Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałHalina Marciniak Został zmieniony 5 lat temu
1
Przewodniczący Zespołu: dr n. med. Jarosław Biliński
Propozycja reformy kształcenia podyplomowego i prawa pracy Wyniki prac Zespołu przy Ministrze Zdrowia ds. zmian ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw i aktów prawnych Przewodniczący Zespołu: dr n. med. Jarosław Biliński
2
Dlaczego? Dlaczego? Realizacja porozumienia Ministra Zdrowia z przedstawicielami lekarzy rezydentów z 8 lutego 2018 roku
3
Porozumienie z Ministrem Zdrowia uwypukliło zmiany kierunkowo
Prolongata prac na bazie porozumienia w ministerialnym zespole: Konieczność reformy systemu kształcenia podyplomowego Konieczność reformy prawa pracy Zasady prac w zespole: rezydent na czele, ostateczna decyzja co do kształtu dokumentu końcowego w gestii przewodniczącego zespołu, swoboda działania i propozycji zmian, ”carte blanche” – okrojona do racjonalnych realiów i możliwości systemu, realizacja wieloletnich postulatów Dlaczego?
4
ZYSK DLA PACJENTA W POSTACI:
WIĘKSZEJ DOSTĘPNOŚCI DO LEKARZY, MAKSYMALIZACJI ICH PROFESJONALIZMU, WIĘKSZEJ SATBILNOŚCI W STRUKTURACH PERSONELU LEKARSKIEGO Reforma systemu kształcenia podyplomowego Promocja jakości Poprawa warunków szkolenia System zachęt a nie kar Odbiurokratyzowanie szkolenia Wzmocnienie relacji mistrz – uczeń Transparentność procesów w systemie szkolenia Reforma prawa pracy Zmiana paradygmatów – pro-lekarskie prawo pracy System nagród a nie kar Mniej restrykcji, więcej spokoju Minimalizacja niejasności prawnych Bezpieczeństwo pracy Promocja jakości i efektywności pracy Założenia
5
Założenia Po pierwsze: wizja Po drugie: wiedza Po trzecie: wnioski
Po czwarte: jakość Po piąte: uniwersalizm Po szóste: efekt końcowy Założenia Wykonaj Zaplanuj Pomyśl
6
LEK/ LDEK Elementy reformy Staż podyplomowy Nabór na specjalizacje
Kształcenie podyplomowe Staż podyplomowy LEK/ LDEK Nabór na specjalizacje Uzyskiwanie tytułu specjalisty PES Przebieg i zasady szkolenia specjalizacyjnego Ścieżka kariery zawodowej lekarza Akredytacja jednostek, nadzór nad szkoleniem Katalog specjalizacji i umiejętności lekarskich Część administracyjna kształcenia Elementy reformy Doskonalenie zawodowe * Wszędzie gdzie jest mowa o lekarzu rozumie się przez to również lekarza dentystę
7
Prawo pracy Elementy reformy Dyżury medyczne Bezpieczeństwo pracy
Higiena pracy Prawo przyjazne dla lekarza Urealnienie przepisów Elementy reformy * Wszędzie gdzie jest mowa o lekarzu rozumie się przez to również lekarza dentystę
8
PIERWSZY ETAP PRAC ZESPOŁU
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów 8
9
OBECNIE Staż podyplomowy
Staż podyplomowy lekarza Choroby wewnętrzne 10 tyg.; Pediatria 6 tyg + 2 tyg neonatologia; Chirurgia 6 tyg + 2 tyg chirurgia urazowa; Położnictwo i ginekologia 7 tyg; Anestezjologia 1 tydz, Intensywna terapia 2 tyg; Medycyna ratunkowa 3 tyg; Psychiatria 4 tyg; Medycyna rodzinna 6 tyg Staż podyplomowy lekarza dentysty Stomatologia zachowawcza 10 tyg Stomatologia dziecięca 10 tyg Chirurgia stomatologiczna 8 tyg Protetyka stomatologiczna 8 tyg Ortodoncja 5 tyg Periodontologia 4 tyg Ratownictwo medyczne 2 tyg Staż podyplomowy – 13/12 miesięcy Lekarz/lekarz dentysta OBECNIE Staż podyplomowy Kursy: Krwiodawstwo i krwiolecznictwo 1 tydz; Orzecznictwo 3 dni; Bioetyka 3 dni; Prawo medyczne 4 dni Kursy: Orzecznictwo 3 dni; Bioetyka 3 dni; Prawo medyczne 4 dni ŁĄCZNIE 52 TYGODNIE STAŻU PODYPLOMOWEGO ŁĄCZNIE 49 TYGODNI STAŻU PODYPLOMOWEGO
10
Staż podyplomowy – 13/12 miesięcy
- Zbyt duża liczba krótkotrwałych staży (nie pozwalają zapoznać się ze specyfiką pracy po okresie adaptacji do nowego miejsca) - Archaiczny model prowadzenia poszczególnych staży - Brak odpowiedniej liczby kadry medycznej aby skupić się na stażyście - Brak możliwości poznania kilku placówek w dziedzinie przez siebie preferowanej - Brak realnej pomocy w podejmowaniu wyboru specjalizacji - Kursy nieadekwatne do wyzwań obecnej medycyny - Brak kursów i zagadnień niezbędnych do zbudowania kompetencji lekarza XXI wieku Lekarz/lekarz dentysta WADY Staż podyplomowy
11
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów
Staż podyplomowy przygotowuje do zawodu i pomaga w wyborze specjalizacji?
