkoły za zgodność́ z oryginałem. znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań́ i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż̇; umiejętność́ prowadzenia zajęć́ w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań́ szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej; umiejętność́ rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania; umiejętność́ stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki; umiejętność́ wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego; umiejętność́ korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć́, z narzędzi multimedialnych i informatycznych; umiejętność́ omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć́; znajomość́ środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność́ współpracy ze środowiskiem lokalnym. Komisja egzaminacyjna zapoznaje się̨ z oceną pracy nauczyciela i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz przeprowadza egzamin, podczas którego nauczyciel: prezentuje dorobek zawodowy; 2. prezentuje swoją wiedzę i umiejętności, w szczególności przez: a) zaproponowanie rozwiązania wskazanego przez komisję problemu związanego z wykonywaną pracą, z uwzględnieniem praktyki szkolnej, aktualnej wiedzy i przepisów prawa, b) wykonanie zadania z użyciem narzędzi multimedialnych; 3. odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań́ niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego.
9
Nauczyciel stażysta – nietypowe sytuacje:
nauczyciel bez przygotowania pedagogicznego - może być zatrudniony na okres 2 lat, gdy zobowiąże się do uzupełnienia kwalifikacji w czasie stażu; gdy nauczyciel jest zatrudniony np. na zastępstwo - na swój wniosek może odstąpić od realizacji awansu gdy sąd przywróci nauczyciela do pracy – do stażu liczy się staż rozpoczęty i niezakończony przed rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy.
10
Nauczyciel kontraktowy na mianowanego
11
Rodzaj oceny i postępowanie
Stopień awansu Staż Długość stażu Rodzaj oceny i postępowanie Nauczyciel kontraktowy W trakcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego (staż wg. dotychczasowych przepisów) 2 lata 9 miesięcy Ocena pracy; egzamin przed komisją wg. nowych przepisów Rozpoczęcie stażu (wyjątkowo po przepracowaniu 2 lat) (staż wg. nowych przepisów) Przerwa –kolejny staż 4 lata pracy od dnia uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego (możliwość skrócenia do 2 lat)
12
Nauczyciel kontraktowy
Procedury Nauczyciel kontraktowy Dyrektor Opiekun stażu Komisja Przystępuje do stażu, jeśli: posiada kwalifikacje zatrudniony jest w wymiarze ½ obowiązkowego wymiaru zajęć złoży wniosek o rozpoczęcie stażu od 1 września nie później niż 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, przy czym plan rozwoju zawodowego dołącza do wniosku o rozpoczęcie stażu. staż trwa 2 lata i 9 miesięcy jest obowiązany poprawić plan rozwoju zawodowego zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły i ponownie przedłożyć go dyrektorowi szkoły w wyznaczonym przez niego terminie, nie krótszym niż 3 dni robocze może wprowadzać́ zmiany w planie rozwoju zawodowego za zgodą dyrektora szkoły składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, uwzględniając efekty jego realizacji dla nauczyciela i szkoły, w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu składa wniosek o postępowanie egzaminacyjne w roku otrzymania co najmniej dobrej oceny pracy w razie niedotrzymania terminu złożenia wniosku nauczyciel jest obowiązany do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze Nauczyciel, który nie zdał egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego, może ponownie złożyć wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego po odbyciu, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy, z tym że może przystąpić ponownie do egzaminu przed komisją egzaminacyjną tylko jeden raz w danej szkole. W przypadku otrzymania decyzji o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, nauczyciel ma prawo wniesienia odwołania do organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Zatwierdza plan rozwoju zawodowego zgodnie z rozporządzeniem z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli ewentualnie zaleca poprawę planu rozwoju zawodowego zatwierdza poprawiony plan rozwoju zawodowego, uwzględniający jego zalecenia, w terminie 7 dni od dnia jego przedłożenia W trakcie stażu może pisemnie zobowiązać́ nauczyciela do wprowadzenia zmian w planie rozwoju zawodowego, w wyznaczonym przez niego terminie, nie krótszym niż̇ 5 dni, lub zmienić nauczycielowi opiekuna stażu dokonuje oceny pracy zgodnie z rozporządzeniem przedstawia dyrektorowi opinię o dorobku zawodowym nauczyciela Komisję powołuje organ prowadzący szkołę̨ w składzie: przedstawiciel organu prowadzącego szkołę̨ jako jej przewodniczący; przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny; dyrektor szkoły; dwaj eksperci z listy ekspertów prowadzonej przez MEN na wniosek nauczyciela – przedstawiciel wskazanego we wniosku związku zawodowego.
