Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Formy działania Administracji publicznej
Ewa Prokop
2
formy działania administracji
To poszczególne typy czynności, jakie organy mogą podejmować na podstawie prawa.
3
Kryteria klasyfikowania form działania administracji publicznej
Formy działania administracji dzieli się na podstawie różnych kryteriów, m.in.: władztwa (działania władcze albo niewładcze) adresata (oznaczonego indywidualnie albo generalnie) prawnego charakteru (czynności prawne albo faktyczne) pozycji podmiotów, których działanie dotyczy - czynności wielostronne (najczęściej dwustronne) i pozostałe
4
Prawne formy działania administracji publicznej
Prawnie określony typ konkretnej czynności organu administracji publicznej Akty administracyjne - jednostronne i władcze rozstrzygnięcie przez organ administracji publicznej indywidualnej, konkretnej sprawy konkretnego obywatela, dokonane na podstawie prawa (decyzje, postanowienia) Akty normatywne - akty wydane na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie, zawierające normy prawne, czyli reguły postępowania skierowanie do generalnie oznaczonych adresatów znajdujących się w abstrakcyjnie oznaczonych okolicznościach. Akty normatywne nie są wydawane w związku z konkretnymi sprawami poszczególnych osób (rozporządzenie, uchwała)
5
Faktyczne formy działania administracji publicznej
Czynności faktyczne: Czynności faktyczne trzeba odróżnić od czynności prawnych Nie są nastawione na wywoływanie skutków prawnych w sposób bezpośredni.
6
Faktyczne formy działania administracji publicznej
Podział czynności faktycznych: czynności społeczno – organizatorskie - niewładcze działania, którymi administracja chce kształtować postawy społeczne czynności materialno – techniczne - podejmowane na wyraźnej podstawie prawnej czynności faktyczne, wywołujące pośrednio skutki prawne poprzez pewne zdarzenia, a nie stanowienie aktów administracyjnych czy normatywnych zaświadczenia - wydawane przez organy administracji dokumenty, które same nie tworzą nowych stanów prawnych, lecz które o nich świadczą
7
Władcze a nie władcze formy administracji publicznej
8
Formy Władcze Działania władcze są działaniami jednostronnymi - organ rozstrzyga o sytuacji podmiotu, o jego prawach i obowiązkach. Występuje nierównorzędność podmiotów, organ administracji może władczo kształtować sytuację podmiotu administrowanego, niezależnie od jego woli, ale zgodnie z prawem podmiotowym. Istnieje możliwość zastosowania przymusu państwowego.
9
Formy Władcze W PEŁNI WŁADCZE - formy należące do tzw. policji administracyjnej (działania prewencyjne, represyjne, skierowane na realizacje przepisów i ochronę obywatela, bezpieczeństwa i porządku publicznego. W znaczeniu podmiotowym można mówić o różnorodnych służbach, działających w jej ramach) - przymus administracyjny stosowany bezpośrednio
10
Formy władcze O WŁADZTWIE OGRANICZONYM:
formułowanie obowiązków np. decyzja podatkowa - przymus stosowany pod określonymi warunkami formy będące źródłem uprawnień np. koncesja- przymus o charakterze potencjalnym, stosowany wyjątkowo np.: Decyzja administracyjna - akt administracyjny stanowiący jednostronne ustalenie organu administracji publicznej o wiążących dla jednostki (i organu) konsekwencjach normy prawa administracyjnego Zezwolenie - forma aktu administracyjnego ustalającego uprawnienia w sferze prawa administracyjnego lub wyrażającego zgodę na dokonanie przedsięwzięcia lub podjęcie czynności dopuszczonej normami prawa administracyjnego Koncesja - akt administracyjny który osobie fizycznej lub prawnej nadaje uprawnienia do wykonywania określonej działalności, najczęściej produkcyjnej lub usługowej Licencja - jest aktem adm. ustalającym uprawnienia do wykonywania określonej działalności (niekoniecznie o charakterze gospodarczym) lub pracy zawodowej, gdy wykonywanie takiej działalności związane jest z posiadaniem odpowiednich kwalifikacji.
11
Formy Niewładcze Zazwyczaj mają charakter dwustronny
Występuje równorzędność podmiotów, które nie mogą wzajemnie nic narzucać. Brak przymusu państwowego
12
Formy Niewładcze Przykłady:
Umowa cywilnoprawna - z reguły stosowana dla wykonywania kompetencji związanych z dysponowaniem majątkiem Umowa publicznoprawna - jej stronami są z reguły organy administracji publicznej, jest gwarantowana środkami administracyjnymi (nadzoru). Podstawą prawną ich zawierania są przepisy prawa administracyjnego. Porozumienie - uzgodnienie stanowiska w określonej kwestii przez dwie lub więcej stron
13
Statut województwa a statut urzędu wojewódzkiego
14
Statut województwa Jest obligatoryjnym aktem prawa miejscowego, jakie musi posiadać każde samorządowe województwo. Określa ustrój województwa jako jednostki samorządu terytorialnego, organizację wewnętrzną oraz tryb prac Sejmiku Województwa, Zarządu Województwa, Komisji Sejmiku Województwa oraz Klubów Radnych.