12
Czas trwania stażu podyplomowego
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Czas trwania stażu podyplomowego
13
Staż podyplomowy lekarza powinien składać się z następujących modułów
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Staż podyplomowy lekarza powinien składać się z następujących modułów
14
ZMIANY Staż podyplomowy
Staż podyplomowy – 13/12 miesięcy MODUŁ STAŁY Choroby wewnętrzne 10 tyg Pediatria 8 tyg Chirurgia ogólna 7 tyg Medycyna ratunkowa i Intensywna terapia 6 tyg (SOR + Oddział Intensywnej Terapii tygodnie) Medycyna rodzinna 4 tyg MODUŁ PERSONALIZOWANY 12 tygodni do wyboru w 1-3 miejscach Stomatologia zachowawcza 10 tyg Stomatologia dziecięca 6 tyg Chirurgia stomatologiczna 6 tyg Protetyka stomatologiczna 6 tyg Ortodoncja 4 tyg Periodontologia 1 tydzień Lekarz/lekarz dentysta ZMIANY Staż podyplomowy Staż podyplomowy lekarza MODUŁ STAŁY (40 tygodni) MODUŁ PERSONALIZOWANY (12 tygodni) Staż podyplomowy lekarza dentysty MODUŁ STAŁY (36 tygodni) MODUŁ PERSONALIZOWANY (12 tygodni) Kursy Orzecznictwo medyczne Prawo medyczne Zdrowie publiczne Kurs ALS/BLS w Centrach Symulacji Medycznych (5 dni/40h) Warsztaty z kompetencji miękkich, komunikacji lekarz-pacjent oraz asertywności Profilaktyka onkologiczna Szczepienia ochronne – praktyka – w ramach stażu z pediatrii ŁĄCZNIE 52 TYGODNIE STAŻU PODYPLOMOWEGO ŁĄCZNIE 48 TYGODNI STAŻU PODYPLOMOWEGO
15
OBECNIE + WADY LEK/LDEK
Zakres dat egzaminów bez konkretyzacji Obwarowania formalne często uniemożliwiają przystąpienie do egzaminu (konieczne potwierdzenie ukończenia studiów – czas „tylko do 15 lipca”) 200 pytań na egzaminie – skargi na ich „niepraktyczność” Brak publikacji pytań z prawidłowymi odpowiedziami po egzaminie (karencja 5 lat! – niezgodnie z wyrokiem TK) Brak aktualizacji bazy przedmiotowej (podręczników, publikacji) obowiązującej do egzaminu 56% - próg pozytywnego wyniku
16
ZMIANY LEK/LDEK Ustalenie węższego zakresu dat LEK i LDEK – daty znane 6 miesięcy wcześniej Umożliwienie zdawania LEK/LDEK w trakcie ostatniego roku studiów (po ukończeniu 9 (LDEK) i 11 (LEK) semestrów) Darmowe 3 podejścia do LEK/LDEK (kolejne płatne) LEK/LDEK w połowie oparty o przypadki kliniczne (maksimum 10 przypadków z minimum 10 pytaniami do nich) (50/50 – pozostaje 200 pytań) Publikacja pytań niezwłocznie po zakończeniu egzaminu (realizacja wyroku TK!)
17
OBECNIE + WADY Nabór na specjalizacje
System regionalny (wojewódzki) Możliwość aplikowania na jedną specjalizację, maksymalnie w 3 miejscach w danym województwie System niesprawiedliwy społecznie (ta sama specjalizacja wymaga 66% punktów w województwie X ale już 86% w województwie Y) Duże obwarowanie biurokratyczne, mnogość urzędów Konieczne bezrobocie pomiędzy stażem podyplomowym a szkoleniem specjalizacyjnym Odrębny nabór na rezydentury i tryb pozarezydencki !