13
Staż i postępowanie egzaminacyjne
Nauczyciel kontraktowy w okresie stażu powinien Dokumentacja Wymagania na stopień nauczyciela mianowanego Nauczyciel przed komisją uczestniczyć́ w pracach związanych z realizacją zadań́ dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i innych statutowych zadań́ szkoły oraz wynikających z potrzeb szkoły i środowiska lokalnego; doskonalić́ kompetencje w związku z wykonywanymi obowiązkami, zwłaszcza w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych; prowadzić́ zajęcia w obecności opiekuna stażu w wymiarze co najmniej 4 godzin w roku szkolnym oraz dyrektora szkoły w wymiarze co najmniej jednej godziny w okresie stażu oraz omawiać́ je z osobą, w której obecności zajęcia zostały przeprowadzone; przeprowadzić́ co najmniej 2 godziny zajęć otwartych dla nauczycieli szkoły, w której odbywa staż̇, oraz dokonać́ ich ewaluacji, w obecności, w miarę̨ możliwości, nauczyciela - doradcy metodycznego w zakresie tych zajęć́. kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe, poświadczone przez dyrektora szkoły za zgodność́ z oryginałem; kopia aktu nadania stopni nauczyciela kontraktowego poświadczone przez dyrektora szkoły za zgodność́ z oryginałem; zaświadczenie dyrektora szkoły o: a) wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć́ w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu, ze wskazaniem wszystkich szkół, w których nauczyciel odbywał staż̇, b) dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego i dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji tego planu, c) przyczynach wydłużenia okresu stażu oraz zaliczenia dotychczas odbytego stażu w przypadkach określonych w art. 9d ust. 5 i 5a oraz art. 9f ust. 4 Karty Nauczyciela, ze wskazaniem podstawy prawnej odpowiednio wydłużenia albo zaliczenia okresu stażu oraz okresu nieobecności w pracy lub niepozostawania w stosunku pracy; 3. kopię sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność́ z oryginałem; 4. kopię karty oceny pracy dokonanej po zakończeniu stażu, poświadczoną̨ przez dyrektora szkoły za zgodność́ z oryginałem. uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań́ mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły umiejętność́ rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej; umiejętność́ wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia; umiejętność́ dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy; umiejętność́ dzielenia się̨ wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego; umiejętność́ uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych; umiejętność́ posługiwania się̨ przepisami prawa dotyczącymi odpowiednio oświaty, pomocy społecznej lub postepowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż̇; umiejętność́ korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć́, z narzędzi multimedialnych i informatycznych. Komisja egzaminacyjna zapoznaje się̨ z oceną pracy nauczyciela i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz przeprowadza egzamin, podczas którego nauczyciel: prezentuje dorobek zawodowy; 2. prezentuje swoją wiedzę i umiejętności, w szczególności przez: a) zaproponowanie rozwiązania wskazanego przez komisję problemu związanego z wykonywaną pracą, z uwzględnieniem praktyki szkolnej, aktualnej wiedzy i przepisów prawa, b) wykonanie zadania z użyciem narzędzi multimedialnych; 3. odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań́ niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego.
14
Nauczyciel kontraktowy – nietypowe sytuacje:
Dyrektor szkoły może nauczycielowi kontraktowemu, który uzyskał awans w sposób określony w art. 9a ust. 3 ustawy Karta Nauczyciela (nauczyciele akademiccy legitymujący się̨ co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej lub osoby posiadające co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy uzyskują̨ z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole stopień́ nauczyciela kontraktowego) i ubiega się̨ o uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego, skrócić́ staż̇ do roku i 9 miesięcy Mianowanie z mocy prawa - nauczyciele akademiccy legitymujący się̨ co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej lub osoby posiadające co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy uzyskują̨ z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole stopień́ nauczyciela kontraktowego w przypadku zmiany miejsca zatrudnienia warunkiem kontynuacji stażu w innej szkole jest uzyskanie co najmniej dobrej oceny pracy za okres dotychczas odbytego stażu, oraz podjęcie zatrudnienia w szkole nie później niż̇ w okresie 3 miesięcy po ustaniu poprzedniego stosunku pracy; może kontynuować́ staż̇ w przypadku przywrócenia do pracy, do całego stażu zalicza się̨ okres stażu odbytego przed rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy; nie ma dodatkowego stażu gdy nauczyciel otrzyma negatywną ocenę̨ pracy.