15
Statut województwa Obowiązek uchwalenia statutu wynika z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa. (t.j. Dz.U z 2017 r poz. 2096): Art. 7. 1. Ustrój województwa jako jednostki samorządu terytorialnego określa statut województwa uchwalony po uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów. 2. Statut i jego zmiany podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
16
Statut Województwa Uchwalenie statutu należy do wyłącznej właściwości sejmiku województwa. Kompetencji tej sejmik nie może scedować na żaden inny organ, zwłaszcza na zarząd województwa. Przygotowanie projektu statutu i przedłożenie go sejmikowi należy do zarządu województwa Art. 18. Do wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy: 1) stanowienie aktów prawa miejscowego, w szczególności: a) statutu województwa, Uchwałę w sprawie uchwalenia statutu sejmik podejmuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu jawnym lub jawnym imiennym. Do uchwalenia statutu może dojść jednak dopiero po uprzednim uzgodnieniu jego treści z Prezesem Rady Ministrów.
17
Statut Województwa Do spraw wymagających uregulowania w statucie województwa należą przede wszystkim: określenie zasad dostępu obywateli do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych i korzystania z nich określenie, jakie sprawy - poza zastrzeżonymi przez ustawy - należą do wyłącznej właściwości sejmiku województwa określenie przedmiotu działania, zakresu zadań, zasad dotyczących składu, organizacji wewnętrznej i trybu pracy komisji powoływanych przez sejmik województwa określenie zasad tworzenia klubów radnych określenie zasad i trybu działania zarządu województwa wprowadzenie ewentualnych wyjątków od ustawowych zasad składania oświadczeń woli w imieniu województwa
18
Statut Urzędu wojewódzkiego
Określa organizację administracji rządowej w województwie Nadany jest przez wojewodę, zatwierdzany przez prezesa Rady Ministrów i ogłaszany w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
19
Statut urzędu Wojewódzkiego
Określa między innymi: Nazwę i siedzibę urzędu Nazwy stanowisk dyrektorów wydziałów Nazwy wydziałów oraz innych komórek organizacyjnych urzędu Zakresy działania wydziałów i innych komórek organizacyjnych urzędu Nazwy stanowisk kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich Nazwy komend, inspektoratów i innych jednostek organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich Zakresy działania komend, inspektoratów i innych jednostek organizacyjnych Nazwy, siedziby i zakresy działania delegatur Skład kolegium wojewody i tryb jego pracy Inne sprawy istotne dla organizacji i funkcjonowania urzędu.
20
Statut powiatu a statut uczelni publicznej
21
Statut Powiatu Jest samorządowym aktem prawa miejscowego o charakterze ustrojowo - organizacyjnym. Jest najważniejszym aktem prawnym w samorządzie powiatowym. Określa on ustrój powiatu, organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu powiatu. Jest uchwalany przez radę powiatu
22
Statut Powiatu Określa w szczególności:
Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady i komisji powoływanych przez radę, w tym komisji rewizyjnej. a także zasady tworzenia i działania klubów radnych Zasady i tryb działania komisji skarg, wniosków i petycji Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu, liczbę członków zarządu powiatu Zasady dostępu mieszkańców do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów powiatu i komisji rady powiatu. oraz korzystania z nich
23
Statut Uczelni Publicznej
Jest to najważniejszy wewnątrzuczelniany akt normatywny, regulujący życie i ustrój uczelni. Statut uczelni publicznej uchwala jej senat większością co najmniej dwóch trzecich głosów swojego składu, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych działających w uczelni.
24
Statut Uczelni publicznej
Reguluje między innymi: Sprawy związane z funkcjonowaniem uczelni nieuregulowane w ustawie Formy i zakres prowadzenia przez uczelnię działalności gospodarczej Skład senatu uczelni, tryb wyboru i procentowy udział w składzie senatu przedstawicieli nauczycieli akademickich, doktorantów, studentów oraz pracowników niebędących nauczycielami akademickimi kompetencje senatu uczelni Sposób powołania rektora, szczegółowe wymagania kwalifikacyjne, jakie musi spełniać kandydat na rektora oraz warunki i tryb przeprowadzania konkursu
25
Koniec Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.