18
Nabór na szkolenie specjalizacyjne powinien odbywać się w trybie
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Nabór na szkolenie specjalizacyjne powinien odbywać się w trybie
19
ZMIANY Nabór na specjalizacje
System ogólnopolski – oparty o listę rankingową Możliwość aplikacji na „niemal” dowolną liczbę różnych specjalizacji w dowolnych miastach w Polsce System przejrzysty – jednostki muszą wykazać posiadane miejsca specjalizacyjne Jeden nabór na tryb rezydencki i pozarezydencki Przekazanie kompetencji izbom lekarskim
20
MODEL IDEOWY Nabór na specjalizacje
Rekrutacja na szkolenie specjalizacyjne – schemat ideowy Kierunek lekarski/lekarsko dentystyczny MODEL IDEOWY Nabór na specjalizacje Lekarz bez specjalizacji, zdany LEK/LDEK Lekarz ze specjalizacją – wynik PES lub LEK/LDEK Wybór do 100 miejsc: specjalizacja + miejsce jej odbywania (na terenie całego kraju), uszeregowane pod względem preferencji kandydata Widoczne wyłącznie miejsca dostępne w momencie logowania, tj. niezajęte przez lekarzy z wyższą punktacją ETAP I ZAMKNIĘCIE SYSTEMU PO 10 dniach kalendarzowych WERYFIKACJA – LEKARZE, którzy utracili wszystkie wybrane przez siebie miejsca przystępują do procedury po raz kolejny: Wybór do 100 miejsc: specjalizacja + miejsce jej odbywania (na terenie całego kraju), uszeregowane pod względem preferencji kandydata Widoczne wyłącznie miejsca dostępne w momencie logowania, tj. niezajęte przez lekarzy z wyższą punktacją W przypadku „wypchnięcia” ze wszystkich preferowanych miejsc przez lekarzy z wyższą punktacją – ponowne otwarcie systemu + informacja drogą elektroniczną o konieczności ponownego wyboru miejsca ETAP II ZAMKNIĘCIE SYSTEMU PO 7 dniach kalendarzowych WERYFIKACJA – LEKARZE, którzy utracili wszystkie wybrane przez siebie miejsca przystępują do procedury po raz kolejny: Wybór do 100 miejsc: specjalizacja + oddział (na terenie całego kraju), uszeregowane pod względem preferencji kandydata Widoczne wyłącznie miejsca dostępne w momencie logowania, tj. niezajęte przez lekarzy z wyższą punktacją ETAP III ZAMKNIĘCIE SYSTEMU PO 4 dniach kalendarzowych + 3 dni kalendarzowe „dogrywki” REZYDENTURA TRYB POZAREZYDENCKI Etap II i III wyłącznie u lekarzy, którzy nie zakwalifikowali się do żadnego miejsca specjalizacyjnego w poprzednich etapach i nie zdążyli ponownie złożyć wniosku przed zamknięciem systemu Miejsca specjalizacyjne są przyznawane w pierwszej kolejności dla lekarzy z wyższą punktacją (punkty za LEK/LDEK/ocena po PES), niezależnie od trybu specjalizacji W przypadku punktacji mniejszej niż wymagana do ostatecznego wyboru miejsca szkoleniowego system automatycznie przydziela do wolnego miejsca w danej specjalizacji – na koniec całego procesu lekarz/lekarz dentysta akceptuje to miejsce, wybiera inną specjalizację lub rezygnuje z rezydentury
21
OBECNIE + WADY Przebieg i zasady szkolenia specjalizacyjnego
Aplikowanie na wszystkie specjalizacje tuż po stażu podyplomowym Specjalizacje modułowe oraz jednolite Brak weryfikacji wiedzy po module podstawowym Brak „widoczności” lekarza w trakcie szkolenia specjalizacyjnego przez płatnika Brak możliwości zmiany rezydentury skutkujące rezygnacją lub niepodjęciem pracy w danej specjalności (strata publicznych pieniędzy) Brak motywacji kierowników specjalizacji do szkolenia kolegów Ogromna ilość biurokracji (m.in. do 2000 procedur do każdorazowego udokumentowania) Brak realnego kontaktu kierownika specjalizacji ze specjalizantem (zaprzepaszczenie roli mistrz-uczeń) OBECNIE + WADY Przebieg i zasady szkolenia specjalizacyjnego
22
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów
Czy uważa Pani/Pan, że zmiana specjalizacji powinna być możliwa po jej rozpoczęciu?
23
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów
Czy obecna forma nadzoru nad szkoleniem specjalizacyjnym jest jasna, prosta i przejrzysta?