15
Nauczyciel mianowany na dyplomowanego
16
Rodzaj oceny i postepowanie
Stopień awansu Staż Długość stażu Rodzaj oceny i postepowanie Nauczyciel mianowany Staż̇ zakończony do dnia 1 września 2018 r. a) ocena dorobku zawodowego według dotychczasowych przepisów, b) postępowanie kwalifikacyjne według dotychczasowych przepisów. W trakcie stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego (staż wg. dotychczasowych przepisów) 2 lata 9 miesięcy Ocena pracy; dokumentacja i rozmowa z komisją wg. nowych przepisów Rozpoczęcie stażu (wyjątkowo po przepracowaniu 2 lat)
17
Procedury Nauczyciel mianowany Dyrektor Komisja Przystępuje do stażu, jeśli: posiada kwalifikacje zatrudniony jest w wymiarze ½ obowiązkowego wymiaru zajęć złoży wniosek o rozpoczęcie stażu od 1 września nie później niż 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, przy czym plan rozwoju zawodowego dołącza do wniosku o rozpoczęcie stażu. staż trwa 2 lata i 9 miesięcy jest obowiązany poprawić plan rozwoju zawodowego zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły i ponownie przedłożyć go dyrektorowi szkoły w wyznaczonym przez niego terminie, nie krótszym niż 3 dni robocze może wprowadzać́ zmiany w planie rozwoju zawodowego za zgodą dyrektora szkoły składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, uwzględniając efekty jego realizacji dla nauczyciela i szkoły, w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu składa wniosek o postępowanie kwalifikacyjne w okresie 3 lat od dnia otrzymania co najmniej dobrej oceny pracy w razie niedotrzymania terminu złożenia wniosku nauczyciel jest obowiązany do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze nauczyciel, który nie uzyskał akceptacji komisji kwalifikacyjnej może ponownie złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego po odbyciu, na swój wniosek i za zgodą dyrektora szkoły, dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy. W przypadku powtórnego nieuzyskania akceptacji, przed kolejnym ubieganiem się̨ o akceptacje komisji kwalifikacyjnej jest obowiązany do odbycia stażu w pełnym wymiarze w przypadku otrzymania decyzji o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego, nauczyciel ma prawo wniesienia odwołania do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zatwierdza plan rozwoju zawodowego zgodnie z rozporządzeniem z dnia 26 lipca 2018 r. ( 30 dni) ewentualnie zaleca poprawę planu rozwoju zawodowego zatwierdza poprawiony plan rozwoju zawodowego, uwzględniający jego zalecenia, w terminie 7 dni od dnia jego przedłożenia W trakcie stażu może pisemnie zobowiązać́ nauczyciela do wprowadzenia zmian w planie rozwoju zawodowego, w wyznaczonym przez niego terminie, nie krótszym niż̇ 5 dni dokonuje oceny pracy zgodnie z rozporządzeniem Komisję powołuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny w składzie: przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny jako jej przewodniczący dyrektor szkoły trzej eksperci z listy ekspertów prowadzonej przez MEN Na wniosek nauczyciela - przedstawiciel wskazanego we wniosku związku zawodowego W pracach komisji, o ile nie wchodzi w jej skład, może brać również̇ udział w charakterze obserwatora przedstawiciel organu prowadzącego szkołę̨.
18
Staż i postępowanie kwalifikacyjne
Nauczyciel mianowany w okresie stażu powinien Dokumentacja Wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego Nauczyciel przed komisją podejmować́ działania mające na celu doskonalenie warsztatu pracy, w tym umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej; realizować́ zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły; pogłębiać́ wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w rożnych formach doskonalenia zawodowego; kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe, poświadczone przez dyrektora szkoły za zgodność́ z oryginałem; kopia aktu nadania stopni nauczyciela kontraktowego poświadczone przez dyrektora szkoły za zgodność́ z oryginałem; zaświadczenie dyrektora szkoły o: a) wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć́ w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu, ze wskazaniem wszystkich szkół, w których nauczyciel odbywał staż̇, b) dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego i dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji tego planu, c) przyczynach wydłużenia okresu stażu oraz zaliczenia dotychczas odbytego stażu …; umiejętność́ wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się̨; umiejętność́ dzielenia się̨ wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć́ otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć́ w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć́ dla nauczycieli; poszerzenie zakresu działań́ szkoły, w szczególności dotyczących zadań́ dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych; Komisja kwalifikacyjna zapoznaje się̨ z oceną pracy nauczyciela i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz analizuje dorobek zawodowy nauczyciela na podstawie przedłożonej przez niego dokumentacji i przeprowadzonej rozmowy, podczas której nauczyciel:
19
Staż i postępowanie kwalifikacyjne
Nauczyciel mianowany w okresie stażu powinien Dokumentacja Wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego Nauczyciel przed komisją przeprowadzić́ co najmniej 3 godziny zajęć́ otwartych dla nauczycieli oraz dokonać́ ich ewaluacji, w obecności, w miarę̨ możliwości, nauczyciela - doradcy metodycznego w zakresie tych zajęć lub nauczyciela - konsultanta lub przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny. kopię sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność́ z oryginałem; kopię karty oceny pracy dokonanej po zakończeniu stażu, poświadczoną̨ przez dyrektora szkoły za zgodność́ z oryginałem. opis i analizę̨ sposobu realizacji jednego wymagania wybranego spośród określonych w § 8 ust. 3 pkt 1-3, i jednego wymagania wybranego spośród określonych w § 8 ust. 3 pkt 4, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów dla nauczyciela i szkoły; 7. kopię dyplomu lub świadectwa potwierdzającego znajomość́ języka obcego na poziomie podstawowym, …, poświadczone przez pracodawcę̨ za zgodność́ z oryginałem realizację co najmniej dwóch z następujących zadań́: a) opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań́ dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą̨, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; b) wykonywanie zadań́ opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela - doradcy metodycznego, przewodniczącego zespołu nauczycieli, koordynatora wolontariatu, koordynatora projektu, kuratora społecznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych - także nauczyciela - konsultanta współpracującego z CEA c) uzyskanie umiejętności posługiwania się̨ językiem obcym na poziomie podstawowym, a w przypadku nauczycieli języków obcych - umiejętności posługiwania się̨ drugim językiem obcym na poziomie podstawowym; d) opracowanie autorskiej pracy z zakresu oświaty lub rozwoju dziecka opublikowanej w czasopiśmie branżowym lub w formie innej zwartej publikacji. prezentuje sposób realizacji wybranego przez siebie zadania określonego w § 8 ust. 3 rozporządzenia, którego opis i analiza nie była dołączona do wniosku o podjęcie postepowania kwalifikacyjnego; odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wpływu działań́ i zadań́ zrealizowanych przez nauczyciela w okresie stażu na podniesienie jakości pracy szkoły, w której nauczyciel odbywał staż̇; wykazuje się umiejętnością̨ rozwiązania wskazanego przez komisję problemu związanego z wykonywaną pracą, z uwzględnieniem przepisów prawa; określa cele dalszej pracy i własnego rozwoju.
20
Nauczyciel mianowany – nietypowe sytuacje:
w przypadku zmiany miejsca zatrudnienia warunkiem kontynuacji stażu w innej szkole jest uzyskanie co najmniej dobrej oceny pracy za okres dotychczas odbytego stażu, oraz podjęcie zatrudnienia w szkole nie później niż̇ w okresie 3 miesięcy po ustaniu poprzedniego stosunku pracy; może kontynuować́ staż̇ w przypadku przywrócenia do pracy - do całego stażu zalicza się̨ okres stażu odbytego przed rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy; nie ma dodatkowego stażu gdy nauczyciel otrzyma negatywną ocenę̨ pracy. W przypadku nauczyciela mianowanego, który do dnia 1 września 2018 r. w trakcie odbywania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego zmienił miejsce zatrudnienia i za okres dotychczas odbytego stażu otrzymał pozytywną ocenę̨ dorobku zawodowego, ocena ta jest uwzględniana do oceny pracy dokonywanej po zakończeniu całego stażu.
21
Obowiązki dyrektora szkoły wobec nauczycieli na stażu
Dyrektor szkoły zapewnia nauczycielowi odbywającemu staż̇ warunki do: 1) obserwacji zajęć́ dydaktycznych, wychowawczych oraz innych zajęć́ prowadzonych w szkole, w szczególności zajęć́ prowadzonych przez nauczyciela tego samego przedmiotu lub rodzaju zajęć́, w tej samej lub innej szkole; 2) udziału w formach doskonalenia zawodowego, określonych w zatwierdzonym planie rozwoju zawodowego; 3) korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej biblioteki pedagogicznej, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych placówek oświatowych. 2. W trakcie stażu dyrektor szkoły obserwuje i omawia z nauczycielem co najmniej jedne prowadzone przez niego zajęcia. 3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w trakcie stażu, dyrektor szkoły może pisemnie zobowiązać́ nauczyciela do wprowadzenia zmian w planie rozwoju zawodowego, w wyznaczonym przez niego terminie, nie krótszym niż̇ 5 dni, lub zmienić́ nauczycielowi opiekuna stażu. 4. W trakcie stażu nauczyciel może wprowadzać́ zmiany w planie rozwoju zawodowego za zgodą dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły, w terminie 7 dni od dnia przedłożenia zmienionego planu rozwoju zawodowego, zatwierdza ten plan albo zwraca go nauczycielowi do poprawienia wraz z pisemnym zaleceniem wprowadzenia niezbędnych zmian. 5. Nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, uwzględniające efekty jego realizacji dla nauczyciela i szkoły, w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu.