24
ZMIANY Przebieg i zasady szkolenia specjalizacyjnego
Podział na specjalizacje, specjalizacje szczegółowe (podspecjalizacje) i umiejętności lekarskie Umożliwienie zmiany rezydentury Ograniczenie możliwości prowadzenia pracy rezydentów w trybie zmianowym lub równoważnym (wsparcie relacji mistrz- uczeń) Ułatwienia dotyczące SMK Sekretarki medyczne Zaliczanie blokowe umiejętności przez kierownika specjalizacji a nie setek/tysięcy poszczególnych procedur Wynagrodzenie dla kierowników specjalizacji (min. 1 tyś. zł brutto za każdego specjalizanta) Egzamin testowy zaliczający moduł podstawowy (PEM – państwowy egzamin modułowy) – ugruntowanie wiedzy podstawowej Kolejny etap modyfikacja programów specjalizacji ZMIANY Przebieg i zasady szkolenia specjalizacyjnego
25
Państwowy Egzamin Modułowy (PEM)
TAK, ale: Znaczący wzrost wynagrodzenia po PEM (z 2 lub 2,25 „średniej krajowej” na 2,5 lub 2,75 „średniej krajowej – niepriorytetowe/priorytetowe) PEM oparty w całości o „bazę pytań” Samodzielność lekarza po PEM – możliwość kontraktowania przez szpitale wybranych świadczeń (”koszykowych”) na lekarza po PEM – możliwość negocjacji procentu od procedury dla lekarza po PEM Możliwość zdawania PES na ostatnim roku specjalizacji 15 dni urlopu szkoleniowego przed PEM Jeżeli nie spełnione powyższe warunki – PEM dobrowolny Państwowy Egzamin Modułowy (PEM)
26
OBECNIE + WADY Państwowy Egzamin Specjalizacyjny (PES)
Obwarowania formalne często uniemożliwiają przystąpienie do egzaminu (konieczne potwierdzenie ukończenia specjalizacji – czas pomiędzy ukończeniem a egzaminem niewykorzystany) 120 pytań na egzaminie – skargi na ich „niepraktyczność” Brak publikacji pytań z prawidłowymi odpowiedziami po egzaminie (karencja 5 lat! – niezgodnie z wyrokiem TK) Brak aktualizacji bazy przedmiotowej (podręczników, publikacji) obowiązującej do egzaminu 60% - próg pozytywnego wyniku
27
Kiedy powinno się przystępować do PES?
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Kiedy powinno się przystępować do PES?
28
Czy pytania do PES powinny być upublicznione (zaraz po egzaminie)?
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Czy pytania do PES powinny być upublicznione (zaraz po egzaminie)?
29
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów
Czy PES powinien być ujednolicony z europejskimi egzaminami specjalizacyjnymi?
30
Wykaz źródeł i materiałów do PES – zakres tematyczny
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Wykaz źródeł i materiałów do PES – zakres tematyczny
31
ZMIANY Państwowy Egzamin Specjalizacyjny (PES)
Umożliwienie zdawania PES w trakcie ostatniego roku szkolenia specjalizacyjnego (po zdaniu PEM w przypadku specjalizacji modułowych) Obligatoryjne aktualizowanie bibliografii do PES – pytania tylko z opublikowanych wymagań bibliograficznych Darmowe 2 podejścia do PES (kolejne płatne) PES oparty w połowie o pulę pytań (baza pytań minimum z minimum 20% coroczną zmianą) (50/50 – pozostaje 120 pytań) Publikacja pytań z prawidłowymi odpowiedziami niezwłocznie po zakończeniu egzaminu (do dwóch dni po egzaminie) 25 dniu urlopu szkoleniowego przed PES zamiast 6
32
Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY
Staż podyplomowy – 13/12 miesięcy Lekarz/lekarz dentysta Ukończenie odpowiednio 11 lub 9 semestrów Możliwość przystąpienia do LEK/LDEK – 3 próby do czasu rekrutacji na specjalizacje Studia 6/5 lat Kierunek lekarski/lekarsko dentystyczny
33
Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY
Staż podyplomowy – 13/12 miesięcy MODUŁ STAŁY Choroby wewnętrzne 10 tyg Pediatria 8 tyg Chirurgia ogólna 7 tyg Medycyna ratunkowa i Intensywna terapia 6 tyg (SOR + Oddział Intensywnej Terapii tygodnie) Medycyna rodzinna 4 tyg MODUŁ PERSONALIZOWANY 12 tygodni do wyboru w 1-3 miejscach Stomatologia zachowawcza 10 tyg Stomatologia dziecięca 6 tyg Chirurgia stomatologiczna 6 tyg Protetyka stomatologiczna 6 tyg Ortodoncja 4 tyg Periodontologia 1 tydzień Lekarz/lekarz dentysta Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY Staż podyplomowy lekarza MODUŁ STAŁY (40 tygodni) MODUŁ PERSONALIZOWANY (12 tygodni) Staż podyplomowy lekarza dentysty MODUŁ STAŁY (36 tygodni) MODUŁ PERSONALIZOWANY (12 tygodni) ŁĄCZNIE 52 TYGODNIE STAŻU PODYPLOMOWEGO ŁĄCZNIE 48 TYGODNI STAŻU PODYPLOMOWEGO
34
Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY
Rekrutacja na szkolenie specjalizacyjne – schemat ideowy Kierunek lekarski/lekarsko dentystyczny Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY Lekarz bez specjalizacji, zdany LEK/LDEK Lekarz ze specjalizacją – wynik PES lub LEK/LDEK Wybór do 100 miejsc: specjalizacja + miejsce jej odbywania (na terenie całego kraju), uszeregowane pod względem preferencji kandydata Widoczne wyłącznie miejsca dostępne w momencie logowania, tj. niezajęte przez lekarzy z wyższą punktacją ETAP I ZAMKNIĘCIE SYSTEMU PO 10 dniach kalendarzowych WERYFIKACJA – LEKARZE, którzy utracili wszystkie wybrane przez siebie miejsca przystępują do procedury po raz kolejny: Wybór do 100 miejsc: specjalizacja + miejsce jej odbywania (na terenie całego kraju), uszeregowane pod względem preferencji kandydata Widoczne wyłącznie miejsca dostępne w momencie logowania, tj. niezajęte przez lekarzy z wyższą punktacją W przypadku „wypchnięcia” ze wszystkich preferowanych miejsc przez lekarzy z wyższą punktacją – ponowne otwarcie systemu + informacja drogą elektroniczną o konieczności ponownego wyboru miejsca ETAP II ZAMKNIĘCIE SYSTEMU PO 7 dniach kalendarzowych WERYFIKACJA – LEKARZE, którzy utracili wszystkie wybrane przez siebie miejsca przystępują do procedury po raz kolejny: Wybór do 100 miejsc: specjalizacja + oddział (na terenie całego kraju), uszeregowane pod względem preferencji kandydata Widoczne wyłącznie miejsca dostępne w momencie logowania, tj. niezajęte przez lekarzy z wyższą punktacją ETAP III ZAMKNIĘCIE SYSTEMU PO 4 dniach kalendarzowych + 3 dni kalendarzowe „dogrywki” REZYDENTURA TRYB POZAREZYDENCKI Etap II i III wyłącznie u lekarzy, którzy nie zakwalifikowali się do żadnego miejsca specjalizacyjnego w poprzednich etapach i nie zdążyli ponownie złożyć wniosku przed zamknięciem systemu Miejsca specjalizacyjne są przyznawane w pierwszej kolejności dla lekarzy z wyższą punktacją (punkty za LEK/LDEK/ocena po PES), niezależnie od trybu specjalizacji W przypadku punktacji mniejszej niż wymagana do ostatecznego wyboru miejsca szkoleniowego system automatycznie przydziela do wolnego miejsca w danej specjalizacji – na koniec całego procesu lekarz/lekarz dentysta akceptuje to miejsce, wybiera inną specjalizację lub rezygnuje z rezydentury
35
Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY
Szkolenie specjalizacyjne Rezydentura/tryb pozarezydencki (etat, umowa cywilnoprawna z wynagrodzeniem) Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY Decentralizacja modułów podstawowych Jednolity program dla wszystkich specjalizacji wywodzących się z danego modułu Moduł podstawowy Zdawany od drugiego roku modułu podstawowego Należy go zdać aby być dopuszczonym do PES Zdany PEM gwarantuje wzrost pensji oraz podnosi prestiż specjalizanta – może wykonywać samodzielnie procedury kontraktowane przez płatnika Państwowy Egzamin Modułowy Lekarz/lekarz dentysta przechodzi płynnie z modułu podstawowego do specjalistycznego niezależnie od zdania PEM Zdanie PEM jest warunkiem dopuszczenia do PES Moduł specjalistyczny LUB Specjalizacja jednolita
36
Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY
Państwowy Egzamin Specjalizacyjny Lekarz/lekarz dentysta Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY Uzyskanie tytułu lekarza/lekarza dentysty specjalisty Specjalista Doskonalenie zawodowe Uzyskiwanie „certyfikatów umiejętności” Szkolenie – opiekun specjalizacji Samodzielność, poziom ekspercki
37
OBECNIE Akredytacje do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego
Standardy określone w programach specjalizacji Akredytacje przyznawane przez zespół ekspertów, lista podmiotów prowadzona przez CMKP WADY: Brak weryfikacji jakości procesu specjalizacyjnego Brak realnej weryfikacji przyznanych akredytacji Brak możliwości odebrania akredytacji jednostkom słabym Akredytacje w podstawowych dziedzinach (interna, pediatria, chirurgia) przyznawane jednostkom wysokospecjalistycznym OBECNIE Akredytacje do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego
38
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów
Czy uważa Pani/Pan, że kierownicy specjalizacji powinni podlegać ocenie?
39
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów
Czy ośrodkom szkolącym nie spełniającym wymagań akredytacyjnych należy odbierać uprawnienia do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego?