22
Obowiązki opiekuna wobec nauczycieli stażystów i kontraktowych
Do zadań́ opiekuna stażu należą̨: 1) współpraca z nauczycielem ̇ i wspieranie go w procesie wdrażania do pracy w zawodzie, w tym w przypadku nauczyciela stażysty zapoznanie go z dokumentami obowiązującymi w danej szkole, w szczególności z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej; 2) współpraca z nauczycielem odbywającym staż̇ w opracowaniu planu rozwoju zawodowego, w szczególności udzielanie mu pomocy w doborze właściwych form doskonalenia zawodowego; 3) wspieranie nauczyciela odbywającego staż̇ w realizacji obowiązków zawodowych; 4) umożliwianie nauczycielowi odbywającemu staż̇ obserwowania prowadzonych przez siebie zajęć́; 5) obserwowanie zajęć́ prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż̇; 6) dzielenie się̨ z nauczycielem odbywającym staż̇ swoją wiedzą i doświadczeniem, w szczególności omawianie z nauczycielem zajęć́ prowadzonych przez siebie oraz przez nauczyciela; 7) inspirowanie i zachęcanie nauczyciela odbywającego staż̇ do podejmowania wyzwań́ zawodowych; 8) doskonalenie wiedzy i umiejętności w zakresie niezbędnym do pełnienia roli opiekuna stażu. 2. Opiekun stażu, w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu, przedstawia dyrektorowi szkoły opinię o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu, ze szczególnym uwzględnieniem obserwowanych zajęć́ prowadzonych przez nauczyciela oraz stopnia zaangażowania w realizację wymagań́ niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego albo stopnia nauczyciela mianowanego.
23
Rekomendacje dla dyrektora szkoły i opiekunów stażu
Plan rozwoju zawodowego na okres stażu powinien odnosić się do powinności nauczyciela na okres stażu ( a nie do wymagań na kolejny stopień awansu zawodowego) - warto więc dokonać analizy planu rozwoju zawodowego pod tym kątem. Podczas analizy warto zwrócić uwagę również na przydatność dla szkoły zaplanowanych zadań stażowych. Skrócony został czas na przygotowanie sprawozdań z realizacji planu rozwoju zawodowego warto więc, aby dyrektor szkoły, a szczególnie opiekun stażu monitorowali systematyczność dokumentowania przez wszystkich nauczycieli na stażu zrealizowanych przez nich zadań. W postępowaniach egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych przed komisjami ds. awansu zawodowego większy nacisk kładziony będzie na umiejętności praktyczne. Warto więc wykorzystać lekcje prowadzone przez nauczyciela stażystę i kontraktowego na ich doskonalenie.
24
Rekomendacje dla dyrektora szkoły i opiekunów stażu
4. Podczas lekcji prowadzonych i obserwowanych przez nauczyciela stażystę warto zwrócić uwagę na: *stosowanie narzędzi multimedialnych i informatycznych *doskonalenie umiejętności omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć *umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający realizację zadań statutowych szkoły ( opiekuńczych, wychowawczych, profilaktycznych) i podstawy programowej (zadania dydaktyczne) 5. Podczas lekcji prowadzonych i obserwowanych przez nauczyciela kontraktowego warto zwrócić uwagę na: *stosowanie narzędzi multimedialnych i informatycznych *doskonalenie umiejętności stosowania metod aktywizujących ucznia *umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystania jej wyników do doskonalenia własnego warsztatu pracy
25
Rekomendacje dla dyrektora szkoły i opiekunów stażu
6. Warto opracować arkusze obserwacji lekcji i konspekty lekcji uwzględniające specyfikę stażu, wnioski z omawianych lekcji oraz rekomendacje do dalszej pracy nauczyciela. 7. Inspiracje do opracowania arkuszy obserwacji i konspektów lekcji znajdują się w Poradniku „Ocenianie kształtujące w szkołach artystycznych” – strony oraz arkuszach obserwacji lekcji wykorzystywanych podczas ewaluacji zewnętrznych ( w których uzupełnienia wymaga stosowanie multimediów).
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.