40
ZMIANY Akredytacje do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego
Ciągła ocena jednostek prowadzących szkolenie specjalizacyjne (oceny wystawiane przez specjalizantów + wyniki specjalizantów z PES – wzór do kalkulowania ocen) Kontrola jednostek akredytowanych z najniższymi ocenami oraz przy podejrzeniu wystąpienia nadużyć Rozszerzenie uprawnień CMKP o przepisy wykonawcze, umożliwiające odebranie/ograniczenie akredytacji w razie niespełniania standardów Maksymalna liczba specjalizantów uzależniona od liczby pełnych etatów specjalistów (w przeliczeniu na godziny zatrudnienia) Opracowanie nowych standardów akredytacyjnych przez zespoły ekspertów, z konieczną weryfikacją przez CMKP, z uwzględnieniem konieczności „decentralizacji” szkolenia (akredytacje z dziedzin podstawowych poza Klinikami specjalistycznymi – specjalny wzór kalkulacyjny) ZMIANY Akredytacje do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego
41
OBECNIE Nadzór nad prowadzeniem rekrutacji i kształceniem podyplomowym
Obecnie nabór na szkolenie specjalizacyjne, przyznawanie i prowadzenie akredytacji oraz nadzór nad prawidłowymi procesami podzielony jest pomiędzy: Wojewodów i urzędy wojewódzkie konsultantów krajowych i wojewódzkich CMKP Izby lekarskie Ministerstwo Zdrowia OBECNIE Nadzór nad prowadzeniem rekrutacji i kształceniem podyplomowym
42
WADY Nadzór nad prowadzeniem rekrutacji i kształceniem podyplomowym
Mnogość bytów urzędowych i biurokracji (zupełnie nieuzasadnione) Rozproszenie odpowiedzialności Brak koordynacji co do terminów procesów Trudności w procedowaniu – multiplikacja organów, do których należy się zwrócić w przypadku problemów !
43
ZMIANY Nadzór nad prowadzeniem rekrutacji i kształceniem podyplomowym
Przekazanie Izbom Lekarskim (Okręgowym, z nadzorem Naczelnej) dotychczasowych kompetencji wojewodów i urzędów wojewódzkich w zakresie: rozpatrywania wniosków o odbycie szkolenia specjalizacyjnego; przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego; weryfikacji odbycia szkolenia specjalizacyjnego (nie naruszając obecnych kompetencji konsultantów w ochronie zdrowia); rozpatrywania wniosków o dopuszczenie do PES ! ! ZMIANY Nadzór nad prowadzeniem rekrutacji i kształceniem podyplomowym OIL OIL OIL OIL
44
OBECNIE Kształcenie ustawiczne – doskonalenie zawodowe
Konieczność zbierania punktów edukacyjnych – 200 pkt co 4 lata – brak egzekwowania obowiązku WADY Brak wsparcia systemowego dla kształcenia ustawicznego Uciążliwy system gromadzenia punktów edukacyjnych, konieczność zbierania „papierów” Brak jakiejkolwiek penalizacji w przypadku braku dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego OBECNIE Kształcenie ustawiczne – doskonalenie zawodowe
45
Kto powinien kontrolować doskonalenie zawodowe lekarzy specjalistów?
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Kto powinien kontrolować doskonalenie zawodowe lekarzy specjalistów?
46
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów
Czy wiedza specjalistów jest zawsze na najwyższym poziomie i nie wymaga formalnego potwierdzenia np. co 10 lat?
47
W celu utrzymania stałej, najnowszej wiedzy wśród lekarzy specjalistów
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów W celu utrzymania stałej, najnowszej wiedzy wśród lekarzy specjalistów
48
ZMIANY Kształcenie ustawiczne – doskonalenie zawodowe
9-dniowy urlop szkoleniowy dla wszystkich lekarzy (oprócz rezydentów, którzy otrzymują 6 dni urlopu szkoleniowego na mocy porozumienia z lutego 2018 z Ministrem Zdrowia) Włączenie kształcenia ustawicznego do SMK Delegowanie obowiązku przekazania informacji o odbytych szkoleniach z lekarzy szkolących na jednostki prowadzące szkolenie ustawiczne Organ nadzorujący kształcenie (Izby Lekarskie) powiadamiają lekarza o braku dopełnienia obowiązku Upublicznienie faktu realizacji obowiązku kształcenia ustawicznego (opcjonalne – w CRL kompatybilnym z SMK przy nazwisku lekarza wyświetli się hasło: „Dopełnia obowiązku doskonalenia zawodowego”; w przypadku lekarzy niedopełniających obowiązku na ich prośbę ten fakt nie będzie widniał w przestrzeni publicznej) ZMIANY Kształcenie ustawiczne – doskonalenie zawodowe
49
OBECNIE KATALOG SPECJALIZACJI LEKARSKICH
9 specjalizacji lekarsko-dentystycznych Wiele z nich nie jest uznawanych w UE Katalog specjalizacji nie oddaje priorytetów państwa Mimo teoretycznego dostępu do wszystkich specjalizacji brak realnego dostępu w postaci rezydentur i miejsc szkoleniowych Postulat większości środowisk zawodowych i naukowych o ograniczeniu katalogu specjalizacji
50
ZMIANY KATALOG SPECJALIZACJI LEKARSKICH
Zmniejszenie liczby specjalizacji lekarskich do 50 Wśród 50 specjalizacji lekarskich 34 to specjalizacje jednolite, a 16 to specjalizacje modułowe – wszystkie będzie można zdobyć tuż po stażu podyplomowym/jako lekarz bez specjalizacji 17 specjalizacji przeniesionych do tzw. „podspecjalizacji” – specjalizacji szczegółowych, które będzie można zdobyć tylko po uzyskaniu innej specjalizacji 10 specjalizacji zlikwidowanych – przeniesionych do umiejętności Specjalizacje lekarsko-dentystyczne poszerzone o mikrobiologię lekarską
51
Katalog specjalizacji lekarskich – specjalizacje jednolite (34)
MOŻNA JE ZDOBYWAĆ JUŻ PO UKOŃCZENIU STAŻU PODYPLOMOWEGO Specjalizacja Dyrektywa UE anestezjologia i intensywna terapia TAK neonatologia chirurgia dziecięca neurochirurgia chirurgia ogólna neurologia chirurgia szczękowo-twarzowa neurologia dziecięca NIE choroby wewnętrzne okulistyka dermatologia i wenerologia ortopedia i traumatologia narządu ruchu diagnostyka laboratoryjna otorynolaryngologia epidemiologia patomorfologia farmakologia kliniczna pediatria kardiochirurgia położnictwo i ginekologia medycyna nuklearna psychiatria medycyna paliatywna psychiatria dzieci i młodzieży medycyna ratunkowa radiologia i diagnostyka obrazowa medycyna rodzinna radioterapia onkologiczna medycyna sądowa rehabilitacja medyczna medycyna sportowa urologia mikrobiologia lekarska zdrowie publiczne
52
MOŻNA JE ZDOBYWAĆ JUŻ PO UKOŃCZENIU STAŻU PODYPLOMOWEGO
Katalog specjalizacji lekarskich – specjalizacje modułowe (podstawowy i specjalistyczny) (16) MOŻNA JE ZDOBYWAĆ JUŻ PO UKOŃCZENIU STAŻU PODYPLOMOWEGO Specjalizacja Dyrektywa UE Moduł alergologia TAK choroby wewnętrzne choroby płuc choroby zakaźne endokrynologia gastroenterologia geriatria hematologia kardiologia medycyna pracy nefrologia onkologia kliniczna reumatologia chirurgia klatki piersiowej chirurgia ogólna chirurgia naczyniowa onko. i hemato. dziecięca NIE pediatria kardiologia dziecięca
53
MOŻNA JE ZDOBYWAĆ PO UKOŃCZENIU INNEJ SPECJALIZACJI
Katalog specjalizacji lekarskich – specjalizacje szczegółowe/podspecjalizacje (17) MOŻNA JE ZDOBYWAĆ PO UKOŃCZENIU INNEJ SPECJALIZACJI Specjalizacja Po specjalizacji angiologia choroby wewnętrzne, chirurgia naczyniowa, kardiologia, kardiochirurgia diabetologia specjalizacje z modułem podstawowym choroby wewnętrzne, pediatria medycyna morska i tropikalna choroby wewnętrzne, choroby zakaźne transplantologia kliniczna specjalizacje z modułem podstawowym choroby wewnętrzne, pediatria, chirurgia ogólna chirurgia transplantacyjna chirurgia ogólna, chirurgia dziecięca, kardiochirurgia choroby płuc dzieci pediatria endokrynologia i diabetologia dziecięca Specjalizacja Po specjalizacji gastroenterologia dziecięca pediatria nefrologia dziecięca immunologia kliniczna Wszystkie moduły pediatria metaboliczna medycyna lotnicza medycyna pracy seksuologia dowolna specjalizacja urologia dziecięca urologia, chirurgia dziecięca toksykologia kliniczna transfuzjologia kliniczna
54
Katalog specjalizacji lekarsko – dentystycznych (10)
Specjalizacja chirurgia stomatologiczna chirurgia szczękowo-twarzowa ortodoncja periodontologia protetyka stomatologiczna stomatologia dziecięca stomatologia zachowawcza z endodoncją epidemiologia zdrowie publiczne mikrobiologia lekarska
55
ZMIANY KATALOG SPECJALIZACJI LEKARSKICH
Specjalizacje lekarskie jednolite (34): choroby wewnętrzne, chirurgia ogólna, pediatria, anestezjologia i intensywna terapia, chirurgia dziecięca, chirurgia szczękowo-twarzowa, dermatologia i wenerologia, diagnostyka laboratoryjna, epidemiologia, farmakologia kliniczna, kardiochirurgia, medycyna nuklearna, medycyna paliatywna, medycyna ratunkowa, medycyna rodzinna, medycyna sądowa, medycyna sportowa, mikrobiologia lekarska, neonatologia, neurochirurgia, neurologia, neurologia dziecięca, okulistyka, ortopedia i traumatologia narządu ruchu, otorynolaryngologia, patomorfologia, położnictwo i ginekologia, psychiatria, psychiatria dzieci i młodzieży, radiologia i diagnostyka obrazowa, radioterapia onkologiczna, rehabilitacja medyczna, urologia, zdrowie publiczne Specjalizacje lekarskie modułowe – po module podstawowym (16): alergologia, choroby płuc, choroby zakaźne, endokrynologia, gastroenterologia, geriatria, hematologia, kardiologia, medycyna pracy, nefrologia, onkologia kliniczna, onkologia i hematologia dziecięca, reumatologia, chirurgia klatki piersiowej, chirurgia naczyniowa, kardiologia dziecięca Specjalizacje szczegółowe/podspecjalizacje lekarskie (17): angiologia, diabetologia, medycyna morska i tropikalna, transplantologia kliniczna, chirurgia transplantacyjna, choroby płuc dzieci, endokrynologia i diabetologia dziecięca, gastroenterologia dziecięca, immunologia kliniczna, nefrologia dziecięca, pediatria metaboliczna, medycyna lotnicza, seksuologia, urologia dziecięca, toksykologia kliniczna, transfuzjologia kliniczna Specjalizacje lekarsko – dentystyczne (10): chirurgia stomatologiczna, chirurgia szczękowo-twarzowa, mikrobiologia lekarska, ortodoncja, periodontologia, protetyka stomatologiczna, stomatologia dziecięca, stomatologia zachowawcza z endodoncją, epidemiologia, zdrowie publiczne ZMIANY KATALOG SPECJALIZACJI LEKARSKICH
56
PRAWO PRACY PRAWO PRACY PRAWO PRACY
57
OBECNIE Prawo pracy Tworzone w sytuacji ciągłego niedoboru kadrowego – nastawione na „roboczogodziny” a nie efektywność i jakość pracy Restrykcyjne dla lekarzy Separujące pracowników od siebie, podopiecznych od nadzorców Nieprzystosowane do specyfiki zawodu Promujące niehigieniczne zachowania pracownicze Zawierające sprzeczne przepisy Dopuszczające niebezpieczne zachowania pracownicze
58
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów
Dyżury medyczne są dla mnie obowiązkiem wynikającym z podjęcia decyzji o byciu lekarzem i nawet gdybym nie musiała/musiał to i tak chętnie będę je pełnić.
59
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów
Dyżury medyczne są specjalną formą wykonywania pracy i powinny być tak traktowane, z należnym dla takiego statusu docenieniem pracy lekarza.
60
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów
Czy odbywa lub odbywał/a Pani/Pan obowiązkowe dyżury na stażach zewnętrznych?
61
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów
Jaki system dyżurowania funkcjonuje w placówce w której Pani/Pan pracuje?
62
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów
Ze względu na coraz niższą jakość świadczenia pracy z każdą godziną dyżuru należy wprowadzić tachografy oraz maksymalny limit godzin pracy przypadający na konkretnego lekarza.
63
Czy zejście po dyżurze powinno przedłużać specjalizację?
Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Czy zejście po dyżurze powinno przedłużać specjalizację?
64
Czas specjalizacji nie jest wydłużony o zejścia po dyżurze
Macierzyństwo i względy zdrowotne zwalniają z dyżurowania do łącznego czasu 2 lat Dyżur jako szczególna forma pracy – zejście po dyżurze nie pomniejsza godzin etatu w przypadku niewypracowania podstawowego wymiaru czasu pracy Pensja = etat/kontrakt + KAŻDA GODZINA DYŻURU PŁATNA Możliwość niedyżurowania przez rok przez lekarzy w trakcie szkolenia specjalizacyjnego, w tym czasie Dyżury nadzorowane – definicja ustawowa Ograniczenie zmianowego i równoważnego czasu pracy Pensja dla lekarzy rezydentów – 2 „średnie krajowe” i 2,5 „średniej krajowej” po zdaniu PEM, przy 3 „średnich krajowych” dla specjalistów ZMIANY Prawo pracy
65
Podziękowania Członkowie Zespołu Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie
(wsparcie finansowe oraz merytoryczne) Porozumienie Rezydentów OZZL (wsparcie merytoryczne) Naczelna Izba Lekarska Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy
66
Dalszy harmonogram zdarzeń
Powstałe dokumenty są obecnie recenzowane przez Zespół i zostaną przegłosowane (do końca grudnia 2019) Przekazanie przegłosowanych przepisów – ustawy i rozporządzeń z załącznikami Ministrowi Zdrowia i opinii publicznej (pierwsza połowa stycznia 2019) Zgłaszanie uwag i propozycji zmian przez organizacje lekarskie – do 20 stycznia 2019 Zaproponowanie zgłoszonych zmian zespołowi w formie autopoprawek i głosowanie Prace MZ nad ostatecznym kształtem ustaw – zagwarantowany nadzór przewodniczącego Zespołu, ORL w Warszawie i PR OZZL Konsultacje społeczne Najpóźniej koniec marca 2019 – przedstawienie projektu radzie ministrów – zgodnie z porozumieniem PR z MZ Uchwalenie przez Sejm? Czy będą to te same dokumenty?
67
Przewodniczący Zespołu: dr n. med. Jarosław Biliński
Propozycja reformy kształcenia podyplomowego i prawa pracy Wyniki prac Zespołu przy Ministrze Zdrowia ds. zmian ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw i aktów prawnych Przewodniczący Zespołu: dr n. med. Jarosław Biliński
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.